Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Läheisen ihmisen käytös synnytyksen aikana- Hyväksyisittekö asian?

Vierailija
25.05.2020 |

Moikka!
Tarvitsisin apua yhteen asiaan ja olisin todella kiitollinen, jos joku voisi kirjoittaa omia ajatuksia..
Tästä tapahtumasta on jonkin aikaa, mutta edelleen mietin välillä, miten tämä asia pitäisi ottaa. Täytyy myöntää, että en yhtään tiedä, miten suhtautuisin asiaa vielä tänäkään päivänä.
Noh, asiaan..
Synnytyksestäni on jonkin aikaa. Se kesti melkein vuorokauden. Mieheni äiti viestitteli miehelleni melkein koko synnytykseni ajan. Tuo mieheni äiti muun muassa kommentoi kuinka hidasta touhua on, kuinka ei mihinkään etene yms. Hän oli hermoissaan.
Kaikki asiat olivat sitä ennen hyvin, mutta itseäni alkoi ärsyttämään tuo. Oikeastaan eniten ärsytti, ettei voinut yhtään antaa rauhaa. Mua itseäni tuo loukkasi kyllä.
Olen käynyt asian läpi kyseisen ihmisen kanssa ja hän ei näe toiminnassaan mitään väärää eikä ole kuulema tarkoittanut pahaa. Ei myöskään ole pyytänyt anteeksi. Mä mietin vielä tänäkin päivänä, että miten mun pitäisi suhtautua tuohon asiaan ? Onko teillä vastaavanlaisia kokemuksia? Mitä te itse ajattelisitte asiasta?
Kiitos teille jotka jaksoitte lukea :)

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista ettei anoppi ole pyytänyt anteeksi. Itse ajattelen ainakin , että jos olisin ollut hän niin olisin ollut pahoillani jälkeenpäin. Ymmärrän, että tilanne ihmetyttää ja mietityttää vieläkin.

Vierailija
42/70 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se lapsenlapsi anopillekin tärkeä mutta oma vikanne jos ette osanneet asiaa hoitaa ennen synnytystä eli kännykät kiinni. Ei synnytyssalissa keskitytä puhelimeen vaan siihen tulevaan lapseen ja sen synnyttämiseen. Näitä ongelmia ei ollut aikana ennen kännyköitä. Naurettavaa heittäytyä avuttomaksi ja syyttää siitä anoppia ja vielä odottaa anteeksipyyntöä. Kaikesta saa riidan aikaiseksi jos tuon asenteen ottaa.

Voi kuule. Jo ysärillä oli potilaspuhelimet synnytyssaleissa. Niin vaan anoppi soitteli sinne, keskuksesta yhdistivät. Nostettiin luuri pöydälle, niin jo loppui.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä anopin olisi pitänyt ymmärtää itsekin, että toisen synnytyksen aikana ei lähetellä jatkuvasti viestejä-ainakaan tuollaisia. Ihmeellistä käytöstä. En yhtään ihmettele että loukkaa.

Vierailija
44/70 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatiinhan tästäkin miesvihaketju aikaan. Hyvin te vedätte. 

Minäkin ihmettelen miksi mieheni vedettiin tähän niin kovasti mukaan. Hänhän on viesteihin pääasiassa vastannut, mitä anopilta on tullut. Eikä nenä ole ollut kiinni kännykässä. Hän on myös puolustanut minua ja itsekin sanoi , että äitinsä teki ikävästi.

Ap

Sun miehen olisi pitänyt suodattaa ne viestit niin, että sinä et niitä näe. Siinä kohti miehellä on pettänyt arviointikyky. Jos ei olisi pettänyt, et nyt täällä vatvoisi ihan turhaa asiaa.

Vierailija
45/70 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ihmettelen miksi mieheni vedettiin tähän niin kovasti mukaan. Hänhän on viesteihin pääasiassa vastannut, mitä anopilta on tullut. Eikä nenä ole ollut kiinni kännykässä. Hän on myös puolustanut minua ja itsekin sanoi , että äitinsä teki ikävästi.

Ap

Sun miehen olisi pitänyt suodattaa ne viestit niin, että sinä et niitä näe. Siinä kohti miehellä on pettänyt arviointikyky. Jos ei olisi pettänyt, et nyt täällä vatvoisi ihan turhaa asiaa.

Ei se miehen ongelma ole jossei anoppi osaa käyttäytyä..

Vierailija
46/70 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä anopin olisi pitänyt arvata, että sinua ärsyttää tiheät utelut? Sanoitko asiasta miehellesi? Mies äidilleen?

Hän jännitti asiaa, ja ehkä kuvitteli, että sinusta sellainen on vain myötäelävää. Synnyttäjät ovat kaikki erilaisia, jotkut kykenevät ja jopa haluavat notkua netissä sitä ponnistusvaihetta odotellessaan.

Ensimmäisen lapsen synnytys voi usein venähtää, itselläni se kesti 44 tuntia, kohdunkaula ei vain avautunut kunnolla, vaikka olin oksitosiinitipassa. Ei siitä "kylläpä se kestää" -kommentista tarvitse ottaa itseensä, niinhän se kesti, eikä siitä kannata syyllistäytyä, koska ei se ole synnyttäjän omassa vallassa.

Ylipäänsä sanoisin että loukkaantuminen on aika turhaa, jos asiaa ei käy loukannen tahon kanssa lävitse. Vuositolkulla pahalla muistaminen sen takia, että toinen on hermoillut on aivan käsittämätöntä. Nytpä sitten tiedät, että anoppi on hermoileva hätähousu ja osaat - jos vielä lisää hankitte lapsia - panna kännyt äänettömälle ja ennen kaikkea käskeä miehenkin panna äänet veks.

Vierailija
47/70 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkas kauan ap meinaa jaksaa kantaa pahaa mieltä tästä asiasta?

Ja miksi ihmeessä ap:n mies on raportoinut ap:lle, mitä anoppi on viestitellyt, jos myös mies on ollut sitä mieltä että viestejä tulee liikaa?

Vierailija
48/70 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole todellakaan hyväksyttävää anopilta. Hän ei yhtään ajatellut sinua ja tunteitasi.

No hellanlettas sentään.

Saahan sen kännykän kiinni.

Tai sitten äänettömälle. Miksi sitä pitää koko ajan tuijottaa ja vastata ja vielä raportoida joka viesti .

Ottakaa nyt vastuuta vähän omastakin käytöksestänne.

" Mun miehelle ei saa lähettää viestejä kun mä loukkaannun eikä osata panna puhelinta edes hetkeksi pois."

Viestit kyllä vähenee jos niihin ei koko ajan vastata.

Vierailija
49/70 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä anopin olisi pitänyt arvata, että sinua ärsyttää tiheät utelut? Sanoitko asiasta miehellesi? Mies äidilleen?

Hän jännitti asiaa, ja ehkä kuvitteli, että sinusta sellainen on vain myötäelävää. Synnyttäjät ovat kaikki erilaisia, jotkut kykenevät ja jopa haluavat notkua netissä sitä ponnistusvaihetta odotellessaan.

Ensimmäisen lapsen synnytys voi usein venähtää, itselläni se kesti 44 tuntia, kohdunkaula ei vain avautunut kunnolla, vaikka olin oksitosiinitipassa. Ei siitä "kylläpä se kestää" -kommentista tarvitse ottaa itseensä, niinhän se kesti, eikä siitä kannata syyllistäytyä, koska ei se ole synnyttäjän omassa vallassa.

Ylipäänsä sanoisin että loukkaantuminen on aika turhaa, jos asiaa ei käy loukannen tahon kanssa lävitse. Vuositolkulla pahalla muistaminen sen takia, että toinen on hermoillut on aivan käsittämätöntä. Nytpä sitten tiedät, että anoppi on hermoileva hätähousu ja osaat - jos vielä lisää hankitte lapsia - panna kännyt äänettömälle ja ennen kaikkea käskeä miehenkin panna äänet veks.

Olet kyllä tavallaan oikeassa, ja ihailtavaa että jaksat suhtautua asiaan noin kypsästi. En ole ap, mutta minuakin olisi tuollainen anopin käytös silti jäänyt vaivaamaan. Ehkä juurikin siksi, koska ensisynnytyksessä sitä voi olla todella herkillä jo muutenkin, eikä tosiaan ole oma vika, jos synnytyksessä kestää. Mutta vaikka sen tietää rationaalisella tasolla, silti saattaa jotenkin tuntua siltä, että teenkö/teinkö sittenkin jotain väärin, ja anopin tuollaiset viestit ehkä tuntuvat tosi kipeältä syyllistykseltä siinä vaiheessa. Vaikkei hän olisi niin tarkoittanutkaan. Oma ensisynnytykseni kesti vieläkin kauemmin, mutta luojan kiitos siitä ei tullut anopilta mitään kuittia. En olisi sitä kyllä sietänyt hyvin siinä vaiheessa, kun oli jo useampi uneton yö takana, että sikäli ymmärrän ap:ta tässä.

Vierailija
50/70 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Siinä taisit itse vastata ihmettelyysi: miehesi on anopille vastaillut. Eikä ole jättänyt vastaamatta, tai ilmoittanut, että juu, nyt keskitymme synnytykseen, palataan asiaan myöhemmin. Ja lisäksi on vielä hermostuttanut sinua toistelemalla tai näyttämällä sinulle ikäviä viestejä. Miksi?

Tuli mieleen, ettei anoppi ei varmaan ole ajatellut sinun näkevän kaikkia viestejä, nehän oli osoitettu hänen pojalleen, eikö?

Vierailija
51/70 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet kyllä tavallaan oikeassa, ja ihailtavaa että jaksat suhtautua asiaan noin kypsästi. En ole ap, mutta minuakin olisi tuollainen anopin käytös silti jäänyt vaivaamaan. Ehkä juurikin siksi, koska ensisynnytyksessä sitä voi olla todella herkillä jo muutenkin, eikä tosiaan ole oma vika, jos synnytyksessä kestää. Mutta vaikka sen tietää rationaalisella tasolla, silti saattaa jotenkin tuntua siltä, että teenkö/teinkö sittenkin jotain väärin, ja anopin tuollaiset viestit ehkä tuntuvat tosi kipeältä syyllistykseltä siinä vaiheessa. Vaikkei hän olisi niin tarkoittanutkaan. Oma ensisynnytykseni kesti vieläkin kauemmin, mutta luojan kiitos siitä ei tullut anopilta mitään kuittia. En olisi sitä kyllä sietänyt hyvin siinä vaiheessa, kun oli jo useampi uneton yö takana, että sikäli ymmärrän ap:ta tässä.

Ihanaa, että ymmärrät :) kumpa munkaan anoppi ei olisi toiminut noin. Sulla on kyllä ymmärtäväinen anoppi. Ole onnellinen, ettei ole jäänyt kommentoinnin pohjalta ikäviä muistoja.

Ap

Vierailija
52/70 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Siinä taisit itse vastata ihmettelyysi: miehesi on anopille vastaillut. Eikä ole jättänyt vastaamatta, tai ilmoittanut, että juu, nyt keskitymme synnytykseen, palataan asiaan myöhemmin. Ja lisäksi on vielä hermostuttanut sinua toistelemalla tai näyttämällä sinulle ikäviä viestejä. Miksi?

Tuli mieleen, ettei anoppi ei varmaan ole ajatellut sinun näkevän kaikkia viestejä, nehän oli osoitettu hänen pojalleen, eikö?

Mitähän sillä on väliä vaikka ne on tarkoitettu pojalle? Siinähän juuri tuleekin selville, mitä oikeasti ajatellaan toisesta ihmisestä. Ei uskallettaisi sanoa toiselle suoraa, mutta omalle lapselle voi kirjoittaa. Tästä huomaa kuka kunnioittaa aidosti.

Vierailija
53/70 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, et pysty tarkastelemaan asiaa objektiivisesti koska hormonit. Oma eksäni syytti minua kaikesta joka ei hänen mielestään mennyt synnytyksessä juuri haluamallaan tavalla eikä hormonihuuruissaan antanut minun edes koskea itseensä vaikka hoitohenkilökunnalle olisi pitänyt huutaa ja rähistä.

Sanoisin että unohda asia. Elämässä on paljon tärkeämpiäkin asioita ja miehesi saattoi itsekin olla jännittynyt eikä tajunnut olevansa tökerö. Anoppi taas oli huolissaan sinusta ja vauvasta jos peilasi omiin synnytyksiinsä, mutta jokainen synnytys on erilainen. Anoppi teki virheen, mutta kaikki me niitä teemme kun olemme ihmisiä.

Miehesi kanssa voit sopia, että puhelin jätetään kaappiin tai reppuun kun seuraavan kerran lähdette synnyttämään.

Vierailija
54/70 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloinkin kun lapsi syntyi, niin anoppi ei millään ymmärtänyt, että hän on mummo ja minä lapsen äiti. Kun menimme kylään, niin hän odotti kädet ojossa, että saa lapsen. Hyvä kun kerkesin riisua lapsen ulkovaatteet pois. Aina kun lapsi itki hänen sylissään, niin hän ei tuonut sitä minulle vaan mun piti joka ikinen kerta hakea oma lapseni pois hänen sylistään itse. Tätäkään en ymmärtänyt. Kyllä mun mielestä tässäkin tapauksessa tulee ilmi kunnioituksen puute minua ja lasta kohtaan. Nykyään ei enää onneksi käyttäydy näin. Ilmeisesti ymmärsi itsekin, että toimi väärin, no, en tiedä, mutta onneksi tilanne ainakin muuttui.

Ap

Näissä onkin oikeasti syytä miettiä, mikä anoppia ajaa toimimaan lapsenne hyvinvoinnin vastaisesti. Kannattaa pitää tiukka linja, mutta keskittyä tärkeimpään.

Ymmärrän kyllä,  nyt kun kerroit näistä muista tapahtumista, että nimenomaan jälkikäteen ajateltuna anopin viestit kertovat siitä, että hänen olisi pitänyt saada olla tiiviimmin mukana jo heti synnytyksestä lähtien. 

Koen silti, että tulevaisuutta ajatellen, jos haluatte saada välit toimimaan, teidän kannattaa keskittyä konkreettisiin, lasta koskeviin asioihin, kuten vaikkapa tuo itkevän lapsen itsellä pitäminen. Sinun mielestäsi vääränlaiset viestit miehelle synnytyksen aikana tuskin on sellainen asia, mistä anoppi ymmärtää olla pahoillaan. 

Vierailija
55/70 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille kaikille ihanille ihmisille, jotka jaksoitte lukea ja vastata! Oikein mukavaa ja aurinkoista kesää teille kaikille! :)

Ap

Vierailija
56/70 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppisi on idiotti, mutta kun ei tajua, niin ei tajua.

Sen sijaan miehesi on suorastaan törkeä, jos viestittelee äitinsä kanssa, kun vaimo synnyttää. Miehesi tulisi ratkaista tilanne ja keskustella äitinsä kanssa tästä ja toivon mukaan saada anoppi pyytämään anteeksi. Se tietenki edellyttää, että edes miehesi kunnioittaa tunteitasi.

Jossei pyydä anteeksi niin ei pyydä. Mikä se sellainen anteeksipyyntö on , että toinen aikuinen käskee toista pyytämään anteeksi. Aito anteeksipyyntö lähtee itsestä.

Vierailija
57/70 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo ihmisestä kertoo kun käyttäytyy tuolla tavalla, näkee että toisella on paha olla eikä pyydä anteeksi. Mua aivan surettaa sun puolesta että sinua ei arvosteta tuon vertaa. Anoppiin kannattaa katkaista välit. Ja tuo toinen asia mistä kerroit oli myös aivan käsittämätöntä. Kysymys herää että miksi aikuinen ihminen käyttäytyy noin?

Vierailija
58/70 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti hän ei pysty odottamaan. Voisiko olla syynä? Tietysti kyllähän se ihmetyttää. Nuo muutkin asiat ihmetyttävät että toimitaan noin. Pystyisitkö kysymään mieheltäsi onko hänellä jotain käsitystä siitä miksi hän toimii noin?

Vierailija
59/70 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tekisin niin että jos ja kun on seuraava raskaus niin en puhu hänelle lasketusta ajasta, sukupuolesta yms. Yhtään mitään. Puhumattakaan synnytyksestä. Puhelin kiinni synnytyksen aikana niin ei tapahdu tällaisiä ikäviä asioita kun kerran anoppi reagoi näin. No nyt seuraavalla kerralla sitten tiedät :)

Vierailija
60/70 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mies on kertonut viestiensä sisällön ap:lle? Olisi varmaan riittänyt sanoa, että "äitini on hengessä mukana".

Noh, kaikenlaisia ihmisiä toki on. Yksi (lapseton) ystäväni laittoi välit poikki, kun en synnytyksen aikana laitellut hänelle viestejä, vaan vasta seuraavana aamuna.