Keskenmeno vai normivuotoa
Alkuraskaus siis kyseessä RV 8 menossa nyt. Parii viikkoa sitten alkoi tiputtelu, aluksi pyyhkiessä vain vaaleanpunaista tuhrua silloin tällöin. Viikon nyt vuotanut veristä vuotoa WC käynnin yhteydessä pönttöön asti sekä pyyhkiessä. Sidettä saa pitää koko ajan mutta siteeseen jää vain aina pari pisaraa. Hyytymiä ei ole tullut eikä mitään valtavia alavatsa kipuja ole ilmennyt. Raskaustesti näyttää edelleen plussaa mutta ilmeisesti hormoni voi säilyä pitkään vielä. Raskausoireita ei ole, mutta niitäkin ollut plussaksen jälkeen vaan parina päivänä sillon tällöin. Neuvolasta eivät vielä antaneet aikaa vaan käskivät seurata nyt tilannetta.
Onko kellään ollut vastaavaa? Kuinka pitkään keskenmeno voi vuotaa ennen kuin alkaa kunnolla? Vai voiko olla kyseessä alkuraskauden normaalia vuotoa?
Kommentit (10)
Saattaa olla alkuraskauden normaalia vuotoa: itse vuosin juurikin raskausviikon 8 kieppeillä tuhrua noin viikon ajan. Raskaus jatkui normaalisti. Kävin kyllä ultrassa tulloin.
Toivotaan parasta!
Itselläni vain keskenmeno vuodosta kokemus. Alkoi rv 6 vaaleanpunaisella tiputtelulla, ei tullut edes joka päivä. Yltyi viikolla 10 ja alkoi alavatsakivut. Rv 11 vuoto meni jo pönttöön ja tuli keskenmeno parin päivän päästä. Testi näytti tuosta vielä viikon positiivista vaikka alkio tuli vuodon mukana ulos. Toivon sinulle parempaa tuuria
Sinuna kävisin varhaisultrassa vaikka yksityisellä, jos eivät julkiselle ota.
Mulla on takana kolme raskautta, joissa kaikissa oli vuotoa viikoilla 6-10. Yksi niistä meni lopulta kesken ja kahdesta tuli terveet vauvat. Keskenmenneessä vuodon aiheutti hematooma ja kahdessa muussa gynen mukaan ehkä istukan kehittyminen tai muuten vaan vuotoherkkä kohdunsuu.
Tsemppiä, toivotaan että kaikki menee sulla hyvin!
Minullakin on kokemusta vain keskenmenovuodosta. Aluksi tuli vain aavistus rusehtavaa vuotoa paperiin, sitten vähän enemmän muttei kuitenkaan niin, että siteessä olisi juurikaan ollut mitään. Tuossa vaiheessa olin yhteydessä neuvolan chattiin, josta kehoitettiin olemaan yhteydessä naistenklinikkaan. Siellä sitten todettiin keskeytynyt keskenmeno. Lievät kivut alkoivat seuraavana päivänä ja sitten otinkin lääkkeet, jotka käynnistivät keskenmenon kunnolla, kun vuoto ei alkanut. Raskaustesti näytti positiivista kuukauden lääkkeiden oton jälkeen.
Kasvu oli loppunut joskus viikolla 5 ja keskenmeno todettiin 11+6. Tuo pieni vuoto pari päivää aiemmin oli ainoa oire. Raskausoireista pahoinvointi loppui kyllä varsin aikaisessa vaiheessa mutta sitä oli muutenkin lähinnä silloin, jos en syönyt säännöllisesti. Neuvolassa vain sanoivat raskauden sopivan minulle hyvin. Kohtu jatkoi kasvuaan koko ajan, joten vessassa sai ravata ja vatsaa turvotti.
Ainoa, mikä harmittaa on, että emme varanneet yksityiseltä ultraa. Mietittiin sitä monta kertaa, koska minulla oli kokoajan tunne siitä, ettei kaikki ole hyvin mutta se tuntui turhalta, kun mitään oireita ei ollut. Oli kuitenkin aivan kamalaa olla jo noin pitkällä ja valmistautua kertomaan kaikille raskaudesta ja sitten kuulla, että yli puolet ajasta sisällä ei olekaan ollut mitään elävää.
Toivottavasti sinulla kuitenkin on kaikki hyvin. Ilmeisesti vaaratontakin vuotoa on, mutta kannattaa käydä ultrassa varmistamassa asia. Eihän sekään mitään takaa mutta ainakin saisi mielenrauhaa.
Varhaisultraa olen miettinyt joka päivä, mutta olen ajatellut että katsoo vielä yhden päivän aina eteenpäin niin näkee muuttuuko tilanne jollain tavoin. Oloa helpottaisi jos olisi edes kunnon raskausoireita niin tietäisi että edes että kunnolla että olisi raskaana vaikka voihan oireet toki jatkua vaikka keskenmeno olisi tapahtunut.
Neuvolasta miettivät että jos tämän viikon vielä vuotaa eikä keskenmeno tapahdu niin kävisin verikokeissa jotta näkee raskaushormonin muutokset.
Kiitos kun olette omia kokemuksia jakaneet!
AP
Varaat vaan sen ultran. Eihän siitä raskaushormonistakaan loppujen lopuksi kaikkea selviä, ainakaan niin hyvin kuin ultrassa. Rv 8 pitäis näkyä jo sykekin.
Itse käväisin tuossa parisen kuukautta sitten Tongassa ennen tätä korona hässäkkää. Tonga oli miellyttävin kokemus kaikista maista, joissa olen käynyt. Thaimaa on seuraavana suunnitelmissa. Botswanassakin olen käynyt. Se oli likainen paikka. Matkustuskohteistani hyvä kakkonen oli Ruanda. Ruandassa minä sain kaikesta alennusta. Lennotkin olivat uskomattoman edulliset. Sain alennusta jopa myyjän mukaan 10 000 euroa maksavasta (ruandan frangeista muunnettuna) viinikarahvista. Sain sen vain kymmenellä eurolla. Uskoisin että Thaimaassa olisi samanlainen meininki. Olen myös tutustunut Meksikon kulttuuriin ja elämäntapaan. Onhan sekin mielenkiintoinen, mutta Burundin kulttuurin rinnalla se ei oli mitään. ( Menkä btw seuraamaan Andrés Manuel López Obradorin yt kanava ( Hän on Meksikon presidentti) ) Vanuatussa en viihtynyt alkuunsakkaan. Siellä taksini kuljetti minut täysin väärään paikkaan ja veloitti minua siitä 50 000 Vanuatun Vatua (noin 382 euroa euroiksi muunnettuna.
Miksi ihmeessä te verta tiputtelevat ette käy varhaisultraamassa tilannetta? Siis yksityisellä?Sen sijaan elätte epävarmuudessa ja mietitte onko raskaus nyt ehkä jo keskeytynyt vai ei.
Itsellä ei ole ikinä ollut edes verenvuotoa raskauksissani ja silti on rauhoittanut mieltä käydä ultrissa varmistamassa että alkiolla (& myöhemmin sikiöllä) on kaikki hyvin.
Olen kahdeksannella viikolla, mutta minulla on ollut veristä vuotoa ihan alusta asti.
Olen kuullut ja lukenut, että tämä on alkuraskaudessa ihan normaalia.
Kävin kuitenkin ultrassa viime viikolla ja kuulin, että kaikki olisi kunnossa ja että pieni vuoto on normaalia, mutta jos vuoto suurenee se ei ole enää normaalia.
No nyt vuoto on suurentunut ja vatsa ollut kipeä jo kolmatta päivää. Mietin sitä onko kannattavaa käydä varhaisultrassa liian aikaisin. Nyt pitäisi käydä kuitenkin taas uudestaan kun asiat pahentuneet. Näin jälkiviisaana kävisin vasta kun tulee paljon verta, ettei pysy enää pöksyissä (kuten nyt). Tulee melko kalliiksi käydä yksityisellä muutaman päivän välein. Jos kunnalliselle ikinä pääsisi olisi ihan ok. Odottelen taas aikaa lääkärille..
kuulostaa normaalilta. Hyytymät ja kovat kivut eivät sensijaan kuulu asiaan.