Nuoren väsymys
Hei, olen 15v tyttö. Minulla on ollut jo muutaman kuukauden jäätävää väsymystä. Lisäksi jaloissa outoja tuntemuksia, voimattomuutta/lihassärkyä. Kädet on kuulemma kylmät tai niin kaikki sanoo. On ollut päänsärkyä ja hirveä jano kokoaika, juon yli 4l/pvä. Lisäksi on outoa ”aivosumua”. Kun tulen koulun jälkeen kotiin olen niin loppu että tarvitsen poikkeuksetta päiväunet. Treenaam tosi paljon ja ehkä liian kovaa, koska tykkään lähes päivittäin vetää kovan hiit treenin. Kävimme lääkärissä ja poissuljettiin jo diabetes ja anemia. Onko muita sairauksia mistä voisi nämä oireet johtua?
Kommentit (44)
Jos olet treenannut itsesi ylikuntoon, se ei mene ohi muutamassa viikossa. Nyt lepoa ja kevyttä liikuntaa, tyyliin kävelyä, kuukausi tai pari, niin näet miten tilanne kehittyy.
Vierailija kirjoitti:
Minun käsitykseni on seuraava
Elikkä tässä mitä syön perus päivänä.
Aamupala: 2-3 munan munakas, siihen kasviksia, kinkkua yms.
Lounas: jotain salaattia, keittoa mitä nyt onkaan sen verran että maha on täynnä.
Välipala: hedelmää ja leipää
Iltaruoka: jotain ruokaisaa ja edelleen ei mitään tarkkaa määrää vaan sen verran että on maha täynnä.
Iltapala: illalla syöm aika kevyesti yleensä: jukurttia+vadelmia+mysliä ja kauraleipää jonka päällä salaattia kurkkua kinkkua yms.
Sanoisin että syön terveellisemmin kuin moni muu ikäiseni ja myös enemmän.
En syö joka pv näin vain tämän tyyppisesti.Ja ei en todella ole dieetillä vaikka yritän syödä terveellisesti jotta pysyn terveenä ja on energiaa. Syön herkkujakin välillä.
Et saa tarpeeksi energiaa jos syöt vain siihen asti kun mahasi on täynnä. Älä unohda, ne 4 litraa vettä mitkä juot saavat sinut tuntemaan olosi kylläisemmäksi. Vatsalaukku ei ole pohjaton, joten jos sen täyttää vedellä ei oikeaa ruokaa sinne mahdu niin paljon. Eli juo vähemmän ja syö itsesi ähkyyn.
4 l vettä päivässä on liikaa. Kasvavalle liian kova treeni, lepopäivät tärkeitä.
Mene liikuntaan erikoistuneelle lääkärille. Osaa miettiä syyn eikä hoida vaan oireita. Omalla tyttärelläni oli vähän vastaavia oireita, epäiltiin ylikuntoa mutta paljastui rautavarastoiden alhaisuudeksi. Tuo ferritiini ei ole ainoa mikä kannattaa silloin mitata, kaikilla se ei vaan nouse kovin korkeaksi, mutta on muitakin arvoja, jotka kertovat enemmän. Kilpirauhanen oireilee aika samalla tavalla.
Nyt herranjumala. Sanoin tuossa tekstissä että minulla on niin valtava jano että on pakko juoda. Syön lääkärin ja vanhempieni mielestä paljon ja riittävästi. Jano ei ole normaali merkki jos juo niin paljon kuin minä. En kaivannut arvostelua ja haukkumista vaan apua.
Vierailija kirjoitti:
Nyt herranjumala. Sanoin tuossa tekstissä että minulla on niin valtava jano että on pakko juoda. Syön lääkärin ja vanhempieni mielestä paljon ja riittävästi. Jano ei ole normaali merkki jos juo niin paljon kuin minä. En kaivannut arvostelua ja haukkumista vaan apua.
Et halua ottaa vinkkejä vastaan vaan haluat selvästi jonkun diagnoosin. Sinua janottaa, koska kehosi on tottunut tuohon vesimäärään ja haluaa sen joka päivä. Ei siinä takana ole muuta. Muuten syö enemmän ja liiku vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Mene hoitoon.
Ap, onko sulla ahdistusta? Kovaa stressiä? Niihinkin vois nuo kuvaamasi asiat liittyä. Lääkäriin kannattaa joka tapauksessa mennä. Tsemppiä!
Onko mahdollista että olet raskaana?
Vierailija kirjoitti:
Mun on vaikea kuvitella että jonkun lääkärin mukaan pelkkä salaatti on kelpo lounas, kun puhutaan ihmisestä jonka lounas on kouluruoka eikä esim. joku ravintolan ruokasalaatti.
Terve järkikin kertoo että 4l juominen normipainoisella tytöllä ei ole normaalia. Varsinkaan kun ei ole urheillut jolloin tarvitsee enemmän nestettä. Pyytäisin että ne jotka tulevat vain purkamaan omaa kiukkuansa tänne poistuvat samaa reittiä kuin tulivat....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun on vaikea kuvitella että jonkun lääkärin mukaan pelkkä salaatti on kelpo lounas, kun puhutaan ihmisestä jonka lounas on kouluruoka eikä esim. joku ravintolan ruokasalaatti.
En tietenkään syö joka päivä salaattia.. niinkuin sanoin että mitä milloinkin on. En voi sietää sitä että minut ymmärretään väärin. Syön sitä mitä koulussa on ja jos en pidä ruuasta niin syöminen on hankalaa koska koulussa usein on pahaa ruokaa. Sitten syön ruuan heti kun olen kotona.
Vierailija kirjoitti:
Onko mahdollista että olet raskaana?
Ei ole.
Ilmeisesti olet ylikunnossa. Voisit käydä ensin ravitsemusterapeutin ja sitten vielä lääkärin vastaanotolla. Kerro huolesi. Näin saat varmasti apua. Hyvä että olet kiinnostunut terveydestäsi. Hyvää kesää!
Jos juo hulluna vettä eikä saa suoloja, voi käydä vaarallisesti. Googlaa Karita Tykkä (silloinen Tuomola) sairaalaan joutuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään syö joka päivä salaattia.. niinkuin sanoin että mitä milloinkin on. En voi sietää sitä että minut ymmärretään väärin. Syön sitä mitä koulussa on ja jos en pidä ruuasta niin syöminen on hankalaa koska koulussa usein on pahaa ruokaa. Sitten syön ruuan heti kun olen kotona.
Minä en voi sietää kouluruualle nirsoilevia.
Pitäisikö sinun alkaa kirjoittaa päiväkirjaa miten syöt, nukut, liikut, jne. Luulet syöväsi hyvin, mutta sinulta jää esim aterioita väliin kun se on pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en voi sietää kouluruualle nirsoilevia.
Pitäisikö sinun alkaa kirjoittaa päiväkirjaa miten syöt, nukut, liikut, jne. Luulet syöväsi hyvin, mutta sinulta jää esim aterioita väliin kun se on pahaa.
Tässä selkeästi 40-vuotias naishenkilö joka ei tajua millaista kouliruoka on tänä päivänä. Ravinneköyhää ja lähes pilaantunutta.
Hohhoijaa.