Mikä sopiva seuraamus tällaisesta teosta? 13v tytöt juosseet kiusattua tyttöä karkuun ja kuvanneet "pilkkavideon" jossa tyttö puuskuttaa hengästyneenä
Tämä ylipainoinen kiusattu puuskuttaa naama punaisena ja videota on levitelty ympäriinsä. Oma tyttö oli yksi kuvaajista, valitettavasti. Minkälaista rangaistusta itse käyttäisit?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihminen on sitten viisas.
Silloin kun pojat kiusaavat, niin kyse on palstanaisten mielestä aina sukupuolesta, mutta kun tytöt kiusaavat, niin sitten ei olekaan, vaan ollaankin yhtäkkiä vain ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän tuossa auta oikeasti kunnon puhuttelu. Siis ihan oikeasti ja opetat sille lapsellesi vähän empatiaa.
Mikään lässytys ja päänsilittely ei auta.Muistan lapsena kun alakouluikäisinä pikkuveljeni porukassa olivat kiusanneet yhtä poikaa. Vanhempani suuttuivat hirveästi ja pitivät kunnon puhuttelun ja kertoivat veljelle miltä kiusatusta mahdollisesti tuntunut. Osasivat tehdä sen niin hyvin että pikkuveljeni itki ihan räkä poskella. Ja menivät käymään kiusatun pojan kotona ja veli pyysi tältä anteeksi. Sen jälkeen heistä tuli kaverit eikä tosiaankaan enää kiusannut ketään.
Tässä on oikea linja.
Lapsesi pitää laittaa kokemaan kiusatun lapsen tuska. Muuten hän jatkaa kiusaamista.
Juuri näin, valitettavasti. En oikein ymmärrä näitä "puhelin pois"-ehdotuksia. Mitä se opettaa siitä miltä siitä kiusatusta tytöstä tuntuu? Nämä ovat tällaisia pakettiratkaisuja: lapsi kiroilee joten puhelin pois, lapsi karkasi joten puhelin pois, lapsi valehtelee joten puhelin pois. On se ihmeellinen taikakapine se puhelin. Puhukaa siitä miltä ihmisistä tuntuu, mitä he ajattelevat, eikä mistään joutavista hökötyksistä. Noilla takavarikoinneilla uhmakas lapsi selittää asian itselleen ja kavereilleen "mun p*ska mutsi vei mun puhelimen", eikä ajattele lainkaan, että hänessä itsessään oli jotain vikaa.
No kiusatti taitaa kärsiä tuosta vielä aikuisenakin, joten rangaistus myös samaa luokkaa, että ei heti pääse pälkähästä.
Teko on traumaattinen joten oljoot myös rangaistus ja sen päälle vielä sellainen hyvittely, että vähentää kousatun traumoja tapahtuneesta.
Rupeat kuvaan sitä ja teet niloja videoita ja levität niitä, niin likka tajuaa onliko kivaa myös itsellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän tuossa auta oikeasti kunnon puhuttelu. Siis ihan oikeasti ja opetat sille lapsellesi vähän empatiaa.
Mikään lässytys ja päänsilittely ei auta.Muistan lapsena kun alakouluikäisinä pikkuveljeni porukassa olivat kiusanneet yhtä poikaa. Vanhempani suuttuivat hirveästi ja pitivät kunnon puhuttelun ja kertoivat veljelle miltä kiusatusta mahdollisesti tuntunut. Osasivat tehdä sen niin hyvin että pikkuveljeni itki ihan räkä poskella. Ja menivät käymään kiusatun pojan kotona ja veli pyysi tältä anteeksi. Sen jälkeen heistä tuli kaverit eikä tosiaankaan enää kiusannut ketään.
Tässä on oikea linja.
Lapsesi pitää laittaa kokemaan kiusatun lapsen tuska. Muuten hän jatkaa kiusaamista.
Juuri näin, valitettavasti. En oikein ymmärrä näitä "puhelin pois"-ehdotuksia. Mitä se opettaa siitä miltä siitä kiusatusta tytöstä tuntuu? Nämä ovat tällaisia pakettiratkaisuja: lapsi kiroilee joten puhelin pois, lapsi karkasi joten puhelin pois, lapsi valehtelee joten puhelin pois. On se ihmeellinen taikakapine se puhelin. Puhukaa siitä miltä ihmisistä tuntuu, mitä he ajattelevat, eikä mistään joutavista hökötyksistä. Noilla takavarikoinneilla uhmakas lapsi selittää asian itselleen ja kavereilleen "mun p*ska mutsi vei mun puhelimen", eikä ajattele lainkaan, että hänessä itsessään oli jotain vikaa.
Tässä puhelinta käytettiin kiusaamiseen, joten mielestäni sen takavarikoiminen on oikein. Jos lapsi/nuori käyttää puhelinta kiusaamiseen, miksi hänellä pitäisi olla puhelin?
Vierailija kirjoitti:
Rikosnimikkeet ovat salakatselu ja kunnianloukkaus.
No eikä ole. Älä jaksa.
Vierailija kirjoitti:
11 Kysyy vielä, että miksi näit noin tarpeelliseksi kuvata koko videon sisällön noin tarkasti? Olisi riittänyt, että
kyseessä on kiusaamisvideo. Tulee tunne rivien välistä, että haet, että saisit tyttösi toiminnalle hyväksyntää.
Sama mielikuva tuli minulle.
Kotona toisten ihmisten kunnioitus ja käytöstavat opitaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on oikea linja.
Tässä puhelinta käytettiin kiusaamiseen, joten mielestäni sen takavarikoiminen on oikein. Jos lapsi/nuori käyttää puhelinta kiusaamiseen, miksi hänellä pitäisi olla puhelin?
No on se tässä tapauksessa vähän loogisempi seuraus, mutta kova puhuttelu ja nimenomaan niin, että tajuaa toisen tunteet on paljon olennaisempaa. Lapset voivat melkein kehuskella toisilleen miten kauheaa heillä on, kun puhelin lähtee, joutuu arestiin tms., mutta jos lapsen saa sydänjuuria myöten järkytettyä se kehuskelu loppuu siihen. Kiusatahan nyt voi millä vain, vaikka lyödä pesäpallomailalla päähän, mutta puhelimet ja mailat ovat sivuseikka, pääpaino on siinä, että lapsen pään sisällä pitää saada muutos aikaan. Sen lisäksi voi toki takavarikoida mitä katsoo mielekkääksi.
Lähes pahinta mitä lapselleen voi tehdä on syöttää ylipainoiseksi jo lapsuudessa..
Kiusatulta tytöltä anteeksi pyytäminen, siten että oma tyttösi oikeasti ymmärtää, mitä on tehnyt ja katuu. Kiusatun tytön vanhempien tapaamisesta en tiedä, omiani ei olisi kiinnostanut. Kuten joku sanoi, niin tuo voi vaikuttaa kiusattuun vielä pitkään. No, itseeni vaikuttaa vieläkin, yli 30 vuoden jälkeen. Minulle tehtiin samoin, pyydettiin mukaan johonkin ja sitten kun menin esim. kävellen, niin tytöt olikin pyörillä ja ajoivat kovaa pois. Tai sitten pyydettiin johonkin ja ketää muita ei tullutkaan paikalle. Jonkin aikaa pienenä jaksoin uskoa, että edes joku tytöistä tulisi, kun niin oli pyydetty, esim jos luokalle tuli uusi tyttö, mutta nekin liittyi muiden rinkiin. Niin, että miten se vaikuttaa nykyään. Ihan ok olen elämässäni pärjännyt, mutta sellainen ikävä hermostustila iskee, kun odotan kavereita sovittuun tapaamiseen. Olen jotenkin todella levoton, jos olen ensimmäisenä paikalla ja toiset eivät ole vielä tulleet. Jos muut ovat myöhässä, niin olo menee selittämättömästi ikäväksi, vaikka hoen mielessäni itselleni, että totta helvetissä ne tulee, kun niin on sovittu, eivät ole koskaan jättäneet tulematta, ja laittavat usein viestiä jos ovat myöhässä.
Ap prekele. Haluat rangaista tuosta videosta. Miksi? Jotta voit todistella olevasi hyvä ihminen?
Tyttösi jätti todisteen kiusaamisesta, joten haluat hyvitellä sen rangaistuksella joka on täysin hyödytöntä, koska kiusattu ei siitä hyödy, vaikka kuinka rankaiset.
Ainostaan sinä puhdistat maineesi ja voit mielessäsi vielä hyvitellä, että lihavaa nyt kiusataan ihan oma syy.
Jos ajattelisit kiusattua, etkä vain omaa pätevyyttäsi äitinä, niin kysyisit ihan muuta.
Kiusattu tyttö on ollut ilmeisen pitkään kiusattu ja ilmeisesti ketään ei huoleta, että kiusaaminen tulee myös jatkumaan.
Kiusaajat oppivat ainoastaan, että jatkossa kannattaa kiusata niin että ei jää todisteita. Aikuisethan uskoo kaiken ja kiusattu on se joka valehtelee tai ei ehkä uskalla sanoa mitään vaan kärsii hiljaa vuodesta toiseen kiusaajien jatkaessa piinaa. Loppuiäkseen kiusattu saa pelkoja muita ihmisiä kohtaan, että kuka seuraavaksi pilkkaa tai vedättää. Mutta sinä ja moni muu ajattelee vaan rangaistusta puhelin pois jne.
Anteeksipyyntö ja seuraavana päivänä pilkka ja lällätys päälle. Wau mitä rangaistuksi teillä täällä.
Kuvaisin lastani kun hän itkee. Pitäisin videon itselläni tallessa ja säännöllisesti uhkaisin laittaa sen nettiin joka kerta kun pentu käyttäytyy huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Ap prekele. Haluat rangaista tuosta videosta. Miksi? Jotta voit todistella olevasi hyvä ihminen?
Tyttösi jätti todisteen kiusaamisesta, joten haluat hyvitellä sen rangaistuksella joka on täysin hyödytöntä, koska kiusattu ei siitä hyödy, vaikka kuinka rankaiset.
Ainostaan sinä puhdistat maineesi ja voit mielessäsi vielä hyvitellä, että lihavaa nyt kiusataan ihan oma syy.
Jos ajattelisit kiusattua, etkä vain omaa pätevyyttäsi äitinä, niin kysyisit ihan muuta.
Kiusattu tyttö on ollut ilmeisen pitkään kiusattu ja ilmeisesti ketään ei huoleta, että kiusaaminen tulee myös jatkumaan.
Kiusaajat oppivat ainoastaan, että jatkossa kannattaa kiusata niin että ei jää todisteita. Aikuisethan uskoo kaiken ja kiusattu on se joka valehtelee tai ei ehkä uskalla sanoa mitään vaan kärsii hiljaa vuodesta toiseen kiusaajien jatkaessa piinaa. Loppuiäkseen kiusattu saa pelkoja muita ihmisiä kohtaan, että kuka seuraavaksi pilkkaa tai vedättää. Mutta sinä ja moni muu ajattelee vaan rangaistusta puhelin pois jne.
Anteeksipyyntö ja seuraavana päivänä pilkka ja lällätys päälle. Wau mitä rangaistuksi teillä täällä.
Ap:n kysymys oli, että mikä on sopiva seuraus tällaisesta teosta. Ja tänne on tullut vastauksia.
Jos ne sun mielestä on vääriä, mitä itse ehdotat tilalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on oikea linja.
Siinähän selittelee. Jokaisesta jupinasta puhelin pysyy jäähyllä kuukauden lisää.
Minä olin alipainoinen tai siis näytin sille, yläasteella. Minua haukuttiin nimellä Anemia"joku nimi". Olin kamalan ujo. Minua juostiin karkuun ja sain olla yksin, silloin oli pakko olla ulkona välitunnit. Onneksi silloin ei ollut kännyköitä, joilla olisi voitu tehdä videoita ja levittää niitä netissä. Olisipa silloin ollut kännyköitä, niin ei olisi erottunut massasta, kun olisi voinut räplätä kännykkää eikä olisi näyttänyt niin yksinäiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Kotona toisten ihmisten kunnioitus ja käytöstavat opitaan
Tuon ikäistä ei pitäisi enää tarvita kouluttaa sen suhteen, ettei hän muka tietäisi tehneensä todella väärin ja julmasti. Voi siirtyä suoraan ankaraan rangaistukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on oikea linja.
Siinähän selittelee. Jokaisesta jupinasta puhelin pysyy jäähyllä kuukauden lisää.
Siis mitä tuo hyödyttää? Mitä lapsi siitä oppii että näytät olevasi yksinvaltias joka rankaisee lasta mielivaltaisesti?
Puhelin pois, koska sitä käytetään kiusaamiseen. Voit kysyä lapseltasi, kuinka kauan hän luulee ihmisten jakavan kiusaamisvideota. Puhelin pois yhtä pitkäksi aikaa, mutta vähintään kaksi kuukautta. Jos on pakko, tilalle kameraton mummopuhelin, jolla voi soittaa tai tekstata hätätilanteessa. Puhuttelu, kunnon puhuttelu, jonka seurauksena lapsessa tapahtuu jonkinlainen tunnereaktio (häpeä, nolotus, katumus), jotta voit olla varma, että hän ymmärtää tekonsa vakavuuden. Sitten menette yhdessä tapaamaan tätä kiusattua tyttöä ja hänen perhettään (turvallisesti esim. ulkona, koska korona), jossa lapsesi pyytää anteeksi valvotusti aikuisten läsnäollessa. Sinä pyydät myös anteeksi lapsesi tekoa kiusatun tytön huoltajalta (tämä on yllättävän tehokas keino saada oma lapsi ymmärtämään teon vakavuus).
Itse antaisin myös kuukauden kotiarestia, että välit kaveriporukkaan vähän viilenisi. Antaisin luvan tavata muita kavereita kuin kiusaamisporukan kamuja valvotusti. Etenkin jos oma lapsi syyttelisi muita porukassa mukana olleita tyttöjä eikä ottaisi vastuuta omasta osuudestaan tapahtumissa, pistäisin niiden lasten kanssa hengailun jäihin joksikin aikaa.