Mikä sopiva seuraamus tällaisesta teosta? 13v tytöt juosseet kiusattua tyttöä karkuun ja kuvanneet "pilkkavideon" jossa tyttö puuskuttaa hengästyneenä
Tämä ylipainoinen kiusattu puuskuttaa naama punaisena ja videota on levitelty ympäriinsä. Oma tyttö oli yksi kuvaajista, valitettavasti. Minkälaista rangaistusta itse käyttäisit?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin tytön polvelle ja läpsyttelisin paljaalle pepulle kämmenellä.
Varo vain, ettei lipsahda sormi välillä sisäpuolelle asti.
Laittaisin sen ylipainoisen tytön välittömästi laihdutuskuurille ja kesäksi yleisurheilua harrastamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuvaisin lastani kun hän itkee. Pitäisin videon itselläni tallessa ja säännöllisesti uhkaisin laittaa sen nettiin joka kerta kun pentu käyttäytyy huonosti.
Tai sitten ei olisi uhkailua, vaan näyttäisit lapsellesi sen videon jos hän sattuu kiusaamaan ja kertomaan, että tälläisen olon kiusaaja jättää kiusatulle ja yrittäisi selittää minkälaista tuskaa he joutuvat kokemaan.
Puhuttelu, anteeksipyyntö, puhelin h*lvettiin ainakin pariksi viikoksi ja saman ajan verran kotiarestia. Olisin kyllä leppoisa mutsi.
Toivottavasti menee oikeuteen. Tuollaisia AP lapsen kaltaista mätämunaa ei oikaisee mikään. Tyhmempikin tajuaa puuskutusvideon jakamisen olevan pilkkaa. Tarkoituksella tehty.
Luvatta kuvatun kuvan julkaiseminen voi johtaa eräissä tapauksissa kunnianloukkaukseen tai yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämiseen.
https://www.minilex.fi/a/yksityisyydensuoja-ja-valokuvaus
Hävettäis jos mun lapsi olisi noin kieroon kasvanut ja kutsuisi kaverin mutta lähtisi karkuun ja lopuksi kuvaisi sekä nolaisi julkisesti.
Hyi v.....
Aika kamalaa lukea, että jotkut tekevät tuollaista. Itseäni on myös joskus kuvattu ( onneksi ehdin silti käymään peruskoulun ennen pahinta some aikaa) ja jo ne vähäiset kerrat ovat jääneet aina mieleen. Kiusaaminen tässäkin silti kyseessä ja mietin aina välillä, että mihin ne videot ovat mahtaneet joutua ja kuka niitä on katsonut. Tosin niissä ei sinänsä mitään "nöyryyttävää", mutta kyllä jo se ajatus, että minua saa kuvata koska olen se kiusattu ja muuten halveksittu oppilas niin jo pelkkä se ajatus on nöyryyttävä. Siinä tavallaan ylitetään jokin raja ja halvennetaan toista. Koulussa on kuitenkin vähän pakko käydä ja ei ole mukavaa jos joutuu tahtomattaan tuollaiseen mukaan. Nykyisin jotenkin aina vähän kavahdan ihmisiä joiden tavallaan epäilen kuvaavan jotain ( vaikka ymmärrän sen, että monet nyt kuvaavat ihan mitä vaan joka ei tietenkään liity minuun) ja tulee ne hetket mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän tuossa auta oikeasti kunnon puhuttelu. Siis ihan oikeasti ja opetat sille lapsellesi vähän empatiaa.
Mikään lässytys ja päänsilittely ei auta.Muistan lapsena kun alakouluikäisinä pikkuveljeni porukassa olivat kiusanneet yhtä poikaa. Vanhempani suuttuivat hirveästi ja pitivät kunnon puhuttelun ja kertoivat veljelle miltä kiusatusta mahdollisesti tuntunut. Osasivat tehdä sen niin hyvin että pikkuveljeni itki ihan räkä poskella. Ja menivät käymään kiusatun pojan kotona ja veli pyysi tältä anteeksi. Sen jälkeen heistä tuli kaverit eikä tosiaankaan enää kiusannut ketään.
Tässä on oikea linja.
Lapsesi pitää laittaa kokemaan kiusatun lapsen tuska. Muuten hän jatkaa kiusaamista.
Juuri näin, valitettavasti. En oikein ymmärrä näitä "puhelin pois"-ehdotuksia. Mitä se opettaa siitä miltä siitä kiusatusta tytöstä tuntuu? Nämä ovat tällaisia pakettiratkaisuja: lapsi kiroilee joten puhelin pois, lapsi karkasi joten puhelin pois, lapsi valehtelee joten puhelin pois. On se ihmeellinen taikakapine se puhelin. Puhukaa siitä miltä ihmisistä tuntuu, mitä he ajattelevat, eikä mistään joutavista hökötyksistä. Noilla takavarikoinneilla uhmakas lapsi selittää asian itselleen ja kavereilleen "mun p*ska mutsi vei mun puhelimen", eikä ajattele lainkaan, että hänessä itsessään oli jotain vikaa.
No ei. Meillä otetaan se väline pois, mitä.ei asiallisesti osata käyttää. Olis se pelikone tai puhelin. Minulla on vanha netitön puhelin, joka vaihtuu lapselle aina kun koulusta tulee ilmoitus, että on ollut puhelimella tunnilla tms. Takaisin saa, kun osaa käyttää välinettä oikein. Aloituksen tapauksessa puhelinta on käytetty väärin ja siksi se pois.
Kyllä minustakin on tärkeintä, että keskustellaan miltä se kiusatusta tuntuu ja että varmasti ymmärtäisi kuinka ikävä teko tuollainen on. Silti rangaistus on myös paikallaan, mutta enemmänkin sen pitäisi olla niin, että asenne kiusaamiseen muuttuisi ja jatkossa ei enää tulisi tuollaisia tapauksia.
Porvoosta kajahtaa taas. Ei ole ensimmäinen kerta, kun tyttö on salakuvannut jotain muuta ja aloittaja pohtii mikä olisi sopiva rangaistus ja onko puhelimen pois ottaminen liikaa.
Ottaisin tytön polvelle ja läpsyttelisin paljaalle pepulle kämmenellä.