13-vuotias kertoi mulle luottamuksella kaverinsa alkoholin käytöstä.
Pojan kaverin äiti on myös minun ystäväni, mutta nyt olen hankalassa välikädessä. En voi kertoa tälle äidille, jotten riko poikani luottamusta.
Kommentit (26)
Ootko oikeasti noin tyhmä?!! Totta kai sinun pitää kertoa kaverilles jos hänen LAPSI juo alkoholia
Kertoisin pojalleni, että yritän kertoa kaverin äidille niin, että ei selviä, että poika itse on minulle kertonut.
Kertoisin vain, että olen ollut huomaavinani, että hänen poikansa on ollut kännissä, että pitääköhän äidin mielestä tämä paikkansa?
Keskustelepa aiheesta poikasi kanssa. Siihen on syy, että hän asiasta sinulle kertoi. Hyvin mahdollisesti tuo syy on huoli kaverista. Kysy, onko huolissaan ja jos on, niin mitä asialle pojan mielestä pitäisi tehdä. Juttelette siitä, miksi olisi tärkeää, että kaverin äiti saisi asiasta tietää, vaikka se pojan mielestä ehkä tuntuisikin kaverista kantelulta.
En kertoisi eteenpäin. Luottamus menetetään vain kerran, sen jälkeen sitä ei ole eikä tule. Alkoholin käyttö tulee kyllä jossain vaiheessa ilmi, esim. Poliisin kautta.
Pojan luottamusta ei saa pettää, sillä on muutakin vaikutusta hänen elämäänsä kuin luottamuksen menetys omaan äitiinsä. Keskustele poikasi kanssa, tai sitten tee vaikka nimetön lasu.
Kiitos, koetan keksiä tähän jonkun ratkaisun, vaikka poikani kanssa yhdessä.
Jos kyse on ollut yhdestä kerrasta ja vähäisestä käytöstä, niin ehkä asian voisi unohtaa.
Jos ei, niin sitten voisit kysellä pojaltasi tarkemmin, missä yhteydessä käyttöä tapahtuu, minkä jälkeen voit mahdollisesti huomata asian itse (esimerkiksi, jos jossain ulkosalla ryypiskelee) ja sitten voit kertoa asiasta ilman, että petät kenenkään luottamusta.
Pojallesi saattaa olla hyvin tärkeää, ettei ainakaan se hänen kaverinsa saa tietää, että poikasi on kertonut tietonsa sinulle.
Tässä kertomisessa (poikasi kertoi sinulle ap) voi olla kyse myös siitä että poikasi kokee painetta itsekin juoda kun kaverinsa juo. Ehkä kaveri painostaa juomaan?
Tällöin poikasi saattaa odottaa myös sinulta ap tiukkaa ”ei” kieltoa ja mahdollisesti jopa rajoitusta yhdessäoloon. Varhaisteinin/teinin on vaikea sanoa kaverilleen että ”en tuu nyt sinne xxxx taas viikonloppuna” (tai milloin onkaan). On helpompi sanoa että ”v*ttu mutsi ei anna mun tulla”.
Tämä voi siis olla avunhuuto ap:n pojalta ap:lle.
Mieti tilannetta niin päin, että oma lapsesi käyttäisi päihteitä ja hänen kaverinsa äiti tietäisi mutta ei kertoisi sinulle. Kannatan tuota mitä joku jo ehdotti, että kerrot asiasta jotenkin niin, ettei käy ilmi, että juuri poikasi on kertonut.
Vierailija kirjoitti:
Ootko oikeasti noin tyhmä?!! Totta kai sinun pitää kertoa kaverilles jos hänen LAPSI juo alkoholia
Pitää kertoa, jos sen muuten tietäisi, mutta kun se tieto tuli siten, että se on luottamuksella kerrottu.
Tuo kertominen pilaa lapsen kaverisuhteen, äiti-poikasuhteen ja voi pilata äitien ystävyyssuhteen. Tämä äiti, kun voi sanoa, että minun lapsi ei juo ja suuttuu iäksi.
Vierailija kirjoitti:
Tässä kertomisessa (poikasi kertoi sinulle ap) voi olla kyse myös siitä että poikasi kokee painetta itsekin juoda kun kaverinsa juo. Ehkä kaveri painostaa juomaan?
Tällöin poikasi saattaa odottaa myös sinulta ap tiukkaa ”ei” kieltoa ja mahdollisesti jopa rajoitusta yhdessäoloon. Varhaisteinin/teinin on vaikea sanoa kaverilleen että ”en tuu nyt sinne xxxx taas viikonloppuna” (tai milloin onkaan). On helpompi sanoa että ”v*ttu mutsi ei anna mun tulla”.
En usko että tässä on mitään painostusta, poika juo yksin samalla kun pelaa huoneessaan tietokonepelejä. No, nää on vaikeita juttuja.
-ap
Jos tälle pojalle nyt sattuisi esim alkoholimyrkytys, pystyisitkö elämään syyllisyyden kanssa? Itse en pystyisi. Tässä voi olla kyse elämästä ja kuolemasta. Oma lapsesi tämän ymmärtää, jos vaan selität asian hänelle.
Kyseessä on lapsi, joten et voi ummistaa silmiäsi asialta. Jos et muuten kykene asiaa ratkaisemaan, niin tee edes lastensuojeluilmoitus.
Älä petä lapsesi luottamusta. Kannatan tuota, että "huomaat" asian itse tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko että tässä on mitään painostusta, poika juo yksin samalla kun pelaa huoneessaan tietokonepelejä. No, nää on vaikeita juttuja.
-ap
Mistä hän saa alkoholin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Tuntuu kyllä oudolta, että vanhemmat eivät olisi mitään tajunneet, jos kerran poika ihan kotonaan juo.
Riippuu lapsesta. Jos kyseessä on muuten hyvin käyttäytyvä ja älykäs nuori joka pärjää hyvin koulussa, niin ehkä tällaisen yksittäisen asian voi katsoa läpi sormien. Jos taas on muutenkin huonokäytöksinen, niin sitten varmaan vanhemmat muutenkin alkaa jossain vaiheessa epäillä että kai se alkoholiakin käyttää. Molemmissa tapauksissa siis priorisoisin oman lapsen luottamuksen ja pitäisin omana tietona.
Lasun voi tehdä nimettömänä, kerrot vaikka nähneen lapsen itse humalassa, et kerro pojalle, eikä kenenkään luottamus kärsi... Silti lapsella on mahdollisuus saada apua.
Ja kun näitä kahta asiaa punnitsee, niin oma pojan luottamus on tietnkin tärkeämpi tulevaisuudessa.