Voiko Kelalta kysyä asuntoja?
Olen asunnoton ,, olen siis vielä vanhemmilla kirjoilla mutta en tiedä mitä teen?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteyttä kuntasi/kaupunkisi etsivään nuorisotyöhön. Ne auttaa kaikissa asioissa siellä. Tai sitten ihan sosiaalitoimistoon. Kerro avoimesti tilanteesi ja kuinka toivoton sun tilanteesi on.
Tääl käsketti vaa netist ettii yksityisiltä
No jos sinulla on ne perustiedot hukassa, mitä tarvitset että voit muuttaa, eikä sulla ole ketään jolta saisit apua tai neuvoja, tuo yhteys nuorisotoimeen tai sossuun on myös hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteyttä kuntasi/kaupunkisi etsivään nuorisotyöhön. Ne auttaa kaikissa asioissa siellä. Tai sitten ihan sosiaalitoimistoon. Kerro avoimesti tilanteesi ja kuinka toivoton sun tilanteesi on.
Ei kannata uskoa, mitä täällä kirjoitellaan. Sosiaalitoimisto kyllä auttaa asiallisesti. Rohkeasti vain yhteys sinne.
Omaan asuntoon muuttava saa kelasta jonkinlaisen rahasumman ensimmäisen asunnon tarpeellisten tavaroitten hankkimiseen. Toivottavasti tämä koskee myös suomalaisnuoria.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko v'ttuilijat kovinkin ylpeitä itsestänne?
Ap:lle: Kuten jo mainittua sosiaalitoimi on se taho, joka auttaa asuntoasioissa. Kela toimii lähinnä etuuksien maksajana. Sosiaalitoimessa auttavat niidenkin hakemisessa.
Oletko ylpeä siitä, ettet välitä siitä kuka kustantaa kaiken? Kaikkea vaan kaikille miljoona sinne ja tänne sdp ja nykyhallitus ja tulevat kaupan päälle. Häpeäisit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos sinulla on ne perustiedot hukassa, mitä tarvitset että voit muuttaa, eikä sulla ole ketään jolta saisit apua tai neuvoja, tuo yhteys nuorisotoimeen tai sossuun on myös hyvä.
no kyl mä tiiä mut en tajuu mist sen kämpän saa oon kyl soitellu paikkoihin mut ei tuu koskaan tarjouksia
t.ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle: Kuten jo mainittua sosiaalitoimi on se taho, joka auttaa asuntoasioissa. Kela toimii lähinnä etuuksien maksajana. Sosiaalitoimessa auttavat niidenkin hakemisessa.
Oletko ylpeä siitä, ettet välitä siitä kuka kustantaa kaiken? Kaikkea vaan kaikille miljoona sinne ja tänne sdp ja nykyhallitus ja tulevat kaupan päälle. Häpeäisit.
Olen ylpeä siitä, että edes yritän auttaa tätä kyselijää eteenpäin. Sinun tyylilläsi hän jää varmuudella yhteiskunnan elätiksi. Häpeä ihan itse vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ylpeä siitä, että edes yritän auttaa tätä kyselijää eteenpäin. Sinun tyylilläsi hän jää varmuudella yhteiskunnan elätiksi. Häpeä ihan itse vain.
Itse asiassa olen päättänyt olla auttamatta ketään avutonta jatkossa. Yritin sitä vuosikymmeniä, mutta lopputulos oli vain lisää avuttomuutta ja lisää omaa vastikkeetonta uhraamista. Eli ei toimi. Mene sinä auttamaan jos huvittaa tuhlata koko elämä sellaiseen.
Mitähän siitäkin tulisi, kun kaikki vain lompsis sosiaatoitoimeen kysymään asuntoa? Asunnot haetaan kunnan asuntotoimistosta ym väkitystahoilta. Heilläkin tietyt kriteerit kuka saa. Sitten voi etsiä yksityiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no kyl mä tiiä mut en tajuu mist sen kämpän saa oon kyl soitellu paikkoihin mut ei tuu koskaan tarjouksia
t.ap
Aika harvoin asunnon saa tuosta vain. Edes työssäkäyvän ja takuuvuokran maksuun kykenevän ei aina onnistu löytää asuntoa heti. Sinulla ilmeisesti ei ole työtä eikä rahaa, joten olet vielä haastavammassa asemassa. Siksi kannattaa ottaa yhteyttä sinne sossuun, jotta saat apua. Yksin etsimällä voi mennä kuukausia ennen kuin mitään löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Omaan asuntoon muuttava saa kelasta jonkinlaisen rahasumman ensimmäisen asunnon tarpeellisten tavaroitten hankkimiseen. Toivottavasti tämä koskee myös suomalaisnuoria.
Satuin kuulemaan tänään töissä (vieressäni työskentelee kunnan sosiaaliohjaaja, joka auttaa etenkin toimeentuloasioissa), että nuo alkuunauttamisrahat on todella pieniä. N. 300 euron tienoilla, sen verran että ehkä jonkinlaisen sängyn saa ostettua. Ja ne on tarkoitettu tosiaan ensiasuntoa hankkiville, tai jos on esim. kaiken tuhonneessa tulipalossa menettänyt kaiken omistamansa kodin irtaimiston.
Ja ei, en tahallani kuuntele muiden puheluja, mutta tuossa avokonttorissa sitä ei voi välttää.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa kelalta. Se on sosiaalitoimi, joka myöntää, jos myöntää.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän siitäkin tulisi, kun kaikki vain lompsis sosiaatoitoimeen kysymään asuntoa? Asunnot haetaan kunnan asuntotoimistosta ym väkitystahoilta. Heilläkin tietyt kriteerit kuka saa. Sitten voi etsiä yksityiseltä.
Ei mitään. Mutta nyt ei puhutakaan siitä, että kaikkien pitää lompsia. Vain heidän, jotka eivät omatoimisesti kykene etsimään, kuten ap. Sellaisia on suhteellisen vähän, joten asiasta ei tule ongelmaa.
Jos olet "kirjoilla", niin et ole asunnoton.
Ja ei. Kela ei välitä asuntoja.
Pyydä apua sosiaalitoimisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa olen päättänyt olla auttamatta ketään avutonta jatkossa. Yritin sitä vuosikymmeniä, mutta lopputulos oli vain lisää avuttomuutta ja lisää omaa vastikkeetonta uhraamista. Eli ei toimi. Mene sinä auttamaan jos huvittaa tuhlata koko elämä sellaiseen.
Mitä hittoa sitten teet tässä ketjussa elämääsi tuhlaamassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Satuin kuulemaan tänään töissä (vieressäni työskentelee kunnan sosiaaliohjaaja, joka auttaa etenkin toimeentuloasioissa), että nuo alkuunauttamisrahat on todella pieniä. N. 300 euron tienoilla, sen verran että ehkä jonkinlaisen sängyn saa ostettua. Ja ne on tarkoitettu tosiaan ensiasuntoa hankkiville, tai jos on esim. kaiken tuhonneessa tulipalossa menettänyt kaiken omistamansa kodin irtaimiston.
Ja ei, en tahallani kuuntele muiden puheluja, mutta tuossa avokonttorissa sitä ei voi välttää.
Sosiaalitoimelta voi saada maksusitoumuksen huonekaluihin ja kodintarvikkeisiin. Helsingissä huonekalut tulee Pakilan työkeskuksesta ja on tosi hyviä.
Oletko keskustellut aiheesta esimerkiksi äitisi tai kavereidesi kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Juu ei saa. Sosiaalitoimi SAATTAA myöntää harkinnan varaista toimeentulotukea tuohon. Mutta vain saattaa.
Näistä kommenteista kyllä huomaa, miten Suomi on täysin epäonnistunut. Halutaan holhota ja tukea, mutta sillä tavalla, ettei koskaan voi tietää saako sitä apua ja rahallista tukea vai eikö saa. Aina voi hakea, ja odotella odotella päätöstä, ja valittaa epämieluisasta päätöksestä, ja odotella ja odotella siihen vastausta, ja viedä hallinto-oikeuteen, ja odotella ja odotella. Ainoa jolla on hauskaa tässä yhtälössä on kunta- ja valtio- ja oikeusbyrokraatit. Heillä on kiva ja turvallinen liksa, ja ihmisiä on kiva pompotella ja lakeja on kiva tulkita vähän niin ja näin.
Jos tarvitset nopeasti yösijaa, niin menen kyselemään paikallisesta kodittomien yömajoituksesta. Mutta älä ota mitään arvokasta mukaan, joku deeku ta narkki nyysii sen heti. Toivottavasti et saa siitä sängystä täitä, satiaisia tai luteita.
Noi kodittomien paikat on tosin monesti täynnä, joten käy ostamassa teltta ja lämmin makuupussi.