Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
Erityislapsi erityisluokkaan vai tavalliseen? Hyvät ja huonot puolet, kiitos!
Kommentit (62)
En tiedä yhtään kaupunkia jossa erityisluokkapaikkoja olisi tarjolla sellaisille, jotka eivät sitä tarvitse. Resurssipula on tosiasia kaikkialla. Eli jos lapsellasi on mahdollisuus päästä erityisluokalle, ota paikka vastaan. Erityisluokan oleellisin ero ns. normiluokkaan on luokkakoko, ja on aina parempi jos opettajalla on luokassaan 10 oppilasta kuin 20-30. Erityisopettajilla on myös ihan eri lailla ammattitaitoa kohdata ja tukea lasta joka tarvitsee tukea koulunkäyntiin.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
Kerron omakohtaisen tarinan, kun olin lapsi 80-luvulla. Kukaan ei välittänyt siitä, että koulussa meni minulla huonosti. Sain kielistä ok numerot, mutta muusta en ymmärtänyt mitään. En myöskään ollut liikunnallinen. Opettajat eivät hoksanneet, että olisi pitänyt saada erityisopetusta, diagnoosi ja lääkitys. Niinpä kärsin peruskoulun läpi normaaliluokalla. Kaiken huippu oli, kun opon mielestä minun kuului mennä lukioon, jonne sitten päädyinkin, ja sama meno jatkui, eli sain ehdot ja pääsin säälistä läpi matemaattiset aineet.
Nykyään olen työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta senkin saamiseen meni kymmenen vuotta ensimmäisestä psykiatrin tapaamisesta. Että kyllä ennen oli kaikki "paremmin"!