Millaista on työskennellä aikuissosiaalityö sä?
Minulla on kokemus lastensuojelusta, ja sehän on rankkaa työtä. Millaista on aikuissosiaalityö? Onko niin ankeaa kuin annetaan kuvaa? Ovatko päivät kiireisiä, voiko omaa työtä ja kalenteria suunnitella jne? Kuulisin käytäntöä.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Mikä koulutus etuuskäsittelijöillä on?
Merkonomi, tradenomi, sosionomi... Mitään tiettyä koulutusvaatimusta ei kai ole.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aikuissosiaalityön asiakas. En tupakoi enkä ryyppää, minulla on maisterintutkinto ja ammattitaitoa ja työkokemusta runsain mitoin. En ole koskaan ollut parisuhteessa, joten ihmissuhdesotkujakaan ei ole.
Kolmenkymmenen vuoden täystyöllisyyden jälkeen yllättänyt työttömyys on tehnyt elämästäni sietämättömän ja ajanut minut polttamaan siltoja takanani. Olen kertonut kahdelle sosiaalityöntekijälleni aivan selvästi, että heillä - tai ylipäätään kenelläkään - ei ole mitään mahdollisuuksia auttaa minua korjaamaan tilannetta. Kunnioitan heidän rautaista ammattitaitoaan, mutta tiedän, ettei se auta. He silti yrittävät vielä, mikä ei varmasti ole helppoa. Yksin en jaksaisi, ja he ovat ainoat keskustelukumppanini. Haluaisin tehdä heidän työnsä helpommaksi, muttei se onnistu. Minä olen katsellut tätä tilannetta vuosia kauemmin kuin he, joten he eivät tiedä, että tilanne on toivoton. Vielä pari vuotta sitten olisi ollut toisin. Harmi.
Niin, jos et itse halua tehdä asioille mitään, niin eihän sille sitten mitään voi. Eli ilman jarruja helvettiin?
Vierailija kirjoitti:
Helppoa.
Asiakkaina on yhteiskunnan yksinkertaisimmat, joten ei mitään rakettitiedettä.
Sehän siitä työstä juuri tekee vaativaa ja rankkaa. Paljon helpompaahan on työskennellä vastuuntuntoisten ja pärjäävien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aikuissosiaalityön asiakas. En tupakoi enkä ryyppää, minulla on maisterintutkinto ja ammattitaitoa ja työkokemusta runsain mitoin. En ole koskaan ollut parisuhteessa, joten ihmissuhdesotkujakaan ei ole.
Kolmenkymmenen vuoden täystyöllisyyden jälkeen yllättänyt työttömyys on tehnyt elämästäni sietämättömän ja ajanut minut polttamaan siltoja takanani. Olen kertonut kahdelle sosiaalityöntekijälleni aivan selvästi, että heillä - tai ylipäätään kenelläkään - ei ole mitään mahdollisuuksia auttaa minua korjaamaan tilannetta. Kunnioitan heidän rautaista ammattitaitoaan, mutta tiedän, ettei se auta. He silti yrittävät vielä, mikä ei varmasti ole helppoa. Yksin en jaksaisi, ja he ovat ainoat keskustelukumppanini. Haluaisin tehdä heidän työnsä helpommaksi, muttei se onnistu. Minä olen katsellut tätä tilannetta vuosia kauemmin kuin he, joten he eivät tiedä, että tilanne on toivoton. Vielä pari vuotta sitten olisi ollut toisin. Harmi.
Niin, jos et itse halua tehdä asioille mitään, niin eihän sille sitten mitään voi. Eli ilman jarruja helvettiin?
Mihin kohtaan kroppaasi sait tyydytystä, kun kirjoitit tuon? Jos helvetti olisi olemassa, meistä kahdesta sinne olisit nyt matkalla sinä. Ja jos karma olisi olemassa, sinulta palaisi pian talo. Ja jos maailmankaikkeudessa olisi oikeutta, sinun geenisi eivät pääsisi jatkumaan, mikä olisi hyväksi ihan kaikille.
Vierailija kirjoitti:
On se kivempaa kuin lastensuojelussa. Itse työ. Resursseista saat kyllä tapella paljon kovempaa kuin lastensuojelussa.
Mitä resurssien tappelulla meinataan tässä?
Moni viihtyy aikuissosiaalityössä pitkään. Lastensuojelussa on taas suuri vaihtuvuus. Aikuissosiaalityö on usein mielekkäämpää kun asiakas haluaa ottaa apua vastaan. Toki heillä ei ole mitään elämänhallinnantaitoja useinkaan..Selvitä työpaikan henkilökunnan vaihtuvuus koska se kertoo paljon.
Saman perheen jäseniä sukupolvi toisensa jälkeen asiakkaana ja ihan just jetsulleen samat asiat ongelmana! Ihan samat. Eipä paljon pojasta polvi parane. Se on niin surkeeta. Ne ei voi edes kuvitella muuttavansa pois siitä kotilähiöstä mihinkään, koska ja miljoona eri syytä.
Turussa on annettu meille kaikille alalla tiedoksi, että harkinnanvaraiseen ei ole rahaa ja sitä ei myönnetä. Tekee toki homman helpommaksi mutta kyllä se joskus tuntuu hiton väärältä , kun näkee ja tietää että sillä tuella olisi todella vaikutusta.
On todella aikuisia nöyryyttävää ja epänormaalia että köyhiä yritetään väkisin työntää "kasvatettavaksi" kuin lapsia. Että joku sossutäti alkaa aikuiskasvattajaksi, eli tarhatädiksi tai kuulustelijaksi. Kasvatukset tehtiin jo lapsena ja nuorena. Tiedot tulevat muutenkin ihmisille, jos on jotain uutta tai mitä pitäisi tietää. Ei kaikki ole mitään dementikkoja että pitää toistella ja vammaisetkin haluavat hyvää kohtelua. Uteleminen on tietojen kalastelua ja tietoturvariski.
Mua on siellä autettu esim. mt-palveluihin ohjautumisessa ja oltu siinä tukena, varailtu aikoja yms. Sos.fobiaa taustalla. Tiedä sitten että minkälaisena ne sossut sen työn kokee, mutta näin asiakkaana on kiva kun on joku luotettava henkilö joka auttaa hoitamaan sellaisia asioita mihin itsellä ei rohkeus riitä.
Vierailija kirjoitti:
Mua on siellä autettu esim. mt-palveluihin ohjautumisessa ja oltu siinä tukena, varailtu aikoja yms. Sos.fobiaa taustalla. Tiedä sitten että minkälaisena ne sossut sen työn kokee, mutta näin asiakkaana on kiva kun on joku luotettava henkilö joka auttaa hoitamaan sellaisia asioita mihin itsellä ei rohkeus riitä.
Varaako puolesta aikaa siis johonkin mieppiin vai mihin? Kuinka tiheästi yhteydenottoa / tapaamista aikuissosiaalityöstä? Kiva että apua olet saanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varaako puolesta aikaa siis johonkin mieppiin vai mihin? Kuinka tiheästi yhteydenottoa / tapaamista aikuissosiaalityöstä? Kiva että apua olet saanut
On varannut joo. Ei se yhteydenpito mitenkään tiheää ole. Aikalailla sitten kun aika varattu, eli minut siirretty eteenpäin jonkun toisen vastuulle, loppuu yhteydenotot. Saattaa ne sieltä kysyä että kävinkö/miten meni. Sitten sanovat että saa ottaa yhteyttä jos tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko aikuisstyö lähinnä rahapäätösten tekemistä ja pikkutarkkaa laskemistyötä? Kuin toimistosihteerinä?
Siis kuvitteleeko joku vielä, että aikuissosiaalityö on toimeentulotukityötä??
Kuka sitten tekee toimeentulotukityötä?
Etuuskäsittelijät, mutta jonkin verran myös sossut. Harkinnanvarainen ttt on edelleen sossussa.
Aika paljonkin sossut. Meille ainakin tulee täydentävän hakemuksia ovista ja ikkunoista. Tiedän kyllä, että näissäkin on eroja hyvinvointialueittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko aikuisstyö lähinnä rahapäätösten tekemistä ja pikkutarkkaa laskemistyötä? Kuin toimistosihteerinä?
Siis kuvitteleeko joku vielä, että aikuissosiaalityö on toimeentulotukityötä??
Kuka sitten tekee toimeentulotukityötä?
Etuuskäsittelijät, mutta jonkin verran myös sossut. Harkinnanvarainen ttt on edelleen sossussa.
Aika paljonkin sossut. Meille ainakin tulee täydentävän hakemuksia ovista ja ikkunoista. Tiedän kyllä, että näissäkin on eroja hyvinvointialueittain.
Mihin kaikkeen täydentävää haettu esimerkiksi? Mitä mm. Hyväksytttäviä syitä?
Mikä koulutus etuuskäsittelijöillä on?