Ottaisitteko eron jos miehenne lihoisi läskiksi?
Mieheni oli ennen lasten syntymää urheilullinen ja piti itsestään huolta mutta lasten syntymän jälkeen hän lopetti pelaamisen ja salilla käynnin ja rupesi mässäileen herkkuja. Hänestä on tullut ihrakasa suoraan sanottuna, kun hän ei välitä ulkonäöstään. Hän ei myöskään esim. pese tukkaa joka päivä ja kynnenaluset ovat usein mustat. Olen jäkättänyt tästä hänelle pitkään ja mies lupaa muuttua mutta ei silti tee tikkua ristiin asian hyväksi. Olen alkanut häpeämään liikkua hänen kanssaan, sillä itse olen pitänyt huolta ulkonäöstäni kolmesta synnytyksestä huolimatta. Itse olen siis aika hyvännäköinen mutsi ja minua häiritsee tämä meidän epäsuhta. Olen alkanut miettiä jopa eroa, sillä jos mies tosissaan välittäisi, hän tekisi itselleen jotain. Eiköstä vain?
Kommentit (17)
miehetkin voivat masentua pienten lasten vuoksi eivät vain naiset.
mutta ehkä se olisi eduksi miehelle. ehkä elämä noin ulkonäkökeskeisen ihmisebn kanssa ei sovi hänelle.
jotta saan nauttia hänen seurastaan mahdollisimman pitkään. Hän onneksi välttääkin kaikkia turhia terveysriskejä.
Minun on helppo " määrätä" mieheni paino, koska hän syö juuri sitä ja juuri niin paljon, mitä vaan hänelle tarjoan.
Miehellä oli työn takia burnout mutta hän ei ottanut sairaslomaa sen takia. Sen pitäisi olla jo taaksejäänyttä kun hän vaihtoi työpaikkaakin sen takia. En kyllä jaksais mitään miehen masennusta vielä tähän, huoh. Kun se vaan siitä ryhdistyisi ja ottaisi itteensä niskasta kiinni, kun kaiken pitäs olla hyvin. ap
Painoa voi kertyä uudessa stressaavaksi koetussa elämäntilanteessa, sitähän tuo lapsiperhe-elämä usein on, miehellekin. Tulee paineita perheen elättämisestä ja ehkä väsymystäkin. Kyse voi tietysti olla masennuksestakin, mutta meillä ainakin ajanpuute ja kiire aiheuttavat suihkussa käymättömyyttä ja joskus huolimattomuutta ruokavaliossa.
Vierailija:
En kyllä jaksais mitään miehen masennusta vielä tähän, huoh. Kun se vaan siitä ryhdistyisi ja ottaisi itteensä niskasta kiinni, kun kaiken pitäs olla hyvin. ap
Oikeesti?? Eli pääasia, että kulissit on kunnossa?? huh huh!! Enpä yhtään ihmettele, että miehesi on masentunut!
sillä mieheni on alkanut ensimmäistä kertaa elämässään lihoa. Olen nsanonut hänelle, että rakastan häntä ihan joka tapauksessa, mutta hänen itsensä takia kannattaisi pysäyttää alkanut lihominen.
Mieheni on esim. aina ollut se tyyppi, joka on voinut syödä ihan tolkuttomasti, eikä ole lihonut, joten häntä on käytetty sinä tyyppinä, joka syö aina ne ylimääräiset makkarat, pihvit tms, kun kukaan muu ei jaksa. Sanoin hänelle, että se kannattaisi todellakin nyt lopettaa, että tosiasan lopettaa sen syömisen silloin kun itsekin on täynnä, eikä enää pysy tuossa roolissa.
Onneksi mies on myös kuunnellut minua, ja elintavat on alkaneet muuttua taas paremmiksi.
Enhän mä voi vaimona kattoo vierestä kun atleetti mies muuttuu ihrakasaksi muutamassa vuodessa. Sehän kuolee tosi nuorena sydäninfarktiin ja ties mihin jos se ei korjaa elintapojaan. Et siinä mielessä ajattelen kyllä miehenkin parasta. Olisi hyvä jos lapsillamme olisi isä mahdollisimman pitkään. Lisäksi mua ärsyttää sukulaisten ja kavereiden vinoilut tuosta lihomisesta. Yksikin kaveri säälii mua, että miten voit olla tuollaisen miehen kanssa vaikka itse olet noin virtaviivainen. Ehkä olen tässä asiassa pinnallinen, kun myönnän, että häpeän miestäni nykyisin. Katsoisitte tekin varmaan kaupungilla, jos vastaan tulisi pariskunta, jossa nainen olisi kuin malli ja mies taas hirvee läski.
ap
Siksi ei kannata kasata miehen hartioille yhtään enempää paineita. Kannattaisi mielumminkin tukea ja kannustaa miestä kun miettiä eroa.
Jostain pitäisi miehen (ja koko perheen) hyvinvointia lisätä, ettei stressi ja henkinen pahoinvointi ilmenisi syömisoireina. Kyse ei ole nyt mistään ryhdistäytymisestä ja itseään niskasta kiinni ottamisesta. Ne eivät tuossa tilanteessa onnistu, vaan tuovat lisäpaineita. Vaatimukset nyt minimiin ja iloa ja vapautta lisää!
Kannattaa tutustua kirjaan voimavarat käyttöön, siellä on jotain apua oman hyvinvoinnin lisäämiseen (duodemicin julkaisu, ei siis mitään hömppää).
ehkäpä sun on todellakin parasta erota, jos miehessä tärkeintä on se miltä hän näyttää!!
Toivottavasti et. Ymmärrän huolestumisesi miehen terveydestä, mutta
asenteesi voi myös vaikuttaa aika paljon miehen laihdutusmotivaatioon. Oletko yhtään kannustanut ja tukenut myönteisellä tavalla, vai saako miehesi osakseen vain ylenkatsomista ja halveksuntaa? Se on varma tapa kasata vaan ahdistusta ja stressiä ja kierre vaan jatkuu.
En kyllä varmaan kiinnittäisi kaupungilla huomiota " missiin" ja " läskiin" ja pitäisi heitä epäsuhtaisina vain sen takia.
Anteeksi vaan, mutta vaikutat aika kakaralta. Sanavalintasi kertovat sinusta aika rumia asioia, vaikka missi oletkin.
jotta saan hänet entiselleen? Olen yrittänyt hyvällä ja pahalla mutta mikään ei auta. Olen joskus suuttuessani sanonut, että jos hän ei laihdu, otan eron, muttta yleensä yritän kannustaa häntä ja kehoitan liikkumaan ja syömään vähemmän. Ostin hänelle just synttärilahjaksi mm kuntosalikortin. No pari kertaa kävi mutta siihen jäi. Mullakin alkaa voimat olla loppu häntä hyysätä tän takia, kun lapsissakin on tarpeeksi huolta ja luulisi aikuisen miehen osaavan itse huolehtia itsestään.
ap
en kestäisi rinnallani mitään ihrakasaa. rajansa on rakkaudellakin. vaikka olisi miten kultainen tahansa, en pystyisi olemaan yhdesssä.
rakkaus muuttuisi inhoksi.
Korkeintaan kannustaa ja vaikuttaa miehen ruokavalioon ja perheen ajankäyttöön, yrittää saada kaikki ylös sohvalta ja ulos liikunnan pariin. Tärkeintä on kuitenkin ruoka: jos vastaat ruoan laitosta, vähärasvainen, kasvisvoittoinen ruokavalio hätiin. Laitat miehelle valmiin annoksen, jossa puolet kasviksia ja salaattia. Jos miehelläsi ei ole motivaatiota laihtua, sinä et voi tehdä muuta, jos nyt edes tuotakaan.
Joko hyväksyt miehen tuollaisena kun se on tai sitten eroat, minusta kyllä tuollainen syy on aika turha syy erota, jos toisesta oikeasti välittää. Ehkä teillä on suhteessa muutakin ongelmia? En voisi kuvitella eroavani ylipainon johdosta, vaikka itsekin olen hoikka. Luulisi tosiaan miehen masentuvan jo tuollaisesta vaimosta, jos kodin ilmapiiri on kiinni ulkonäöstä.
joka meinas, että olet aika epäempaattinen. Kirjoitit kovin ikävästi noista aiheista.
Ap: se että mies jättää noin selvästi huolehtimatta ulkonäöstä vaikka ennen on se on ollut hänelle tärkeää voi olla oire masennuksesta. Pohdihan liittyykö muita masennuksen piirteitä teidän tilanteeseen.