Miksi olet työtön?
Kommentit (68)
älykkyys on syy, jos ois tarpeeks fiksu vois opiskella ammatin, missä olisi töitä.
Vierailija kirjoitti:
Urani näivettyi ja tajusin myöhemmin, että omalla alallani olisi pitänyt menestyäkseen olla häikäilemätön sosiaalinen kiipijä sekä sosialisti. En ole kumpaakaan. Koko touhu näyttää ilveilyltä, jossa kehutaan kilpaa kavereiden tekemiä hölynpölypapereita, jotta saadaan pidettyä rahahanat auki ja kupattua siten muiden rahat omiin taskuihin.
YTT
30 vuotiaana olen tajunnut että menestys tulee vain röyhkeydellä. olisipa joku kertonut minulle kun olin lapsi miten maailma makaa, mutta ei, pidettiin pumpulissa. jälkiviisaana totean olisi pitänyt hommata kympin paperit keinoja kaihtamatta ja korkeakouluttautua vaikka lakimieheksi. jälleen mitään keinoja kaihtamatta. mennä politiikkaan pitää imago hyvänä ja röyhkeästi ajaa kaikilla keinolla vain rahaa lompakkoon. maksajia löytyy aina. mutta eih nyt olen kiltti köyhä duunari ja ylläpidän juuri tuollaisten röyhkeiden ihmisten korkeaa elintasoa.
En halua töitä, olen mieluummin kotona. Töitä olen kyllä tehnyt ja saanut vähän säästöjä, joten ei tarvitse ihan pelkillä tuilla elellä vielä hetkeen. Ehkä etsin jotain väliaikaista työtä sitten kun säästöt loppuvat ja teen taas sen aikaa että voin jättäytyä pois töistä.
Ei omaisuutta, ei lainoja, ei lapsia, eikä mitään halua noista mihinkään, joten miksi raataisin jatkuvasti töissä?
Työt loppuivat koronan takia, mutta jatkuu syksyllä. Näin ainakin on luvattu, mutta se kyllä ehtii muuttua vielä miljoona kertaa. En edes tiedä, haluanko palata sinne enää. Lisäksi on terveyssyitä tällä hetkellä. Ja minulla myös tuo sama, että ei ole edes intoa hakea uusia töitä, koska olen liian ujo ja hiljainen pärjätäkseni haastatteluissa. En ole päässyt koskaan töihin työhaastattelun kautta. Työelämä ja työnhaku on aika lannistavaa tällaiselle ihmiselle.
Olen liian tyhmä, hankala ja onneton tapaus eli luuseri työhön. Ei potentiaalia.
Burnout, jonka seurauksena hyppy pois oravanpyörästä. Nyt työttömänä, mutta perustelen parasta aikaa omaa yritystä, jossa saan tehdä itseä kiinnostavaa työtä omin ehdoin.
Vierailija kirjoitti:
Te toimistolla olisi täydet valtuudet "patistella" työttömiä töihin, mutta he eivät tee sitä
Ei ole töitä ja te-toimiston keinot on yks irvikuva. Jos saisin päättää, olisi perustulo ilman mitään kyselyjä, nythän toimeentulotuen vähennettynä 40 % perusosasta voi katsoa perustuloksi... eli perustulo olisi kaikille, tekisipä mitä tahansa tai olisi tekemättä ja sitten jos haluaisi tehdä jotain saisi enemmän rahaa eli systeemi perustuisi kannustukselle. Nyt vaan kytätään ihan helevetisti, joo ja täähän työllistää virkamiehiä sanon mä.
Pissin omaa leipääni tällä kommentilla, sillä itsekinhän olen ns. virkamies.
Ja toinen mitä tekisin, niin palkat korkeammaksi esim. kaupan alalla, että työnteko kannattaa.. Nää on niin vaikeita juttuja suunnitlella, kun kaikki vaikuttaa kaikkeen jne.
Vierailija kirjoitti:
Olin joskus töissä siivoojana mutta ansioni eivät nousseet käytännössä lainkaan verrattuna tukiin ja tämän lisäksi jouduin käyttämään joka viikko uli 40 tuntia tuohon (työ ja matkat). Eli siis ei mitään järkeä mennä töihin. Jos olisi koulutus johonkin paremmin maksavaan työhön niin sitten ehkä menisin mutta en voi opiskella koska tuet loppuisivat siihen
Tätä just tarkoitin eli alimmat palkat korkeammaksi.
ed. kommentoija ja miksi perustulo no siksi että ei tapahdu ryöstäjä tms niin paljon narkkien yms. tekeminä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Urani näivettyi ja tajusin myöhemmin, että omalla alallani olisi pitänyt menestyäkseen olla häikäilemätön sosiaalinen kiipijä sekä sosialisti. En ole kumpaakaan. Koko touhu näyttää ilveilyltä, jossa kehutaan kilpaa kavereiden tekemiä hölynpölypapereita, jotta saadaan pidettyä rahahanat auki ja kupattua siten muiden rahat omiin taskuihin.
YTT
30 vuotiaana olen tajunnut että menestys tulee vain röyhkeydellä. olisipa joku kertonut minulle kun olin lapsi miten maailma makaa, mutta ei, pidettiin pumpulissa. jälkiviisaana totean olisi pitänyt hommata kympin paperit keinoja kaihtamatta ja korkeakouluttautua vaikka lakimieheksi. jälleen mitään keinoja kaihtamatta. mennä politiikkaan pitää imago hyvänä ja röyhkeästi ajaa kaikilla keinolla vain rahaa lompakkoon. maksajia löytyy aina. mutta eih nyt olen kiltti köyhä duunari ja ylläpidän juuri tuollaisten röyhkeiden ihmisten korkeaa elintasoa.
Jos sulla olisi äo sitä tasoa, että olisit voinut hommata ne kympin paperit, niin et insisis täällä.. sorry nyt vaan.
Jos ihmisen palkkaaminen ja irtisanominen tehtäisiin helpommaksi niin yritysten olisi helpompi työllistää. Loppuisi vuokratyöfirmoilta ihmisten hyväksikäyttö kun ihmiset saisivat ihan oikeita työpaikkoja.
Itse olen myös melko ujo ja introvertti joten työnsaanti ei ole helppoa. Lisäksi olen ollut jo niin pitkään pois työelämästä, että ei tämä kaikki ainakaan paranna työnsaantia. Tähän on ollut syynä monet asiat, kuten se että voin melko huonosti välillä ja tämän vuoksi en edes hakenut töitä ja olisin kerran päässyt tuttuni työpaikalle, mutta en voinut sinne mennä, kun elämässä oli todella vaikea hetki. Jälkeenpäin olen sata kertaa katunut, kun en silloin mennyt ja olisi ollut nuorelle tärkeää kokemusta. Muutin sen jälkeen myös sellaiseen paikkaan missä työnsaanti vielä vaikeampaa ( tähän oli monia syitä ja muutto vähän pakollinen aikoinaan) ja sen takia olen nyt ihan pudonnut työelämästä. Hävettää todella paljon ja mietin monesti, ettei kukaan ota minua enää töihin. Toisaalta elämäni ei ole ollut helppoa ja paljon on asioita, jotka ovat vaikuttaneet. Minulla on myös tietynlaista sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja en kestä aina niin hyvin. Nyt elämä menee jo aika erakkona. Jotkut ovat olleet töissä, vaikka kuinks kauan ja itse mietin, että olen jo näin nuorena pudonnut kyydistä.
Olen päälle 50v. Työnantajien mielestä mua ei voi palkata ikäni takia. Ne ei varmaan ole kuulleet päättäjiltä että eläikäni alkaa 67 vuoden ikäisenä.
Työuupumus ja masennus. Kun toipuu niin uudelle alalle opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen myös melko ujo ja introvertti joten työnsaanti ei ole helppoa. Lisäksi olen ollut jo niin pitkään pois työelämästä, että ei tämä kaikki ainakaan paranna työnsaantia. Tähän on ollut syynä monet asiat, kuten se että voin melko huonosti välillä ja tämän vuoksi en edes hakenut töitä ja olisin kerran päässyt tuttuni työpaikalle, mutta en voinut sinne mennä, kun elämässä oli todella vaikea hetki. Jälkeenpäin olen sata kertaa katunut, kun en silloin mennyt ja olisi ollut nuorelle tärkeää kokemusta. Muutin sen jälkeen myös sellaiseen paikkaan missä työnsaanti vielä vaikeampaa ( tähän oli monia syitä ja muutto vähän pakollinen aikoinaan) ja sen takia olen nyt ihan pudonnut työelämästä. Hävettää todella paljon ja mietin monesti, ettei kukaan ota minua enää töihin. Toisaalta elämäni ei ole ollut helppoa ja paljon on asioita, jotka ovat vaikuttaneet. Minulla on myös tietynlaista sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja en kestä aina niin hyvin. Nyt elämä menee jo aika erakkona. Jotkut ovat olleet töissä, vaikka kuinks kauan ja itse mietin, että olen jo näin nuorena pudonnut kyydistä.
Ehkä opiskelu kannattaisi? Työnhakukin helpottuu kun on ajantasaista osaamista. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
YTT
Jos sulla olisi äo sitä tasoa, että olisit voinut hommata ne kympin paperit, niin et insisis täällä.. sorry nyt vaan.
itse asiassa siskoni on mensan jäsen, minua asia ei ole koskaan kiinnostanut. vaikuttaa turhalta itsetunnon pönkittämiseltä. joillekin lukemisen muistaminen sopii oppimistekniikana ja saa 10 paperit mutta et tainnut ymmärtää pointtiani. lunttaamalla, väärentämällä, lahjonnalla jne. eli röyhkeydellä saa myös hyvät paperit. en nuorena tiennyt kuinka tärkeät ne on tulevaisuudessa. ÄO ei ole asian kanssa mitään tekemistä.
En halua töitä koska en saa tarpeeksi hienoa työtä
1) Liian vähän työkokemusta (alle 5 vuotta); sitä kuitenkin on
2) Tosi monet avoimet työpaikat eivät oikeasti ole avoimia, vaan niihin on jo valittu jo ennen ilmoituksen julkaisua joku, joka jo työskentelee samassa yrityksessä
3) Olen maisteri (vasta valmistunut), mutta tarvitsisi vähän lisäkoulutusta erikoistumiseen, joten yritän nyt päästä koulutukseen (en kyllä tiedä, saanko luvan vai en...)
4) Koronan vaikutus työmarkkinoihin ja talouteen
Minulla syynä ei siis ole laiskuus eikä työhaluttomuus. Lähettelen ahkerasti hakemuksia myös korona-aikana. Kovasti haluaisin töihin ja jatkokoulutukseen (sen koulutuksen, jonka haluan käydä, voi käydä myös työn ohella), mutta en vain pääsee minnekään. Haastatteluihin kyllä kutsutaan. Omalla alallani on töitä, mutta olen hakenut muitakin töitä (mm. sihteeri).
Valitettavasti työkokemusta ei voi saada ilman töitä ja töitä ei saa ilman työkokemusta. Eikä välttämättä ilman suhteitakaan.
Heikko cv. Nuorempana olin turhan naiivi, kun en tajunnut, että itseä pitäisi olla aina tyrkyttämässä joka paikkaan. Duunarihommiinkaan, esim. siivoamaan ei pääse, kun on aina kokeneempi edellä.
Nyt jaan muutamien kymppien kuukausipalkalla mainoksia kerran viikossa. Tragikoomista hommaa, mutta motivoi enemmän kuin 9€ harjoittelut, kun on kuitenkin työsuhteessa.
Ikää liikaa,odotan eläkettä vielä 8 vuoden ajan. Työssä olen ollut noin 34 vuotta, ja työeläkettä on kertynyt vähän. Pääsin viime kesänä töihin määräaikaiselle, mutta toinen työllistetty kampesi minulle työsuhteen purun. Peer kele mikä muuli se oli. Rahallinen haitta minulle oli noin 20,000 euroa.
Näinä aikoina siellä pääsee "palkinnoksi" hengestään.