Elämä helvettiä teinin kanssa!
Poika 15v mököttää huoneessaan tietokoneella. Ei tottele mitään. Ei laita tiskejään koneeseen, ei petaa sänkyään ei mene nukkumaan klo23 mennessä vaan valvoo aina klo1-3 ja tulee keittiöön syömään keskellä yötä ja samalla jättää ruuat lämpimään yöksi. Raivoaa ja äksyilee vain kokoajan ellei pidä mykkäkoulua. Haastaa riitaa pienemmän sisaruksen kanssa. Nukkuu vapaapäivinä kunnes herätän klo13-14. Ei siis tee yhtään mitään muuta kuin on koneella ja ärjyilee jos käsken ulkoilmaan, siivoamaan jälkiään tai auttamaan kotitöissä. Kun otan koneen pois niin raivoilee, paiskii ovia ja mököttää sängyssään. Mitä keksin?
Kommentit (94)
Itse laitoin ne rajat nuorempana, kun teini oli 11v, eikä oo tarvinnu tommosta kattella. Koittakaa nyt kasvattaa ne lapset kun ne on pienempiä, kun on joku luontainen auktoriteetti vielä.
Anna sen olla rauhassa. Pitämällä kiinni kaikista sun keksimistä säännöistä pilaatte vain molempien elämän. Kyllä ne teinitkin ajan kanssa tajuaa, kun ei ole puhtaita vaatteita ja astioita, että jotain olisi tehtävä.
Normi teini. Kasvaa vielä ihan kelpo tyyppi.
Valitettavasti tämä vapaakasvatuskansa on jo unohtanut, että joillakin aikuistuminen on vaikeampaa kuin toiselle.
Olisi täyttä kusipäisyyttä viedä esim kone teiniltä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne teinitkin ajan kanssa tajuaa, kun ei ole puhtaita vaatteita ja astioita, että jotain olisi tehtävä.
Et ole koskaan kuullut syrjäytyneistä nuorista aikuisista?
Välinpitämätön teinielämä on niillä muuttunut täysin välinpitämättömäksi aikuiselämäksi. Istuvat likaisissa vaatteissa jossain kerrostaloyksiössä jota ei ole siivottu vuosiin ja pelaavat tietokoneella 16 tuntia vuorokaudessa 7 päivää viikossa.
Ihminen ei itsestään opi järkevää ja vastuullista elämää, vaan kyllä se pitää opettaa ja jos opetus ei tunnu menevän perille niin pakottaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten itse rankaisisit teini-ikäistä?
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta kuinka nopeasti kyky normaaliin vanhemmuuteen on kadonnut.
Vielä muutamai vuosikymmeniä sitten ilmeistä perseilyä lasten kohdalta ei perheessä oltaisi katseltu päivääkään, mutta nykyään se on lähestulkoon uutta normaalia.
Yövalvomista, pelikoneriippuvuutta ym. epäterveitä tapoja suvaitaan perheissä ja sitten ihmetellään sormi perseessä, kuinkas sitä näin pääsi käymään kun teini ei tee muutakuin vittuilee ja lojuu kuin jätkän räkä piikkilanka-aidassa.
Tää on hyvä! Olen samaa mieltä, eikö vanhemmat ole siinä perheessä ne auktoriteetit joiden ehdoilla eletään, ei lasten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ainakaan viemällä toisen omaisuutta.
Muistu mieleen noista vanhempien säännöistä, kun mun teiniaikaan piti perjantaisin pyyhkiä pölyt kaikilta hyllyiltä ja pöydiltä. Itse omassa kodissa teen sen kerran kolmeen kuukauteen, ja en kärsi yhtään. Lasteni ei ole tarvinnut tehdä sitä kun satunnaisesti "suursiivouksen" yhteydessä omasta huoneestaan. -23-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teini joku rikollinen, jota täytyy rangaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ainakaan viemällä toisen omaisuutta.
Harvoinpa se teini on konettaan itse tienaamillaan rahoilla ostanut.
Ja eipä vaihtoehtoisia rankkuja käytännössä ole. Kotiaresti ei tepsi kun teini istuu muutenkin koko ajan kotona koneella. Selkään taas jos antaa niin tulee lasu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Parempi vaan silitellä päätä jos teini ei tottele.
Täältähän löytyy mammoilta liikuttava määrä ymmärrystä ja empatiaa perseilevälle teinille, mutta ei tippaakaan apua pyytävälle äidille. Quelle surprise!
Ole iloinen, lapsesi viihtyy kotona!
Vaihtoehto voisi olla huomattavasti ikävämpi, katalampi, vaikka kaveripiirin huumekokeiluina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne teinitkin ajan kanssa tajuaa, kun ei ole puhtaita vaatteita ja astioita, että jotain olisi tehtävä.
Välinpitämätön teinielämä on niillä muuttunut täysin välinpitämättömäksi aikuiselämäksi. Istuvat likaisissa vaatteissa jossain kerrostaloyksiössä jota ei ole siivottu vuosiin ja pelaavat tietokoneella 16 tuntia vuorokaudessa 7 päivää viikossa.
Ihminen ei itsestään opi järkevää ja vastuullista elämää, vaan kyllä se pitää opettaa ja jos opetus ei tunnu menevän perille niin pakottaa.
Mä väitän kyllä, että normaali nuori tajuaa kyllä, että jotain on tehtävä. Syrjäytymisessä on syynsä ja se tuskin tulee siitä, ettei äiti pakottanut teiniä uhkauksin ja kiristyksin siivoamaan kotona. Antakaa hemmetti niiden teinienne olle teinejä, kyllä ne aikuisia kerkiää olla vielä. Pahin ikä kestää muutamasta kuukaudesta pariin vuoteen ja sitten on taas hedelmällinen maaperä. Pakottamalla et syrjäytyvästä saa kunnollista millään.
Olet siis aiemmin ottanut koneen pois, ja poikasi oli jopa itse sitä mieltä, että se oli hyvä juttu? Mikset tee sitä uudestaan? Tai parempi, sopikaa, että poika saa olla koneella kunhan tekee x määrän sovittuja kotitöitä ja yrittää käyttäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Parempi vaan silitellä päätä jos teini ei tottele.
On sulla mahtanut olla kamala lapsuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä väitän kyllä, että normaali nuori tajuaa kyllä, että jotain on tehtävä. Syrjäytymisessä on syynsä ja se tuskin tulee siitä, ettei äiti pakottanut teiniä uhkauksin ja kiristyksin siivoamaan kotona. Antakaa hemmetti niiden teinienne olle teinejä, kyllä ne aikuisia kerkiää olla vielä. Pahin ikä kestää muutamasta kuukaudesta pariin vuoteen ja sitten on taas hedelmällinen maaperä. Pakottamalla et syrjäytyvästä saa kunnollista millään.
Ennen vanhaan kun yleisesti vielä pakotettiin niin harvat syrjäytyivät. Nykyisin taas, kun lähinnä vaan keskustellaan teinien kanssa, niin syrjäytyneitä on kymmenin tuhansin.
Jotenkin en pysty näkemään tässä sellaista syy-yhteyttä, että pakottamalla ei saisi kunnollista.
Vierailija kirjoitti:
Itse laitoin ne rajat nuorempana, kun teini oli 11v, eikä oo tarvinnu tommosta kattella. Koittakaa nyt kasvattaa ne lapset kun ne on pienempiä, kun on joku luontainen auktoriteetti vielä.
Tämä. Kunnioitus ansaitaan, kun lapsi on pienempi. Turha yrittää enää 13v kanssa alusta aloittaen. Tämän kun opitte.
Vierailija kirjoitti:
Ei se silloin ollut teini vaan lapsi.
Tajuatko sitä, että teini-ikään kuuluu kapinointi ja mökötys ihan ilman syytä ja joillekin se tulee voimakkaampana kuin toisille.
Yksi vanhemman sukupolven poliisi kuvaili tämän ilmiön tosi osuvasti. Nimittäin ennen vanhaan, kun veivät kännistä teiniä kotiinsa, niin se teini pelkäsi vanhempiaan kun tiesi, että kohta tulee rankkua ja lujaa. Nykyisin taas siinä tilanteessa vanhemmat pelkäävät viranomaisia kun tietävät, että heistä tehdään lasu. Pelkääjän rooli on mennyt aivan päälaelleen.