Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuori ei päässyt yliopistoon, eikä aio osallistua pääsykokeisiin

Vierailija
23.05.2020 |

Höpöttää vain välivuodesta. Ahdistaa pelkkä ajatuskin. Ei ole valmistautunut mitenkään kokeisiin. Täytyy vain toivoa, että löytää kokoaikaisen työpaikan, eiköhän ne lukuhalut taas herää.
Miten teillä on vietetty välivuosi? Onko nuori asunut kotona vai omillaan?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
42/47 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paremmin työttömänä tuilla tienaa kuin opiskelijana, joten välivuosi voi kannattaa taloudelllisetsi vaikka ei töitäkään tekisi.  Riskiniä on, että huomaa työttömän elämän olevan oikein mukavaa, eikä hae mihinkään vuodenkaan päästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä välivuosijuttu on naurettavuuden huipentuma. Ettäkö lukio oli niin rankkaa, että reppana tarvitsee nyt välivuoden?

Vierailija
44/47 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tttukea kyllä saa.

Läheinen haki kouluun ja jätti kesken. Sai toimeentulotukea, asumistuen ja harkinnanvaraista tukea aina tarpeentullen.

Sai sitä vielä seuraavanakin vuonna vaikka olisi ollut velvoitettu hakemaan kouluun, eikä ollut hakenut. Kerran teki jopa niin, että haki kouluun mutta ei ottanut tarjottua paikkaa vastaan, koska ala ei ollut oma.

Rahaa tuli niin hyvin vs opintotuki, että kouluun lähtö oli jo todella vaikeaa.

Niin sitä työmarkkinatukea ei saanut, koska oli alle 25 ja vailla koulutusta.

Vierailija
45/47 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen työntekoa. Itse lähdin heti ylppäreiden jälkeen ulkomaille töihin, keräsin uusia kokemuksia ja kokosin pesämunaa opiskeluaikaa varten. Seuraavana kesänä kävin pääsykokeissa ja pääsin minne halusinkin.

Sopivan puiseva fyysinen työ lisää opiskeluhaluja kummasti, eikä minulla ollut almistuessani euroakaan velkaa.

Tärkeintä on, ettei muksu kuvittele voivansa viettää vuoden mittaista kesälomaa äidin elättinä!

Miten löysit majapaikan ja työn?

Maksaahan ulkomaille menokin jo paljon ja jos pitää asua jossain ennenkuin alkaa saamaan palkka ajostain.

Vierailija
46/47 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että älä luo turhia paineita - varsinkin jos kyse on ensimmäisestä välivuodesta. Omat vanhempani ovat aina patistaneet (vaikka olin hikari kympin tyttö). Lukiossa menin aivan burnoutiin ja minulla ei ollut muita vaihtoehtoja kuin pitää välivuosi - olisin varmaan kuollut, jos olisin yrittänyt sinnitellä yhtään enempää. Vanhemmilleni se oli tietysti kauhistus ja sen he myös ilmaisivat. Kyllä tuon ikäiseen ihmiseen ja hänen arviointikykyynsä pitää jo pystyä luottamaan. Olet ehkä epäonnistunut kasvattajana, jos koet, että nuori ei itse jo osaa arvioida onko välivuosi hänelle hyvä vai huono ratkaisu.

Putkiajattelu on pahinta. Elämässä on muutakin kuin sen putken suorittaminen! Nuorella pitää olla oikeus miettiä, mitä haluaa ja mihin tähtää. Älä anna oman ahdistuksesi näkyä, sillä se vain huonontaa välejänne. Toki omilleen asumiseen voi patistaa, se on ihan kohtuullista.

Vierailija
47/47 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kovasti lukemaan, syksyllä korottamaan, samoin keväällä. Tietenkin pääsykokeisiin

Meillä lapsi menee iltalukioon ja kävi ne matikan ja fysiikan kurssit läpi, joissa oli huonoimmat arvosanat ja sai 10 todistukseen ja L.n uusinnoissa

Lapsi pääsi nyt lääkikseen suoraan todistuksella. Äiti on ylpeä.

Välivuoden teki lähi k-kauppaan päivävuoroja. Illat istui siellä iltalukiossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä