En tajua nykyajan moppaamista?! Kertokaapa fiksummat!
Mielestäni moppaamisen tarkoitus on pestä sitä lattiapintaa, niin että poistuu tahrat ja jalanjäljet jotka näkyy helposti esim. meidän harmaassa laminaatissa. Ja varsinkin keittiössä kun on laattalattia, niin minusta on järkevää että tahrat saa mopilla hujauttamalla pois. Ja mahdollisesti vielä olisi jotain mukavan miedon hajuista pesuainetta jotta siivouksen jälkeen tuoksuisi raikkaalle.
Mutta.
Kun nykyään ei saisi mopata kostealla vaan nihkeällä jottei lattia mene pilalle. Käytän levymoppia, jota suihkaisen kevyesti suihkepullolla jossa on vettä, jotta en pesisi liian kostealla. Vaan tuolla tyylillä tahrat ei juuri tahdo lähteä, kevyitä jalanjälkiäkin saa hinkuttaa, ja eipä juuri tule puhdasta tunnelmaa. Ja siltikin puolisoni saattaa tulla meuhkaamaan, että on liian kostealla pyyhitty! Ajattelen että siinä ei ole mitään mieltä, että jokaista yksittäistä tahraa konttailen yksitellen kostean rätin kanssa hinkaten, ja muuten moppaisin nihkeällä. Tämä ei edes toimi meidän lattian kohdalla, kun kulkureiteille jää jalanjälkiä ajan kanssa. Moppauspäivät aiheuttaa harmaita hiuksia, onko tähän nyt mitään neuvoja miten mopata niin, ettei pilaa lattiaa kosteudella?
Nimim. Kaipaan jopa sitä hirveää lankamoppi-aikaa, jolloin pystyi vain huiskauttamaan lattiaa puhtaaksi mopilla ja kyllä tuli puhdasta
Kommentit (258)
Vierailija kirjoitti:
Minulle moppaaminen tarkoittaa sitä, että upotan mopin sankoon, väännän liiat vedet pois ja pyyhin lattiat kostealla, melkein märällä. Näin olen tehnyt koko ikäni kerran viikossa ja on tullut mainiota ja raikasta jälkeä. Lattiaa on ollut sekä parkettia ja lakattua ja maalattua puulattiaa.
Moppaamalla et millään saa kosteusvauriota aikaan, ellet kaada sankoa lattialle.
Tuota moppaus on minullein ollut. Vaan esim. tässäkin artikkelissa puhutaan moppauksesta: https://www.iltalehti.fi/cleanipedia-pesukoulu/a/201709202200406528
"Kosteuden päästessä laminaattilattian kerroksiin se turvottaa materiaalia ja aiheuttaa laminaattilautojen käyristymistä. Jos laminaattilattian saumat kastuvat, saattaa sauman kohdalle tulla kupruja laminaattiin."
"Pesumoppi, -pyyhe tai -liina saa olla korkeintaan nihkeä, jotta siitä ei jää pisarajälkiä lattiaan. Tarvittaessa voit kuivata lattiaa pesun jälkeen kuivalla liinalla niistä kohdista, joista pinta on jäänyt kosteaksi."
Huh, siis KORKEINTAAN nihkeä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet valinnut sellaisen lattiamateriaalin, joka ei kestä puhdistusta tai käyttöä?
Itse pesen kyllä laminaatin Tolun laminaattipesuaineella ja niin että upotan mopin ämpäriin ja väännän kuivaksi. Laattalattian pesen laattapesuaineella
Lattia oli tällainen jo muutettaessa, enkä näe järkeväksi vaihtaa periaatteessa ehjää lattiaa sen takia.
Ap
No ei tuo kovin järkevältä ratkaisulta vaikuta jos ei uskalla siivota. Mikä vesivahinko moppaamisesta muka syntyy, ethän sä sinne ämpärikaupalla sitä vettä kaada
Puoliso on sitä mieltä että syntyy. Jos mopattu kohta ei heti tai muutamassa minuutissa haihdu kuivaksi, niin silloin on hänen mielestään mopattu liian märällä. Sama muidenkin pintojen pyyhkimisessä jos pöydän taso tuntuu käteen aavistuksen kostealta heti kun on pyyhkäissyt, niin on liian märkä. Ja taas jos jotain tahraa alkaa pöydästä nihkeällä hinkkaamaan, niin saa sitä hinkata, kun kostealla sen olisi saanut heti. Puoliso meinaa että jos viikottain siivoaa näin, niin tulee kosteusvaurio.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna puolison pestä. Hänhän sen osaa!
Sitten saat kommentoida hänelle.Jos lattiat on omistusasunnossa, saat pestä niin kuin haluat.
jos vuokralla olet, niin et.Kalliimmat lattianpesuaineet ei jätä lattiaa harmaaksi ja laattaa saa pestä ihan reilusti kostealla.
Kyllä tuo joutaisi pestä kun on niin kiihkeästi kommentoimassa. Näkisi sitten itse että kuinka "puhdasta" tulee. Keittiön laatasta puoliso on myös sitä mieltä, että ei saa pestä kostealla, koska kosteus imeytyy saumojen kautta rakenteisiin ja tulee homevaurio.
Omistusasunto kyseessä, mutta ei silti huvita pestä niin että pääsee kohta makselemaan remonttia.Lattianpesuainetta käytän oikeastaan aika harvoin, juurikin kun on tuo typerä moppaustapa ja aineet saattavat jättää harmautta.
Ap
Jos lattialle ei hillittömiä lammikoita tee, kosteusvauriosta tuskin on huolta. Mahdollinen ongelma on laminaatin turpoaminen ja vääntyminen liiasta kosteudesta. Tämän takia siis suositellaan nihkeäpyyhintää. Eikä kyllä ihmekään että puhdasta ei tule, jos et pesuainetta käytä. Laminaatille tarkoitettu aine ei jätä harmaata kalvoa, saippua aiheuttaa tuon kalvo-ongelman, joka taas aiheuttaa sen että esim. jalanjäljet näkyy lattiassa selvästi.
Yritin saada mahdollista pesuaineiden kertymää pois, jos lattiaan imeytyy jalanjäljet siitä syystä. Ja remppakuntoon en lattiaa halua. Kunnon pesuaineita kyllä pitäisi varmasti hankkia, vaan tahtoisin yrittää suosia mahdollisiman ekologisia ja turvallisia (niitäkin varmasti on).
Ap
Kosteasta ei jää pisarajälkiä. Kosteuden jälki haihtuu muutamassa sekunnissa.
Jos pölyistä lattiaa pyyhkii kostealla, likaa vain siirrellään. Nihkeäpyyhinnässä pöly ja lika tarttuvat mikrokuituun.
Ap, virheesi on ollut se, että et ole käyttänyt lainkaan pesuainetta. Lattialle pitäisi nyt tehdä kunnollinen peruspuhdistus, jonka jälkeen ylläpitosiivous on helpompaa ja kevyempää.
Ota se siivooja pariksi tunniksi hyvämaineisesta siivousfirmasta ja kerro tilatessasi, että haluat ohjausta. Sijoitus varmasti kannattaa.
Ennen vanhaan mopattiin niin, että vesi roiskui. Älä tee niin, vaan pyyhi kostealla (ei pelkästään nihkeällä) liinalla.
Minä olen aina pessyt parkettini reilusti kostealla mopilla. Nyt kun koira, enkä ole mikä himosiivoaja, pesen ensin kostealla mopilla ja pesuaineella ja sitten vaihdan puhtaan veden ja pesen nihkeällä. Onpahan ainakin pienen hetken oikeasti puhtaat lattiat.
Minä olen kyllä muutenkin sitä koulukuntaa, että luonnonmateriaaleihin kuuluu pienet elämisen jäljet. Pari naarmua tai kosteusläikkää ei aiheuta tuskaa. Koti on elämistä varten.
Vierailija kirjoitti:
Ei laminaatti mene pilalle kostealla pyyhkimisestä, vaan seisovasta vedestä, esim. jalkineista sulaneesta lumesta.
Itse moppaan ensin pölyt kuivalla/nihkeällä levymopilla, jossa on hapsut. Sitten kastelen muutaman mikrokuituisen levymopin pesuainevedessä ( parketti Tolu) ja pyyhin kostealla, en märällä. Jos tulee jokin tahra vastaan, hinkutan sitä jalalla painaen. Jos ei heti lähde, suihkautan pesuaineliuosta suoraan tahralle ja hinkutan lisää.
T. entinen laitoshuoltaja
Kiitos ohjeesta! Tässäkin varmaan pitää miettiä, että mitä nämä kaikki termit meinaa, että olenko varmasti ymmärtänyt ne oikein. Eli nihkeä tarkoittaa minun mielestä sellaista, joka ei tunnu koskettaessa kuivalle, mutta ei ole kosteakaan. Niinkuin olisi höyrytetty tekstiiliä, tai juurikin tuo sumupullolla suihkaisu. Koskettaessa kädet tuntee kylmää, mutta kosteutta ei jää käsiin. Kostea taas minusta tarkoittaa rättiä, joka on kasteltu ja rutistettu kuivaksi. Ei tippaise vettä, mutta kun sitä koskee, niin kyllä käsille jää märkyyttä. Ja märkä taas mielestäni on sellainen joka on kasteltu, ja saattaa jopa tippaista vettä. Joten kostea on minusta paras siivoamiseen, kun nihkeä tahtoo jo heti kuivua kun sillä jotain pyyhkii ja tahrojen poistossa se on melkein hyödytön.
Kahteen kertaan en jaksa mopata vaan pölyt poistan ensin imurilla. Mutta muuten minusta tapasi on hyvä. Olen nytkin saattanut suihkaista vettä suihkepullosta johonkin tahraan suoraan, joka ei ole tahtonut antautua mopille.
Ap
Suihkepullo vyölle ja suihkautat erikseen tahroille sitä myöten kun löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Nihkeä ei riitä, etenkin kesäaikaan, kun kävellään paljain jaloin edestakaisin ulkona ja sisällä.
Pesen kostealla, niin että kastelen maltillisesti mikrokuitupyyhettä laminaatinpesuaineliuoksella ja kierrän kuivaksi. Sitten teräväkuivaimen kanssa pesen, niin että pyyhkeestä saa aina puhdasta pintaa lattiaa vasten, niin en vain siirtele likaa pitkin lattiaa..
Tuo kuivaksi kiertäminen ei riitä puolisolleni, koska hänen mielestään rätti on silloin liian kostea. Silloin pesty pinta jää hetkeksi märäksi ennen kuin kuivahtaa ja puolisoni mielestä pinnan pitäisi melkein samantein kuivahtaa kun on pyyhkäisty. En tajua miten sillä tyylillä voi saada puhdasta, kun rätti on silloin melkein kuiva.
Teräväkuivainta on kehuttu juuri tuossa siivoushullut fb-ryhmässä. En ole vain itse oppinut käyttämään sitä. Tuntuu että rätti olisi hankala saada pysymään siinä, ja pysyä vielä kärryllä että mikä nyt on puhdas pinta. Kai senkin opettelemalla oppisi tietty. Levymopilla tuntuu että pystyy hinkuttamaan, ja on isompi pinta millä mopata, joten tuntuu että se olisi helpompaa. Mutuilua tietty kun en ole toista tapaa oppinut!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei laminaatti mene pilalle kostealla pyyhkimisestä, vaan seisovasta vedestä, esim. jalkineista sulaneesta lumesta.
Itse moppaan ensin pölyt kuivalla/nihkeällä levymopilla, jossa on hapsut. Sitten kastelen muutaman mikrokuituisen levymopin pesuainevedessä ( parketti Tolu) ja pyyhin kostealla, en märällä. Jos tulee jokin tahra vastaan, hinkutan sitä jalalla painaen. Jos ei heti lähde, suihkautan pesuaineliuosta suoraan tahralle ja hinkutan lisää.
T. entinen laitoshuoltaja
Kiitos ohjeesta! Tässäkin varmaan pitää miettiä, että mitä nämä kaikki termit meinaa, että olenko varmasti ymmärtänyt ne oikein. Eli nihkeä tarkoittaa minun mielestä sellaista, joka ei tunnu koskettaessa kuivalle, mutta ei ole kosteakaan. Niinkuin olisi höyrytetty tekstiiliä, tai juurikin tuo sumupullolla suihkaisu. Koskettaessa kädet tuntee kylmää, mutta kosteutta ei jää käsiin. Kostea taas minusta tarkoittaa rättiä, joka on kasteltu ja rutistettu kuivaksi. Ei tippaise vettä, mutta kun sitä koskee, niin kyllä käsille jää märkyyttä. Ja märkä taas mielestäni on sellainen joka on kasteltu, ja saattaa jopa tippaista vettä. Joten kostea on minusta paras siivoamiseen, kun nihkeä tahtoo jo heti kuivua kun sillä jotain pyyhkii ja tahrojen poistossa se on melkein hyödytön.
Kahteen kertaan en jaksa mopata vaan pölyt poistan ensin imurilla. Mutta muuten minusta tapasi on hyvä. Olen nytkin saattanut suihkaista vettä suihkepullosta johonkin tahraan suoraan, joka ei ole tahtonut antautua mopille.
Ap
Sä saat nyt laitoshuoltajalta luvan poistaa kostealla ne tahrat. Lian ei pidä antaa pinttyä pintaan kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Käytän valmiiksi kosteita liinoja levymopissa ja pyyhin erilliset tahrat yksitellen. Keittiön 2-3 kertaa viikossa. Liika vedellä lotraaminen voi vahingoittaa lattioita. Kiitä miestäsi, kun säästit mahdollisesti lattiaremontin.
No sitä remppaa en halua, mutta on tämä silti typerän tuntuista "siivousta" kun ei edes tahroja tahdo saada irti lattiasta. Saati niitä jalanjälkiä. Sitkeitä tahroja pyyhin kyllä yksitellen, mutta kun tuntuu pöljältä konttailla lattioilla, jos voisi vaan mopilla huiskaista puhtaaksi.
Moppaan nyt kerta viikkoon juurikin niiden jalanjälkien takia, ja keittiössä on muutenkin pakko kun tahroja kertyy. Ja keittiön saumat käyn kunnolla läpi saumaharjalla ja vedellä ehkä kerta vuoteen. Jolloin lattia on kyllä tosissaa hetken märkänä kun hinkkaan pinttyneitä saumoja.
Ehkä kokeilen tehdä yhden kunnon puhdistuksen kunnollisilla pesuaineilla, jos sitten jatkossa siivous olisi helpompaa. Vaan en silti ymmärrä nihkeäpyyhintää.
Ap
Toinen laikkari täällä huomauttaa, ettei laminaattiin jää jalanjälkiä, jos se pyyhitään laminaattipesulla. Saippuaa sisältävät pesuaineet ja toki mikä tahansa liikaa annosteltuna kerrostuvat, mikä tekee aikaa myöten tuon jalanjälkien syöpymisongelman. - Lankamoppi, jota moni kaipaa, ei tosiaan ole ollut ammattikäytössä ainakaan 20 vuoteen, sillä se on hitaasti kuivuvana bakteeripesä ja aivan liian raskas ollakseen ergonominen.
Ei se nihkeä tarkoita kuivaa.
Kostealla pyyhkimällä ei todellakaan saa aikaan vahinkoa rakenteille. Nyt hieman malttia tuohon homehysteriaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nihkeä ei riitä, etenkin kesäaikaan, kun kävellään paljain jaloin edestakaisin ulkona ja sisällä.
Pesen kostealla, niin että kastelen maltillisesti mikrokuitupyyhettä laminaatinpesuaineliuoksella ja kierrän kuivaksi. Sitten teräväkuivaimen kanssa pesen, niin että pyyhkeestä saa aina puhdasta pintaa lattiaa vasten, niin en vain siirtele likaa pitkin lattiaa..Tuo kuivaksi kiertäminen ei riitä puolisolleni, koska hänen mielestään rätti on silloin liian kostea. Silloin pesty pinta jää hetkeksi märäksi ennen kuin kuivahtaa ja puolisoni mielestä pinnan pitäisi melkein samantein kuivahtaa kun on pyyhkäisty. En tajua miten sillä tyylillä voi saada puhdasta, kun rätti on silloin melkein kuiva.
Teräväkuivainta on kehuttu juuri tuossa siivoushullut fb-ryhmässä. En ole vain itse oppinut käyttämään sitä. Tuntuu että rätti olisi hankala saada pysymään siinä, ja pysyä vielä kärryllä että mikä nyt on puhdas pinta. Kai senkin opettelemalla oppisi tietty. Levymopilla tuntuu että pystyy hinkuttamaan, ja on isompi pinta millä mopata, joten tuntuu että se olisi helpompaa. Mutuilua tietty kun en ole toista tapaa oppinut!
Ap
Entä jos annat puolisosi vastedes huolehtia kokonaan teidän talouden lattianmoppauksista? Hän on selvästi sinua taitavampi siinä ainakin omasta mielestään ja kun hänellä kerran on aikaa olla kyttäämässä sinun moppauksiasi, niin samalla ajalla hän tekisi sen ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä lattialla ole tarkoitus olla mitään tahroja. Pyyhi sellaiset pois heti kun niitä tulee, äläkä jätä odottamaan jotain moppausta!
Kaikkea ei aina huomaa. Keittiössä saattaa vasta mopatessa hoksata, että keittiön pöydän alla on joku yllätys odottamassa. Ja tosiaan tuohon laminaattiin syöpyy jalanjäljet viikossa vaikka ihan puhtailla jaloilla ja sukilla täällä liikutaan. Ja edelleenkin minusta tuntuu että puhtaampaa ja raikkaampaa jälkeä saa, kun saa mopata ihan kunnolla, eikä tuollaista hädintuskin-hinkuttamista nihkeällä. Samalla lailla kuin keittiön pöytää pyyhkäistään kostealla, niin minusta pitäisi pystyä myös lattiaa pyyhkimään kostealla jotta kaikkea näkymätöntäkin sontaa saa pois.
Ap
Parkettimoppi, se oranssiliuskainen. Sen saa puristettua nihkeäksi kiertämällä molempiin suuntiin. Ja kokeile muuta pesuainetta, entinen pesuaine saattaa aiheuttaa sen että jalanjäljet jää lattiaan.
Ohis Tolu parkettipesuaineessa ohjeistetaan ettei joka kerta pestä pesuaineella. Pelkkä vesi riittää silloin tällöin. Johtuuko tahrat siitä, että lattia pesty aina pesuaineella.
Vierailija kirjoitti:
Kosteasta ei jää pisarajälkiä. Kosteuden jälki haihtuu muutamassa sekunnissa.
Jos pölyistä lattiaa pyyhkii kostealla, likaa vain siirrellään. Nihkeäpyyhinnässä pöly ja lika tarttuvat mikrokuituun.
Ap, virheesi on ollut se, että et ole käyttänyt lainkaan pesuainetta. Lattialle pitäisi nyt tehdä kunnollinen peruspuhdistus, jonka jälkeen ylläpitosiivous on helpompaa ja kevyempää.
Ota se siivooja pariksi tunniksi hyvämaineisesta siivousfirmasta ja kerro tilatessasi, että haluat ohjausta. Sijoitus varmasti kannattaa.
Olen ajatellut etä nihkeäpyyhinnässä kosteus haihtuu suunnilleen heti kun pyyhkäisee. Tuohon jo jollekin kommentoin mikä minun käsitys on näistä termeistä. Kostean olen ajatellut, että se ei ihan heti haihdu, vaan menee hetki kun kosteus alkaa haihtumaan. Ehkä jopa minuutti.
Peruspuhdistus pitää nyt varmasti tehdä, ja ottaa ohjelmaan tehdä kerran kuussa sellainen kattavampi moppaus, kun nyt moppaan pikaisesti viikottain suihkepullon kanssa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän valmiiksi kosteita liinoja levymopissa ja pyyhin erilliset tahrat yksitellen. Keittiön 2-3 kertaa viikossa. Liika vedellä lotraaminen voi vahingoittaa lattioita. Kiitä miestäsi, kun säästit mahdollisesti lattiaremontin.
No sitä remppaa en halua, mutta on tämä silti typerän tuntuista "siivousta" kun ei edes tahroja tahdo saada irti lattiasta. Saati niitä jalanjälkiä. Sitkeitä tahroja pyyhin kyllä yksitellen, mutta kun tuntuu pöljältä konttailla lattioilla, jos voisi vaan mopilla huiskaista puhtaaksi.
Moppaan nyt kerta viikkoon juurikin niiden jalanjälkien takia, ja keittiössä on muutenkin pakko kun tahroja kertyy. Ja keittiön saumat käyn kunnolla läpi saumaharjalla ja vedellä ehkä kerta vuoteen. Jolloin lattia on kyllä tosissaa hetken märkänä kun hinkkaan pinttyneitä saumoja.
Ehkä kokeilen tehdä yhden kunnon puhdistuksen kunnollisilla pesuaineilla, jos sitten jatkossa siivous olisi helpompaa. Vaan en silti ymmärrä nihkeäpyyhintää.
Ap
Etkö ap millään käsitä, että a) tuo nihkeähysteriasi on sinun ongelma b) laminaatilla käytetään laminaattipesiainetta, ei mitään kunnollista pesuainetta.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina pessyt parkettini reilusti kostealla mopilla. Nyt kun koira, enkä ole mikä himosiivoaja, pesen ensin kostealla mopilla ja pesuaineella ja sitten vaihdan puhtaan veden ja pesen nihkeällä. Onpahan ainakin pienen hetken oikeasti puhtaat lattiat.
Minä olen kyllä muutenkin sitä koulukuntaa, että luonnonmateriaaleihin kuuluu pienet elämisen jäljet. Pari naarmua tai kosteusläikkää ei aiheuta tuskaa. Koti on elämistä varten.
Kyllä elämisen kuuluukin näkyä, eikä haittaa jos johonkin on tullut jotain kolhua tai naarmua jne. Mutta se etä koko lattia menee remppakuntoiseksi koska sitä on pesty liian kostealla, niin se ei ole minusta järkevää, sen haluan välttää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle moppaaminen tarkoittaa sitä, että upotan mopin sankoon, väännän liiat vedet pois ja pyyhin lattiat kostealla, melkein märällä. Näin olen tehnyt koko ikäni kerran viikossa ja on tullut mainiota ja raikasta jälkeä. Lattiaa on ollut sekä parkettia ja lakattua ja maalattua puulattiaa.
Moppaamalla et millään saa kosteusvauriota aikaan, ellet kaada sankoa lattialle.
Tuota moppaus on minullein ollut. Vaan esim. tässäkin artikkelissa puhutaan moppauksesta: https://www.iltalehti.fi/cleanipedia-pesukoulu/a/201709202200406528
"Kosteuden päästessä laminaattilattian kerroksiin se turvottaa materiaalia ja aiheuttaa laminaattilautojen käyristymistä. Jos laminaattilattian saumat kastuvat, saattaa sauman kohdalle tulla kupruja laminaattiin."
"Pesumoppi, -pyyhe tai -liina saa olla korkeintaan nihkeä, jotta siitä ei jää pisarajälkiä lattiaan. Tarvittaessa voit kuivata lattiaa pesun jälkeen kuivalla liinalla niistä kohdista, joista pinta on jäänyt kosteaksi."
Huh, siis KORKEINTAAN nihkeä.
Ap
Jynssää hyvä ihminen kuivalla mopilla ja suihkepullolla ja pidä iltalehteä siivousraamattuna. Ihmetyttää vaan miksi edes teit tämän avauksen kun ei muiden kommentit ja ohjeet kelpaa