Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ompelukone. Kaikkia ei vaan kiinnosta ommella.

Vierailija
25.05.2020 |

Vanha äitini ja isäni jankuttavat ompelukoneen käytöstä et pitäis käyttää. Ei vaan kiinnosta.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän. Oma äitini ompeli kaikki vaatteet itse ja lapsuudesta muistan sen kiroilun ja pahantuulisuuden sen ompelukoneen äärellä. Mulla on ompelukone kaapissa. Tulen vaan pahalle tuulelle kun sen näen tai ajattelen ompelukoneella ompelua.

Vierailija
2/23 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää ommelko kun ette osaa. Ostakaa uutta lumppua minkä kerkeätte ja kukkaro sallii.

Niin yksinkertaista!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitilläni on ompelimo, ap:lle ja muillekin varsinainen kauhu 🤣 Tuhansia tunteja olen itsekin harsinut ja ratkonut aputyttönä, ja kyllä, ompelin kaikki oman kodin verhomme, tyynyliinat yms. Sisustaminen on paljon halvempaa, kun tekee itse, samalla saa just oikean kokoista ja persoonallista. Mutta kukin tavallaan, jollette itse tee, käyttäkää ammattiompelijoita 👌🏻

Vierailija
4/23 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuapa kiinnostaa. Verhonreunaa ja muiden ihmisten vaatteita en ompele, mutta omat vaatteeni suunnittelen ja valmistan itse. Ompelu ei kiinnostanut minua ennen kuin huomasin, että valmisvaatteet ovat minun pituiselleni aivan liian lyhyitä eivätkä siis istu mistään kohdasta. Nyt ompeleminen on minulle rentoutuksen lähde ja suorastaan intohimo. :)

Vierailija
5/23 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään ommella. Ja korjata, ettei tarvitse heittää yhdestä kohdasta kulunutta, muuten hyvää vaatetta pois. Juuri kierrätin verhot sisustustyynyiksi. Seuraavaksi ompelen keittiöön laskoskaihtimen. Sitten olis vuorossa kukka-amppeleita ja painopeitto.

En usko että huonotuulisuus liittyy ompelukoneeseen vaan siihen, että keskellä kämmentä olevat peukalot hankaloittavat elämää.

Vierailija
6/23 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain äitin hienon o ompelukoneen, ja päätin ommella vaatteeni itse. Suunnitteluvaihe oli kivaa, mutta kangasvalikoima kaupoissa karsea. Siis vaatekauppaan ja kone makaa kaapissa.

Vierailija
7/23 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy se kone.

Vierailija
8/23 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä mikään pakko ole käyttää. Itse käytän ompelukonetta lähinnä lahkeiden lyhennykseen yms. kun en raaski moisesta kenellekään muulle maksaa.

Vierailija
9/23 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä mikään pakko ole käyttää. Itse käytän ompelukonetta lähinnä lahkeiden lyhennykseen yms. kun en raaski moisesta kenellekään muulle maksaa.

Eikä se lyhennys kallis olisi, 8-15€ riippuen lahkeesta

Vierailija
10/23 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin äiti on jatkuvasti puoliväkisin hommaamassa minulle ompelukonetta. Kuulemma pitää joka taloudessa sellainen olla, käytti tai ei. Olen jo 45-vuotias, enkä ole 20 vuoteen ommellut koneella mitään, enkä aio aloittaakaan. Ostan vaatteeni sopivina, tai vien ompelijalle.

Vierailija
11/23 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain äitin hienon o ompelukoneen, ja päätin ommella vaatteeni itse. Suunnitteluvaihe oli kivaa, mutta kangasvalikoima kaupoissa karsea. Siis vaatekauppaan ja kone makaa kaapissa.

Millaisia kankaita olisit halunnut löytää?

Kävin vuosituhannen vaihteen molemmin puolin kaivelemassa kangaskauppojen tarjontaa niin usein, että varastoni ovat edelleen muhkeat. Onneksi. Pari vuotta sitten lähdin pitkästä aikaa etsimään tiettyä kangasta, ja ensimmäinen yllätys oli se, että kankaiden lisäksi kangaskaupatkin ovat kadonneet. Ennen sai isoista ja pienistäkin myymälöistä hyvää kangasta kohtuuhinnalla, mutta nyt niissä on pääasiassa sisustuskangasta ja jonkin verran hyvin kummallisia vaatekankaita, jotka on ilmeisesti hankittu Aasiasta halvalla. Ennen oli suurissa laatikoissa halpaa ja kohtuulaatuista kilokangasta, nyt kallista a huonolaatuista riepua. Nykyisin on olemassa suomalaisiakin verkkokauppoja, mutta minä haluan sekä nähdä että hypistellä kankaita ennen ostamista.

Vierailija
12/23 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä lyhennän kaiken silitettävällä liimanauhalla.

Vierailija
13/23 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisustaminen on paljon halvempaa, kun tekee itse, samalla saa just oikean kokoista ja persoonallista. Mutta kukin tavallaan, jollette itse tee, käyttäkää ammattiompelijoita 👌🏻

Onko oikeasti halvempaa? Ainakin vaatteita saa kaupasta halvemmalla kuin kankaita, eikä jotkut anttilaverhotkaan kalliita olleet. Hienompia ja persoonallisempia saa toki itse tehden, jos kerran osaa.

Vierailija
14/23 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta ihmiset jaksaa valittaa!

Vierailija
15/23 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kankaita tosiaan on vaikea löytää nykyisin. Olen taitava kotiompelija, joskin viime vuosina harrastus on hiipunut. Tänä keväänä etsiskelin kangasta mekkoon huomatakseni, että ompelun kaiketi oletetaan olevan elitistinen harrastus ja että huippukalliista kankaasta teetätetään ekslusiivinen vaate ompelijalla. Kalliimmaksi se tulee kuin valmisvaatteet.

16/23 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen nykyajan naisten uusavuttomuutta. Itse olen aina ommellut itse. Lyhennän verhot, korjaan ja muodistan vaatteet. Helppoa ja kivaa.

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
17/23 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä jaloa harrastusta suosittelen kaikille!

Vierailija
18/23 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas minu isä yrittää pakottaa miestä rakentaa jos mitäki pihalle mitä ei tarvita. Jopa jalkapallokenttä pitäis pistää. Pihasaunaaki koittaa käskeä tekee vaikka rantasauna on jo ja sit meän pitäis ostaa naapurin tontti. Todennu vaa et no jos nii tahot nii maksat ja teet kaiken ite. Miehellä on muutaki tekemistä maatilan isäntänä ja mulla ei vaa kiinnosta sitte yhtää. Hermostuu aina ku nää häne ideat on nii hyviä ja tarvitaa muka kaikkea rakennuksia. No ei tarvita 10 saunaa, 40 puuvajaa, olympiastadionia jne jne

19/23 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusien vaatteiden ompelu on hankalaa ja kankaat kalliita. Lopputulos ei välttämättä istu. Siksi en ompele alusta asti itse, vaan tuunaan.

ostan vaatteita uffista ja fidasta. Värjään pesukoneväreillä, korjailen ja muokkaan.

Väitän, että tulee halvemmaksi kuin uusien ostaminen.

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
20/23 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kngasvalikouma on huonoa ja kangas kamalan kallista.

Kerran ajattelin ommella molemmille lapsilleni (8 ja 9) valkoiset housupuvut, joita voisi käyttää mökillä, jossa on paljon puutiaisia. Kankaat+langat+ vetoketjut maksoivat yhteensä 50 euroa. Kotimatkalla pysähdyin halpa kaupassa ja siellä oli valkoisia housuja 1 € / kpl. Ostin niitä monta paria ja ärsyynnyin niin paljon, etten ommelkut ollenkaan niitä housupukuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi