Mitä se kertoo äidistä, joka ei koskaan näe lapselleen aiheuttamaansa mielipahaa tai ei anna sille mitään arvoa?
Narsisti. Minun äitini oli narsisti, ikinä ei nähnyt minun mielipahojani MINKÄÄNLAISENA syynä välittää minusta ja koittaa olla äiti ja vieläpä rakastava vanhempi. Jos äiti rakastaa lastaan, näkee tämän mielipahat yhtä arvokkaina kuin omansa. Jos on itsensä ja omien tunteittensa kieltäjä, joka tekee itselleen pahaa ja siksi sallii sen lapselleenkin, on hävettävä, kamala, hylätyksitulemisen arvoinen ihminen. Viimeistään siinä vaiheessa, kun lapsi sanoo, että olet rikkonut rajojani, olet loukannut oikeuksiani tulla kuulluksi ja nähdyksi, sellaien äidin pitäisi tipahtaa polvilleen nyyhkyttämään, miten on tuhonnut lapsensa onnellisuuden.
Silloin saisi kyllä anteeksi.
Mutta on äitejä, jotka eivät ole inhimillisiä, heistä puuttuu kaikki lämpö, rakkaus ja välittäminen oman lapsen hyvinvoinnista ja heille oma lapsi ei ole koskaan kärsinyt mielipahasta, tämä on aina vain ”ollut vaikea” tai ajatellut itseään”.
Totta kai jokainen sen verran ajattelee itseään, ettei halua elää niin, että toisilla on oikeus pahoittaa mun mieli! Ei sen pitäisi mitenkään väärin lapselta olla. Mutta narsistiäideille se on.
He eivät kykene näkemään, jos heidän lapsellaan on paha olla.
Kommentit (62)
Sellainen narsistivanhempi, joka ei näe lapsensa mielipahaa estää muita ihmisiä osoittamasta omalle lapselleen, että muut välittävät hänestä, koska narsistin mielestä mitään mielipahaa ei olekaan ja lapsi on vain hankala tai paha.
Kun lapsi ei saa tuotua esille omia tunteitaan, ei kenenkään tarvitse niistä välittää, ihmisten ei ikinä tarvitse ymmärtää, että he ovat loukanneet toista.
Jos lapsen tunteet otettaisiin vastaan, muille selviäisi, että ovat loukanneet ja satuttaneet minua. Äitini halusi tämän estää, koska on narsisti eikä halunnut minulle hyvää, ei nähnyt koskaan tunteitani. Miten kehtaakaan sanoa, että olen hankala? Esim. siinä asuntojutussakin, minä pahoitin ostajan käytöksestä mieleni ja halusin kompensaationa hänelle tulevasta hyödystä osan. Jos narsistiäitini olisi tässäkin ollut alaikäisen huoltaja, ei mistään siitä, miten minulle siinä kävi olisi tullut mitään huomionarvoista.
Ap
Rapiat sata sivua luettavaa: https://www.vauva.fi/keskustelu/4217894/ketju/70_luvulla_syntyneiden_ai…
Ihan turhaan odotat äidiltäsi eläytymiskykyä, työstä itsesi irti hänestä ja löydä korjaavia ihmissuhteita. Näitä itsekeskeisiä vanhempia mahtuu kyllä maailmaan, enkä puhu nyt terveestä itsekkyydestä. Syviä haavojahan nuo tekee, kun narsistin ideaalilapsi olisi kuollut kivi joka peilaa vain häntä. Jotkut ovatkin sellaisia pitkälle aikuisuuteen. Toisten koko elämä menee narsistitaustasta omilleen rimpuiluun.
Kivikissan äiti asuu hänen omassa päässään ja siellä tuottaa hänelle mielipahaa 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhaan odotat äidiltäsi eläytymiskykyä, työstä itsesi irti hänestä ja löydä korjaavia ihmissuhteita. Näitä itsekeskeisiä vanhempia mahtuu kyllä maailmaan, enkä puhu nyt terveestä itsekkyydestä. Syviä haavojahan nuo tekee, kun narsistin ideaalilapsi olisi kuollut kivi joka peilaa vain häntä. Jotkut ovatkin sellaisia pitkälle aikuisuuteen. Toisten koko elämä menee narsistitaustasta omilleen rimpuiluun.
Älä jauha kakkaa, mua on satutettu, ei siitä voi työstää itseään irti, muuten maailmassa ei olisi yhtäkään masentunutta. Asiat aukeavat, jos ovat auetakseen, ei siinä itse voi tehdä yhtään mitään asioita ymmärtääkseen. Narsistin kasvattamalle ihmisellehän mikään mikäon muille normaalia ei ol edes olemassa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Eläpä kehtoo
Ai sanoa totuutta narsisteista? Miksi narsiseja pitäisi jotenkin suojella? Ettei saa kertoa, mitä he tekevät lapsilleen? Ja kehtaavat vielä ajatella itsestään hyvää! Ei käy mulle, mä annan takaisin, jos sellainen, jonka kuuluisi välittää minusta ei piittaa minusta ja satuttaa minua.
Ap
Kykenetkö sinä itse näkemään, että omilla lapsillasi on paha olla? He elävät köyhyydessä ja hylättyinä. Nyt jos alat jankuttaa, että et kykene, koska oma äitisi blaablaablaa, niin silloinhan tajuat, ettei oma äitisikään kyennyt, koska hänen äitinsä blaablaablaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläpä kehtoo
Ai sanoa totuutta narsisteista? Miksi narsiseja pitäisi jotenkin suojella? Ettei saa kertoa, mitä he tekevät lapsilleen? Ja kehtaavat vielä ajatella itsestään hyvää! Ei käy mulle, mä annan takaisin, jos sellainen, jonka kuuluisi välittää minusta ei piittaa minusta ja satuttaa minua.
Ap
Ja kun siinä ei ole vain se, mitä narsisti ei anna, vaan kaikki tämä minun ilkeäksi ja pahaksi haukkuminen, kun minä olen pahoittanut mieleni ja joku ihminen on mielestäni minua kohtaan inhottava, niin MUA on haukuttu siitä ilkeäksi. Se todellakin ko s tetaan takaisin minua ilkeäksi haukkuneelle. Joka siis on äitini.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kykenetkö sinä itse näkemään, että omilla lapsillasi on paha olla? He elävät köyhyydessä ja hylättyinä. Nyt jos alat jankuttaa, että et kykene, koska oma äitisi blaablaablaa, niin silloinhan tajuat, ettei oma äitisikään kyennyt, koska hänen äitinsä blaablaablaa.
Kyllä kykenen.
Ap
Ajatella, että tämä lapsiaan hyljeksyvä ja heitä kiusaava ihminen puhuu rakkaudesta.
Toinen asia on se äiti, jonka mahdollisia sanoja missäkin tilanteessa hautoo. Äiti ei tiedä koko adiasta mitään ja äitihullun mukaan anteeksipyyntö olisi vähintä. Kun olisi voinut sanoa pahadti ja meljein katsoi pahadti. Naisrukka!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kykenen.
Ap
Et kuitenkaan tee mitään konkreettista lastesi hyvinvoinnin eteen, et välitä kuunnella heidän tylsiä juttujaan, et lohduta heitä kun on paha olla, et edes maksa pienintä lainmukaista elatusapua.
Tietenkin osa on ollut minulle mukavia, ja ymmärtänyt pahaa oloani. Mutta sittn nämä kiusaajat. Häpeäisitte itseänne ja muille imisille tuottamaanne pahaa oloa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kykenen.
ApJa sen takia kaikki ne haukut, joita olette minusta sanoneet, asettaa teidät vain erittäin p*skaan valoon ihmisinä. Olette mulle mitättömyyksiä, toisille pahaa oloa kasaavia p*skoja. Ette kenellekään avuksi esim. tms. Olette alapuolella nollan, eli täysiä p*skoja.
Ap
No helkkariako roikut täällä sitten vuosi toisensa jälkeen avaamassa näitä ketjuja ja vastailemassa itsellesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kykenen.
Ap
Eli kannattaisiko sun sitten yrittää alkaa huomaamaan omien lastesi hätä sen sijaan, että vuodesta toiseen keskityt vain itseesi ja syytät äitiäsi asioista jotka tapahtuivat yli 25 vuotta sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kykenen.
ApEt kuitenkaan tee mitään konkreettista lastesi hyvinvoinnin eteen, et välitä kuunnella heidän tylsiä juttujaan, et lohduta heitä kun on paha olla, et edes maksa pienintä lainmukaista elatusapua.
Teen kyllä. Mistä sinä mitään siitä, millaista elämää me elämme, tiedät? Et sinä siitä tiedä yhtään mitään väittääksesi tuollaista paskaa. Sitäpaitsi, tuo ei paranna ainakaan lasten tilannetta yhtään, että olet ilkeä ja halveksiva. Mutta ethän sä niistä lapsista yhtään välitäkään. Toivoittavasti et vain luule sellaista?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kykenen.
ApEli kannattaisiko sun sitten yrittää alkaa huomaamaan omien lastesi hätä sen sijaan, että vuodesta toiseen keskityt vain itseesi ja syytät äitiäsi asioista jotka tapahtuivat yli 25 vuotta sitten?
Ööö miten niin alkaa kun juuri sanoin, että sen kykenen oikein hyvin näkemään?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kykenen.
ApJa sen takia kaikki ne haukut, joita olette minusta sanoneet, asettaa teidät vain erittäin p*skaan valoon ihmisinä. Olette mulle mitättömyyksiä, toisille pahaa oloa kasaavia p*skoja. Ette kenellekään avuksi esim. tms. Olette alapuolella nollan, eli täysiä p*skoja.
ApNo helkkariako roikut täällä sitten vuosi toisensa jälkeen avaamassa näitä ketjuja ja vastailemassa itsellesi?
Aihe on tärkeä ja asia on edelleen erittäin keskeneräinen minulle.
Ap
Äitihulluko vauhdissa?
Onko äidilläsi selvinnyt että vihaat häntä? Mitenkä isäsi hautakiven kanssa kävi, saiko leski pitää päänsä?