Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Elämä helvettiä teinin kanssa!

Vierailija
21.05.2020 |

Poika 15v mököttää huoneessaan tietokoneella. Ei tottele mitään. Ei laita tiskejään koneeseen, ei petaa sänkyään ei mene nukkumaan klo23 mennessä vaan valvoo aina klo1-3 ja tulee keittiöön syömään keskellä yötä ja samalla jättää ruuat lämpimään yöksi. Raivoaa ja äksyilee vain kokoajan ellei pidä mykkäkoulua. Haastaa riitaa pienemmän sisaruksen kanssa. Nukkuu vapaapäivinä kunnes herätän klo13-14. Ei siis tee yhtään mitään muuta kuin on koneella ja ärjyilee jos käsken ulkoilmaan, siivoamaan jälkiään tai auttamaan kotitöissä. Kun otan koneen pois niin raivoilee, paiskii ovia ja mököttää sängyssään. Mitä keksin?

Kommentit (94)

Vierailija
1/94 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä kone pidempään poissa joka kerta. Viikko aina lisää, jos käytös ei parane.

Vierailija
2/94 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda koneen tilalle ongelmana huumeet niin varmaan tekisit jo jotain. Hän on riippuvainen eikä tiedosta sitä itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/94 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aika samanlaista 15-vuotiaan tytön kanssa, mutta ei tää nyt mun mielestä mitään helvettiä ole. Ajattelen, että tää on ohimenevää ja yritän välttää jatkuvaa nalkuttamista, jotta keskusteluyhteys säilyy.

Vierailija
4/94 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoin eli samanlainen. Muutti omilleen jo 18 vuotiaan. Pikkuveljet on nyt 14 v ja 17 v ja paljon helpompia. Nukkum-aikojen kanssa en nipota. Meillä saa valvoa. Itse sitten kärsii kun aamulla väsyttää. Syödäkin saa, mutta sotkut on siivottava keittiöstä.

Vierailija
5/94 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös 15-vuotias poika, syksyllä 16-vuotias.

Joo pelaisi (pleikkaa) koko ajan jos ei puututa. Sitten kun on ilman ohjainta niin "ryömii kolostaan" ja viettää aikaa meidän kanssa.

On yleensä aina hyvällä tuulella kuitenkin ja juttelee. Tekee pyynnöstä kotitöitä mutta mieluummin tietysti on tekemättä. Tavarat jää niille sijoilleen mutta siivoaa pyynnöstä. Ei enää riitele pienempien sisarusten kanssa ja 2-vuotiasta leikittää ja hänen kanssaan myös "painii" ja rymyää.

Meillä myös kohta 13-vuotias poika ja hän on vieläkin helpompi.

Oletko varma ettei lapsellasi ole masennusta? Liika pelaaminenkin aiheuttaa tuollaista käytöstä joskus. Ainakin omista huomaa jos pelaa liikaa. Sitten vaan kylmästi kone pois kunnes käytös paranee.

Jonkinlaista käytösongelmaa kuulostaisi myös olevan. Ei kaikkea voi pistää teiniyden piikkiin vaikka murkkuikä välillä voimille ottaisikin.

Koita jutella lapsesi kanssa mikä mättää ja jos ei onnistu niin vaikka koulupsykologiin yhteys jos huolettaa.

Vierailija
6/94 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidin konetta kuukauden poissa yhdessä vaiheessa ja poika alkoi alun raivoamisen jälkeen nukkua aikaisemmin, olla iloinen ja pirteä, auttoi kotitöissä ja jutteli. Kertoi että on huomannut olevansa pirteä koulussa ja päivisin koska menee ajoissa nukkumaan. Annoin koneen takaisin ja heti ollaan samassa jamassa kuin ennen. Ap

Vierailija
7/94 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

iskä vetelee ympäri korvia niin virkoo.

Vierailija
8/94 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla myös 15-vuotias poika, syksyllä 16-vuotias.

Joo pelaisi (pleikkaa) koko ajan jos ei puututa. Sitten kun on ilman ohjainta niin "ryömii kolostaan" ja viettää aikaa meidän kanssa.

On yleensä aina hyvällä tuulella kuitenkin ja juttelee. Tekee pyynnöstä kotitöitä mutta mieluummin tietysti on tekemättä. Tavarat jää niille sijoilleen mutta siivoaa pyynnöstä. Ei enää riitele pienempien sisarusten kanssa ja 2-vuotiasta leikittää ja hänen kanssaan myös "painii" ja rymyää.

Meillä myös kohta 13-vuotias poika ja hän on vieläkin helpompi.

Oletko varma ettei lapsellasi ole masennusta? Liika pelaaminenkin aiheuttaa tuollaista käytöstä joskus. Ainakin omista huomaa jos pelaa liikaa. Sitten vaan kylmästi kone pois kunnes käytös paranee.

Jonkinlaista käytösongelmaa kuulostaisi myös olevan. Ei kaikkea voi pistää teiniyden piikkiin vaikka murkkuikä välillä voimille ottaisikin.

Koita jutella lapsesi kanssa mikä mättää ja jos ei onnistu niin vaikka koulupsykologiin yhteys jos huolettaa.

.

Eilen yritin kysyä onko jokin hätänä, kavereiden kanssa ongelmaa mutta kääntää vain selän ja tuhisee/huokailee. Ap

Vierailija
9/94 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta kuinka nopeasti kyky normaaliin vanhemmuuteen on kadonnut.

Vielä muutamai vuosikymmeniä sitten ilmeistä perseilyä lasten kohdalta ei perheessä oltaisi katseltu päivääkään, mutta nykyään se on lähestulkoon uutta normaalia.

Yövalvomista, pelikoneriippuvuutta ym. epäterveitä tapoja suvaitaan perheissä ja sitten ihmetellään sormi perseessä, kuinkas sitä näin pääsi käymään kun teini ei tee muutakuin vittuilee ja lojuu kuin jätkän räkä piikkilanka-aidassa.

Vierailija
10/94 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestät vielä 3vuotta ja saat potkaista lapsen omilleen....

Vierailija
11/94 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos.

T. Vela

Vierailija
12/94 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä olin teininä tuollainen, niin äitini sammutti internetin talosta, kun oli aika nukkua tai kun hän halusi rankaista minua. Joskus hän otti modeemin töihin mukaan. Ihan hyvin tehosi. Toki nykyään tämä ei taida toimia, kun netin saa vaikka kännykän kautta tietokoneeseen. Eli otat vaan sen koneen poissa niin kauan ja niin usein, että alkaa noudattaa sääntöjä. Itsekin sanoit, että se on selvästi toiminut.

Vierailija
13/94 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy häneltä, mikä hänellä on. Ole kiinnostunut hänestä? Miksi hän haluaa olla koneella? Mitä hän siellä tekee? Miksi on niin vihainen? Syitä voi olla monia. Kannattaa varmaan olla kiinnostunut lapsesta itsestään.

Vierailija
14/94 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsepä olet lapsesi kasvattanut. Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia.

Voit syyttää siis vain itseäsi ap nyt. Muut voivat väittää ihan mitä vain, mutta sinusta se on nyt pojan käytös kiinni.

Ja kyllä, minulla on kolme ihanaa teiniä, joiden kanssa on todella mukavaa viettää aikaa. Onhan meillä välillä taisteluakin, mutta suurimmaksi osaksi hyvää ja rentoa. Kaikilla menee kouluissaan hyvin ja ongelmia ei ole, koska olemme olleet vanhempia alusta lähtien.

Vierailija
15/94 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä keksit? Jotain muuta, kuin käskyttämisen, uhkailun, omaisuuden panttaamisen ja muun kiristämisen. Rupea kohtelemaan häntä kuin ihmistä, niin ehkä hän jonain päivänä käyttäytyy kuin sellainen.

Vierailija
16/94 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidin konetta kuukauden poissa yhdessä vaiheessa ja poika alkoi alun raivoamisen jälkeen nukkua aikaisemmin, olla iloinen ja pirteä, auttoi kotitöissä ja jutteli. Kertoi että on huomannut olevansa pirteä koulussa ja päivisin koska menee ajoissa nukkumaan. Annoin koneen takaisin ja heti ollaan samassa jamassa kuin ennen. Ap

Kohta et voi ottaa tietokonetta pois, jos hän aloittaa lukion.

Vierailija
17/94 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää, että tuollaiseen lorvailuun ei ole ollut aikaa kuin jotain 150 vuotta. Sitä aiemmin lasten oli osallistuttava kykyjensä mukaan lähes koko vapaa-aikansa perheen elannon keräämiseen ja muunlaisen auttamiseen.

Siis maanviljelijäperheissä osallistuivat tilan töihin. Käsityöläisperheissä osallistuivat pajan töihin. Tehtaassa ja virkamiehinä työskentelevien perheissä osallistuivat esim talon lämmityksen ja muuhun huoltoon, vaikka palvelija olisikin ollut.

Vain superrikkaiden perheiden lapset lorvailivat vapaa-aikansa.

Vierailija
18/94 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klassiset naisettomuuden oireet :(

Vierailija
19/94 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 15-vuotias teinipoika enkä löytänyt kirjoituksestasi mitään tuttua. Minun on kohtelias, siivoaa jälkensä ja jutellaan paljon kaikesta (etenkin politiikka ja talous kiinnostaa, jännittää pääseekö haluamaansa lukioon ym.). Toki pelaa paljon mutta siinäkin meillä on säännöt. Tiedän että pääsen helpolla ja olen siitä kiitollinen. Se miten toisia kohtelee voi alkaa esimerkistä, ympäristö eli kaverit vaikuttaa ja myös lapsen temperamentti. Kannattaa miettiä itse mitä tehdä toisin ja valita tarkkaan taistelut. Jatkuva sättiminen ja negatiivinen palaute teiniä kohtaan ei auta. Säännöt, rauhallinen keskustelu sekä vastuu ja vapaus -toimintamalli ovat yleensä toimivia.

Vierailija
20/94 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta kuinka nopeasti kyky normaaliin vanhemmuuteen on kadonnut.

Vielä muutamai vuosikymmeniä sitten ilmeistä perseilyä lasten kohdalta ei perheessä oltaisi katseltu päivääkään, mutta nykyään se on lähestulkoon uutta normaalia.

Yövalvomista, pelikoneriippuvuutta ym. epäterveitä tapoja suvaitaan perheissä ja sitten ihmetellään sormi perseessä, kuinkas sitä näin pääsi käymään kun teini ei tee muutakuin vittuilee ja lojuu kuin jätkän räkä piikkilanka-aidassa.

Ennen vanhaan ei ollut lasuja, eli pystyi pitämään kuria normaalisti ilman, että olisi tarvinnut pelätä viranomaisten tuomitsemista.

Kasvatuksen vapaus on viety pois perheiltä, ja tilalle on tullut jatkuva pelko siitä, että menettää lapset jos joku tekee lasun.