Nuori ei päässyt yliopistoon, eikä aio osallistua pääsykokeisiin
Höpöttää vain välivuodesta. Ahdistaa pelkkä ajatuskin. Ei ole valmistautunut mitenkään kokeisiin. Täytyy vain toivoa, että löytää kokoaikaisen työpaikan, eiköhän ne lukuhalut taas herää.
Miten teillä on vietetty välivuosi? Onko nuori asunut kotona vai omillaan?
Kommentit (47)
Välivuosi (tai useampi) on todella hyvä juttu. Ehkä nuori muuttaakin valintaansa ja ensikertalaisuus on vielä jäljellä
Jos ei osallistu valintakokeeseen, menettää oikeuden työttömyysetuuteen sen 5 kk odotusajan ja karenssin jälkeenkin
Vierailija kirjoitti:
Jos ei osallistu valintakokeeseen, menettää oikeuden työttömyysetuuteen sen 5 kk odotusajan ja karenssin jälkeenkin
Minkä 5 kk odotusajan? Selitä vähän tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä 5 kk odotusajan? Selitä vähän tarkemmin.
https://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/jos_jaat_tyottomaksi/tyo…
Käskisin osallistua kokeeseen vaikka huvin vuoksi. Se on ihan hyvä kokemus.
Ei nykyään pääse töihin jos on tyhjä CV tai aukko CV:ssä.
Joten eiköhän välivuodet mene siten, että pelaa yöt ja nukkuu päivät. Eli normaali syrjäytyneen elämäntapa.
Alle 25 vuotias jolla ei ole ammatillista koulutusta ei saa työttömyysturvaa.
https://www.kela.fi/odotusaika-koulutusta-vailla-oleville
https://www.kela.fi/tyottomyysturvan-ehtoja-alle-25-vuotiaille-hakijoil…
Mahdollisuus saada toimeentulotukea jos on 18 vuotta tietyin edellytyksin.
Lukion jälkeen ei t. korvausta. Amislainen saa koska valmistuu ammattiin.
Vierailija kirjoitti:
Joten eiköhän välivuodet mene siten, että pelaa yöt ja nukkuu päivät. Eli normaali syrjäytyneen elämäntapa.
Ei tämä mun nuori ole syrjäytynyt, eikä pelaa yhtään mitään. CV on kunnossa, ja hän käy nytkin osa-aikaisessa työssä.
Mutta eikö se ensikertalaisuus mene, jos osallistuu pääsykokeeseen?
Ap
Suosittelen työntekoa. Itse lähdin heti ylppäreiden jälkeen ulkomaille töihin, keräsin uusia kokemuksia ja kokosin pesämunaa opiskeluaikaa varten. Seuraavana kesänä kävin pääsykokeissa ja pääsin minne halusinkin.
Sopivan puiseva fyysinen työ lisää opiskeluhaluja kummasti, eikä minulla ollut almistuessani euroakaan velkaa.
Tärkeintä on, ettei muksu kuvittele voivansa viettää vuoden mittaista kesälomaa äidin elättinä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä mun nuori ole syrjäytynyt, eikä pelaa yhtään mitään. CV on kunnossa, ja hän käy nytkin osa-aikaisessa työssä.
Mutta eikö se ensikertalaisuus mene, jos osallistuu pääsykokeeseen?
Ap
Ei mene tietenkään.
Löytyiskö jostain kansanopistosta kiinnostavaa linjaa? Itse kävin vuoden kuvataidelinjaa ja lähdin sen jälkeen opiskelemaan alaa yliopistoon eli oli ihan hyödyllinen vuosi.
Toinen vaihtoehto on ulkomaat. Jos ei opiskelemaan pääse sinne niin vaikka aupairiksi vuodeksi kielitaitoa ja työkokemusta kartuttamaan.
Pelkkä todistushakeminen ei tosiaan riitä tuohon työttömyyskorvaukseen eli pakko mennä pääsykokeisiinkin.
Mistä se ensikertalaisuus sitten menetetään?
Vierailija kirjoitti:
Opiskelupaikan vastaanottamisesta. Kannusta muksua ottamaan avoimesta yliopistosta kursseja ja mahdollisesti korottamaan yo-arvosanoja. Tyhmintä olisi mennä jonneki hikipajaan hikipalkalla
Vierailija kirjoitti:
Kun ottaa opiskelupaikan vastaan korkeakoulussa 2014 jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kysy isoilta pojilta jos ne kertoisi.
Vierailija kirjoitti:
Sopivan puiseva fyysinen työ lisää opiskeluhaluja kummasti, eikä minulla ollut almistuessani euroakaan velkaa.
Ei tuollaisia käytännössä ole ollut olemassa enää sitten 80-luvun. Niihin vähiin mitä on jäljellä, on ne samat sata hakijaa per avoin paikka kuin muihinkin töihin. Ja valituksi tulemisen minimivaatimus on ammattikoulutus ja vino pino kaikenlaisia kortteja ja passeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelupaikan vastaanottamisesta. Kannusta muksua ottamaan avoimesta yliopistosta kursseja ja mahdollisesti korottamaan yo-arvosanoja. Tyhmintä olisi mennä jonneki hikipajaan hikipalkalla
Missä niitä hikipajatöitä on? Jossain Bangladeshissä?
Mäkkiin töihin. Kyllä ne lukuhalut syttyy vielä.