Mitä 1½-vuotiaanne " osaavat" tehdä puistossa?
Kommentit (6)
tekee hiekkakkuja, keinuu vauvakeinussa sekä rengaskeinussa, kiipeää itse pieneen liukumäkeen ja laskee sieltä alas, keinuu niissä sellaisissa vieterikeinuissa. Mitähän muuta menee toisten lasten perässä ja matkii mitä muut tekevät :=)
itse kiipeää kaikkiin liukumäkiin (isoihin, sekä kierremäkiin) ja laskee alas, kiipeilee niihin vieterikeinuihin ja kiipeää myös jo köysitikkaita pitkin.
Usein kauhistellaan, kun pikkutyttö siellä kikattaen laskee mäkeä (olen kyllä vieressä) ja useammat isommat eivät vielä uskalla.
Onko tämä jotenkin epätavallista, vai löytyykö muitakin rämäpäitä 1½-vuotiaita? :)
Ap
..kiipeää ja laskeutuu liukumäen portaita, joskus laskee mäenkin
..istuu hiekkalaatikolla ja huitoo lapiolla ja sankolla, nauttii hiekasta
..juoksentelee ympäriinsä
..kiikkuu äidin avustuksella erittäin mielellään ja pitkään
vauhtia ja kiljuu jos ei vauhdit ole tarpeeksi kovat, Yrittää kiivetä kiipeilytelineisiin mutta ei pääse kuin alimmalle puolalle kun on lyhyt ja pönäkkä, keinuu vieterikeinuissa, hyppii alas joka paikasta, Tekee hiekkakakkuja ja ajelee hiekassa autoilla. Matkii isompia lapsia siinä mitä nämä tekevät. Kova on menemään ja tekemään vaikka muuten aika rauhallinen poika onkin. Tämän päivän uusi oppi oli puskapissat. Otti mallia isommilta lapsiltaj jotka leikkien välissä kävivät puskassa pisulla ja niin pikku poitsu mallista meni perässä. Eli emidän poika ainkin matkii iahn kaikessa muita lapsia ja tekee samoja asioita puistossa mitä isommatkin tekevät.
Toinen poika on todella rämäpäinen; kiipeää joka paikkaan, laskee itse mäkeä (myös ne " isojen" mäet eikä pelkästään pienten mäkeä), sohlaa hiekkalaatikolla, keinuu itse vieterikeinulla, tykkää kiikkulaudasta, niin että veli istuu toisessa päässä ja äiti tai isi keinuttaa lautaa, yrittää kiivetä kiipeilytelineeseen, mutta se ei onnistu, jos aikuinen ei auta (Lue: nosta lasta tikkaita pitkin), kiipeää itse liukumäkeen ja tykkää keinua, mitä kovempi vauhti, sen parempi.
Toinen poika on sitten puolestaan arempi, ei kiipeä, laskee pelkästään pienten mäestä, tykkää myöskin keinua ja sohlata hiekkiksellä, tykkää vieterikeinuista.
äidin avustuksella.