Ystävä loukkaantui, kun kieltäydyin tekemästä hänelle kakun
Harrastan kakkujen leipomista. Olen viime vuosina kunnostautunut niiden koristelussa ja lähipiiri on tilaillut minulta (maksutta) kakkuja tupaantuliaisiin, lasten syntymäpäiville jne.
Kuten sanottu, harrastan tätä ja teen sitä siksi, että rakastan leipoa ja koristella kakut kuvankauniiksi. En ole ammattileipuri ja siksi kieltäydyin ystävällisesti, kun ystäväni pyysi minua tekemään hänen synttäreille gluteenittoman version ilman mitään maitotuotteita, sillä heillä on ainakin keliakiaa perheessä, en sitten tiedä onko joku vegaani vai maitoallerginen.
En suostunut tekemään kakkua, sillä osaan tehdä ihania maukkaita kakkuja perinteisillä leivontatarvikkeilla: vehnäjauhoista, kunnon voilla, kermalla, tuorejuustolla, piimällä, mascarponella jne.
En halua tehdä vaikkapa mantelijauhoilla jonkun viritelmän, jossa joudun korvaamaan voista lähtien kaiken jollain kookosrasvalla ja kauratuotteilla. En osaa, enkä koe tarpeelliseksi opetella tekemään niistä mitään kakkuja, sillä kakkuni ovat nykyisessä muodossaan (vaikka itse sanonkin) täydellisiä. TIEDÄN, että tuollaisesta kakusta, jossa on kaikki maitotuotteet korvattu, ei voi ikimaailmassa tulla yhtä maukasta kuin OIKEASTA KAMASTA! En tieten tahtoen lähde tekemään huonoa kakkua. Tää on kunnia-asia! :D
Ystäväni nyt sitten loukkaantui tästä, eikä ole enää vastannut viesteihini. Sanoin mielestäni hänelle ihan järkevästi, että en mielellään lähde tekemään sellaista kakkua, jossa en usko onnistuvani. Kakkuharrastukseni tuo minulle todella paljon iloa ja nyt sitten tällainen typerä sotku jonkun kakun takia. Tosi kiva...
Miksei se vaan voisi vastata, että OK, ymmärrän, tehdään ite kakku tai ostetaan kaupasta ja tervetuloa juhliin.
En suostu potemaan tästä mitään huonoa omatuntoa, mutta ärsyttää.
Kommentit (36)
Etkö olisi voinut sanoa tuon, että kakusta ei tule yhtä hyvää ja ehdottanut, että tekisitte vaikka yhdessä kakun ja sinä voisit auttaa koristelussa? Jos siis oikea syy ei vain ole, että et halua tehdä kakkua ilmaiseksi. Sekin on ihan hyvä syy! Mutta saisitte yhteistä aikaa ja molemmat olisivat tyytyväisiä eikä hän oleta parasta kakkua maultaan. Se keliaakikko on tottunut sen viljattoman kakun makuun.
Kehtaat vielä kutsua häntä ystäväksesi.
Asenteesi on ärsyttävä.
Ymmärrän, että et halua tehdä eri aineksista koska se on uutta eikä ole takuita onnistuuko.
Mutta tuo ylimielinen 'siitä ei voi ikinä tulla yhtä hyvää' on tosi lapsellinen.
En ikinä sanoisi vaikka maitoallergiselle että Oi voi kun et voi ikinä syödä niin hyviä kakkuja kuin ei allergiset. Kyllä nykyään voi.
Itse olen syönyt ihan yhtä hyviä vegaani ja sekaani kakkuja, en tiedä sitten etkö vaan ole saanut mahdollisuutta maistaa?
No siis jos gluteenittoman kakun joutuu tekemään niin eihän siitä todellakaan tule yhtä hyvää. Gluteenittomiin jauhoihin tehdyt kakut ei ole todellakaan yhtä hyvänmakuisia ja ja rakenne on vähän epämiellyttävä. Mutta jos on keliakiaa tai yliherkkyyttä niin ei kauheasti voi valita, valitettavasti. Ap kuitenkin on vain harrastajaleipuri, ei häenn tarvii alkaa gluteenittomia väsäämään, jos ei huvita.
Numerolle 4 koskien näitä "yhtä hyviä vegaanivaihtoehtoja". AP tässä. Helsingistä (varmasti muistakin kaupungeista) saa kyllä eri ravintoloista ja kahviloista vegaanileivonnaisia. Olen syönyt ainakin Greenstreetin, Omnamin, Kuuman, Ruplan ja varmasti muidenkin, joita en tähän hätään muista. Eivät ole _omaan makuuni_ yhtä hyviä kuin ns. "oikea kakku". Siksi en ole opetellut tekemään (perhepiirissäni ei ole tällaiselle kysyntää). Ja siksi kieltäydyin tekemästä, koska varmasti parempia maidottomia tuotoksia saa muualta kuin minun keittiöstä, jossa ei niitä harrasteta. Ei sen kummempaa.
Olen itse syönyt herkullisiakin gluteenittomia leivonnaisia, mutta ne ovat olleet sellaisten henkilöiden tekemiä, joilla on jo vankka osaaminen gluteenittomassa leivonnassa. Ap:lla ei. Lisäksi on ihan totta, että tarvikkeet ovat myös kalliimpia, joten kyllähän se myös ap:lle maksaisi suhteellisen paljon ja veisi aikaakin opetella herkullisen gluteenittoman kakkupohjan teko. Tämän lisäksi ap:lla ei ole vielä myöskään tietoa, kuinka gluteenittomista aineksista tehdyt täytteet ja kuorrutteet "käyttäytyvät" verrattuna tavallisiin, joten mahdollisuus epäonnistua on aikamoinen. Eikä kukaan kai nyt halua pahaa ja rumaa kakkua kellekään tarjota!
Nääh, glutenittomasta kakusta saa hyvää mutta se ei todellakaan ole ihan niin helppo juttu kuin vehnäjaihoilla leipominen, sillä pitää tietää just ne oikeat jauhot millä homma toimii. Ja jos on "vehnäjauhokeittiö", niin kontaminaatiokin tulee ottaa huomioon.
Mä en loukkaantuisi jos kaveri sanoisi että ei pysty tekemään koska materiaalit on vieraat mutta loukkaantuisin kyllä jos se olisi sellaista naureskelevaa "no en tod tee ku ei siitä voi tulla yhtä hyvä". Voin vaan kuvitella miltä tuo caps lockia vastaava asian päivittely luonnossa on.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse syönyt herkullisiakin gluteenittomia leivonnaisia, mutta ne ovat olleet sellaisten henkilöiden tekemiä, joilla on jo vankka osaaminen gluteenittomassa leivonnassa. Ap:lla ei. Lisäksi on ihan totta, että tarvikkeet ovat myös kalliimpia, joten kyllähän se myös ap:lle maksaisi suhteellisen paljon ja veisi aikaakin opetella herkullisen gluteenittoman kakkupohjan teko. Tämän lisäksi ap:lla ei ole vielä myöskään tietoa, kuinka gluteenittomista aineksista tehdyt täytteet ja kuorrutteet "käyttäytyvät" verrattuna tavallisiin, joten mahdollisuus epäonnistua on aikamoinen. Eikä kukaan kai nyt halua pahaa ja rumaa kakkua kellekään tarjota!
Äh, piti toki tarkoittaa vegaanisia täytteitä ja kuorrutteita.
Gluteenittoman kakkupohjan saa hyvin perunajauhoista, mutta siihen se sitten minun osaltani jäisikin tuollaisen kakun teko. En yhtään tietäsi, millä maidottomilla vaihtoehdoilla saisi parhaiten korvattua mitäkin maitotuotetta. Jos taas on tottunut tekemään jonkinlaisen muunlaisen kakkupohjan kuin perus-sokerikakkupohjan (viittaus voihin kakkupohjan teossa), niin sekin tuottaisi kyllä hankaluuksia.
Ymmärrän AP:ta.
En minäkää tekis mitää vekekakkuja. Syökööt pihalta ruohoa.
Olet aika kiltti, jos ilmaiseksi noita teet.
Vierailija kirjoitti:
Kakkupohja onnistuu hyvin perunajauhosta, eli ei ole vehnäpohjaa kalliimpi. Gluteenittomassa ja varsinkin maidottomassa voi kyllä mennä niin paljon pieleen, ettei sellaista kannata missään tapauksessa harjoitella kenenkään juhlakakulla.
Eihän ap edes saisi tehdä gluteenittomia leivonnaisia keliaakikoille, koska hänellä on kaikki välineet kontaminoituneet joka tapauksessa eikä kotona ole omaa tilaa gluteenittomalle leivonnalle.
Vai ovatko kaikki tarkkuuspuheet sittenkin olleet höpönhöpöä?
Ei helvetti, että ilmaiseksi jotain tonton kakkuja, ei ikinä, noista virityksestä pitää saada iso raha, koska vaativat erikoisosaamista. Näillä valioihmisillä ei ole mitään käsitystä, minkä työmäärän nämä vaatimukset aiheuttavat.
Eihän sun tarvitse tehdä muutenkaan, ei sulla oo mitään velvollisuutta tehdä edes tavallisia kakkuja. Sanot vaan, että nyt ei valitettavasti onnistu.
Gluteeniton ja vegaani on ihan yhtä 'OIKEAA KAMAA' kuin eläinperäinen. Se on ihan mihin tottunut, mikä allergia tai ruokavalio on jne.
Ja jos nyt itse pohdin mikä musta on OIKEAA KAMAA, niin ei ainakaan jotkut e koodiset, värikkäät tai kimaltavat koristeet.
Sitten taas jos niitä saa esim kasvipohjaisina (esim. Kasvipohjainen glitter, ei se joka on tehty kahdesta eri e koodista) niin itse koen ne OIKEAKSI KAMAKSI.
Mut tää on mun pohdintaa. Kaikki me kai määritellään OIKEAT KAMAMME mutta ei kannata ehkä lytätä toisen käsitystä siitä mikä hänelle on sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kakkupohja onnistuu hyvin perunajauhosta, eli ei ole vehnäpohjaa kalliimpi. Gluteenittomassa ja varsinkin maidottomassa voi kyllä mennä niin paljon pieleen, ettei sellaista kannata missään tapauksessa harjoitella kenenkään juhlakakulla.
Juu kyllä, mutta jos pitää olla myöskin vegaaninen, niin munat täytyy korvata myös.
- 7
Perunajauhoista saa kyllä ihan hyvän sokerikakkupohjan tehtyä ihan ilman hienosteluja. Toki kontaminaation riski tulee aina ottaa huomioon.
Unohda koko juttu.