Korona-aika on osittanut, että emme tarvitse ravintoita. Ainoastaa työpaikka- ja kouluruokailu on välttämätöntä
Kommentit (84)
Eihän koulu- ja työpaikkaruokailutkaan, tai edes koulut ja useimmat työpaikat ole välttämättömiä. Välttämättömiä on lopulta aika pieni osa asioista. Liberaalissa yhteiskunnassa ihmisiä ei kielletä tekemästä asioita, vaikka niiden tekeminen ei olisi välttämätöntäkään. Esimerkiksi harjoittamasta ravintolaliiketoimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsuudessa käytiin ravintolassa ehkä kerran kolmeen vuoteen
Saat edelleenkin käydä ravintolassa kerran kolmeen vuoteen tai olla käymättä. Voisitko silti olla kieltämättä toisia käymästä ravintoloissa tai hankkimasta elantoaan niissä?
Ai ei tarvita? Aika jännä, kun mun miehen ravintola tekee nyt korona-aikana jopa parempaa voittoa kuin yleensä. Osin varmasti siksi, että moni ravintola on sulkenut ovensa kokonaan. Mieheni ravintola myy take away-annoksia tällä hetkellä eli ravintolaan ei voi jäädä syömään toistaiseksi. Että kyllä jotkut edelleen näyttäisi kaipaavan sitä ravintolaruokaa.
Omatekoista ruokaa kotona ja töissä. Kyllä olisi ihanaa saada jonkun muun tekemää ruokaa.
Meidän ei tarvitse enää myöskään tavata ystäviämme tai sukulaisiamme. Itse asiassa meidän ei edes tarvitse tehdä enää töitä ollenkaan, kun se on sujunut lomautusten takia näin hyvin kymmeniltä tuhansilta koronan aikana.
Vierailija kirjoitti:
AP:n kaltaisia pellejä ei ainakaan tarvita, joten hyppää järveen. Ravintolayrittäjät täysin k**sessa ja joku kehtaa tehdä tälläisiä aloituksia, jeesus.
Ravintolayrittäjät kusessa. Niin mitä siitä?
Sehän vain osoittaa että kyseinen yritysmalli ei (enää) kannata. Eli ei muuta kuin kehittelemään uutta bisnestä.
Näin se markkinatalous toimii. Olisi hyvä hetki viimeinkin kaikille ymmärtää että ei ole olemassa mitään itsestään selviä "palveluita" joita sinun kuuluisi saada.
Minä tykkään syödä ravintoloissa useamman kerran kuussa. Reissun päällä tulee syötyä päivittäin. Onko se joltain pois, jos mulla on rahaa käydä ravintolassa ja halua käyttää siihen rahojani?
Puolisoni kanssa olemme käyttäneet ravintolapalveluja enemmän kuin ennen koronaa. Kaksi tai kolme kertaa viikossa kun ennen ehkä pari kertaa kuukaudessa.
Puhu vaan omasta puolestasi. Me tarvitsemme ja kaipaamme ravintoloita. Käymme usein.
Itse en tarvitse ravintolaa oikeastaan mihinkään.
Kotona teen mielelläni ruoan itse, halvemmalla ja vähintään yhtä hyvää kuin ravintolassa.
Työn puolesta olen paljon tien päällä, ja silloinkin on aina eväät mukana. Tai yöpyessä otan sellaisen majapaikan jossa on oma keittiö tai vähintään edes jääkaappi. Pahimmassa tapauksessa pärjää ihan hyvin vaikkapa kaupan valmisleivillä. Miksi maksaisin siitä moninkertaisen hinnan ravintolassa?
Kyllä sitä ihminen pärjää ilman että kaikki kannetaan kultalusikalla suuhun.
No, sykkää te sitten kotona. Ei kai teitä kukaan ole ravintolaan pakottanut tähänkään mennessä.
Vierailija kirjoitti:
No, sykkää te sitten kotona. Ei kai teitä kukaan ole ravintolaan pakottanut tähänkään mennessä.
Näinhän me teemmekin.
Tässä julkisessa keskustelussa on vain se, että me emme ole niitä jotka valittaa. Valittajat on teitä kermaperseitä joiden on pakko päästä koko ajan ravintolaan syömään.
Ihan hyvin on pärjätty tähänkin asti ilman ravintoloita. Kyllä ne lisukkeet osaa keittää ja vaikka pihvin paistaa kuka tahansa.
Ja reissussa pärjää ihan hyvin kaupan eineksillä, jos ei ole muuta vaihtoehtoa.
Valtio päättää mikä on välttämätöntä osoittamallaan tuella ja se on blogit ja parkki-pate.
On hyvin mahdollista elää paljon nykyistä niukemmin. Siitä vain seuraa se, että työttömyyttä tulee lisää. Täytyy joko lopettaa työttömien syyllistäminen tai sitten alkaa tehdä töitä tarkoituksellisen epätaloudellisin menetelmin.
Tai sitten ökyrikkaiden överikerskakulutuksesta pitää tehdä hyve. Rakennuttakoot porhot vaikka öljytankkerin kokoisia huvijahteja, jos ei keskiluokka kerran halua mitään ylimääräistä.
Itä-Saksassa oli hyvin saman tyyppistä ajattelua, aika moni asia on loppujen lopuksi ihan turhaa.
Ravintoloissa on se vika, että kohtuuhintaiset annokset pystyn tekemään itse paremmin, joten ruoka on aina jotenkin pettymys. Kalliissa ravintolassa päästään jo hyviin makuihin, mutta annokset ovat liian pieniä eli pettymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Itä-Saksassa oli hyvin saman tyyppistä ajattelua, aika moni asia on loppujen lopuksi ihan turhaa.
Ei ihmisen ”tarvitse” kuin hankkia ruokaa ja ulostaa se. Silloin tällöin siittää/hedelmöittyä. Jos joku haluaa elää niin upeaa elämää, niin eikö ole jo sama suorittaa harakiri.
Minä olen jo varannut pöydän 1.6.
Menen siis syömään. Ennen koronaa kävin 3-4 kertaa viikossa lounaalla.
Olen säästänyt noin 200 euroa viikossa, kun olen tehnyt ruokaa kotona. Siitä huolimatta alan taas käydä ravintoloissa syömässä. Rahaa on säästynyt, koska en ole päässyt
ulkomaille 2 matkaa on jäänyt väliin.
On todella vähän rafloja joissa saa rahoilleen
vastinetta.
Parempaa ruokaa saa kun tekee.
Paitsi jos pääsee Välimerelle.
Suomessa raaka-aineiden taso rajoittaa ruoan
keskinkertaiseksi.
Joten suurin osa rafloista saa pysyä kiinni.
Mitäs teet Ap työksesi? Kiinnostaisi tietää tarvisimmeko oikeastaan sinuakaan.