Surullinen juttu. Kun oma maa ei tarjoa sinulle mitään.
Mä nyt vasta heräsin tähän! Nimittäin fyysisesti on Suomen yhteiskunnassa mukana mutta henkisesti ei!
Olen koko elämäni katsonut ulkomaalaisia ohjelmia, hengaillut Youtubessa, vierailen ainoastaan ulkomaan sivuilla, juttelen eri maiden ihmisten kanssa. Esim. Instagramissa ulkomaalaiset vastavat aina takaisin ja jaksavat jutella, jopa tunnetuimmat henkilöt. Suomalaiset eivät koskaan IKINÄ vastaa viesteihin. Ollaan hieman ylimielisiä ja mukamas on niin kiirettä ettei vastata.
Koen että Suomessa vain riidellään ja ilmapiiri on hirmu kova ja tyly, ei tee yhtään mieli koskaan etsiä mitään Suomesta.
Esim. Kun tulee tuotearvosteluihin, kokkailuun, vertaistukikeskusteluihin niin ne ulkomaan nettipaikat ovat aivan ylivoimaisia! Siellä ollaan ystävällisiä, on tahto, positiivisuutta ja enemmän keskustelutaitoja.
Minusta on jotenkin surullista kun ei omassa maassa ei juurikaan paljon mitään elämää ja aktiivisuutta. Täällä ollaan hirmu pelokkaita, varovaisia ja tylyjä.
Kun ei ole mitään kontaktia oman maan ihmisten kanssa. Tuntuu että suomalaiset haluavat vain käpertyä.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vieröailija kirjoitti:
Muuta pois hyvä ihminen.
Minä muutin ja hyvä niin. Takaisin en mene.
Jos muuttomaa ei ole ihan niin paratiisi kuin unelmoit vaihda seuraavaan. Maailmassa on aika paljon maita. Minäkin kokeilin aika montaa, mutta lopulta löysin kodin.Suomessa on pelkkiä zombieita ja ihan omanlaisessa kuplassa. He kuvittelevat olevansa elossa ja niin mahtavia. Todellisuudessa he ovat sokeita lampaita, tahdolla joka pysyy visusti heidän päässä ja korkeintaan nettipalstalla.
Jopa omat Suomeen jääneet kaverit ja perhe. Ja kupla on paksu sitä ei puhkaise edes obeliski.
Ai miten ihana kiukunpuuska. Kerro nyt sentään se, mistä maasta sinä olet löytänyt henkisen kodin tuolle herttaiselle luonteellesi! :D
En minä ole kiukkuinen. Suomi oli kuitenkin vuosikymmeniä kotini ja siellä ovat juureni. Hölmö ajatus täällä, että kun joku muuttaa Suomesta pois, pitäisi unohtaa kaikki entinen. Minulla oli hyviäkin hetkiä. Tietenkin.
Ulkomailla saa kuitenkin perspektiiviä ja näkee kuinka maa on kuin syövyttävän hapon vallassa. Syöksykierteessä. Ja yksi maininta ulkomailta, hyvä tai paha, ja sielläpäin ollaan tohkeissaan. Minua harmittaa entisen kotimaani puolesta. Suomi tulee aina oleman kotikieleni ja kulttuuri läheinen. Mutta se mitä suomi oli joskus.. sitä ei enään ole. Jäljellä on vain .. ..
Löysin itselleni paikan pieneltä saarelta jossa on vehreää ympäri vuoden ja ihmiset ystävällisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ulkosuomalaisena (Hollanti 10v) voin sanoa että Suomi tarjoaa asukkailleen meihin verrattuna mm:
- paljon paremmat ja halvemmat vuokra- ja omistusasunnot
- turvatumman toimeentulon ainakin uraansa aloitteleville nuorille
- paremman & halvemman peruskoulun+lukion
- ilmaisen jatkokoulutuksen. Täällä maksat jopa amiksesta (500+eur/v) ja korkeakouluista vielä enemmän (2000+/v)
- opintorahat. Täällä kaikki on lainapohjalta tai omasta taskusta
- täyden palkan nuorille (14-23v). Täällä teinien/nuoren minimipalkka on porrastetusti joku 2.5 e/h nuorimmille ja siitä 9 e/h kaksikymppisilleToki täällä on kivempi ilmasto, avoimemmat ihmiset ja enemmän kulttuuria mutta herrajumala katso nyt ylläolevaa listaa ja vertaa omaan elämääsi. 19v Saara Suomesta voi tienata 2000 eur/kk kaupan kassalla ja asua 400 euron asunnossa. 19v Sara Hollannista tienaa vitosen tunnissa ja 30-40 neliön vuokra voi olla yli 1600. Tuossa ei hirveästi muuteta omilleen, ja jos valitsee opiskella niin voi valmistua 40 tuhannen opintolainakahle nilkassa.
Miettisit vähän mitä sanot, ja jos hinku ulkomaille on niin kova niin kyllähän sitä aina pääsee muuttamaan. Kaikki yhteiskunnat eivät vain tarjoa jäsenilleen YHTÄ PALJON kuin Suomi.
Ja paljonko jää Saaralle käteen?
Skandinaavit ja aika monet maat ovat kalliita.
Kuka käski muuttamaan Hollantiin tai Italiaan tai usaan. On myös maita jotka tarjoaa saman, enemmän eikä vie veroissa kaikkea.
Ilmainen terveydenhuolto josta tulee kuitenkin lasku. Kun on maita jossa saa reseptilääkkeetkin saa ilmaiseksi. Ja koulutuksen.
Luulen myös että hollannissa on halvempi ruoka ja kulutustavarat. En tiedä en ole käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieröailija kirjoitti:
Muuta pois hyvä ihminen.
Minä muutin ja hyvä niin. Takaisin en mene.
Jos muuttomaa ei ole ihan niin paratiisi kuin unelmoit vaihda seuraavaan. Maailmassa on aika paljon maita. Minäkin kokeilin aika montaa, mutta lopulta löysin kodin.Suomessa on pelkkiä zombieita ja ihan omanlaisessa kuplassa. He kuvittelevat olevansa elossa ja niin mahtavia. Todellisuudessa he ovat sokeita lampaita, tahdolla joka pysyy visusti heidän päässä ja korkeintaan nettipalstalla.
Jopa omat Suomeen jääneet kaverit ja perhe. Ja kupla on paksu sitä ei puhkaise edes obeliski.
Ai miten ihana kiukunpuuska. Kerro nyt sentään se, mistä maasta sinä olet löytänyt henkisen kodin tuolle herttaiselle luonteellesi! :D
En minä ole kiukkuinen. Suomi oli kuitenkin vuosikymmeniä kotini ja siellä ovat juureni. Hölmö ajatus täällä, että kun joku muuttaa Suomesta pois, pitäisi unohtaa kaikki entinen. Minulla oli hyviäkin hetkiä. Tietenkin.
Ulkomailla saa kuitenkin perspektiiviä ja näkee kuinka maa on kuin syövyttävän hapon vallassa. Syöksykierteessä. Ja yksi maininta ulkomailta, hyvä tai paha, ja sielläpäin ollaan tohkeissaan. Minua harmittaa entisen kotimaani puolesta. Suomi tulee aina oleman kotikieleni ja kulttuuri läheinen. Mutta se mitä suomi oli joskus.. sitä ei enään ole. Jäljellä on vain .. ..
Löysin itselleni paikan pieneltä saarelta jossa on vehreää ympäri vuoden ja ihmiset ystävällisiä.
Kuulostaa tosi tylsältä jos koko vuoden on vehreää.
Vierailija kirjoitti:
Oma maa ei tarjonnut sinulle mitään, silti suomalaisilla verorahoilla maksetun koulupäivän jälkeen pyöräilit/kävelit lapsena suomalaisilla verorahoilla maksettua tietä pitkin ehkä jopa suomalaisilla verorahoilla tuettuun kämppään. Naapurustosi oli turvallinen eikä ghetto, koska verorahoilla maksetut poliisit pitävät rikollisuuden kurissa, ja verorahoilla maksettu infrastruktuuri oli ihan ok kunnossa. Hanasta tulee puhdasta vettä ja seinästä sähköä, kun yhteiskunta sai nuo asiat kuntoon jo ennen kuin synnyit. Et itsekään kuollut lapsena tuhkarokkoon tai syntyessäsi, kun verorahoilla maksettu terveydenhoito piti huolta raskaana olleesta äidistäsi ja sinusta lapsena. Perheesi sai verorahoilla kustannetut lapsilisät joista osa meni tietokoneen hankintaan, siihen samaan, jolla pääset nyt nettiin katsomaan ulkomaisia videoita ja kirjoittamaan miten Suomi ei tarjonnut sinulle mitään.
Hieman perspektiiviä ja nöyryyttä jookos?
?? Etkä tiedä paljonko olen veroja maksanut! Enemmän kuin saanut. Kappasvaan. Kaikki eivät jää sinne lähiöön.
Ja kappasvaan nykyinen maani tarjoaa kaiken vaikka en veroja ole maksanut paljon mitään. Enkä tule, koska verotus on järjellinen.
Suurimmalle osalle riittää tuo. Minä tahdoin myös reilun ja ihmismäisen kohtelun. Enkä olla kokoajan huulipyöreänä ihmeissäni, että ihanko totta. Suomessa tosiaan monta ihmeellistä asiaa jotka kummastuttaa ja ihmetyttää.
Kuten se että poismuuttajia kohtaan koetaan tuommoista vihaa.. kateuttako?
Ulkosuomalaisena (Hollanti 10v) voin sanoa että Suomi tarjoaa asukkailleen meihin verrattuna mm:
- paljon paremmat ja halvemmat vuokra- ja omistusasunnot
- turvatumman toimeentulon ainakin uraansa aloitteleville nuorille
- paremman & halvemman peruskoulun+lukion
- ilmaisen jatkokoulutuksen. Täällä maksat jopa amiksesta (500+eur/v) ja korkeakouluista vielä enemmän (2000+/v)
- opintorahat. Täällä kaikki on lainapohjalta tai omasta taskusta
- täyden palkan nuorille (14-23v). Täällä teinien/nuoren minimipalkka on porrastetusti joku 2.5 e/h nuorimmille ja siitä 9 e/h kaksikymppisille
Toki täällä on kivempi ilmasto, avoimemmat ihmiset ja enemmän kulttuuria mutta herrajumala katso nyt ylläolevaa listaa ja vertaa omaan elämääsi. 19v Saara Suomesta voi tienata 2000 eur/kk kaupan kassalla ja asua 400 euron asunnossa. 19v Sara Hollannista tienaa vitosen tunnissa ja 30-40 neliön vuokra voi olla yli 1600. Tuossa ei hirveästi muuteta omilleen, ja jos valitsee opiskella niin voi valmistua 40 tuhannen opintolainakahle nilkassa.
Miettisit vähän mitä sanot, ja jos hinku ulkomaille on niin kova niin kyllähän sitä aina pääsee muuttamaan. Kaikki yhteiskunnat eivät vain tarjoa jäsenilleen YHTÄ PALJON kuin Suomi.