Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tajua nykyajan moppaamista?! Kertokaapa fiksummat!

Vierailija
29.05.2020 |

Mielestäni moppaamisen tarkoitus on pestä sitä lattiapintaa, niin että poistuu tahrat ja jalanjäljet jotka näkyy helposti esim. meidän harmaassa laminaatissa. Ja varsinkin keittiössä kun on laattalattia, niin minusta on järkevää että tahrat saa mopilla hujauttamalla pois. Ja mahdollisesti vielä olisi jotain mukavan miedon hajuista pesuainetta jotta siivouksen jälkeen tuoksuisi raikkaalle.
Mutta.
Kun nykyään ei saisi mopata kostealla vaan nihkeällä jottei lattia mene pilalle. Käytän levymoppia, jota suihkaisen kevyesti suihkepullolla jossa on vettä, jotta en pesisi liian kostealla. Vaan tuolla tyylillä tahrat ei juuri tahdo lähteä, kevyitä jalanjälkiäkin saa hinkuttaa, ja eipä juuri tule puhdasta tunnelmaa. Ja siltikin puolisoni saattaa tulla meuhkaamaan, että on liian kostealla pyyhitty! Ajattelen että siinä ei ole mitään mieltä, että jokaista yksittäistä tahraa konttailen yksitellen kostean rätin kanssa hinkaten, ja muuten moppaisin nihkeällä. Tämä ei edes toimi meidän lattian kohdalla, kun kulkureiteille jää jalanjälkiä ajan kanssa. Moppauspäivät aiheuttaa harmaita hiuksia, onko tähän nyt mitään neuvoja miten mopata niin, ettei pilaa lattiaa kosteudella?

Nimim. Kaipaan jopa sitä hirveää lankamoppi-aikaa, jolloin pystyi vain huiskauttamaan lattiaa puhtaaksi mopilla ja kyllä tuli puhdasta

Kommentit (258)

Vierailija
21/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saathan sinä pestä lattiasi kuten lystäät. Ennen oli paljon muovimattoa materiaalina joka kestää isompaakin vesimäärää, mutta parketti ei samanlaista lotraamista kestä. 

Saa kai sitä pestä miten tykkää, mutta en halua pilata lattiaa ja taloa sillä. Nykyään tuntuu että pienempikin kosteus aiheuttaa sitten piilevää homevauriota, enkä halua asunnosta mitään homeloukkoa ja lattiaa remppakuntoiseksi parissa vuodessa. Sitä kummastelen että miksi tämä on tällaista nykyään.

Ap

Vierailija
22/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siellä lattialla ole tarkoitus olla mitään tahroja. Pyyhi sellaiset pois heti kun niitä tulee, äläkä jätä odottamaan jotain moppausta!

Kaikkea ei aina huomaa. Keittiössä saattaa vasta mopatessa hoksata, että keittiön pöydän alla on joku yllätys odottamassa. Ja tosiaan tuohon laminaattiin syöpyy jalanjäljet viikossa vaikka ihan puhtailla jaloilla ja sukilla täällä liikutaan. Ja edelleenkin minusta tuntuu että puhtaampaa ja raikkaampaa jälkeä saa, kun saa mopata ihan kunnolla, eikä tuollaista hädintuskin-hinkuttamista nihkeällä. Samalla lailla kuin keittiön pöytää pyyhkäistään kostealla, niin minusta pitäisi pystyä myös lattiaa pyyhkimään kostealla jotta kaikkea näkymätöntäkin sontaa saa pois.

Ap

Parkettimoppi, se oranssiliuskainen. Sen saa puristettua nihkeäksi kiertämällä molempiin suuntiin. Ja kokeile muuta pesuainetta, entinen pesuaine saattaa aiheuttaa sen että jalanjäljet jää lattiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile laminaatin voimapesuainetta, irrottaa pudistuainejäämiä joiden takia lattiaan jää jalanjäljet.

Vierailija
24/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin siivousalan tuotteita myyvään yritykseen yhteyttä jajotka eivät ehkä myy sitä kaikkein luomuinta, mutta kuitenkin aineet puhdistavat eri pintoja.

Pesen parketin pesuaineella, jota voi käyttää ihan reilusti ilman vettä ja joka haihtuu parketin pinnalta nopeasti puhdasta jättäen. Tällaista voi käyttää suursiivouksen yhteydessä silloin tällöin.

Laminaattia en materiaalina kotonani tunne, mutta niissäkin on huimia eroja laadussa. Ihan varmasti niihin löytyy ratkaisuja ammattilaisten taholta, joten voitko kysyä sieltä?

Marttojen mäntysuopa- ja luomuohjeet ovat ihan kivoja, mutta laiskana ihmisenä en jaksa touhuta niiden ohjeiden mukaan.

Vierailija
25/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule, moppaa se lattiasi tasan niin kuin itse parhaaksi katsot äläkä stressaa siitä mitä "nykyään saisi" ja mitä ei. 

En halua lattiaa remonttikuntoiseksi hetkessä, saati tehdä kosteusvauriota asuntoon. Olen siinä käsityksessä, että sen takia laminaattia ei saa pestä kostealla, koska saumat alkaa herkästi turpoilla ja lattia on pilalla ja kosteus imeytyy rakenteisiin.

Muutenhan minua ei kiinnostaisi että miten moppailen, mutta en halua tahalleen vaurioittaa taloa, se ei ole järkevää siivousta.

Ap

Meillä on uusittu keittiön lattia 14v sitten, laitettiin laminaatti. Pesen ihan normaalisti moppaamalla eikä se ole miksikään mennyt

No niin sen pitäisikin mennä. Vaan ilmeisesti laminaateissakin on eroja, että toiset on huonompia ja herkempiä kosteudelle. Seuraan fb:ssä siivoushullut-ryhmää jossa on näistä ollut puhetta ja tästä "oikeaoppisesta moppauksesta" ja siellä on vallalla tämä nihkeäpyyhintä monella eri rätillä ja kuulemma tulee puhdasta. Minusta ei tosiaankaan tunnu siltä.

Ap

Vierailija
26/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle moppaaminen tarkoittaa sitä, että upotan mopin sankoon, väännän liiat vedet pois ja pyyhin lattiat kostealla, melkein märällä. Näin olen tehnyt koko ikäni kerran viikossa ja on tullut mainiota ja raikasta jälkeä. Lattiaa on ollut sekä parkettia ja lakattua ja maalattua puulattiaa.

Moppaamalla et millään saa kosteusvauriota aikaan, ellet kaada sankoa lattialle.

Vierailija
27/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna puolison pestä. Hänhän sen osaa!

Sitten saat kommentoida hänelle.

Jos lattiat on omistusasunnossa, saat pestä niin kuin haluat.

jos vuokralla olet, niin et.

Kalliimmat lattianpesuaineet ei jätä lattiaa harmaaksi ja laattaa saa pestä ihan reilusti kostealla.

Kyllä tuo joutaisi pestä kun on niin kiihkeästi kommentoimassa. Näkisi sitten itse että kuinka "puhdasta" tulee. Keittiön laatasta puoliso on myös sitä mieltä, että ei saa pestä kostealla, koska kosteus imeytyy saumojen kautta rakenteisiin ja tulee homevaurio.

Omistusasunto kyseessä, mutta ei silti huvita pestä niin että pääsee kohta makselemaan remonttia.

Lattianpesuainetta käytän oikeastaan aika harvoin, juurikin kun on tuo typerä moppaustapa ja aineet saattavat jättää harmautta.

Ap

Vierailija
28/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Iäkäs äitini ei tilaa siivoojaa tämän takia, kun eivät tee kunnolla veden kanssa töitä. Kyllä itsekin pyyhin kostealla lattiat.

Vierailija
29/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule, moppaa se lattiasi tasan niin kuin itse parhaaksi katsot äläkä stressaa siitä mitä "nykyään saisi" ja mitä ei. 

En halua lattiaa remonttikuntoiseksi hetkessä, saati tehdä kosteusvauriota asuntoon. Olen siinä käsityksessä, että sen takia laminaattia ei saa pestä kostealla, koska saumat alkaa herkästi turpoilla ja lattia on pilalla ja kosteus imeytyy rakenteisiin.

Muutenhan minua ei kiinnostaisi että miten moppailen, mutta en halua tahalleen vaurioittaa taloa, se ei ole järkevää siivousta.

Ap

Meillä on uusittu keittiön lattia 14v sitten, laitettiin laminaatti. Pesen ihan normaalisti moppaamalla eikä se ole miksikään mennyt

Sulla on ongelma nyt rätin puhtaudessa ja pesuaineessa. Sitä on liikaa siinä pesuvedessä. Eli peseppä se moppi, laimenna sitä pesuvettä ja sitten tahran kohdalle ruiskutat sitä pesuvettä suoraan siihen lattiaan vähän sieltä pullosta. Ja mahdollisesti väärä pesuaine. Mä pesen laminaatit ja laattalattiat kloriittiliuoksella, ei mulla mitään rantuja tai tahroja jää.  

No niin sen pitäisikin mennä. Vaan ilmeisesti laminaateissakin on eroja, että toiset on huonompia ja herkempiä kosteudelle. Seuraan fb:ssä siivoushullut-ryhmää jossa on näistä ollut puhetta ja tästä "oikeaoppisesta moppauksesta" ja siellä on vallalla tämä nihkeäpyyhintä monella eri rätillä ja kuulemma tulee puhdasta. Minusta ei tosiaankaan tunnu siltä.

Ap

Vierailija
30/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet valinnut sellaisen lattiamateriaalin, joka ei kestä puhdistusta tai käyttöä?

Itse pesen kyllä laminaatin Tolun laminaattipesuaineella ja niin että upotan mopin ämpäriin ja väännän kuivaksi. Laattalattian pesen laattapesuaineella

Lattia oli tällainen jo muutettaessa, enkä näe järkeväksi vaihtaa periaatteessa ehjää lattiaa sen takia.

Ap

No ei tuo kovin järkevältä ratkaisulta vaikuta jos ei uskalla siivota. Mikä vesivahinko moppaamisesta muka syntyy, ethän sä sinne ämpärikaupalla sitä vettä kaada

Vierailija
31/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytä mopissa mikrokuituliinaa joka on kostutettu nihkeäksi laminaatinpesuainella, näillä tulee meillä puhdasta.

Olen miettinyt myös tuota, että jos olisi jotenkin tehokkaammat työvälineet, jos saisi puhtaampaa. Vaan silti tuntuu, että ei nihkeällä voi saada niin puhdasta aikaan, mitä kostealla. Itse jouduin moppailun aikana useammin suihkaisemaan suihkepullosta vettä kun muuten hinkaan lattiaa vaan kuivalla mopilla eikä se tee yhtään mitään.

Ap

Vierailija
32/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalliimmat lattianpesuaineet ei jätä lattiaa harmaaksi ja laattaa saa pestä ihan reilusti kostealla.

Kyllä tuo joutaisi pestä kun on niin kiihkeästi kommentoimassa. Näkisi sitten itse että kuinka "puhdasta" tulee. Keittiön laatasta puoliso on myös sitä mieltä, että ei saa pestä kostealla, koska kosteus imeytyy saumojen kautta rakenteisiin ja tulee homevaurio.

Omistusasunto kyseessä, mutta ei silti huvita pestä niin että pääsee kohta makselemaan remonttia.

Lattianpesuainetta käytän oikeastaan aika harvoin, juurikin kun on tuo typerä moppaustapa ja aineet saattavat jättää harmautta.

Ap

Puolisosi kuulostaa tomppelilta. Ei hän ainakaan siivoamisesta ja talon kunnossapidosta ymmärrä mitään. Nyt olisi hyvä aika alkaa opetella, joten tarttukoot mopin varteen.

Vierailija
33/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap[/

Joskus tein niin entisessä asunnossa, että pesin n. neljä kertaa vuodessa laminaatin niin, että ”pesin” märällä ja heti sen jälkeen kuivasin lastalla, missä oli kuiva pyyhe. Ei ehtinyt kosteus saumoihin ja lattia oli sen jälkeen todella puhtaan tuntuinen.

Tätä olen kyllä miettinyt, että saisi oikeasti puhtaan tuntuista jälkeä aikaiseksi ja kuitenkin kuivaa. Vaan tämä saisi olla useammin käytössä, ja siitä taas en tiedä kuinka vaurioittavaa on rakenteille, ja on kuitenkin työläämpää kuin perus moppaus kostealla. Äh. Vihaan siivousta ja yritän päästä mahdollisimman helpolla siitä, niin tällainen monivaiheinen moppaus ärsyttää vaikka saisi puhdasta. :D

Ap

Vierailija
34/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos lattialle ei hillittömiä lammikoita tee, kosteusvauriosta tuskin on huolta. Mahdollinen ongelma on laminaatin turpoaminen ja vääntyminen liiasta kosteudesta. Tämän takia siis suositellaan nihkeäpyyhintää. Eikä kyllä ihmekään että puhdasta ei tule, jos et pesuainetta käytä. Laminaatille tarkoitettu aine ei jätä harmaata kalvoa, saippua aiheuttaa tuon kalvo-ongelman, joka taas aiheuttaa sen että esim. jalanjäljet näkyy lattiassa selvästi.

Vierailija
35/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei laminaatti mene pilalle kostealla pyyhkimisestä, vaan seisovasta vedestä, esim. jalkineista sulaneesta lumesta.

Itse moppaan ensin pölyt kuivalla/nihkeällä levymopilla, jossa on hapsut. Sitten kastelen muutaman mikrokuituisen levymopin pesuainevedessä ( parketti Tolu) ja pyyhin kostealla, en märällä. Jos tulee jokin tahra vastaan, hinkutan sitä jalalla painaen. Jos ei heti lähde, suihkautan pesuaineliuosta suoraan tahralle ja hinkutan lisää.

T. entinen laitoshuoltaja

Vierailija
36/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käy siivooja, joka pyyhkii nihkeällä lautalattiat ja kivilattian. Ei tule minusta yhtä puhdasta kuin jos pesisi "vanhaan tyyliin" kuivaksi väännetyllä lankamopilla. En ole valittanut kuitenkaan, kai ammattilainen tietää.

Vierailija
37/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siellä lattialla ole tarkoitus olla mitään tahroja. Pyyhi sellaiset pois heti kun niitä tulee, äläkä jätä odottamaan jotain moppausta!

Kaikkea ei aina huomaa. Keittiössä saattaa vasta mopatessa hoksata, että keittiön pöydän alla on joku yllätys odottamassa. Ja tosiaan tuohon laminaattiin syöpyy jalanjäljet viikossa vaikka ihan puhtailla jaloilla ja sukilla täällä liikutaan. Ja edelleenkin minusta tuntuu että puhtaampaa ja raikkaampaa jälkeä saa, kun saa mopata ihan kunnolla, eikä tuollaista hädintuskin-hinkuttamista nihkeällä. Samalla lailla kuin keittiön pöytää pyyhkäistään kostealla, niin minusta pitäisi pystyä myös lattiaa pyyhkimään kostealla jotta kaikkea näkymätöntäkin sontaa saa pois.

Ap

Parkettimoppi, se oranssiliuskainen. Sen saa puristettua nihkeäksi kiertämällä molempiin suuntiin. Ja kokeile muuta pesuainetta, entinen pesuaine saattaa aiheuttaa sen että jalanjäljet jää lattiaan.

Parkettimoppi on varsin hyvä vinkki, kiitos! Käytän nykyään tosi harvoin pesuainetta, juurikin tuon takia. Luin että pesuaine voi kerrostua lattian pintaan ja sitten käy noin, ja sen voi kumota pesemällä useammin vedellä. Vaan mitään ei ole tapahtunut vaikka olen pitkään vedellä pessyt, joten oletan että se on tuon lattian ärsyttävä ominaisuus.

Ap

Vierailija
38/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nihkeä ei riitä, etenkin kesäaikaan, kun kävellään paljain jaloin edestakaisin ulkona ja sisällä.

Pesen kostealla, niin että kastelen maltillisesti mikrokuitupyyhettä laminaatinpesuaineliuoksella ja kierrän kuivaksi. Sitten teräväkuivaimen kanssa pesen, niin että pyyhkeestä saa aina puhdasta pintaa lattiaa vasten, niin en vain siirtele likaa pitkin lattiaa..

Vierailija
39/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otin siivousalan tuotteita myyvään yritykseen yhteyttä jajotka eivät ehkä myy sitä kaikkein luomuinta, mutta kuitenkin aineet puhdistavat eri pintoja.

Pesen parketin pesuaineella, jota voi käyttää ihan reilusti ilman vettä ja joka haihtuu parketin pinnalta nopeasti puhdasta jättäen. Tällaista voi käyttää suursiivouksen yhteydessä silloin tällöin.

Laminaattia en materiaalina kotonani tunne, mutta niissäkin on huimia eroja laadussa. Ihan varmasti niihin löytyy ratkaisuja ammattilaisten taholta, joten voitko kysyä sieltä?

Marttojen mäntysuopa- ja luomuohjeet ovat ihan kivoja, mutta laiskana ihmisenä en jaksa touhuta niiden ohjeiden mukaan.

Joku tuommoinen hetkessä haihtuva pesuaine olisi kyllä hyvä. Paitsi että siinä tietty huolettaa kemikaalit jos kovasti läträä. Helpolla tahdon minäkin päästä, joten etsin josko täällä olisi jotain fiksumpaa vinkkiä. Olen höyrymoppejakin miettinyt, vaan nekin kai on vahingollisia ja onko ne sitten yhtään sen kätevämpiä kuin perus moppaus.

Olisi ihana jos voisi vuokrata kotiin jonkun siivoojan opettamaan kuinka siivota nopeasti, järkevästi ja turvallisesti.

Ap

Vierailija
40/258 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pesin juuri vuokraluukkuni 20v vanhan muovimaton laimennetulla kodin putkimiehellä. Sitä loraus veteen ja annoin tovin vaikuttaa. Hieroin mustaa moskaa harjalla pois. Sen jälkeen vahasin. Lattia kuin uusi.