En tajua nykyajan moppaamista?! Kertokaapa fiksummat!
Mielestäni moppaamisen tarkoitus on pestä sitä lattiapintaa, niin että poistuu tahrat ja jalanjäljet jotka näkyy helposti esim. meidän harmaassa laminaatissa. Ja varsinkin keittiössä kun on laattalattia, niin minusta on järkevää että tahrat saa mopilla hujauttamalla pois. Ja mahdollisesti vielä olisi jotain mukavan miedon hajuista pesuainetta jotta siivouksen jälkeen tuoksuisi raikkaalle.
Mutta.
Kun nykyään ei saisi mopata kostealla vaan nihkeällä jottei lattia mene pilalle. Käytän levymoppia, jota suihkaisen kevyesti suihkepullolla jossa on vettä, jotta en pesisi liian kostealla. Vaan tuolla tyylillä tahrat ei juuri tahdo lähteä, kevyitä jalanjälkiäkin saa hinkuttaa, ja eipä juuri tule puhdasta tunnelmaa. Ja siltikin puolisoni saattaa tulla meuhkaamaan, että on liian kostealla pyyhitty! Ajattelen että siinä ei ole mitään mieltä, että jokaista yksittäistä tahraa konttailen yksitellen kostean rätin kanssa hinkaten, ja muuten moppaisin nihkeällä. Tämä ei edes toimi meidän lattian kohdalla, kun kulkureiteille jää jalanjälkiä ajan kanssa. Moppauspäivät aiheuttaa harmaita hiuksia, onko tähän nyt mitään neuvoja miten mopata niin, ettei pilaa lattiaa kosteudella?
Nimim. Kaipaan jopa sitä hirveää lankamoppi-aikaa, jolloin pystyi vain huiskauttamaan lattiaa puhtaaksi mopilla ja kyllä tuli puhdasta
Kommentit (258)
Kuule, moppaa se lattiasi tasan niin kuin itse parhaaksi katsot äläkä stressaa siitä mitä "nykyään saisi" ja mitä ei.
Riippuu materiaalista, kivilattiaa saada edelleen mopata lankamopilla ja runsaalla vedellä, mutta laminaatti ja parketti nihkeällä pyyhkien ja nämä eivät ole mitään hyviä materiaaleja niihin tiloihin missä tahroja tulee paljon vaikka eteinen ja keittiö.
Meillä on täyspuinen lattia ja sitä ei kerta kaikkiaan saa täysin puhtaaksi. Siinä näkyy kaikki lika ja jalanjäljet ja kun todella nihkeällä mäntysuopaliuokseen kastetulla mopilla kuinka koitat hinkuttaa ja hiki hatussa luututa niin ei tule puhtaan näköistä. Tekisi mieli vain heittää ämpärillinen mäntysuopavettä lattialle ja hangata juuriharjalla.. mutta sitä ei tietenkään voi tehdä kun menee lattia pilalle.
Vinkkejä kellään?
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet valinnut sellaisen lattiamateriaalin, joka ei kestä puhdistusta tai käyttöä?
Itse pesen kyllä laminaatin Tolun laminaattipesuaineella ja niin että upotan mopin ämpäriin ja väännän kuivaksi. Laattalattian pesen laattapesuaineella
Lattia oli tällainen jo muutettaessa, enkä näe järkeväksi vaihtaa periaatteessa ehjää lattiaa sen takia.
Ap
Ei siellä lattialla ole tarkoitus olla mitään tahroja. Pyyhi sellaiset pois heti kun niitä tulee, äläkä jätä odottamaan jotain moppausta!
Itse pese parkettilattian aivan kostealla, ei mitään ongelmaa.
Entisessä kodissa laminaatti ja siihen jäi ikävästi rannut, jos oli liian kostealla pesty.
Vierailija kirjoitti:
Kuule, moppaa se lattiasi tasan niin kuin itse parhaaksi katsot äläkä stressaa siitä mitä "nykyään saisi" ja mitä ei.
En halua lattiaa remonttikuntoiseksi hetkessä, saati tehdä kosteusvauriota asuntoon. Olen siinä käsityksessä, että sen takia laminaattia ei saa pestä kostealla, koska saumat alkaa herkästi turpoilla ja lattia on pilalla ja kosteus imeytyy rakenteisiin.
Muutenhan minua ei kiinnostaisi että miten moppailen, mutta en halua tahalleen vaurioittaa taloa, se ei ole järkevää siivousta.
Ap
Saathan sinä pestä lattiasi kuten lystäät. Ennen oli paljon muovimattoa materiaalina joka kestää isompaakin vesimäärää, mutta parketti ei samanlaista lotraamista kestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua lattiaa remonttikuntoiseksi hetkessä, saati tehdä kosteusvauriota asuntoon. Olen siinä käsityksessä, että sen takia laminaattia ei saa pestä kostealla, koska saumat alkaa herkästi turpoilla ja lattia on pilalla ja kosteus imeytyy rakenteisiin.
Muutenhan minua ei kiinnostaisi että miten moppailen, mutta en halua tahalleen vaurioittaa taloa, se ei ole järkevää siivousta.
Ap
Meillä on uusittu keittiön lattia 14v sitten, laitettiin laminaatti. Pesen ihan normaalisti moppaamalla eikä se ole miksikään mennyt
Vierailija kirjoitti:
Riippuu materiaalista, kivilattiaa saada edelleen mopata lankamopilla ja runsaalla vedellä, mutta laminaatti ja parketti nihkeällä pyyhkien ja nämä eivät ole mitään hyviä materiaaleja niihin tiloihin missä tahroja tulee paljon vaikka eteinen ja keittiö.
Tuota keittiön laattaa olen saattanut välillä pestä kosteammalla, ja saumat on muutenkin pakko välillä harjata puhtaaksi ihan kunnolla.
Mutta laminaatti on ihan anaalista, kun kaikissa ohjeissa on kuinka sitä pitäisi nihkeällä pestä tai muuten on pilalla. Ja tuohon tosiaan tulee jo viikon jälkeen näkyviin jalanjäljet tosi rumasti.
Ap
Anna puolison pestä. Hänhän sen osaa!
Sitten saat kommentoida hänelle.
Jos lattiat on omistusasunnossa, saat pestä niin kuin haluat.
jos vuokralla olet, niin et.
Kalliimmat lattianpesuaineet ei jätä lattiaa harmaaksi ja laattaa saa pestä ihan reilusti kostealla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on täyspuinen lattia ja sitä ei kerta kaikkiaan saa täysin puhtaaksi. Siinä näkyy kaikki lika ja jalanjäljet ja kun todella nihkeällä mäntysuopaliuokseen kastetulla mopilla kuinka koitat hinkuttaa ja hiki hatussa luututa niin ei tule puhtaan näköistä. Tekisi mieli vain heittää ämpärillinen mäntysuopavettä lattialle ja hangata juuriharjalla.. mutta sitä ei tietenkään voi tehdä kun menee lattia pilalle.
Vinkkejä kellään?
Oletko kokeillut erillistä puulattialle tarkoitettua pesuainetta? Mäntysuopa jättää himmeän pinnan
Vierailija kirjoitti:
Vinkkejä kellään?
Parkettimoppi, sen saa puristettua tarpeeksi nihkeäksi kun kiertää molempiin suuntiin ja pesuaineeksi öljyssaippua, maksaa noin 20,- litra. Sillä sain 15 vuotta pinttyneet lankkulattian superpuhtaaksi, yksi purkki kyllä meni pesuainetta Kun hinkkasin ne vuosien pinttymät. Sen jälkeen ei lattiaan edes ole tullut jalan jälkiä. Nyt pesen lattiat tuolla noin kerran kuukaudessa ettei uusia pinttymiä tule. Uskomattoman tehokas aine, yllätyin kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vinkkejä kellään?
Vähän samoissa tunnelmissa. Olen miettinyt, että jos moppaisi kostealla, ja sitten kuivaisi pyyhkeellä heti perään. Vaan tuossa on oma vaivansa, kun yritän pitää siivoukset mahdollisimman helppona.
Täyspuisesta tulee mieleen vanhat talot joissa oli maalattuja lattioita, auttaisikohan jos siihen maalaisi erilaisen "pinnan" joka olisi helppohoitoisempi?
Ap
Käytä mopissa mikrokuituliinaa joka on kostutettu nihkeäksi laminaatinpesuainella, näillä tulee meillä puhdasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap[/
Joskus tein niin entisessä asunnossa, että pesin n. neljä kertaa vuodessa laminaatin niin, että ”pesin” märällä ja heti sen jälkeen kuivasin lastalla, missä oli kuiva pyyhe. Ei ehtinyt kosteus saumoihin ja lattia oli sen jälkeen todella puhtaan tuntuinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mä olen kyllä 15v pessyt lankamopilla laminaattilattiaa, ei se mitään turvonnut ole. Ei edes niistä kohdista, joista pinta on rikki.
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä lattialla ole tarkoitus olla mitään tahroja. Pyyhi sellaiset pois heti kun niitä tulee, äläkä jätä odottamaan jotain moppausta!
Kaikkea ei aina huomaa. Keittiössä saattaa vasta mopatessa hoksata, että keittiön pöydän alla on joku yllätys odottamassa. Ja tosiaan tuohon laminaattiin syöpyy jalanjäljet viikossa vaikka ihan puhtailla jaloilla ja sukilla täällä liikutaan. Ja edelleenkin minusta tuntuu että puhtaampaa ja raikkaampaa jälkeä saa, kun saa mopata ihan kunnolla, eikä tuollaista hädintuskin-hinkuttamista nihkeällä. Samalla lailla kuin keittiön pöytää pyyhkäistään kostealla, niin minusta pitäisi pystyä myös lattiaa pyyhkimään kostealla jotta kaikkea näkymätöntäkin sontaa saa pois.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Itse pese parkettilattian aivan kostealla, ei mitään ongelmaa.
Entisessä kodissa laminaatti ja siihen jäi ikävästi rannut, jos oli liian kostealla pesty.
Parketista minulla ei ole kokemusta. Opiskeluaikoja ja muovilattiaa muistelen kaiholla siinä mielessä, että sitä mopatessa kostealla kyllä tuntui niinkuin olisi siivonnut. Nyt tuntuu lähinnä tyhmältä moppauksen jälkeen että oliko tuossa muka jotain järkeä.
Ap
Miksi olet valinnut sellaisen lattiamateriaalin, joka ei kestä puhdistusta tai käyttöä?
Itse pesen kyllä laminaatin Tolun laminaattipesuaineella ja niin että upotan mopin ämpäriin ja väännän kuivaksi. Laattalattian pesen laattapesuaineella