Kerätään Pieni talo preerialla-sarjan järjettömyyksiä/epäloogisuuksia
-Vitivalkoiset silitetyt paidat tilanteessa kuin tilanteessa -Koulu ja kirkko ovat sama rakennus, kuitenkin kirkossa sunnuntaina on vain muutama perhe vrt. koulun oppilaisiin -Tulipalossa pikkulapsen voi laskea puroon turvaan, josta tämä löytyy samasta kohtaan Jatkakaa!
Kommentit (3159)
Milloin se pa on papin oikeudet saanut? Yhdessä jaksossa piti saarnaa ja nyt oli pastoria vihkimässä mutta pappi Harmon tuli.
Charles ja Carolinen rakastelukohtaukset on leikattu pois lopullisesta versiosta. Harmi. Myös Olesonin pariskunnan hempeät hetket on deletoitu. Edwards puhisee silloin tällöin sen oloisena,kuin olis juuri saanu kunnon panon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin äsken Teemalta SARJAN osan , missä pastori ja Anna menivät naimisiin, tuskin siihen aikaan RIISIÄ heiteltiin, taisi olla tuohon aikaan tuntematon k.o. kylässä... Tuskin ne jyviäkään heitteli, kun elannosta oli kyse?
Voisiinko pysyä aloituksen aiheessa: epäloogisuudet SARJASSA ? Se, mitä kukakin oikeassa elämässä on tehnyt/jättänyt tekemättä/mitä on tapahtunut menee TÄYSIN AIHEEN OHI!
Tästä olen aiemminkin kommentoinut!
Olen eri, mutta minusta väärän aikakauden tuotteet ovat nimenomaan epäloogisuuksia sarjassa.
Kirjoitin tuon lainaamasi, nimenomaan väärän aikakauden tuotteet/tavat ovat niitä epäloogisuuksia, jotka kuuluvat tähän ketjuun. EI mitä Laura, Mary tai joku muu teki oikeassa elämässä ennen kuolemaansa... ja niitä riittää tässä ketjussa kymmeniä (jos ei satoja) kommentteja! Siksi (kun ei jaksa kahlata 110! sivua läpi) tulee toistoja. Jos olisi vain niitä EPÄLOOGISUUKSIA, ei tulisi toistoja ja ketjun seuraaminen olisi helpompaa.
Mutta tämä, kuten niin moni muukin pitkä ketju, menee sivuraiteille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin äsken Teemalta SARJAN osan , missä pastori ja Anna menivät naimisiin, tuskin siihen aikaan RIISIÄ heiteltiin, taisi olla tuohon aikaan tuntematon k.o. kylässä... Tuskin ne jyviäkään heitteli, kun elannosta oli kyse?
Voisiinko pysyä aloituksen aiheessa: epäloogisuudet SARJASSA ? Se, mitä kukakin oikeassa elämässä on tehnyt/jättänyt tekemättä/mitä on tapahtunut menee TÄYSIN AIHEEN OHI!
Olen eri, mutta minusta väärän aikakauden tuotteet ovat nimenomaan epäloogisuuksia sarjassa.
Kirjoitin tuon lainaamasi, nimenomaan väärän aikakauden tuotteet/tavat ovat niitä epäloogisuuksia, jotka kuuluvat tähän ketjuun. EI mitä Laura, Mary tai joku muu teki oikeassa elämässä ennen kuolemaansa... ja niitä riittää tässä ketjussa kymmeniä (jos ei satoja) kommentteja! Siksi (kun ei jaksa kahlata 110! sivua läpi) tulee toistoja. Jos olisi vain niitä EPÄLOOGISUUKSIA, ei tulisi toistoja ja ketjun seuraaminen olisi helpompaa.
Mutta tämä, kuten niin moni muukin pitkä ketju, menee sivuraiteille.
Lopeta jo toi isoilla kirjaimilla kirjoittaminen, se häiritsee. Et sinä tätä ketjua määrää.
Eniten ihmetyttää 5. Kaudella kun muutetaan porukalla kaupunkiin kun walnut grovessa on mahdoton jatkaa. Sitten parin kk päästä muutetaan takaisin ja raivataan tila ja kylän keskusta entiselleen.. jos siellä pystyikin asumaan ja siemenviljaa saamaan (minkä puute oli lähdön motiivi) niin helpompaa olis ollut tekemättä turhaa reissua.
Vierailija kirjoitti:
Kommenttisi osoittaa täydellisesti, miksi on älytöntä keskustella tv-sarjan epäloogisuuksista ja virheistä ilman että samalla keskustelee siitä, missä Ingallsit oikeasti asuivat ja miten ko. aikakautena siellä päin oikeasti elettiin.
On hyvin mahdollista, että Minnesotassa heitettiin 1880-luvulla riisiä häissä, mm. näistä syistä:
1) Riisin heittäminen häissä on ikivanha perinne. Antiikin roomalaiset ja keltit heittelivät vehnää, mutta jo keskiajalla riisi yleistyi lännessäkin. Tarkoitus oli symbolisesti toivottaa hääparille vaurautta, hedelmällisyyttä ja onnea. Riisinjyvä on kansainvälisesti tunnettu onnen symboli. Muutakin on toki heitelty ja heitellään edelleen ympäri maailmaa samassa tarkoituksessa, esimerkiksi vehnää, kauraa, kuivattuja maissinjyviä. Mutta siis nimenomaan niitä elannon kannalta tärkeitä jyviä ja siemeniä.
2) Riisiä on viljelty Yhdysvalloissa vuodesta 1685 lähtien. Tuotantomäärät nousivat 1700-luvun mittaan, mutta notkahtivat jonkin verran sen jälkeen, kun orjuus kiellettiin 1860-luvulla. Esimerkiksi vuonna 1900 USA tuotti itse puolet kuluttamastaan riisistä. Nykyään riisi on Yhdysvaltain kolmanneksi eniten viljelty viljalaji vehnän ja maissin jälkeen.
3) Suomella ei ole omaa kansallisviljaa, mutta Minnesotan osavaltiollapa on. Arvaa mikä? Villiriisi. Minnesota tunnetaan kymmenentuhannen järven maana, ja sen vetisessä maastossa villiriisi viihtyy hyvin. Intiaaniheimot käyttivät Minnesotan ja Dakotan alueella riisiä runsaasti ravinnokseen. Siksi se tunnetaan siellä myös nimellä intiaaniriisi. On tosin myönnettävä, että jos häissä heitettiin villiriisiä, niin se olisi todennäköisesti ollut tummaa.
"The holidays were soon over and in February Laura's nineteenth birthday came. Manly's twenty-ninth birthday was just a week later so they made one celebration for both on the Sunday between" Tämä Lauran ja miehensä ikäero on mainittu kyllä alkuperäisessä "The first four years" kirjassa, sekä myös suomalaisessa versiossa "Neljä ensimmäistä vuotta".
Vierailija kirjoitti:
"The holidays were soon over and in February Laura's nineteenth birthday came. Manly's twenty-ninth birthday was just a week later so they made one celebration for both on the Sunday between" Tämä Lauran ja miehensä ikäero on mainittu kyllä alkuperäisessä "The first four years" kirjassa, sekä myös suomalaisessa versiossa "Neljä ensimmäistä vuotta".
Kyseinenen käsikirjoitus jäi Lauralta kesken eikä hän aikonut julkaista sitä lainkaan. Julkaistiin vasta kuoleman jälkeen. Muissa kirjoissa ikäeroksi mainitaan kuusi vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Se julkaistiinkin vasta 1971, kun Lauran tytär Rosekin oli jo kuollut, ja on sävyltään realistisempi ja "aikuisempi" kuin sarjan aiemmat kirjat.
Laura itse ilmeisesti oli noloissaan siitä, että häneltä jäi koulu hieman kesken, ja hän meni naimisiin kovin nuorena ja niin paljon itseään vanhemman miehen kanssa. Ei hyvää esimerkkiä nuorille tytöille, joten piti vähän kaunistella lastenkirjoja varten.
Vierailija kirjoitti:
Maryn ja Lauran virkatut talvimyssyt on jotain järkyttävää 😁
Ja ne muut naisten "hienot hatut"... olivat kuin lampunvarjostimia....
Vierailija kirjoitti:
Laura itse ilmeisesti oli noloissaan siitä, että häneltä jäi koulu hieman kesken, ja hän meni naimisiin kovin nuorena ja niin paljon itseään vanhemman miehen kanssa. Ei hyvää esimerkkiä nuorille tytöille, joten piti vähän kaunistella lastenkirjoja varten.
Minä taas pidän yhä kiinni aiemmasta mielipiteestäni, että kumpikaan noista asioista ei ole ollut outoa 1930-40 -luvuilla, kun Laura kirjoitti kirjansa. Tietysti hän on jostain syystä voinut tuntea henkilökohtaista häpeää tai noloutta, mutta koko historian sivu on osa naisista mennyt nuorena naimisiin itseään vanhemman miehen kanssa, eikä 10 vuotta ole edes kovin paljon. Se ei ole yhden sukupolven kokoinen ero.
Ikäeroon liittyen minulla olisi kyllä kysymys ketjun "tietäjille". Jossain kirjassa mainitaan, että Almanzo olisi väärentänyt ikänsä ylöspäin, jotta hän olisi voinut ostaa maata/lähteä uudisraivaajaksi tms. Onkohan tästä enempää tietoa? Kyse ei ehkä ole ollut kuin muutamasta vuodesta, mutta olen joskus miettinyt, että onkohan Almanzo sitten pitempäänkin esiintynyt vanhempana kuin on, ja olisiko siitä syystä myös ihmisillä ollut käsitys, että hän olisi Lauraa paljon vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas pidän yhä kiinni aiemmasta mielipiteestäni, että kumpikaan noista asioista ei ole ollut outoa 1930-40 -luvuilla, kun Laura kirjoitti kirjansa. Tietysti hän on jostain syystä voinut tuntea henkilökohtaista häpeää tai noloutta, mutta koko historian sivu on osa naisista mennyt nuorena naimisiin itseään vanhemman miehen kanssa, eikä 10 vuotta ole edes kovin paljon. Se ei ole yhden sukupolven kokoinen ero.
Ikäeroon liittyen minulla olisi kyllä kysymys ketjun "tietäjille". Jossain kirjassa mainitaan, että Almanzo olisi väärentänyt ikänsä ylöspäin, jotta hän olisi voinut ostaa maata/lähteä uudisraivaajaksi tms. Onkohan tästä enempää tietoa? Kyse ei ehkä ole ollut kuin muutamasta vuodesta, mutta olen joskus miettinyt, että onkohan Almanzo sitten pitempäänkin esiintynyt vanhempana kuin on, ja olisiko siitä syystä myös ihmisillä ollut käsitys, että hän olisi Lauraa paljon vanhempi.
Lauran aikana naiset Etelä-Dakotassa meni naimisiin keskimäärin 21-22 -vuotiaana ja miehet pari vuotta vanhempana. Laura oli nuori, mutta ei poikkeuksellisen nuori.
Almanzon iästä ei ole epäselvyyttä ja epäilyksesi on pötyä. Kirjat ovat omaelämäkerrallista fiktiota ja Almanzon ikä ja moni muu asia on muutettu. Ei siinä sen kummempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lauran aikana naiset Etelä-Dakotassa meni naimisiin keskimäärin 21-22 -vuotiaana ja miehet pari vuotta vanhempana. Laura oli nuori, mutta ei poikkeuksellisen nuori.
Almanzon iästä ei ole epäselvyyttä ja epäilyksesi on pötyä. Kirjat ovat omaelämäkerrallista fiktiota ja Almanzon ikä ja moni muu asia on muutettu. Ei siinä sen kummempaa.
Mikä tekstissäni oli pötyä? Minähän en yrittänyt mitään todeksi väittää enkä ole koskaan luullut kirjoja täydelliseksi totuudeksi Lauran elämästä. Ehkä Almanzo ei missään vaiheessa väärentänyt ikäänsä, mutta varmaankin jotkut tekivät niin, ja siitä Laura (tai Rose) sai idean lisätä tuollaisen kohdan kirjaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tekstissäni oli pötyä? Minähän en yrittänyt mitään todeksi väittää enkä ole koskaan luullut kirjoja täydelliseksi totuudeksi Lauran elämästä. Ehkä Almanzo ei missään vaiheessa väärentänyt ikäänsä, mutta varmaankin jotkut tekivät niin, ja siitä Laura (tai Rose) sai idean lisätä tuollaisen kohdan kirjaansa.
Ei, kukaan ei väärentänyt Almanzon ikää oikeassa elämässä tai ainakaan sellaisesta ole mitään tietoa. Laura muutti kirjoihin ikää samasta syystä kuin monia faktoja muutenkin: saadakseen mieleisiään ja juonen kannalta eheitä ja hyviä kirjoja.
Miten tässä luokkakokous jaksossa Carolinella on niin nättiä ja monta kolttua vaikka ei ollut rahaa edes ostaa Harrietin kaupasta ale hintaista...mistä se nyt ykskaks on saanut tuollaisia parempia kolttuja useamman.
Vierailija kirjoitti:
Miten tässä luokkakokous jaksossa Carolinella on niin nättiä ja monta kolttua vaikka ei ollut rahaa edes ostaa Harrietin kaupasta ale hintaista...mistä se nyt ykskaks on saanut tuollaisia parempia kolttuja useamman.
No joku facebook-keräys?
Ihmetyttää, kun isä Ingalls vanhenee sarjassa nopeasti, kun vaimonsa pysyy samannäköisenä. Loppujaksoissa on jo vanhus.
Täysin ohis:
Voi olla, että Carrie ei pystynyt keskittymään miehen etsimiseen. Mun isoisän isoisän sisko joutui 1800-luvulla vanhimpana tyttönä tekemään kaikki kotityöt ja hoiatamaan lapset, kun perheen äiti kuoli. Isä vissiin teki elantotöitä.
Tuo vanhin sisko oli noin 16 ja nuorin lapsi 1-v.
Hän olisi erittäin kovasti halunnut naimisiin. Sukukertomuksen mukaan jopa epätoivoisesti. Mutta vissiin paras aika sille tuhlaantui lapsuudenperheesrä huolehtiessa. N 22-vuotiaana oli jo liian vanha ekalle kierrokselle.