Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä ovat Suomen eliittikoulut?

Vierailija
26.05.2020 |

Suomen Choate? St. Afra? Lycee Louis-le-Grand? Eton?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkakohan monta Suomalaista on muuten koskaan opiskellut noissa yksityiskouluissa? Ei varmaan kovin moni?

Lähde opiskelemaan Helsingin yliopistoon, niin huomaat, että yllättävän moni kurssikaverisi.

Vierailija
22/42 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aalto-yliopisto tulee mieleen, ei oikein muita

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sibeliuslukiosta valmistuu musikaaliset lahjakkuudet ja siellä on hikareiden ohella myös laiskureita

Se on Sibelius-lukio.

Vierailija
24/42 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aalto-yliopisto tulee mieleen, ei oikein muita

Ilmaista opetusta ja sisään pääsee pelkillä hyvillä yo-papereilla. Maailmalla tuo olisi kaukana eliittikoulusta.

Vierailija
25/42 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sikäli Suomessa ei ole eliittikouluja, että noihin yllä mainittuihin kouluihin pääsee kuka vain, jos keskiarvo riittää tai läpäisee kokeet.

Ainakaan SYK:n peruskouluun ei pääse kuin 15% hakijoista ja hankala prepata kun lapsi on tokaluokkalainen hakiessa sinne.

Mutta eikös sinne toistaiseksi oteta kuitenkin kokeilla eikä rahalla tai suosituksilla?

Lieksasta ei lähdetä tuonne pelkällä koulutodistuksilla.

Lähteminen johonkin on eri asia kuin sisäänpääsy rahalla. Rahaa opiskeluun lieksalainen tarvitsisi vasta sen jälkeen, kun sisäänpääsy olisi varmistunut.

Vierailija
26/42 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereen TYK oli monta vuotta arvosanavertailujen kärkikahinoissa 90-luvulla. Mitähän sen jälkeen tapahtui?

Vierailija
27/42 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on SYK, kaikinpuolin loistava koulu. Valintakokeen kautta kouluun päätyy lapsia, jotka ovat kiinnostuneet koulunkäynnistä.

Opettajat ovat ammattitaitoisia. Kaksi nuortani ovat käyneet Sykin, toinen opiskelee oikeustieteellisessä ja toinen lääketieteellisessä.

Tämä tuskin on pelkkää sattumaa🤔

Vierailija
28/42 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on SYK, kaikinpuolin loistava koulu. Valintakokeen kautta kouluun päätyy lapsia, jotka ovat kiinnostuneet koulunkäynnistä.

Opettajat ovat ammattitaitoisia. Kaksi nuortani ovat käyneet Sykin, toinen opiskelee oikeustieteellisessä ja toinen lääketieteellisessä.

Tämä tuskin on pelkkää sattumaa🤔

Syk on hyvä koulu, mutta on lapsellista kehuskella tuolla tavalla, aivan kuin se olisi Suomen ainoa eliittikoulu.

Vierailija
29/42 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norssi, Ressu, Oyk,Syk.

Nämä ainakin itse miellän eliittikouluiksi Helsingissä.

Vierailija
30/42 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset on käyneet KSYKiä ja Ressun lukiota. Aika elitistisiä molemmat, ensinmainittu ehkä vieläkin enemmän.

Vierailija
31/42 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Norssi, Ressu, Oyk,Syk.

Nämä ainakin itse miellän eliittikouluiksi Helsingissä.

Sykkiin on ilmeisesti pääsykokeet toisella luokalla. Miten nämä muut ovat eliittikouluja?

Vierailija
32/42 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutamat huippukoulut Helsingissä. SYK, KSYK, Ressu, Norssi.

Eikös myös Helsingin luonnontiedelukio, Helsingin ranskalainen koulu, Kallion lukio, Sibis, Torkkelin lukio ..?

Ainakin hyvin porvarillisia ovat nuo.

Vähän ohis, mutta minusta on aina ollut jännää, miten ns. eliittilukiot ovat järjestään tosi porvarillisia ja yliopistot taas tosi vasureita.

Vierailija
33/42 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapset on käyneet KSYKiä ja Ressun lukiota. Aika elitistisiä molemmat, ensinmainittu ehkä vieläkin enemmän.

Minä olen matalapalkkainen yh, joka asuu vuokrakaksiossa Ressua käyvän poikansa kanssa. Se siitä elitismistä, en ole huomannut.

Vierailija
34/42 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eliittikoulussahan lapsi heitetään koulusta ulos, jos hänellä menee koulu liian huonosti tai hän käyttäytyy huonosti. Tehdäänkö Sykissä näin? Entä muissa mainituissa?

Vierailija
35/42 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sikäli Suomessa ei ole eliittikouluja, että noihin yllä mainittuihin kouluihin pääsee kuka vain, jos keskiarvo riittää tai läpäisee kokeet.

Ainakaan SYK:n peruskouluun ei pääse kuin 15% hakijoista ja hankala prepata kun lapsi on tokaluokkalainen hakiessa sinne.

Mutta eikös sinne toistaiseksi oteta kuitenkin kokeilla eikä rahalla tai suosituksilla?

SYK:ssä pitää olla harrastuspisteitä eli pärstäkerroin kunnossa eli suosituksia vanhempainkerhosta. Nuo harrastuspisteet on subjektivinen asia eli niissä on tulkinnanvaraa.

Vierailija
36/42 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä Saksalainen koulu?

Vierailija
37/42 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ressu on mukava koulu. Erottuu taviskouluista siten, että oppilailla on käytöstavat.

Vierailija
38/42 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, joihin on pääsykoe.

Vierailija
39/42 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän että opettajia poistuu noista kouluista, oma aloitteisesti ja siirtyy muihin mahdollisuuksiin.

Vierailija
40/42 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan Turussa Puolalanmäen lukio oli. En tiedä onko enää. Siellä oli myös musiikkiluokat ja harvinaisten A-kielien lukijat. Itse en ollut mikään nepobaby, vanhemmat vaan valitsi mulle harvinaisen A-kielen, joten kävin Puolalanmäessä yläasteen ja lukion. Minua vuotta vanhemmissa oli luokka, joka teki Suomen ennätyksen 6 ällän ylioppilaita yhdestä luokasta. En enää muista, oisko ollut lähemmäs 25 ylioppilasta 6 ällän papereilla siitä luokasta. Tämä siis aikana, jolloin oli luokat, kaikki kirjoitti 3 vuodessa eikä eximiaa ollut arvosanoissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä