Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

13-vuotias kertoi mulle luottamuksella kaverinsa alkoholin käytöstä.

Vierailija
18.05.2020 |

Pojan kaverin äiti on myös minun ystäväni, mutta nyt olen hankalassa välikädessä. En voi kertoa tälle äidille, jotten riko poikani luottamusta.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä se poikasi kertoi kaverinsa alkoholinkäytöstä? Kertoiko, että on vähän suunnittelut, että jos joku hakis kaljaa päättäjäisviikonlopun kotibileisiin vai kertoiko, että kaveri on humalassa joka viikonloppu tai juo viikollakin, eikä pysty lopettamaan? 

Melko oleellisia tietoja.  

Vierailija
22/26 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä kertomisessa (poikasi kertoi sinulle ap) voi olla kyse myös siitä että poikasi kokee painetta itsekin juoda kun kaverinsa juo. Ehkä kaveri painostaa juomaan?

Tällöin poikasi saattaa odottaa myös sinulta ap tiukkaa ”ei” kieltoa ja mahdollisesti jopa rajoitusta yhdessäoloon. Varhaisteinin/teinin on vaikea sanoa kaverilleen että ”en tuu nyt sinne xxxx taas viikonloppuna” (tai milloin onkaan). On helpompi sanoa että ”v*ttu mutsi ei anna mun tulla”.

Tämä voi siis olla avunhuuto ap:n pojalta ap:lle.

En usko että tässä on mitään painostusta, poika juo yksin samalla kun pelaa huoneessaan tietokonepelejä. No, nää on vaikeita juttuja. 

-ap

Tuntuu kyllä oudolta, että vanhemmat eivät olisi mitään tajunneet, jos kerran poika ihan kotonaan juo.

Tuntuu niin oudolta, että itse kyllä epäilen, mahtaako alkoholia oikeasti juodakaan. Ehkä juo vaikkapa "K15" energiajuomia ja tarina on sitten jossain kohtaa liioiteltu vakavammaksi kuin onkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vaan kerro. Luokkakaverini kertoi aikaan äidilleen kaverinsa bileistä, joissa tiesi juotavan alkoholia. Äiti oli soittanut poliisit kohteeseen.

Tämän jälkeen luokkakaveria syrjittiin koulussa päättäjäisiin asti, eikä sen jälkeenkään kukaan ole pitänyt yhteyttä.

Vierailija
24/26 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä kertomisessa (poikasi kertoi sinulle ap) voi olla kyse myös siitä että poikasi kokee painetta itsekin juoda kun kaverinsa juo. Ehkä kaveri painostaa juomaan?

Tällöin poikasi saattaa odottaa myös sinulta ap tiukkaa ”ei” kieltoa ja mahdollisesti jopa rajoitusta yhdessäoloon. Varhaisteinin/teinin on vaikea sanoa kaverilleen että ”en tuu nyt sinne xxxx taas viikonloppuna” (tai milloin onkaan). On helpompi sanoa että ”v*ttu mutsi ei anna mun tulla”.

En usko että tässä on mitään painostusta, poika juo yksin samalla kun pelaa huoneessaan tietokonepelejä. No, nää on vaikeita juttuja. 

-ap

Kuten 21 sanoi, niin kuinka paljon ja kuinka usein vaikuttaa. Joka ilta pullollinen kossua? Soita lastensuojeluun. Tölkki ykkösolutta viikonloppuna? Anna olla.

Vierailija
25/26 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Tuntuu kyllä oudolta, että vanhemmat eivät olisi mitään tajunneet, jos kerran poika ihan kotonaan juo.

Tuntuu niin oudolta, että itse kyllä epäilen, mahtaako alkoholia oikeasti juodakaan. Ehkä juo vaikkapa "K15" energiajuomia ja tarina on sitten jossain kohtaa liioiteltu vakavammaksi kuin onkaan.

Näinpä. Joko kaveri valehtelee tai sitten ap:n poika on nähnyt tölkit tms. ja luulee niitä alkoholijuomien tölkeiksi.

Vierailija
26/26 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala tilanne.

Tiedän kuitenkin nuoren, joka lopulta päätyi päihdepuuhissaan huumeisiin saakka ja meni vuosia, että sai elämänsä takaisin raiteilleen.

Hänen touhuistaan tiedettiin ja niistä juoruttiin, vanhempia arvosteltiin, eikä kukaan uskaltanut puhua mitään tahoille, jotka olisivat voineet ajoissa puuttua. Vanhemmat saivat asian selville vasta sitten, kun oli jo liian myöhäistä.

Tuo tilanne näyttäisi jälkeenpäin suorastaan heittellejätöltä.

Nykyään on vallalla ajatus "kukin kasvattaa omansa", mutta mielestäni ei silti saisi sulkea silmiään ja lakata välittämästä lähimmäisistä. Nuoresta saattaa myös tulla tulevaisuuteen diileri, joka taas sitten onnistuu tuhota tulevien ipanoiden tulevaisuuden ja silloin voi vuorossa olla se sinun hellantelttusi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi