Oletko monikko, vai miksi aloitat vastauksesi "meillä"?
Kommentit (32)
Meillä mies ja minä usein samalla palstalla.
Tänä on meidän koti, meidän lapset ja meidän arki.
Minusta on outoa, jos joku perheellinen, parisuhteessa oleva puhuu vain itsestään, esim. olin viikonloppuna mökillä, kävin eilen Helsingissä tms. Yksinkö olit?
Kun puhun jostain kotiini tai perheeseeni liittyvästä asiasta, niin sanon meillä. Kun puhun itseeni liittyvästä asiasta vaikka kampaamokäynnistä, sanon minä.
Samalla tapaa lapset puhuu, ainakin meillä päin puhuttiin.
En ole monikko, mutta monessa asiassa ei ole kyse pelkästään minusta. Toisissa asioissa taas on: kun puhun vaikkapa harrastukseeni liittyviä asioita, se koskee vain minua, mutta kun on puoliso ja perhe, yllättävän monet elämän jutut koskettavat muitakin perheenjäseniä, ja silloin olisi outoa sanoa minä.
Asun yksin, mutta sanon esim Tuutko meille? "Minulle" olisi outo ja "mun luo" on kömpelö.
Meillä on vastaava sana kuin teille.
Voiko teille tulla kylään? Ei, meille ei voi tulla.
Vs.
Voiko sinun luokse tulla kylään? Kyllä minun luokse voi tulla mutta mieheni luokse ei voi tulla ja asumme samassa asunnossa.
Kuninkaalliset käyttävät tuota kuninkaallista me-muotoa, englanniksi royal we. Kyllä kelpaa käyttää.
Miten sä aloittaja sitten puhuisit, jos kyse olis sellaisista asioista, jotka koskevat sinua ja puolisoasi ja/tai muuta perhettäsi, joiden kanssa jaat talouden?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki pitää kysyä mieheltä ensin.
Tämä on kyllä koominen tilanne. Lähes aina, myi sitten mitä vain, niin nainen kommentoin "AV, kysyn mieheltä". Voi ristuksen vee sentään. Jos ei itse pysty tekemään päästöstä, niin onko ihan pakko varata tuotetta.
Sinkut puhuu : minun poika oli siellä. Parisuhteessa oleva puhuu : meidän poika olis siellä.. Olimme mummolassa ja siten kävimme puutarhamyymälässä..Miksi se persoona pitäis vääntää yhdeksi jos yhdessä olimme. Olin purjehtimassa, mitä yksinkö ? Sinkkutyötoverini inhoaa meitä kun kuljen aina yhdessä puolisoni kanssa. Niin miksi pitäisi olla yksin kun ei halua mennä yksin. Meillä on myös aina ollut yhteiset rahat, ja sekin on säälittävää jos toinen maksaa sillä yhteisellä lähikortilla. Hän ei vaan tajua, että meille on aivan sama kumman kortilla maksetaan kun on käyttöoikeus molempien tileihin. Mieheni on myös hänen työtoveri siis tuttuja pitkältä ajalta.
Kaikki pitää kysyä kissoilta ensin😽
Olen aina ajatellut, että antaa vähän yksinkertaisen kuvan mammoista täällä, kun aina on ”meillä sitä” ja ”meillä tätä”. :D
Naurettavan kuulosta sanoa "meidän mies".
Jos työpaikan parkkipaikalla on mieheni käyttämämä auto, pitää antaa työtovereille meriselitys miksei ole tänään liikkeellä" omalla" autolla . Sehän on myös yhteinen perheen auto. Ei ole mitään selitettävää. Miehet sanoo : kysyn vaimolta, kun ei halua vastata. Se on vain tekosyy.
Kuulostaa kyllä todella tyhmältä kun useat äidit puhuu lapsen tekemisistä me-muodossa. Me keinuttiin - ai sinäkö keinuit kanssa? Me syötiin pilttiä - luulisi ettei aikuiselle niin maistu yms.
Ja lisäksi kyllä monet parisuhteessa olevat naiset käyttävät me-muotoa. Kysyin kaverilta tykkäsikö hän lahjaksi saamastaan punaviinistä niin vastaa että joo, kyllä me siitä tykättiin.
Me kirjoitti:
Asun yksin, mutta sanon esim Tuutko meille? "Minulle" olisi outo ja "mun luo" on kömpelö.
- "Tuutko mulle?"
- "Juu toki, usein roiskin sua ajatellessa!"
Lapsena opittu tapa sanoa "meillä", kun kotona on ollut "me", mitä se sitten kenenkin kohdalla tarkoittaa. Huomasin opiskelijana, että sanoin usein "mennäänkö meille tai siis mun luo...". Sittemmin luovutin ja totesin, että sanon reilusti "meille", kun se suuhun sopii paremmin. Niinhän se tavataan baari-illankin jälkeen kysyä, että "meille vai teille", vaikka kumpikin olisi yksinasuja.
Vierailija kirjoitti:
Jos työpaikan parkkipaikalla on mieheni käyttämämä auto, pitää antaa työtovereille meriselitys miksei ole tänään liikkeellä" omalla" autolla . Sehän on myös yhteinen perheen auto. Ei ole mitään selitettävää. Miehet sanoo : kysyn vaimolta, kun ei halua vastata. Se on vain tekosyy.
Mun mies sanoo aina että sen pitää kysyä hallitukselta, yleensä silloin kun se ei itse halua tehdä jotain päätöstä ja lykkää sen mulle.
Kaikki pitää kysyä mieheltä ensin.