En tajua nykyajan moppaamista?! Kertokaapa fiksummat!
Mielestäni moppaamisen tarkoitus on pestä sitä lattiapintaa, niin että poistuu tahrat ja jalanjäljet jotka näkyy helposti esim. meidän harmaassa laminaatissa. Ja varsinkin keittiössä kun on laattalattia, niin minusta on järkevää että tahrat saa mopilla hujauttamalla pois. Ja mahdollisesti vielä olisi jotain mukavan miedon hajuista pesuainetta jotta siivouksen jälkeen tuoksuisi raikkaalle.
Mutta.
Kun nykyään ei saisi mopata kostealla vaan nihkeällä jottei lattia mene pilalle. Käytän levymoppia, jota suihkaisen kevyesti suihkepullolla jossa on vettä, jotta en pesisi liian kostealla. Vaan tuolla tyylillä tahrat ei juuri tahdo lähteä, kevyitä jalanjälkiäkin saa hinkuttaa, ja eipä juuri tule puhdasta tunnelmaa. Ja siltikin puolisoni saattaa tulla meuhkaamaan, että on liian kostealla pyyhitty! Ajattelen että siinä ei ole mitään mieltä, että jokaista yksittäistä tahraa konttailen yksitellen kostean rätin kanssa hinkaten, ja muuten moppaisin nihkeällä. Tämä ei edes toimi meidän lattian kohdalla, kun kulkureiteille jää jalanjälkiä ajan kanssa. Moppauspäivät aiheuttaa harmaita hiuksia, onko tähän nyt mitään neuvoja miten mopata niin, ettei pilaa lattiaa kosteudella?
Nimim. Kaipaan jopa sitä hirveää lankamoppi-aikaa, jolloin pystyi vain huiskauttamaan lattiaa puhtaaksi mopilla ja kyllä tuli puhdasta
Kommentit (258)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on täyspuinen lattia ja sitä ei kerta kaikkiaan saa täysin puhtaaksi. Siinä näkyy kaikki lika ja jalanjäljet ja kun todella nihkeällä mäntysuopaliuokseen kastetulla mopilla kuinka koitat hinkuttaa ja hiki hatussa luututa niin ei tule puhtaan näköistä. Tekisi mieli vain heittää ämpärillinen mäntysuopavettä lattialle ja hangata juuriharjalla.. mutta sitä ei tietenkään voi tehdä kun menee lattia pilalle.
Vinkkejä kellään?
Unohda se mäntysuopa ja osta vaikka Tolua tai muuta oikeaa pesuainetta.
Laita isoja mattoja joka huoneeseen, myös keittiöön, ja laita robotti-imuri siivoamaan. Ei liian vaaleita mattoja ettei lika näy.
Eiks ihmisillä ole oikeasti muuta tekemistä kuin jatkuva lattian hinkkaaminen?
Kostutat mopin väärin. Se ei riitä että suihkepullosta suihkutat ainetta. Ota puhdas muovipussi, tee sinne pieni määrä valmista pesuaine liuosta. Moppi tai siivouspyyhe pussiin, pussi kiinni ja ravistele.
Puristele ylimääräinen aine pois.
Googleta siivous liinan esikostutus. Moppisi ei ole nihkeä jos käytät vain suihkepulloa, siinä lienee vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei laminaatti mene pilalle kostealla pyyhkimisestä, vaan seisovasta vedestä, esim. jalkineista sulaneesta lumesta.
Itse moppaan ensin pölyt kuivalla/nihkeällä levymopilla, jossa on hapsut. Sitten kastelen muutaman mikrokuituisen levymopin pesuainevedessä ( parketti Tolu) ja pyyhin kostealla, en märällä. Jos tulee jokin tahra vastaan, hinkutan sitä jalalla painaen. Jos ei heti lähde, suihkautan pesuaineliuosta suoraan tahralle ja hinkutan lisää.
T. entinen laitoshuoltaja
Kiitos ohjeesta! Tässäkin varmaan pitää miettiä, että mitä nämä kaikki termit meinaa, että olenko varmasti ymmärtänyt ne oikein. Eli nihkeä tarkoittaa minun mielestä sellaista, joka ei tunnu koskettaessa kuivalle, mutta ei ole kosteakaan. Niinkuin olisi höyrytetty tekstiiliä, tai juurikin tuo sumupullolla suihkaisu. Koskettaessa kädet tuntee kylmää, mutta kosteutta ei jää käsiin. Kostea taas minusta tarkoittaa rättiä, joka on kasteltu ja rutistettu kuivaksi. Ei tippaise vettä, mutta kun sitä koskee, niin kyllä käsille jää märkyyttä. Ja märkä taas mielestäni on sellainen joka on kasteltu, ja saattaa jopa tippaista vettä. Joten kostea on minusta paras siivoamiseen, kun nihkeä tahtoo jo heti kuivua kun sillä jotain pyyhkii ja tahrojen poistossa se on melkein hyödytön.
Kahteen kertaan en jaksa mopata vaan pölyt poistan ensin imurilla. Mutta muuten minusta tapasi on hyvä. Olen nytkin saattanut suihkaista vettä suihkepullosta johonkin tahraan suoraan, joka ei ole tahtonut antautua mopille.
Ap
Sä saat nyt laitoshuoltajalta luvan poistaa kostealla ne tahrat. Lian ei pidä antaa pinttyä pintaan kiinni.
Aamen kiitos. :D Joo sisi näin olen tehnytkin, koska eihän ne mitenkään muuten lähde pois kuin vain kostealla jos tahra on jo ehtinyt kuivahtaa. Vaan sitten on tuo jalanjälkiongelma erikseen saati se että miten puhdasta lattiaa tulee jos melkein kuivalla rätillä "moppaa".
Ap
Vaihda nyt välittömästi siihen laminaattipesuun ja seuraavien 100 pyyhintäkerran jälkeen kerrostumat ovat todennäköisesti kadonneet. Ne muuten myös tekevät laminaatin tappavan liukkaaksi etenkin märkänä, toinen syy pyrkiä välttämään niitä.
Sano puolisolle: vedä itse kuivat
Vierailija kirjoitti:
Toinen laikkari täällä huomauttaa, ettei laminaattiin jää jalanjälkiä, jos se pyyhitään laminaattipesulla. Saippuaa sisältävät pesuaineet ja toki mikä tahansa liikaa annosteltuna kerrostuvat, mikä tekee aikaa myöten tuon jalanjälkien syöpymisongelman. - Lankamoppi, jota moni kaipaa, ei tosiaan ole ollut ammattikäytössä ainakaan 20 vuoteen, sillä se on hitaasti kuivuvana bakteeripesä ja aivan liian raskas ollakseen ergonominen.
Laminaattipesuainetta minulla on, ja olen nyt pessyt useammin pelkällä vedellä kun olen ajatellut että ainetta olisi saattanut kerrostua. Lankamoppi-aikaa lähinnä kaipasin siksi, että silloin uskalsi vielä pestä ihan kunnolla kostealla ja ei haitannut vaikka ei pesty kohta silmien edessä hetkessä kuivunut. Muistan siis että minulle opetettiin kuinka mopata tiensä huoneesta ulos ja odottaa että lattia kuivahtaa ennen kuin sinne saattoi palata (tässä kesti muutama minuutti). Itse lankamoppia ja sankoa minua niin ei ole ikävä, ne oli aika työläitä käyttää. Siinä mielessä tämä nykyinen taktiikka jossa käytetään useampaa liinaa ja suihkepulloa on parempi kun on keveämpi.
Ap
Se joka osaa noin paljon paremmin, tekee luonnollisesti asian itse.
Ja ehkä jo jossain viestissä tulikin, että ei saippuaa sisältävää pesuainetta (tolu, mäntysuopa tms.) laminaatille vaan laminaatin hoitoon tarkoitettua puhdistusainetta. Saippua samentaa laminaatin. Liian märkä pyyhintä taas jättää läikkiä, jotka toki voi hoitaa pyyhkimällä kuivaksi.
Meillä mies moppaa. Koen siivoamisen naisia alistavana, koska olen tehnyt nuorena oman osani monin verrroin eli siivonnut enemmän, kuin olen saanut itse sotkua tehtyä. En tiedä, että onko moppailussa ongelmaa. Minä moppasin muovilattioita ja hän laminaattia ja parkettia. Ihmettelen, että miksi niin moni nainen moppaa vs mies?
Sinulla on liian kuiva moppi. Suihkepullolla kostutus on liian vähäistä. Ammattilaiset kostuttavat mopit pullolla jossa on korkissa reikiä. Myös lisäkosteutus tahrakohtiin suihkepullolla suoraan lattiaan.
Laattaa voi pestä rokeasti vielä kosteammalla. Jos sauma vähän kastuu, ei se siitä vielä homehdu jos et millään vettä valuvalla lankamopilla pese ja koko ajan kasta moppia uudestaan. Muutenkin ammattilaisen silmään lankamoppi on oksettava bakteeripesä, lankamoppi ei kuivu kunnolla kokonaan pesukertojen välissä koska lankojen kiinnityskohdalla langat ovat niin tiukassa.🤢
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nihkeä ei riitä, etenkin kesäaikaan, kun kävellään paljain jaloin edestakaisin ulkona ja sisällä.
Pesen kostealla, niin että kastelen maltillisesti mikrokuitupyyhettä laminaatinpesuaineliuoksella ja kierrän kuivaksi. Sitten teräväkuivaimen kanssa pesen, niin että pyyhkeestä saa aina puhdasta pintaa lattiaa vasten, niin en vain siirtele likaa pitkin lattiaa..Tuo kuivaksi kiertäminen ei riitä puolisolleni, koska hänen mielestään rätti on silloin liian kostea. Silloin pesty pinta jää hetkeksi märäksi ennen kuin kuivahtaa ja puolisoni mielestä pinnan pitäisi melkein samantein kuivahtaa kun on pyyhkäisty. En tajua miten sillä tyylillä voi saada puhdasta, kun rätti on silloin melkein kuiva.
Teräväkuivainta on kehuttu juuri tuossa siivoushullut fb-ryhmässä. En ole vain itse oppinut käyttämään sitä. Tuntuu että rätti olisi hankala saada pysymään siinä, ja pysyä vielä kärryllä että mikä nyt on puhdas pinta. Kai senkin opettelemalla oppisi tietty. Levymopilla tuntuu että pystyy hinkuttamaan, ja on isompi pinta millä mopata, joten tuntuu että se olisi helpompaa. Mutuilua tietty kun en ole toista tapaa oppinut!
Ap
Entä jos annat puolisosi vastedes huolehtia kokonaan teidän talouden lattianmoppauksista? Hän on selvästi sinua taitavampi siinä ainakin omasta mielestään ja kun hänellä kerran on aikaa olla kyttäämässä sinun moppauksiasi, niin samalla ajalla hän tekisi sen ihan itse.
Täytyykin laittaa tuo hoitaman homma. Tympäisee kun toinen saattaa tulla vaihkoamaan kesken siivouksen että nyt pilaan koko asunnon kun pyyhin liian märällä, kun ei tule heti kuivaa jälkeä pyyhittäessä.
Ap
Onko levymoppisi muovinen vai metallinen? Parhaaksi olen kokenut metallisen ja tasaisen pohjan levymopissa. Näin se antaa tasaisen paineen lattian pintaa vasten. Kevyt muovinen vaan liitelee lattian pinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän valmiiksi kosteita liinoja levymopissa ja pyyhin erilliset tahrat yksitellen. Keittiön 2-3 kertaa viikossa. Liika vedellä lotraaminen voi vahingoittaa lattioita. Kiitä miestäsi, kun säästit mahdollisesti lattiaremontin.
No sitä remppaa en halua, mutta on tämä silti typerän tuntuista "siivousta" kun ei edes tahroja tahdo saada irti lattiasta. Saati niitä jalanjälkiä. Sitkeitä tahroja pyyhin kyllä yksitellen, mutta kun tuntuu pöljältä konttailla lattioilla, jos voisi vaan mopilla huiskaista puhtaaksi.
Moppaan nyt kerta viikkoon juurikin niiden jalanjälkien takia, ja keittiössä on muutenkin pakko kun tahroja kertyy. Ja keittiön saumat käyn kunnolla läpi saumaharjalla ja vedellä ehkä kerta vuoteen. Jolloin lattia on kyllä tosissaa hetken märkänä kun hinkkaan pinttyneitä saumoja.
Ehkä kokeilen tehdä yhden kunnon puhdistuksen kunnollisilla pesuaineilla, jos sitten jatkossa siivous olisi helpompaa. Vaan en silti ymmärrä nihkeäpyyhintää.
Ap
Etkö ap millään käsitä, että a) tuo nihkeähysteriasi on sinun ongelma b) laminaatilla käytetään laminaattipesiainetta, ei mitään kunnollista pesuainetta.
Kunnollisella pesuaineella tarkoitin totta kai laminaatin pesuainetta. Tai sellaista tehopuhdistusta jota jku täällä vinkkasi ja josta olen aiemminkin kuullut. Nihkeähysteria taas johtuu nuista ohjeista joita lukee laminaatille, sekä tuo puolisoni hysteria. Mielestäni voisi mopata niin, että lattia ei heti kuivahda. Paha tietty sanoa kun en ole mikään lattiaekspertti, että imeytyykö sitten minuutin-parin aikana se kosteus lattiaan ja rakenteisiin niin, etä jompikumpi tai molemmat menee ajan kanssa pilalle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nihkeä ei riitä, etenkin kesäaikaan, kun kävellään paljain jaloin edestakaisin ulkona ja sisällä.
Pesen kostealla, niin että kastelen maltillisesti mikrokuitupyyhettä laminaatinpesuaineliuoksella ja kierrän kuivaksi. Sitten teräväkuivaimen kanssa pesen, niin että pyyhkeestä saa aina puhdasta pintaa lattiaa vasten, niin en vain siirtele likaa pitkin lattiaa..Tuo kuivaksi kiertäminen ei riitä puolisolleni, koska hänen mielestään rätti on silloin liian kostea. Silloin pesty pinta jää hetkeksi märäksi ennen kuin kuivahtaa ja puolisoni mielestä pinnan pitäisi melkein samantein kuivahtaa kun on pyyhkäisty. En tajua miten sillä tyylillä voi saada puhdasta, kun rätti on silloin melkein kuiva.
Teräväkuivainta on kehuttu juuri tuossa siivoushullut fb-ryhmässä. En ole vain itse oppinut käyttämään sitä. Tuntuu että rätti olisi hankala saada pysymään siinä, ja pysyä vielä kärryllä että mikä nyt on puhdas pinta. Kai senkin opettelemalla oppisi tietty. Levymopilla tuntuu että pystyy hinkuttamaan, ja on isompi pinta millä mopata, joten tuntuu että se olisi helpompaa. Mutuilua tietty kun en ole toista tapaa oppinut!
Ap
Entä jos annat puolisosi vastedes huolehtia kokonaan teidän talouden lattianmoppauksista? Hän on selvästi sinua taitavampi siinä ainakin omasta mielestään ja kun hänellä kerran on aikaa olla kyttäämässä sinun moppauksiasi, niin samalla ajalla hän tekisi sen ihan itse.
Täytyykin laittaa tuo hoitaman homma. Tympäisee kun toinen saattaa tulla vaihkoamaan kesken siivouksen että nyt pilaan koko asunnon kun pyyhin liian märällä, kun ei tule heti kuivaa jälkeä pyyhittäessä.
Ap
Relax. Pistä tosiaan se mies moppaamaan narinan sijaan. Meilläkin on laminaatti tässä asunnossa, pyyhitään miten sattuu kostealla, sillä suutarin lapsilla ei tosiaan ole kenkiä, ja kotisiivous on kamalaa. 6 vuoden jälkeen ainoa kohta, mistä se kupruilee, on alleen vuotaneen ilmankostuttimen kohdalla, jossa lammikko on seissyt viikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Laita isoja mattoja joka huoneeseen, myös keittiöön, ja laita robotti-imuri siivoamaan. Ei liian vaaleita mattoja ettei lika näy.
Mattoja on jo joka huoneessa, ja niitä ei ihan joka pintaan voi laittaa esim moni tahra keittiössä tulee juuri siihen kaapistojen juureen johon on pöljä laittaa mattoa kiinni (ainakin meillä). Imurointi tässä ei ollut ongelma, vaan moppaus. Ap
Vierailija kirjoitti:
No on. Siksi haluankin tämän asian kuntoon, jotta moppaus sujuisi mahdollisimman kivuttomasti ja järkevästi ja voi keskittyä johonkin jännempäänkin (koska siis tietenkin kun tein tämän aloituksen, niin en muuta tee kuin 24/7 joko moppaan tai mietin moppausta).
Kerran viikossa moppaan nopsasti, ehkä menee 10-20min koko talon siivoukseen. Ja totta kai haluan että se sujuisi nopeammin ja järkevämmin. Ehkä niin että ei tarvitsisi joka viikko edes mopata, kun olisi joko fiksummat välineet tai tekniikat. Ja että moppaus ei olisi niin vastenmielinen homma jonka jälkeen tuntuu että oliko tässä mitään mieltä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kostutat mopin väärin. Se ei riitä että suihkepullosta suihkutat ainetta. Ota puhdas muovipussi, tee sinne pieni määrä valmista pesuaine liuosta. Moppi tai siivouspyyhe pussiin, pussi kiinni ja ravistele.
Puristele ylimääräinen aine pois.
Googleta siivous liinan esikostutus. Moppisi ei ole nihkeä jos käytät vain suihkepulloa, siinä lienee vika.
Tuolla googletuksella ei löytynyt juuri mitään. Mutta olen siivoushullujen fb-ryhmässä tästä tekniikasta kuulut. Ajattelin että lopputulos olisi sama, kun suihkuttaa suihkepullolla. Karsastan tuota muovipussien käyttöä, tuntuu että eikö saman tuloksen pystyisi jossain kestojutussa tekemään? Ämpärissä? Jos kerran ylimääräinen vesi pitää joka tapauksessa puristella pois, niin eikö se ole silloin sama kostuttaa moppi reilusti pesuainevedessä ja puristaa kuivaksi?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä on täyspuinen lattia ja sitä ei kerta kaikkiaan saa täysin puhtaaksi. Siinä näkyy kaikki lika ja jalanjäljet ja kun todella nihkeällä mäntysuopaliuokseen kastetulla mopilla kuinka koitat hinkuttaa ja hiki hatussa luututa niin ei tule puhtaan näköistä. Tekisi mieli vain heittää ämpärillinen mäntysuopavettä lattialle ja hangata juuriharjalla.. mutta sitä ei tietenkään voi tehdä kun menee lattia pilalle.
Vinkkejä kellään?
Pesetkö ikinä ilman pesuainetta? Jos et, lattiaasi on kerrostunut se mäntysuopa johon lika tarttuu. Itse pesen maalattua lankkulattiaa usein ihan pelkällä vedellä jotta pesuaine ei pääse kerrostumaan pintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on. Siksi haluankin tämän asian kuntoon, jotta moppaus sujuisi mahdollisimman kivuttomasti ja järkevästi ja voi keskittyä johonkin jännempäänkin (koska siis tietenkin kun tein tämän aloituksen, niin en muuta tee kuin 24/7 joko moppaan tai mietin moppausta).
Kerran viikossa moppaan nopsasti, ehkä menee 10-20min koko talon siivoukseen. Ja totta kai haluan että se sujuisi nopeammin ja järkevämmin. Ehkä niin että ei tarvitsisi joka viikko edes mopata, kun olisi joko fiksummat välineet tai tekniikat. Ja että moppaus ei olisi niin vastenmielinen homma jonka jälkeen tuntuu että oliko tässä mitään mieltä.
Ap
Mä en tiedä, onko tuosta enää mahdollista nopeuttaa, jos tuossa ajassa moppaat koko talon. Kotioloissa ei tarvitse mopata joka viikko, jos ei satu huvittamaan, imurointi ja nihkeäpyyhintä poistavat pölyä yhtä hyvin (tahranpoisto erikseen). Pölyävien tekstiilien vähentäminen vähentää siivoustarvetta radikaalisti, jos haluaa oikoa.
Aamen kiitos. :D Joo sisi näin olen tehnytkin, koska eihän ne mitenkään muuten lähde pois kuin vain kostealla jos tahra on jo ehtinyt kuivahtaa. Vaan sitten on tuo jalanjälkiongelma erikseen saati se että miten puhdasta lattiaa tulee jos melkein kuivalla rätillä "moppaa".
Ap