Mikä voi saada teinitytön haluamaan eroon äidistä kun aiemmin läheiset välit, ei riitoja ym.
Muutos tapahtui kuin yhdessä yössä. Haluaisi muuttaa isälle, joka toisella paikkakunnalla. Ollut siellä nyt enemmän kuin kotona, eikä tunnu olevan ikävä. Ihan normaalia elämää olemme eläneet, rajoja ja rakkautta. Ikää vasta 13. Neuvokaa, onko saman kokeneita?
Kommentit (47)
Alistavan? Mistä ihmeestä tuo nyt tuli? Ihan normaali ihminen olen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Se on luultavin syy tällaiselle "läheiseni lähtevät kävelemään enkä tiedä miksi"-tapauksille.
Täällä samaa tautia liikkeellä.
Tämähän on sitä äidistä irtaantumista ja itsenäistymistä, mutta kannattaa nyt ehdottomasti tarkastaa, ettei siellä isän luona ole jotain muuta esim. kavereita, joita äiti ei ehkä hyväksyisi.
Yhteydestä kannattaa pitää kiinni ja niistä omista rutiineista siellä äidin luona. Meillä myös uhotaan ja ollaan mykkäkoulussa, koska meillä ei voi isälleen muuttaa.
Suosittelen ammattiapua jos tilanne äityy pahaksi ja se muutos voi oikeasti tulla yhdessä yössä.
Murrosiän tehtävä on itsenäistyä. Ottaa etäisyyttä sinuun, kun taidat olla se läheisin aikuinen.
Ehkä isällä on löyhempi kuri ku sulla. Tai sit haluaa antaa neitsyytensä jollekki isän hotille kaverille
Murrosikä, salainen poikaystävä, isä lupailee kuunkin taivaalta, äidin uusi miesystävä... Kyllähän noita syitä löytyy. Kysy tyttäreltä mikä on. Liittyen murrosikään voi myös olla, että isällä on höllemmät säännöt. Tuossa iässä säännöt on ihan tyhmiä ja se on paras, jolla niitä ei ole.
Mutta että nyt jo? 13-vuotiaana? Isän luona saa valvoa ja pelata vaikka koko päivän (tiedän tämän faktana), mutta voiko se päihittää sen mitä kotona on? Eli läsnäoleva aikuinen, ruoka-ajat, normaali elämänrytmi? Ja miten paljon pitäisitte yhteyttä kun ei lapsesta juuri itsestään kuulu? :/ ap
Ei ole äidillä uutta miesystävää ja kaikki kotona ihan ennallaan. Ap
Ehkä siellä isän paikkakunnalla on joku kaveri tai luultavammin joku poika, jota hän haluaa tavata, mutta ei kehtaa kertoa.
Toinen asia, joka tulee mieleen on, että olet jotenkin ylikontrolloiva ja teini haluaa ottaa sinuun siksi etäisyyttä.
Siis tarkoitan, että olet teinin mielestä ylikontrolloiva verrattuna isään. Ei siis sillä, että rajoissa olisi jotain vikaa.
Nämä alistus- ja ylikontrollointijutut nyt hämmentävät. Voisiko joku kuvailla millainen teinin vanhempi on ylikontrolloiva? Kai teineilläkin rajat pitää olla ja vanhempi on aikuinen eikä kiva kaveri? Minä olen aina ollut kurinpitäjä juu, mutta jonkunhan sekin on tehtävä. Ihan normaalin rajoissa ja kavereiden kanssa linjassa on menty. Ap
Mikä vika siinä Isässä on?
Jättikö se sut jonkun nuoren ja kauniin naisen takia?
Se on vaikea tilanne, jos äiti on ainoa, joka pitää kuria, ja isän luona on yhtä juhlaa. Tottakai lyhytnäköisen teinin mielestä silloin isän luona on parempi. Ehkä pitäisi puhua asiasta isän luona, että hänkin pitäisi samanlaista kuria? Onko teillä isän kanssa hyvät välit?
Vierailija kirjoitti:
Pystytkö todistamaan vättämäsi oikeaksi? Oletko varma ettet ole itse täysi sekopäänarsisti, joka ei näe omassa käytöksessään mitään erikoista?
Vierailija kirjoitti:
Nämä alistus- ja ylikontrollointijutut nyt hämmentävät. Voisiko joku kuvailla millainen teinin vanhempi on ylikontrolloiva? Kai teineilläkin rajat pitää olla ja vanhempi on aikuinen eikä kiva kaveri? Minä olen aina ollut kurinpitäjä juu, mutta jonkunhan sekin on tehtävä. Ihan normaalin rajoissa ja kavereiden kanssa linjassa on menty. Ap
Ihmiset eivät ota läheisiinsä etäisyyttä turhaan ja jos tämä tulee kulman takaa niin on pitemmän aikaa ollut jotain vialla.
Oliko äidin pakko viedä tyttären poikaystävä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystytkö todistamaan vättämäsi oikeaksi? Oletko varma ettet ole itse täysi sekopäänarsisti, joka ei näe omassa käytöksessään mitään erikoista?
En pysty, eikä vissiin ole tarvettakaan tässä kontekstissa. Täytynee kuitenkin katsoa peiliin, jos tämä ei ole juuri kenellekään tuttu tilanne. Ap
Oma tyttäreni halusi välittömästi muuttaa isälleen, kun 14-vuotiaana ilmoitti minulle ennen uloslähtöään, että jää sitten kaverille yöksi. Sanoin ei ja seurasi hirveä tappelu. Valitti isälleen ja seuraavalla viikolla marssi isänsä kanssa lastenvalvojalle valittamaan liian ankarasta äidistä. Kävimme selvittämässä asiaa ja lastenvalvoja sitten sanoi tytölle, että sori äitisi teki siten kuin laki edellyttää. Oli isällään pari viikkoa, mutta palasi sitten luokseni. Nuori tykkää siitä vanhemmasta, joka ei aseta liikaa rajoja. Aikuisena lapsi arvostaa sitä vanhempaa, joka antoi turvaa.
Pelkää äitiään alistavan äitisuhteen takia.