Jäi vähän kurja mieli äskeisestä lähikauppareissusta
Palautin tyhjiä tölkkejä reilun kuuden euron edestä ja kun olin latomassa niitä koneeseen, niin siihen tuli kolme n. 10-vuotiasta tyttöä odottamaan vuoroaan. Heillä taisi olla yksi pullo palautettavana. Kun sain tölkit laitettua koneeseen, niin siirryin sivuun pesemään käsiäni. Tytöt laittoivat pullonsa ja kirmasivat kikatellen kassalle. No en ajatellut siitä sen enempää, vaan aloin keräillä ruokia ostoskoriini. Minuutin-parin kuluttua hoksasin, että enhän mä muistanut ottaa kuittia pullonpalautusautomaatista. Lappua ei automaatissa enää ollut, ja tytöt olivat tietysti jo tässä vaiheessa poistuneet kaupasta reilu 6 € rikkaampina. Selvisipä sekin kikattelun syy. ☹️
Kommentit (195)
Minulle on käynyt noin. Seuraava palauttaja näytti konservatiiviselta keskiluokkaiselta vanhalta jämptiltä mieheltä. Hänelle kelpasi yli pari egeä.
Varmasti oli iloinen kun siihen aikaan opiskelijan pantit sai itselleen. Kyllä ahneutta on paljon liikenteessä ja mitä varakkaampi, niin sitä ahneempi tuntuisi olevan.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kasvattanut kaksi kakaraa rehellisiksi aikuisiksi. Tai mistäs minä sen tiedän, heidän rehellisyytensä.
Mutta kai te mammat kerrotte lapsillenne, miten tulee käyttäytyä, jos löytää jotain. Kolikon voi pitää, mutta ei sitäkään, jos ollaan sisällä kaupassa. Tällöin haltija on kauppa.
Omakin lapseni varasti Tiimarista ja Anttilasta, onneksi tunnusti minulle ja asia käytiin seuraavana arkipäivänä selvittämässä. Helekutin raskas päivä oli.
Tässä ketjussa moni kommentoi tyyliin "mitäs läksit". Noidenkin pentujen olisi pitänyt viedä tuo pullokuitti kassalle, ja unohtanut voisi sieltä sitä kysyä.
Miksi tällainen fontti :)
Kysyiköhän ap edes kassalta kuittiaan?
Mä jo ehdinkin miettiä, kumman puolen minäminä-hullu tässä keississä ottaa. Jäi kyllä vieläkin vähän epäselväksi. :D
Vierailija kirjoitti:
Teit virheen ap. Pidit automaattia itselläsi vaikka siinä oli jono, ihan kuin omistaisit sen. Oma vika eukkoseni, tytöille poinsit, kun antoivat kaltaisellesi, autoomaatin omijalle opetuksen.
Jos sinne ei saa pulloja palauttaa ilman että anastaa koko automaatin itselleen, niin mitä virkaa sillä masinalla edes on?
Itse en ikinä olisi kehdannut tehdä noin. Vaikka menetys oli rahallisesti pieni, se voi olla jollekin todella iso raha. Ja muutenkin kertoo paljon tytöistä ja ehkä kotikasvatuksesta.
Tuli tästä mieleeni parin vuoden takainen kauppareissuni. Edelläni oli maksamassa vanha mies pieniä ostoksiaan ja siinäkin hänellä jo oli vaikeuksia ja aikaa meni paljon, kun hän etsi rahoja joka taskusta. Sai lopulta maksettua ostoksensa ja siirtyi hihnan päähän, kun pääsin itse kassalle. Kun siirryin pakkaamaan tavaroitani, huomasin että tämä pappa oli jättänyt ostoksensa hihnan päätyyn, mutta pappaa ei näkynyt missään. Kassa piippasi jo seuraavan asiakkaan ostoksia ja laittoi niitä siihen hihnan reunalle, ettei mennyt sekaisin papan ostoksien kanssa. Nappasin papan ostokset omalle puolelleni ja nopeasti pakkasin omat tavarani pusseihin. Otin kaikki tavarat kantoon ja lähdin nopeasti ulko-oville, kun huomasin tämän papan kaupan kahvilassa. Menin papan luokse ja kerroin, että tavarat jäivät häneltä kassalle ja hän oli kovin hämmentyneen näköinen, kun otti tavarat vastaan. Kovasti hän kiitteli, vaikka olikin hämmentyneen oloinen ja mietin jo, että pärjääköhän hän yksin, mutta sitten kahvilaan tuli nainen, joka kertoi olevansa papan kanssa kaupassa ja pappa hänet selvästi kyllä tunnisti.
Ihmettelin tuossa kyllä sitä, että miksi kassa ei sanonut mitään, kun luultavasti huomasi papan lähtevän ilman ostoksiaan pois kassalta, tajusi kuitenkin ostosten olevan jonkun muun kuin seuraavan asiakkaan, vaikka minun lisäkseni ei ketään ollut hihnan päädyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No johon syntyi häslinki ja härdelli KUUDESTA eurosta!
En suinkaan tue rikollisuutta, mutta hieman suhteellisuudentajua, pliis.Mitä jos kyseessä olis ollut vaikka vähävaraisen vanhuksen ainoat ruokarahat lääke, vuokra yms laskujen jälkeen? Ei edes mitenkään epätodennäköinen tilanne. Hävyttömät kakarat, joille varmaan on vanhemmat opettaneet, että aina voi varastaa, jos ei siitä jää kiinni. Ei mitään käytöstapoja. Hävetkää ihmiset, keiden lapsista on kyse. Hävetkää aikuiset, joiden mielestä tuollaisessa varkaudessa ei ole mitään vikaa. Kertakaikkisen käsittämätön moraali joillakin nykypäivänä. Toivottavasti joku varastaa teidän ostoskassin tai rahapussin epähuomion hetkenä. Sitten voitte miettiä samalla tavalla, että mitäs pienistä.
Vähävarainen vanhus ei osta mitään pantillisia juomia, että hänellä olisi palautuspulloja.
Et ole sattunut näkemään, kuinka moni vanhus dyykkailee roskiksista palautuspulloja kuluneissa vaatteissaan. Kannattaisi avata joskus ne silmät.
En kai minä väittänyt että vähävaraiset vanhukset eivät keräisi pulloja ja tölkkejä? Kerroin että vähävaraiset vanhukset eivät osta mitään pantillisia juomia. Miten olisi tuo luetun ymmärtäminen?
Niinpä. Ihan itselles vaan. Sun mielestä vähävarainen ei palauta pantillisia pulloja, koska ei osta niitä. Mee jo nukkumaan ja lopeta se viinin lipittäminen.
Enhän minä missään väittänyt että vähävarainen ei palauttaisi pantillisia pulloja. Älä laita sanoja minun suuhuni.
Kerroin pelkkiä tosiasioita, eli oikeasti vähävarainen ei osta pantillisia juomia ja kyseisessä tapauksessa on kysymys löytötavarasta, ei varkaudesta eikä edes näpistyksestä.
Teko voi olla moraalisesti arveluttava, mutta laiton se ei ole miltään osin. Pysytään vain tosiasioissa.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs unohdit. Kai nyt tollasen tilaisuuden käyttää hyväkseen.
Niinhän se on. Tilaisuus tekee varkaan. Ainakin joistakin ihmisistä. Nämä nyt olivat vain lapsia, joten toivon, että oli vain yhtäkkiä porukassa tehty huono päätös, jota ehkä katuvat myöhemmin.
Ap
Ottamatta kantaa tyttöjen syyllisyyteen.
Niin en tajua, miten paljon aikuiset ihmiset hukkaavat pullokuitteja, kännyköitään, avaimiaan ja lompakkojaan kauppaan.
Entisenä kaupan työntekijänä muistan, kuinka saatiin olla "äiteinä" vahtimassa aikuisia ihmisiä. Näitä piti sitten paapoa, ihan niin kuin ei olisi ollut muutakin hommaa.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suinkaan tue rikollisuutta, mutta hieman suhteellisuudentajua, pliis.Mitä jos kyseessä olis ollut vaikka vähävaraisen vanhuksen ainoat ruokarahat lääke, vuokra yms laskujen jälkeen? Ei edes mitenkään epätodennäköinen tilanne. Hävyttömät kakarat, joille varmaan on vanhemmat opettaneet, että aina voi varastaa, jos ei siitä jää kiinni. Ei mitään käytöstapoja. Hävetkää ihmiset, keiden lapsista on kyse. Hävetkää aikuiset, joiden mielestä tuollaisessa varkaudessa ei ole mitään vikaa. Kertakaikkisen käsittämätön moraali joillakin nykypäivänä. Toivottavasti joku varastaa teidän ostoskassin tai rahapussin epähuomion hetkenä. Sitten voitte miettiä samalla tavalla, että mitäs pienistä.
Vähävarainen vanhus ei osta mitään pantillisia juomia, että hänellä olisi palautuspulloja.
Et ole sattunut näkemään, kuinka moni vanhus dyykkailee roskiksista palautuspulloja kuluneissa vaatteissaan. Kannattaisi avata joskus ne silmät.
En kai minä väittänyt että vähävaraiset vanhukset eivät keräisi pulloja ja tölkkejä? Kerroin että vähävaraiset vanhukset eivät osta mitään pantillisia juomia. Miten olisi tuo luetun ymmärtäminen?
Niinpä. Ihan itselles vaan. Sun mielestä vähävarainen ei palauta pantillisia pulloja, koska ei osta niitä. Mee jo nukkumaan ja lopeta se viinin lipittäminen.
Enhän minä missään väittänyt että vähävarainen ei palauttaisi pantillisia pulloja. Älä laita sanoja minun suuhuni.
Kerroin pelkkiä tosiasioita, eli oikeasti vähävarainen ei osta pantillisia juomia ja kyseisessä tapauksessa on kysymys löytötavarasta, ei varkaudesta eikä edes näpistyksestä.Teko voi olla moraalisesti arveluttava, mutta laiton se ei ole miltään osin. Pysytään vain tosiasioissa.
Tietenkin se on laitonta viedä toisen omaisuutta. Kauppa ei edes ole julkinen paikka. Siksi sinut voidaan poistaa sieltä ilman poliiseja.
Vierailija kirjoitti:
Tumma nuorukainen nappasi puhelimen kädestäni ja pinkaisi lujaa karkuun. Minulla ei ollut mitään mahdollisuutta saada sitä kiinni.
Se oli anastus ja se varas pitäisi saada teostaan tuomituksi.
Olisi mielenkiintoista kuulla alapeukuttelijoiden perustelut.
Teinkö mielestäni jotain väärin ja miksi puolustelette sitä varasta?
Itselläni jäi kerran 9 euron pullokuitti kiireessä ottamatta ja takanani oli nainen pullojensa kanssa, ei sanonut mitään ja sinne jäi rahat saamatta. Tuon jälkeen olen laittanut kuitin heti lompakkoon pankkikortin eteen ettei vaan pääse unohtumaan.
Vierailija kirjoitti:
En suinkaan tue rikollisuutta, mutta hieman suhteellisuudentajua, pliis.
Minulle kuusi euroa on ISO raha!
t. eläkeläinen
Tässä tapauksessa kyseessä on rikos eli ilmeisesti rikosnimike olisi näpistys. Pullonpalautuskuitin oikea omistaja oli tiedossa.
Suomessa on laki löytötavarasta https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1988/19880778
Löytäjä saa pitää käteisen rahan (enintään 20€), joka on irrallaan esim. maastossa, maantiellä, pyörätiellä tai julkisen tilan lattialla. Löytäjä saa pitää kaupan pullonpalautusautomaatista, pihalta tai lattialta löytyneen pullonpalautuskuitin. Löytäjä saa pitää ostoskärryn lukkoon unohtuneen panttikolikon. Lain mukaan löytäjä saa pitää vähäarvoisen rahasumman, 20 euroa tai sen alle. Tai jos hän tuo löytämänsä rahat poliisille, ne annetaan suoraan löytäjälle: https://www.poliisi.fi/tietoa_poliisista/laitosloydot_ja_vahaarvoiset_l…
Vierailija kirjoitti:
En suinkaan tue rikollisuutta, mutta hieman suhteellisuudentajua, pliis.
Varkaus on varkaus saaliin koosta riippumatta. Ei se teko itsessään ole yhtään vähemmän paha, oli anastetun omaisuuden määrä sitten euro tai sata euroa. Tyttöjen olisi kuulunut kysyä kohteliaasti, aikooko rouva ottaa palautuskuittinsa, koska ap oli vielä automaatin lähistöllä. Jos kuitti olisi löytynyt automaatista myöhemmin (ap ei enää paikalla), tilanne olisi ollut eri. Harva sitä lähtee kyselemään ympäri kauppaa muilta asikkailta, unohtuiko sinulta 6 euroa pullomaattiin, tai palauttaa kuittia kassallekaan muuta kuin omanaan, mutta jos on selvää kenelle kuitti kuuluu, kuuluu se ko. henkilölle toimittaa, ei varastaa selän takana.
Varkauksen "arvoa" en muista, mutta oisko 200€.
Sen alle näpistys.
Tässä keississä ei sitäkään.
Pikemminkin tyttöjen löytö.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tärkeämpääkin tekemistä kuin katsella tallenteelta huolimattoman asiakkaan mokailua
Terv. Kookaupan väki.
No ei tuossa ollut kyse apn huolimattomuudesta. Jokainen normaaleilla käytöstavoilla varusteltu olisi huomauttanut että sun lappu jäi.
Voi hyvää päivää. Lapset on lapsia, anna nyt olla. Jokainen meistä on mokannut lapsena, on aivan naurettavaa käynnistää joku hemmetin selvityskoneisto tällaisen asian takia. Älä nyt edes ajattele vaivaavasi tällä kaupan henkilökuntaa ja vielä vähemmän jotain poliisia. Valitettavasti nyt kävi näin, etkä sinä voi olla se henkilö, joka näille muksuille oikeaa ja väärää opettaa.
Itse olen kasvattanut kaksi kakaraa rehellisiksi aikuisiksi. Tai mistäs minä sen tiedän, heidän rehellisyytensä.
Mutta kai te mammat kerrotte lapsillenne, miten tulee käyttäytyä, jos löytää jotain. Kolikon voi pitää, mutta ei sitäkään, jos ollaan sisällä kaupassa. Tällöin haltija on kauppa.
Omakin lapseni varasti Tiimarista ja Anttilasta, onneksi tunnusti minulle ja asia käytiin seuraavana arkipäivänä selvittämässä. Helekutin raskas päivä oli.
Tässä ketjussa moni kommentoi tyyliin "mitäs läksit". Noidenkin pentujen olisi pitänyt viedä tuo pullokuitti kassalle, ja unohtanut voisi sieltä sitä kysyä.
Miksi tällainen fontti :)