Surullinen juttu. Kun oma maa ei tarjoa sinulle mitään.
Mä nyt vasta heräsin tähän! Nimittäin fyysisesti on Suomen yhteiskunnassa mukana mutta henkisesti ei!
Olen koko elämäni katsonut ulkomaalaisia ohjelmia, hengaillut Youtubessa, vierailen ainoastaan ulkomaan sivuilla, juttelen eri maiden ihmisten kanssa. Esim. Instagramissa ulkomaalaiset vastavat aina takaisin ja jaksavat jutella, jopa tunnetuimmat henkilöt. Suomalaiset eivät koskaan IKINÄ vastaa viesteihin. Ollaan hieman ylimielisiä ja mukamas on niin kiirettä ettei vastata.
Koen että Suomessa vain riidellään ja ilmapiiri on hirmu kova ja tyly, ei tee yhtään mieli koskaan etsiä mitään Suomesta.
Esim. Kun tulee tuotearvosteluihin, kokkailuun, vertaistukikeskusteluihin niin ne ulkomaan nettipaikat ovat aivan ylivoimaisia! Siellä ollaan ystävällisiä, on tahto, positiivisuutta ja enemmän keskustelutaitoja.
Minusta on jotenkin surullista kun ei omassa maassa ei juurikaan paljon mitään elämää ja aktiivisuutta. Täällä ollaan hirmu pelokkaita, varovaisia ja tylyjä.
Kun ei ole mitään kontaktia oman maan ihmisten kanssa. Tuntuu että suomalaiset haluavat vain käpertyä.
Kommentit (65)
Muuta vaikka kanadaan. Se on monikulttuurinen maa, mutta talvet on oikeasti kylmiä suomeen verrattuna ja kesät sitten paljon lämpimämpiä ainakin etelä kanadassa.
Suo siellä ja vetelä täällä
mies52v
AP menköön ulkomaille. Pääsee pois tästä takapajuisesta maasta, jossa hankala asua.
T: Venäjällä, Usassa, Saksassa, Ranskassa ja Belgiassa asunut töiden vuoksi.
ps. Suomessa nykyään ja pois en enää lähde. Jos ap meinaa lähteä ilman työtä, niin kusessa on noissa maissa, missä itse asunut. Työ oli minun turvani.
Moni rakastaa ulkomailla olemista sen vuoksi, että siellä ollaan lomalla, ulkomaalaisia tai kumpaakin. Totta kai lomamatkalla on mukavampaa kuin kotimaassa töissä. Ja lähes kaikkialla ulkomaalaisiin suhtaudutaan ymmärtäväisemmin kuin omiin maanmiehiin - myös Suomessa kartan kanssa haahuileva turisti saa paikallisilta apua, jos vain osaa pyytää. Ihastuminen maahan ja stereotypioihin on samanlainen kuin ihmiseen ihastuminen: nähdään vain hyvät puolet, ja ne huonotkin väännetään vaikka väkisin hyviksi tai siedettäviksi. Ja varsinkin silloin, kun ulkomaille lähdetänän rakkauden tai lomaromanssin perässä, silmille pannaan tukevasti ruusunpunaiset lasit.
Perusluonteeltaan ulkomaalaiset (kansallisuuteen katsomatta) ovat yhtä veemäisiä kuin suomalaisetkin. Veemäisyyden muoto vaihtelee, mutta joka puolella sitä on. Se vain jää huomaamatta ihanissa vieraissa maissa, kun saa ulkomaalaisuutensa tai puutteellisen kielitaitonsa tai tietämättömyytensä vuoksi erikoiskohtelua.
Joku kehaisi aiemmin, että ulkomailla töissä olleet suomalaiset ovat paljon mukavampia. Käväiskääpä katsomassa ulkoasiainhallinnon henkilökuntaa, joka palaa komennuksilta ulkomailta ihan tavallisiksi suomalaisiksi työntekijöiksi. Asemamaan ulkomaalaiserioikeuksien eli prinssin tai prinsessan statuksen menettäminen ottaa todella lujille, ja siitä kiukusta saavat osansa sekä työkaverit että ulkopuoliset. Teeskentelemään on kyllä totuttu, mikä äkkiseltään voi tuntua ihanan ranskalaiselta tai reippaan amerikkalaiselta, mutta mikä suomalaisten keskuudessa on lähinnä epäluottamusta herättävää ulkokultaisuutta.
Moni on jo sanonut tämän, mutta sanonpa minäkin: koronan jälkeen ovat ovet taas auki Eurooppaan ja kauemmaksi. Miksi tuhlata elämä maassa, ilmastossa ja kulttuurissa, jossa ei viihdy? Kapsäkit kyytiin ja maailmalle kultaa vuolemaan!
Se maa, jota ap kritisoit, tarjosi sinulle ilmaisen koulutien, joka on mahdollistanut sinulle mm keskustelun ulkomaisten ihmisten kanssa. Se sama maa tarjoaa sinulle myös maailman onnellisimman ja tasa-arvoisimman yhteiskunnan. Nämä arviot siis niiden "muiden maiden" tekemiä, joita sinä pidät synnyinmaatasi parempana.
Mitattiin maailmassa sitten mitä tahansa, niin Suomi on aina top kympissä, tai ainakin top parissakympissä, eli kaikessa maailman eliittiä. Ihan hirveästi ei ole kyllä perusteita maatamme arvostella. Toki voit aina lähteä kokeilemaan siipiäsi jonnekin muualle, mutta se vaatii erikoisosaamista, muuten tulee suru puseroon, sillä taviksella ei varmastikaan ole asiat yhtään paremmin missään muualla.
Ilmasto on ainut, jota voi ehkä syystä hieman kritisoida, jos lämpimästä tykkää. Minä kuitenkin rakastan neljää erilaista vuodenaikaa, joten minulla ei ole valittamista myöskään ilmastostamme, ei varsinkaan nyt, kun on alkamassa maailman vihrein ja värikkäin vuodenaika, jollaista ei ole missään muualla, ei ainakaan etelämpänä.
Vierailija kirjoitti:
AP menköön ulkomaille. Pääsee pois tästä takapajuisesta maasta, jossa hankala asua.
T: Venäjällä, Usassa, Saksassa, Ranskassa ja Belgiassa asunut töiden vuoksi.
ps. Suomessa nykyään ja pois en enää lähde. Jos ap meinaa lähteä ilman työtä, niin kusessa on noissa maissa, missä itse asunut. Työ oli minun turvani.
Juuri näin. Mitä heikompi koulutus/osaaminen, sitä heikommilla on Suomen rajojen ulkopuolella, tai ainakin pohjoismaiden ulkopuolella. Jos ulkomaille halajaa, niin se vaatii korkeaa koulutusta ja oman alansa erikoisosaamista. Tavan duunarina olet heikoilla ihan missäpäin maailmaa tahansa.
Muuta pois hyvä ihminen.
Minä muutin ja hyvä niin. Takaisin en mene.
Jos muuttomaa ei ole ihan niin paratiisi kuin unelmoit vaihda seuraavaan. Maailmassa on aika paljon maita. Minäkin kokeilin aika montaa, mutta lopulta löysin kodin.
Suomessa on pelkkiä zombieita ja ihan omanlaisessa kuplassa. He kuvittelevat olevansa elossa ja niin mahtavia. Todellisuudessa he ovat sokeita lampaita, tahdolla joka pysyy visusti heidän päässä ja korkeintaan nettipalstalla.
Jopa omat Suomeen jääneet kaverit ja perhe. Ja kupla on paksu sitä ei puhkaise edes obeliski.
Maa tarjoaa kaikki mutta itse olet saamaton eikä se muutu maata vaihtamalla.
Vierailija kirjoitti:
Muuta pois hyvä ihminen.
Jos muuttomaa ei ole ihan niin paratiisi kuin unelmoit vaihda seuraavaan. Maailmassa on aika paljon maita. Minäkin kokeilin aika montaa, mutta lopulta löysin kodin.Suomessa on pelkkiä zombieita ja ihan omanlaisessa kuplassa. He kuvittelevat olevansa elossa ja niin mahtavia. Todellisuudessa he ovat sokeita lampaita, tahdolla joka pysyy visusti heidän päässä ja korkeintaan nettipalstalla.
Jopa omat Suomeen jääneet kaverit ja perhe. Ja kupla on paksu sitä ei puhkaise edes obeliski.
Miksi ihmeessä sitten pyörit suomalaisella keskustelupastalla?!
Vierailija kirjoitti:
Muuta pois hyvä ihminen.
Jos muuttomaa ei ole ihan niin paratiisi kuin unelmoit vaihda seuraavaan. Maailmassa on aika paljon maita. Minäkin kokeilin aika montaa, mutta lopulta löysin kodin.Suomessa on pelkkiä zombieita ja ihan omanlaisessa kuplassa. He kuvittelevat olevansa elossa ja niin mahtavia. Todellisuudessa he ovat sokeita lampaita, tahdolla joka pysyy visusti heidän päässä ja korkeintaan nettipalstalla.
Ja täällä sinäkin vaan roikut. Hus pois siitä!
Vierailija kirjoitti:
Muuta pois hyvä ihminen.
Aika jännää, että nyt kun olet päässyt onnelaasi kauas niistä inhoamistasi zombiesta, niin tungetkin itsesi tänne meidän zombieiden ja sokeiden lampaiden kuplaan keskustelemaan :D
Vierailija kirjoitti:
Niinpä niin...kyllä alkoi kotimaa kuintenkin kelvata muualla asuville kun tämä korona iski :D
Ei kelvannut ainakaan minulle. Viimeinen paikka johon olisin tullut virusta pakoon. En luota yhtaan suomalaiseen terveyden/sairaanhoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Muuta pois hyvä ihminen.
Ai miten ihana kiukunpuuska. Kerro nyt sentään se, mistä maasta sinä olet löytänyt henkisen kodin tuolle herttaiselle luonteellesi! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tätä meidän himmailua pidetään normaalina. Mitä enemmän ihmiset asuvat ystävällisemmissä maissa, sitä epänormaalimpana suomalaiskansallista ynseilyä pidetään. Itsekin huomannut työpaikalla, että ulkomailla töitä tehneet ovat sata kertaa parempia työkavereita kuin Suomessa ikänsä asuneet. Heiltä saa apua, kannustusta ja he myös pyytävät ja osaavat vastaanottaa niitä.
Anna esimerkki ”ystävällisestä” maasta. Ranska ja Tšekki (ei tosin koko maa) eivät ainakaan sitä ole. Voisin lähteä tälläisen ystävälliseen maahan heti kun taas pääsee.
USA, valitettavasti et paase asumaan vakituisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä niin...kyllä alkoi kotimaa kuintenkin kelvata muualla asuville kun tämä korona iski :D
Ei kelvannut ainakaan minulle. Viimeinen paikka johon olisin tullut virusta pakoon. En luota yhtaan suomalaiseen terveyden/sairaanhoitoon.
No se on sinun ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se on sinun ongelma.
Enhan mina sinun hartioillesi ongelmaani salyttanyt. :D Ihan kiltisti pysyin poissa Suomesta.
Ja pysyn tulevaisuudessakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tätä meidän himmailua pidetään normaalina. Mitä enemmän ihmiset asuvat ystävällisemmissä maissa, sitä epänormaalimpana suomalaiskansallista ynseilyä pidetään. Itsekin huomannut työpaikalla, että ulkomailla töitä tehneet ovat sata kertaa parempia työkavereita kuin Suomessa ikänsä asuneet. Heiltä saa apua, kannustusta ja he myös pyytävät ja osaavat vastaanottaa niitä.
Anna esimerkki ”ystävällisestä” maasta. Ranska ja Tšekki (ei tosin koko maa) eivät ainakaan sitä ole. Voisin lähteä tälläisen ystävälliseen maahan heti kun taas pääsee.
USA, valitettavasti et paase asumaan vakituisesti.
Olen tuo nro 44, joka asunut useassa maassa.
Mursin jalkani Usan työkeikalla (asuin maassa 5 vuotta). Onneksi oli työnantajan vakuutus. Olisi maksanut 25 000 dollaria.
En hirveästi suosittele ap:ta muuttamaan sinne ilman hyvää työtä. Jotenkin sain ap:sta sen vaikutelman, ettei korkeaakoulutusta ole.
Kokeile Venäjää.... Siellä karaistuu kovempikin tyyppi :D
se 44
Vierailija kirjoitti:
Se maa, jota ap kritisoit, tarjosi sinulle ilmaisen koulutien, joka on mahdollistanut sinulle mm keskustelun ulkomaisten ihmisten kanssa. Se sama maa tarjoaa sinulle myös maailman onnellisimman ja tasa-arvoisimman yhteiskunnan. Nämä arviot siis niiden "muiden maiden" tekemiä, joita sinä pidät synnyinmaatasi parempana.
Mitattiin maailmassa sitten mitä tahansa, niin Suomi on aina top kympissä, tai ainakin top parissakympissä, eli kaikessa maailman eliittiä. Ihan hirveästi ei ole kyllä perusteita maatamme arvostella. Toki voit aina lähteä kokeilemaan siipiäsi jonnekin muualle, mutta se vaatii erikoisosaamista, muuten tulee suru puseroon, sillä taviksella ei varmastikaan ole asiat yhtään paremmin missään muualla.
Ilmasto on ainut, jota voi ehkä syystä hieman kritisoida, jos lämpimästä tykkää. Minä kuitenkin rakastan neljää erilaista vuodenaikaa, joten minulla ei ole valittamista myöskään ilmastostamme, ei varsinkaan nyt, kun on alkamassa maailman vihrein ja värikkäin vuodenaika, jollaista ei ole missään muualla, ei ainakaan etelämpänä.
Suomessa ei julkaistu Newsweekin artikkelia joka oli kirjoitettu kaiken taman hehkutuksen vastapainoksi. Mieleen jai etta miten kukaan voi asua maassa jossa talvi kestaa 6 kk. ja sillia tarjoillaan ruokana seitsemalla eri tavalla valmistettuna. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta pois hyvä ihminen.
Miksi ihmeessä sitten pyörit suomalaisella keskustelupastalla?!
No just siis. Että muistaisin! No ei. Täällä tahtoa ja eloa on.
Oma maa ei tarjonnut sinulle mitään, silti suomalaisilla verorahoilla maksetun koulupäivän jälkeen pyöräilit/kävelit lapsena suomalaisilla verorahoilla maksettua tietä pitkin ehkä jopa suomalaisilla verorahoilla tuettuun kämppään. Naapurustosi oli turvallinen eikä ghetto, koska verorahoilla maksetut poliisit pitävät rikollisuuden kurissa, ja verorahoilla maksettu infrastruktuuri oli ihan ok kunnossa. Hanasta tulee puhdasta vettä ja seinästä sähköä, kun yhteiskunta sai nuo asiat kuntoon jo ennen kuin synnyit. Et itsekään kuollut lapsena tuhkarokkoon tai syntyessäsi, kun verorahoilla maksettu terveydenhoito piti huolta raskaana olleesta äidistäsi ja sinusta lapsena. Perheesi sai verorahoilla kustannetut lapsilisät joista osa meni tietokoneen hankintaan, siihen samaan, jolla pääset nyt nettiin katsomaan ulkomaisia videoita ja kirjoittamaan miten Suomi ei tarjonnut sinulle mitään.
Hieman perspektiiviä ja nöyryyttä jookos?
Olen myös asunut Englannissa ja olen kyllä vahvasti eri mieltä. Samoin olen asunut Tsekeissä ja siellä vasta kylmää kyytiä olikin.