Kuinka kauan gradun tekeminen kestää?
Kuinka nopeasti saitte gradun valmiiksi, oliko samalla muita opintoja?
Kommentit (72)
Aloittamisen pohtimisen suunnittelun käynnistämisen harkitsemisen seuraavaksi päiväksi lykkääminen vie yleensä eniten aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi tai kolme, voi mennä viisikin
Päivää? Viikkoa? Kuukautta? Vuotta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi tai kolme, voi mennä viisikin
Päivää? Viikkoa? Kuukautta? Vuotta?
Kyllä.
Menihän siinä jokunen vuosi, kun töitä piti tehdä. Lopulta meni sitten yllättävän helposti, kun vaan painoi ahterin penkkiin ja kesti vitutusta hetken.
Ensimmäisen (DI) tein vuodessa, toiseen (KTM) meni lähes 2 vuotta. Molempien ohessa opiskelin muita kursseja ja tein töitä. Syy miksi toinen kesti oli se että olin kokoaikaisesti töissä puolet ajasta eikä työt liittyneet graduun. Lisäksi ohjaaja oli tosi huono, ei auttanut paljon mitään kun jumittui kirjoittamisessa.
Olen tehnyt kaksi ja yhden väikkärin. Molempien kohdalla kesti nelisen kuukautta, samalla tein muita opintoja ja valmistuin ennätysajassa. Joka päivä en ehtinyt edes kirjoittaa, nopeamminkin olisi saanut valmiiksi, ellen samalla olisi tehnyt muita opintoja ja töissäkin kävin välillä.
Kannattaa tehdä ensin sisällysluttelo, sitten ranskalaisilla viivoilla kunkin kappaleen sisältö, minkä jälkeen pala kerrallaan sieltä täältä homma loppuun. Ei missään nimessä niin että aloitetaan sivulta yksi, vaan aina fiiliksen mukaan kuin tilkkutäkkiä. Näin kun yhdessä kohdassa tulee tenkkapoo, voi jatkaa seuraavasta. Tämä ainakin toimii mulla kaikissa kirjallisissa töissä. Olen tutkija nykyään.
Minä tein omani 5 kkssa palkkatyönä. Tästä 4kk meni aineiston hankintaan ja analyysiin ja 1kk kirjoittamiseen. Oisko samaan aikaan ollut tekeillä joku metodikurssi ja jotain sivuaineita, ja mut ei mitään mikä olisi vaatinut suurta panostusta.
Alkuun junnasi jostain helmikuulta syksyyn, kun välissä oli kesätyöt ja oikean työn aloitus loppukesällä. Päätin kuitenkin joskus marraskuussa, että teen työn ohella sen paperin valmiiksi. Ja kirjoitin varmaan viikossa sen palautuskuntoon.
Toki pohjalla oli aineistoa jo etsittynä ja varmaan 10 - 15 sivua kirjoitettuna sitä yleistä diipadaapaa, millä aihetta pohjustetaan.
Sitten vaan kylmästi kirjasin kyselyjen tulokset, tein niistä excel(!) kuvaajat ja lätkin niitä graduuni. Jokaisesta kuvaajasta kirjoitin jotain huomioita.
Arvosana ei ollut huima, mutta sillä ei ollut mitään väliä. Palkka nousi valmistumisen myötä reilunlaisesti, niin oli motivaatiota.
Riippuu alasta... ja omasta tavoitetasosta.
itselläni tavoite oli päästä läpi ja ala liipalaapaa, joten varsinaiseen tiiviiseen työhön meni ehkä 3 päivää.
Siihen, että sai tuon rysäyksen aikaan, menikin jo useampi vuosi...
Puolisentoista vuotta. Mulla jo pelkät näytteenotot ja labra-analyysit veivät liki vuoden. Sitten ison aineiston käsittely ja vasta sitten pystyi pohtimaan tuloksia ja niiden merkitystä ja kirjoittamaan.
Luonnontieteissä on usein työläät gradut eikä mitään paritöitä yleensä hyväksytä.
Aloitin huhtikuun alussa, palautin toukokuun puolivälissä ja pidin siinä välissä pääsiäisen lomaa, eli yhteensä n. 5 viikkoa. OTM ja arvosana 9. Muuten arvosanat keskitasoa tai hieman keskitason alle.
5kk labrassa ja noin 3kk kirjallisia hommia (sisältäen labrojen raportoinnin ja asiaan liittyvän kirjallisuuskatsauksen teon). Gradut ovat eri aloilla hyvin erilaisia.
Seitsemän vuotta. Aihe osottautui alun jälkeen äärimmäisen tylsäksi, mutten viitsinyt vaihtaa kun olin jo tehnyt gradua muutaman kymmenen sivua. Kuuden ja puolen vuoden jälkeen proffa otti yhteyttä ja kyseli, milloin aion tehdä gradun. Kävin näyttämässä hänelle sen hetkistä versiota. Proffa sanoi yllätyksekseni, että gradu melkein valmis. En ollut tehnyt gradulle mitään viimeiseen kolmeen vuoteen. Viimeistelin sitten gradua muutaman kuukauden ja sain magnan.
Neljä kuukautta. Olin samaan aikaan kokopäivätöissä, tosin tein gradua hiukan myös työajalla.
Vierailija kirjoitti:
Puolisentoista vuotta. Mulla jo pelkät näytteenotot ja labra-analyysit veivät liki vuoden. Sitten ison aineiston käsittely ja vasta sitten pystyi pohtimaan tuloksia ja niiden merkitystä ja kirjoittamaan.
Luonnontieteissä on usein työläät gradut eikä mitään paritöitä yleensä hyväksytä.
Nyt tulit itse esittäneeksi yleistävyydessään aivan täysin paikkansapitämättömän väitteen. Luonnontieteissä tehdään usein artikkeligraduja jonkun tutkimusryhmän osana. Samoin kaikissa ns. kovissa tieteissä, koska pyritään saamaan graduista kaikki hyöty irti. Olen tehnyt gradun myös humanistisista aineista. Siinä oppiaineessa ei hyväksytty artikkeleja ja paritöitä lainkaan.
Kyllä gradu on mahdollista tehdä kahdessa kuukaudessa täysipäiväisesti työskennellen. Monesti vaan ihmisillä on kaikkea muutakin, niin tekeminen kestää.
Nelisen kuukautta. Halusin vain valmistua nopeasti ja nyt olenkin ollut parikymmentä vuotta hyvissä töissä. Gradu on merkityksetön.
Tammikuun puolessa välissä aloitin aiheen valinnalla, toukokuun loppuun mennessä olin palauttanut. Artikkelimuotoinen gradu ja valmis aineisto, +90 lähdettä. Tein noiden 5kk aikana myös 60op muita opintoja. Oli silti myös muuta elämää.