Jäi vähän kurja mieli äskeisestä lähikauppareissusta
Palautin tyhjiä tölkkejä reilun kuuden euron edestä ja kun olin latomassa niitä koneeseen, niin siihen tuli kolme n. 10-vuotiasta tyttöä odottamaan vuoroaan. Heillä taisi olla yksi pullo palautettavana. Kun sain tölkit laitettua koneeseen, niin siirryin sivuun pesemään käsiäni. Tytöt laittoivat pullonsa ja kirmasivat kikatellen kassalle. No en ajatellut siitä sen enempää, vaan aloin keräillä ruokia ostoskoriini. Minuutin-parin kuluttua hoksasin, että enhän mä muistanut ottaa kuittia pullonpalautusautomaatista. Lappua ei automaatissa enää ollut, ja tytöt olivat tietysti jo tässä vaiheessa poistuneet kaupasta reilu 6 € rikkaampina. Selvisipä sekin kikattelun syy. ☹️
Kommentit (195)
Vierailija kirjoitti:
Itselläni jäi kerran 9 euron pullokuitti kiireessä ottamatta ja takanani oli nainen pullojensa kanssa, ei sanonut mitään ja sinne jäi rahat saamatta. Tuon jälkeen olen laittanut kuitin heti lompakkoon pankkikortin eteen ettei vaan pääse unohtumaan.
Olihan kiire, kun et kerennyt pullokuittia ottamaan....
Tytöt teki tottakai väärin mutta se oli vaan 6€, ei elämä siihen kaadu.
Jotkut lapset ja nuoret ovat jo perusluonteeltaan ns. varkaita. He varastavat esimerkiksi naapureidensa pihoilta mm. jalkapalloja, pihapelejä ja leluja ja kuljettavat ne omaan kotiinsa. Varastelevat siis ammattimaisesti toisten ihmisten omaisuutta. Omalta pihaltamme anastetut lasten tavarat löytyivät naapurin pihasta! Lasten vanhemmat eivät joko tiedä pilttiensä touhuista tai eivät välitä. Minkä nuorena varastaa, sen vanhana omistaa!
Myös vanhuksissa on paljon ns. ammattivarkaita. Vanhukset varastavat mm. kaupoista. He laittavat kaupan omaisuutta ostoskasseihin, piilottavat tavaroita ostoskärryyn ja rollaattoriin. Nämä varasvanhukset kuljettavat tavaraa maksamatta kassojen ohi. Nämä ovat suunniteltuja myymälävarkauksia, joista tulee tuomita isot sakot eikä päästää varkaita menemään kootuilla selityksillä läpi sormien!
Vierailija kirjoitti:
No johon syntyi häslinki ja härdelli KUUDESTA eurosta!
En suinkaan tue rikollisuutta, mutta hieman suhteellisuudentajua, pliis.
Varsinkin kun itse unohti kuitin koneeseen ja kuka tahansa (= aikuinenkin) olisi voinut sen napata. Mieti ensin omaa mokaa ennen kuin syytät nuoria. Oli väärin ottaa kuitti mutta kuka sen lopulta otti, sitähän et varmasti tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään käytöstapoja nykyajan nuorilla.
Useimmilla kyllä on. Lapsettomana vanhanapiikana (45 v) oon seurannut kaupunginosani nuoria ja tietysti kaverien lapsia. Melkein kaikki fiksuja ja avuliaita.
Vierailija kirjoitti:
Poliisilla on ihan oikeitakin töitä. Mammojen sirkuspellenä oleminen ei kuulu niihin.
Onkohan? Rahastuspöntöt seisovat teiden varsilla, eikä Uudenmaan rajalla saa tällä hetkellä kirjoittaa lainvastaisia sakkoja.
Ei se maailma 6 euroon kaadu, mut monille pienituloisille se on suuri raha, sillä saa esim maitoa, leipää, leikkelettä, tai perunoita, hedelmiä yms
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No johon syntyi häslinki ja härdelli KUUDESTA eurosta!
En suinkaan tue rikollisuutta, mutta hieman suhteellisuudentajua, pliis.Varsinkin kun itse unohti kuitin koneeseen ja kuka tahansa (= aikuinenkin) olisi voinut sen napata. Mieti ensin omaa mokaa ennen kuin syytät nuoria. Oli väärin ottaa kuitti mutta kuka sen lopulta otti, sitähän et varmasti tiedä.
Vaikutat ihan tyypiltä, joka jotenkin ihan vahingossa nappaa lompakon jonkun huolimattoman vanhuksen avoimesta käsilaukusta. Se vain ikäänkuin hyppäsi taskuuni, en ymmärrä, kenelle tahansa olisi voinut käydä näin.
Vierailija kirjoitti:
Sori, mutta löytäjä saa pitää vähäarvoisen rahasumman, eli 20 euroa tai pienemmän. :) näin sanoo laki.
Paitsi silloin kun omistaja on tiedossa ja seisoo metrin päässä, kuten tässä tapauksessa.
Aloittaja itse jätti lapun koneeseen ja lähti pesemään käsiään. Miksi hän oletti, että saa varata koneen siksi ajaksi itselleen ja toisten pitäisi odotella, kunnes hän nyt sattuu ehtimään lappuaan hakemaan.
Pitäisi vähän ajatella muitakin selviytymällä palautusautomaatilta ripeästi pois, jotta muillakin on tilaisuus palauttaa tölkkinsä.
Joku ehdotti jo poliisien hälyttämistä. :D
Mahtaisikohan heillä olla tärkeämpääkin tekemistä kuin jonkun itse unohtamien pullolappujen pyydystäminen?
Meidän lähikaupan pullonpalautuskoneella edessäni ollut teinityttö huomautti edellään olevalle vanhemmalle rouvalle että anteeksi teillä jäi tuo kuitti ottamatta tuosta kun rouva teki lähtöä. Rouva kiitteli kovasti ja teinityttö hymyili aidosti.
Riippuu kotikasvatuksesta tuo, ja siitä miten opetetaan ottamaan huomioon toiset ihmiset.
ei pidä liioitella kirjoitti:
Aloittaja itse jätti lapun koneeseen ja lähti pesemään käsiään. Miksi hän oletti, että saa varata koneen siksi ajaksi itselleen ja toisten pitäisi odotella, kunnes hän nyt sattuu ehtimään lappuaan hakemaan.
Pitäisi vähän ajatella muitakin selviytymällä palautusautomaatilta ripeästi pois, jotta muillakin on tilaisuus palauttaa tölkkinsä.
Mahtaisikohan heillä olla tärkeämpääkin tekemistä kuin jonkun itse unohtamien pullolappujen pyydystäminen?
Sinä taidat olla niitä jotka pyrkii hyödyntämään toisten ihmisten omaisuudet ja asiat, keksimällä tekosyitä toiminnallesi. Säälin lapsiasi.
Aika surullista, että nuoret tytöt teki noin. Mitä muuta he voivat tehdä tuon lisäksi? Tuo on lievä kavallus totta kai (tai joku muu nimike, en ole asiantuntija mutta sinun rahasi kuitenkin vietiin), mutta jos he kerran noin tekivät ja vieläpä nauraen, mitä muuta he voivat tehdä välittämättä muista? Minulla ei olisi käynyt mielessäkään tuollainen temppu. Käy sääliksi noita lapsia, jos heidän vanhemmat eivät ole osanneet kasvattaa tai sallivat tuollaisen. Ties vaikka vanhemmalla iällä (tai nyt jo) näpistävät tavaroitakin kaupassa. Jos olisivat jääneet kiinni, minun lähikauppani tuntien olisivat joutuneet puhutteluun ja soitto vanhemmille. Jos koet olosi kurjaksi niin ymmärrän, minäkin kokisin jos joku ihminen noin vain itsekkäästi toimisi toisen kustannuksella. Tuo on melkein sama kuin tytöt olisi näpistäneet rahaa vaikka sinun takataskustasi.
Paljon mahdollista, että kuittisi heitettiin vain roskiin Jos liikkeessä on valvontakameroita, pyydä nähdä ne.
Ja lähes vastaavaa "varastamista" on, kun eräs naapuruston lapsi rimputtaa monta kertaa viikossa meidän ovikelloa ja mankuu kotiimme kylään ja yökylään. Lapsi yrittää välillä tunkea meille syömään ruoka-aikana. Oma lapsi käy harvoin ja vain luvalla pelailemassa naapurien pihassa. Lapsemme ei kysele naapureille kylään, ei syö naapurien ruokia eikä ole ollut naapureilla kertaakaan yökylässä. Onneksi on tämä koronapandemia, niin on hyvä syy sanoa, että nyt ei kyläillä!
Vierailija kirjoitti:
Jotkut lapset ja nuoret ovat jo perusluonteeltaan ns. varkaita. He varastavat esimerkiksi naapureidensa pihoilta mm. jalkapalloja, pihapelejä ja leluja ja kuljettavat ne omaan kotiinsa. Varastelevat siis ammattimaisesti toisten ihmisten omaisuutta. Omalta pihaltamme anastetut lasten tavarat löytyivät naapurin pihasta! Lasten vanhemmat eivät joko tiedä pilttiensä touhuista tai eivät välitä. Minkä nuorena varastaa, sen vanhana omistaa!
Myös vanhuksissa on paljon ns. ammattivarkaita. Vanhukset varastavat mm. kaupoista. He laittavat kaupan omaisuutta ostoskasseihin, piilottavat tavaroita ostoskärryyn ja rollaattoriin. Nämä varasvanhukset kuljettavat tavaraa maksamatta kassojen ohi. Nämä ovat suunniteltuja myymälävarkauksia, joista tulee tuomita isot sakot eikä päästää varkaita menemään kootuilla selityksillä läpi sormien!
Vierailija kirjoitti:
ei pidä liioitella kirjoitti:
Sinä taidat olla niitä jotka pyrkii hyödyntämään toisten ihmisten omaisuudet ja asiat, keksimällä tekosyitä toiminnallesi. Säälin lapsiasi.
Miten sinä tämän minuun liität? Minä en ole vienyt kenenkään kuittia, enkä ole aikanaan opettanut lapsiakaan viemään. Päinvastoin, olen parikin kertaa muistuttanut kuitin jättänyttä unohduksesta.
Mutta jos itse palautan tölkkejä, otan heti kuitin talteen, enkä oleta, että takana tulevat odottelisivat käsieni pesua. :D
Jättääkö aloittaja siis lompakkonsakin niille sijoilleen kenen tahansa otettavaksi. Ihminen voi itse suojella itseään ja pitää tavaroistaan huolen.
Mielestäni tuo joidenkin ehdottama poliisille ilmoittaminen on liioittelua, samoin on typerää aikuiselta tuomita nuoret tytöt tuleviksi varkaiksi pullokuitin ottamisesta. Nuorena sitä usein tulee tehtyä tyhmiäkin juttuja, eikä se välttämättä mitään tarkoita tulevaisuudesta. Itse olisin varmaan lähtenyt katsomaan löytyykö tyttöjä vielä kaupasta, ja sitten todella vihaisesti käskenyt antaa kuitin takaisin ja uhannut kertoa kauppiaalle jos eivät anna. Aikuisen pitää opettaa mitä saa tehdä, mutta ei maalailla piruja seinille.
Jotkut sanovat että vain 6€. Näpistys on näpistys oli arvo mitä tahansa. Samaisesta kaupasta jo tytöt yrittävät näpistää 0,10€ lakupötkön niin poliisijuttu tulee aivan varmasti.
Paras säästövinkki:
Allekirjoitus kansalaisaloitteeseen Sähkö on meidän!
Sori, mutta löytäjä saa pitää vähäarvoisen rahasumman, eli 20 euroa tai pienemmän. :) näin sanoo laki.