Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paniikkikohtaus yöllä

Vierailija
11.03.2025 |

Moi

Onko kellään ollut? Heräsin viime yönä sydämentykytykseen, tärinään, ääreisverenkierron kylmyyteen ja rintakehän puristukseen. Minulla on kahdesti aiemmin ollut paniikkikohtaus, muttei koskaan ennen yöllä. Eikä minulla edes ole nyt stressiä! Mikä ihme tämän voisi aiheuttaa? Se adrenaliiniryöppy mikä siinä tulee, on aivan kauhea. Ihan kuin olis keskellä yötä vuoristoradan jyrkimmässä laskussa. Kontrasti unen jälkeen on valtava.

Onko keltään löytynyt somaattista syytä paniikkikohtauksen taustalta? Itseltäni otettiin ensimmäisten kahden kohtauksen jälkeen EKG ja sydänmerkkiaineet, mutta ne oli kunnossa. Olen miettinyt mahdollisia lisämunuaisen sairauksiakin. Vai voiko paniikkikohtaus tosiaan tulla ilman syytä, keskellä yötä, rauhalliseksi kokemassani elämäntilanteessa?

Ahdistaa mennä illalla nukkumaan.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

Vierailija
2/22 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei vain olisi ollut painajaisunia? Mulla on joskus näin ollut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettei vain olisi ollut painajaisunia? Mulla on joskus näin ollut. 

En ainakaan muista nähneeni, toki kai se mahdollista on.

Ap

Vierailija
4/22 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on joskus ollut paniikkikohtauksia, yleensä aamuyöllä. Kauheaa herätä 4-5 aikaan siihen että on tuskaisen kuuma, sydän tykyttää, kädet tärisee, tuntuu ettei saa henkeä. Lisäksi pelkäsin että minulta lähtee taju. Menin parvekkeelle istumaan viileään kevätyöhön, se rauhoitti.

Paniikkikohtauksessa se auttaa jos on joku muu ihminen lähellä, toisen ihmisen kosketus rauhoittaa. Mutta jos olen ollut yksin olen ottanut puhelimen lähelle että voin tarvittaessa soittaa jollekin, yleensä jo se tieto rauhoittaa ja helpottaa. Yritän myös selata vaikka somea, ajatella jotain muuta kuin inhottavaa oloa, se auttaa.

Vierailija
5/22 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta kahvi, nikotiini ja alkoholi jos käytät.

Vierailija
6/22 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on joskus ollut paniikkikohtauksia, yleensä aamuyöllä. Kauheaa herätä 4-5 aikaan siihen että on tuskaisen kuuma, sydän tykyttää, kädet tärisee, tuntuu ettei saa henkeä. Lisäksi pelkäsin että minulta lähtee taju. Menin parvekkeelle istumaan viileään kevätyöhön, se rauhoitti.

Paniikkikohtauksessa se auttaa jos on joku muu ihminen lähellä, toisen ihmisen kosketus rauhoittaa. Mutta jos olen ollut yksin olen ottanut puhelimen lähelle että voin tarvittaessa soittaa jollekin, yleensä jo se tieto rauhoittaa ja helpottaa. Yritän myös selata vaikka somea, ajatella jotain muuta kuin inhottavaa oloa, se auttaa.

Joo näin se on, kyllä mun puoliso siihen mun öiseen paniikkiin heräsi ja lopullisesti se rauhoittui, kun menin hänen kainaloonsa. Hengittely ei mulla kyllä auta yhtään. Sen sijaan jossain oli ohje, että oikeen uhmaa sitä paniikkikohtausta tyyliin "Antaa tulla päälle vaan, etkö muka parempaan pysty, kyllä mä kestän!" Ni mulla menee tälleen ohi nopeemmin.

Ap

Vierailija
7/22 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta kahvi, nikotiini ja alkoholi jos käytät.

Noista vain kahvia, hitto soikoon pitää varmaan jättää se ihana elämän eliksiiri. 

Ap

Vierailija
8/22 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapnea?

Refluksikohtaus on karmea, mutta sen kyllä huomaa mistä on kyse.

Vierailija
9/22 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tulla ja multa löydettiin syy: kilpirauhasen liikatoiminta. Oli mulla kyllä muitakin oireita aiemmin kuten tärinä, sydämentykytys ja laihtuminen. Mutta ehkä sun kannattaa pyytää lääkäriltä kattavat verikokeet niin somaattiset sairaudet voidaan sulkea pois.

Vierailija
10/22 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli nuorena tuonkaltaisia sen jälkeen, kun olin joutunut sairaalaan muusta syystä ja se oli ahdistava kokemus. Siihen auttoi oksamiini. Sen kanssa ei tosin saa ottaa monia muita valmisteita. 

Sitä kesti noin 2kk. Onko sulla tapahtunut mitään järkyttävää tai ahdistavaa viimeaikoina? 

Vierailija
11/22 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliso jättää.

Vierailija
12/22 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uniapnea?

Mitä se refluksi tähän liittyy?

Vierailija
13/22 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uniapnea?

Mitä se refluksi tähän liittyy?

Paniikki siinäkin tulee kun ei saa henkeä. Et taida yhtään tietää edes mistä on kyse.

Vierailija
14/22 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötkö mitään psyykelääkkeitä? Sain yhdestä elämäni ensimmäisen ja viimeisen yöllisen paniikkikohtauksen. 

Vierailija
15/22 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unihalvaus...

Vierailija
16/22 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli nuorena, kun olin pahasti stressannut. Siitä seurasi masennus -ja ahdistusoireita.

Vierailija
17/22 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on migreenin aiheuttamia paniikkikohtauksia ja on aika tyypillistä että ne tulevat yöllä tai sitten aamulla heti kun olen herännyt. Usein niihin liittyy muitakin oireita samalla, mutta ei aina.

Vierailija
18/22 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli nuorena tuonkaltaisia sen jälkeen, kun olin joutunut sairaalaan muusta syystä ja se oli ahdistava kokemus. Siihen auttoi oksamiini. Sen kanssa ei tosin saa ottaa monia muita valmisteita. 

Sitä kesti noin 2kk. Onko sulla tapahtunut mitään järkyttävää tai ahdistavaa viimeaikoina? 

No viime aikoina ei oo mitään erityisen kuormittavaa tapahtunut, päinvastoin elämä tuntuu tasaiselta. Mutta on mulla traumataustaa kyllä. 

Ja toiselle kysyjälle, ei oo psyykenlääkkeitä.

Pitää varmaan lähtee pyytämään tuota somaattisten syiden poissulkua.

Ap

Vierailija
19/22 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapneakin voi olla. Jos olet pitkään hengittämättä, niin kroppa menee hälytystilaan ja vapautuu adrenaliinia. Voi aiheuttaa paniikkohtauksen.

Vierailija
20/22 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se olla ollut myös ohimenevä sydänkohtaus. Minulla veritulppa aiheutti sellaisen, infarkti näkyi verikokeessa jälkikäteen. Oire oli, että heräsin yöllä sydäntykytykseen ja olin läpimärkä hiestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi