Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi haluat mennä/menit kirkossa naimisiin, vaikket usko Jumalaan?

Vierailija
20.05.2020 |

Kun kaikki muutkin niin miksen minäkin? Eikö yhtään hävetä tai tunnu itsekkäältä tuhlata papin aikaa, jos hänen sanomansa menee kuitenkin ohi korvien? Oletko perinteiden orja? Mitä olen ystäväpiirissäni asiasta keskustellut, niin tuntuu että olen ainoa joka ajattelee perinteisten kirkkohäiden olevan tekopyhää, jos ei kuitenkaan usko Jumalaan. Kovin moni ihminen ei ajattele näin syvällisesti.

Kommentit (115)

Vierailija
1/115 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en todellakaan suostunut könyämään omissa häissäni polvillani jonkun olemattoman jumalan edessä. Eli en minäkään käsitä tuota. 

Vierailija
2/115 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu suomalaiseen tapaluterilaiseen kulttuuriin, siinä kuin suvivirsi ja joulukirkko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/115 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, olin nuori enkä ollut vielä eronnut kirkosta. Kuului tapoihin ja menin massan mukana. Sittemmin olen aikuistunut. 

Vierailija
4/115 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä kuin ap. Millainen lammas osallistuu sellaisen uskonnon rituaaleihin, johon ei usko? Eikö ole mitään selkärankaa pitää kiinni omasta elämänkatsomuksestaan ja elää sen mukaisesti?

Vierailija
5/115 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluakkaan mennä, enkä mene.

Vierailija
6/115 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu suomalaiseen tapaluterilaiseen kulttuuriin, siinä kuin suvivirsi ja joulukirkko.

Muistan ihan pienenä jo "vihanneeni" kaikkea perinteikästä juuri esim. suvivirttä ja joulukirkkoa. Osoitin lapsena mieltä istumalla suvivirren aikana koulun kevätjuhlassa. En osallistunut koulun uskonnon tunneille. Tämä kriittisyys kristillisiä perinteitä kohtaan kumpuaa omasta kasvatuksestani. Ehkä ei-uskonnollinen kasvatus on saanut minut ajattelemaan asioita ihan omilla aivoillani ja kyseenalaistamaan perinteitä -AP

Vierailija
7/115 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkko on häille hieno ympäristö, siksi. :) 

Eli puhtaasti paikkaan liittyvä päätös.

Vierailija
8/115 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vaan sellaine tapa, josta olisin kyllä valmis luopumaan. Häiden tylsin osuus on aina kirkossa istua epämukavilla penkeillä ja odottaa varsinaista hääjuhlaa. Kirkkorakennukset ovat kyllä aika hienoja. Se tuo häihin hieman luksusta, jos koko muu osuus häistä on jossain homeisella kylätalolla.

Vierailija
9/115 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä liityin takaisin kirkkoon vähän ennen häitäni. Erosin sieltä muistaakseni 18-vuotiaana jonkunlaisen kohun mukana kun moni muukin erosi. 

Maistraattivihkiminen tuntui vaan jotenkin laimealta vaihtoehdolta kirkkohäille. Olen aina pitänyt vanhojen kirkkojen tunnelmasta ja niissä on jotain erityistä, mikä saa mussa aikaan jonkinlaisia "hartaita" tunteita, vaikka en ole ikinä mieltänyt itseäni uskovaiseksi mutta varmaan sitten tapauskovaiseksi.

Minulle tärkeää oli myöskin urkumusiikki ja perinteiset häämarssit. Halusin myös että  isäni saattaa minut alttarille, se on mielestäni kaunis tapa enkä jaksa nähdä sitä mitenkään "naista alistavana" tai miten nykyään onkaan trendikästä ajatella. Luovuttamisesta jäi kauneimmat muistot ja itku oli herkässä.

Mielestäni jokainen saa mennä vihille niinkuin itselleen parhaaksi näkee. Itse olen aika konservatiivinen ja rakastan kirkkoja. Aiomme myös kastaa tulevan lapsemme, enkä nää siinäkään mitään pahaa vaikka en olekaan harras uskovainen itse. 

Vierailija
10/115 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan ihan pienenä jo "vihanneeni" kaikkea perinteikästä juuri esim. suvivirttä ja joulukirkkoa. Osoitin lapsena mieltä istumalla suvivirren aikana koulun kevätjuhlassa. En osallistunut koulun uskonnon tunneille. Tämä kriittisyys kristillisiä perinteitä kohtaan kumpuaa omasta kasvatuksestani. Ehkä ei-uskonnollinen kasvatus on saanut minut ajattelemaan asioita ihan omilla aivoillani ja kyseenalaistamaan perinteitä -AP

Tosi harmillista että olet saanut noin jyrkän kasvatuksen. Yhtä harmi kuin jos olisit kasvanut uskonlahkossa ja sinut olisi kasvatettu ajattelemaan heidän aivoillaan. Et varmaan myöskään vietä juhlapyhiä ja olet kaikki kirkolliset pyhät töissä, esim huomenna helatorstaina? 

Nykyään on trendikästä olla kaikkea vastaan. Oli se sitten ydinperhe, lastenteko, muovipillit tai sitten kristilliset perinteet. Itseäni ahdistaa se, että suomalaisia on kokoajan vähemmän ja kulttuurimme kuolee vähitellen pois kun se korvautuu muualta tulevilla kulttuuriperinnöillä ja tavoilla.

Vierailija
11/115 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies halusi kirkkohäät ja miehen äiti oli (ei ole niinkään enää, on järkiintynyt) uskoon hurahtanut. Joustin periaatteistani ja liityin kirkkoon sitä varten. Pappi ei juuri jumaluuksista edes puhunut häissämme, oli rento eikä yhtään vaivaannuttava meno. Olen taas eronnut kirkosta, samoin mies. Ja molemmat lapsemme.

Vierailija
12/115 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen ihmetellyt. Hokevat ettei usko Jumalaan mutta silti on kauhea hinku mennä naimisiin kirkossa ja pappi paikalla.

Vierailija
13/115 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavinta on, kun joku "uskonnon vihaaja" kirmaa kirkossa papin edessä vihille.

Vierailija
14/115 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua. Olisi omien arvojeni vastaista. Hävettäisi todella paljon.

Vierailija
15/115 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä hienoja paikkoja on paljon muitakin. Naimisiin voi mennä esim. merenrantakartanossa tai vanhassa linnassa.

Vierailija
16/115 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä hienoja paikkoja on paljon muitakin. Naimisiin voi mennä esim. merenrantakartanossa tai vanhassa linnassa.

Niin mutta siitä joutuu maksamaan.

En tajua itsekään, olen aina näille tapaluterilaisille sanonut että menisitkö synagogassa tai moskeijassa tai hindutemppelissä naimisiin, onhan nekin hienoja ja tunnelmallisia paikkoja?

Vierailija
17/115 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen ihmetellyt. Hokevat ettei usko Jumalaan mutta silti on kauhea hinku mennä naimisiin kirkossa ja pappi paikalla.

Kirkot ovat aika juhlallisia paikkoja. Hyvä paikka järjestää häitä. Olisivat vielä parempia, jos ne papit eivät olisi siellä puhumassa pehmeitä.

Vierailija
18/115 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinne ja kiva ympäristö toki. Oli kans aika iso myönnytys anopille. Niin ja tietty se oli ilmaista tai sai jotain vastinetta kirkollisverolle.

Vierailija
19/115 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä oli kaksi siinä alttarilla. Ja se toinen uskoo. Kelpaako?

Vierailija
20/115 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän kirkko ole "hieman" helpommin ja halvemmalla saatavilla käyttöön kuitenkin. Täällä päin ei ole merenrantakartanoita tai linnoja pahemmin näkynyt.

Eikä minua haittaa yhtään, että kirkko on uskonnollinen rakennus. Uskovaisuuspöpöt eivät pelota minua toisin kuin aika monta muuta tässä ketjussa tuntuu pelottavan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme