Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvä paistinpannu?

Vierailija
17.05.2020 |

Kehukaa hyvää paistinpannua, mielellään teflon tms. pintainen pannu?!

Turhauttaa, taas on yksi pannu tullut tiensä päähän. Olemme kokeilleet Fiskarsin yms pannuja, mutta mikään ei tunnut kestävän. Täytyykö tämä vain hyväksyä?

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole saanut hiiliteräspannua toimimaan, vaikka olen ymmärtääkseni tehnyt kaiken oppikirjan mukaan: pesen pelkällä vedellä, öljyän ja rasvapoltan usein. Pannun pohja on tasaisen pikimusta, mutta jotenkin nihkeän tuntoinen. Olen kokeillut rasvapolttoon sekä perinteistä rypsiöljyä että oikeaa silavaa, mutta silti kaikki herkempi tarttuu pohjaan. Joku jauhelihakastike tai vastaava toki onnistuu.

Liikaa rasvaa, liian vähän lämpöä poltossa. Sitä rasvaa ei tarvita siinä poltossa kuin se mitä nihkeällä talouspaperilla pyyhkäisemällä siihen pintaan jää.

Vierailija
82/91 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole saanut hiiliteräspannua toimimaan, vaikka olen ymmärtääkseni tehnyt kaiken oppikirjan mukaan: pesen pelkällä vedellä, öljyän ja rasvapoltan usein. Pannun pohja on tasaisen pikimusta, mutta jotenkin nihkeän tuntoinen. Olen kokeillut rasvapolttoon sekä perinteistä rypsiöljyä että oikeaa silavaa, mutta silti kaikki herkempi tarttuu pohjaan. Joku jauhelihakastike tai vastaava toki onnistuu.

Liikaa rasvaa, liian vähän lämpöä poltossa. Sitä rasvaa ei tarvita siinä poltossa kuin se mitä nihkeällä talouspaperilla pyyhkäisemällä siihen pintaan jää.

Liiasta rasvasta tuskin on kyse sillä talouspaperilla olen nimenomaan levittänyt niin ohuen kerroksen kuin suinkin mahdollista. Liian alhainen lämpö sen sijaan voi ehkä olla selitys. Pitää kokeilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen opetellut paistamaan rosterisella pannulla (Fissler Original Pro), jolloin yksi pannutyyppi käy kaikkiin omiin tarpeisiini. Muut pannut ovat menneet kiertoon.

Siis oikeasti joku laittaa melkein 350 euroa paistinpannuun?

Ei nuo Saksasta tilaamalla maksa korkeintaan kuin kolmasosan Suomen hinnoista (tuosta mainitsemastasi)...

Vierailija
84/91 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiiliteräspannu toiminut noin 20 vuotta ja sekin on ollut käytössä puolisollani jo ennen sitä. Kasvikset onnistuu miten haluaa mutta kalan ja lihan kanssa tarpeeton kääntely pitää osata jättää pois, mutta riittävä irrottelu pitää hallita(hieman jäähtyneestä pannusta irtoaa mikä vaan jos onnistuu jämähtämään kiinni). Teflonissa on se hyvä puoli että jos ei hallitse raaka-ainetta niin voi kääntää sitä niin paljon kuin huvittaa, mutta huonoa ruoanlaittoa se silti on. En ole käyttänyt teflonia enää 15vuoteen. 

Parempi kalalle ja lihalle on valurautapannu joita minulla on 4 kpl. Vanhin niistä on perintökalleus ja sillä tehdään ruokaa jo kolmannessa sukupolvessa.

Hiiliteräs alkaa toimimaan vasta kun siihen tulee se pinttynyt "kivi"pinta(kalkki + mineraalit)

Juuri mitään hoitoa en noille pannuille tee, pesen heti käytön jälkeen kuumalla vedellä ja hinkkaamalla harjalla. Paitsi joskus kun menee ihan kuivaksi jostain sienten paistosta jne niin öljyän ohuelti. 

Vierailija
85/91 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostelen vanhaa ketjua, kun etsinnässä hiiliteräspannun rinnalle joku vähän helpompi pannu. (Hiiliteräspannu on ihan uusi ja luin että voi kestää kauan ennen kuin siihen saa kunnon tarttumattoman pinnan). Mietinnässä joko Greenpan Barcelona tai Fiskars Norden Steel, onko kokemuksia näistä?

Vierailija
86/91 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja toisin kuin ap, en halua missään nimessä teflon-pintaa.

Vierailija
87/91 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei kertokaas pannutietäjät! Edellinen asukas oli jättänyt kuparipannun keittiön kaappiin. Se on aivan iskemätön, kuin uusi. Se on siis ulkopinnaltaan kuparia ja sisäpuolelta jotain teräksen tapaista (väristä ainakin). En ole minäkään sitä käyttänyt. Mihin paistamiseen se sopii? Käyttövinkkejä ottaisin vastaan, ja kokemuksia tietysti.

Oma kokemus noista on, että ovat yleensä hankalia. Matalien lämpötilojen pannuja, esillelaittoon tai sitten jonkun one-pot ruoan hauduttamiseen uunissa, jos myös kahva on metallia. Tosin uuninkestävyydestä en osaa sanoa, löytyykö merkkiä tai tietoja pannussa? 

Metallia on kahvakin, kiinnitetty niiteillä pannuun. Kaivelin sen esille mutta syynäyksestä huolimatta en löytänyt siitä mitään stanssia tai siis valmistajan merkkiä. Nyt kun sitä katselin, voi olla, että sisäpinta ei olekaan terästä koska on vähän himmeää, voisiko olla jotain muuta metallia.

Eikös kupariesineissä useinkin ole sisäpuoli teräksenvärinen? Muistan, että jotenkin se pinnoitus liittyy myrkyllisyyden eliminoimiseen. Eli jos olisi kauttaaltaan kuparia, olisi epäterveellinen?

Vierailija
88/91 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ollut kaksi hiiliteräspannua nyt n. 7 vuotta. Hyvin pelittää päivittäisessä käytössä.

Toinen on wok-pannutyyppinen ja toinen paksupohjaisempi. Ainoa miinuspuoli, jonka keksin, on et paksupohjainen on aika painava tiskata.

Minusta toimivat ihan siinä kuin tefloniset mitä nyt olen joskus kylässä tai reissussa käyttänyt sellaista. Eli ei ole mitenkään vaikea käytössä hiiliteräspannu.

Valurautapannu meillä oli myös, mutta se hävitettiin kun oli mielestämme hankalapaloi pohjaan, ruostui, oli vaikea säätää lämpötilaa yms. Hiiliteräspannu on ihan tavallisen paistinpannun oloinen tässä suhteessa.

Vierailija
89/91 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

teflonpannut ovat lyhytikäisiä, pinnoite kuluu ennemmin tai myöhemmin. hiiliteräs- ja valurautapannut kestävät äidiltä tyttärentyttärelle ja ovat monen mielestä parhaat käyttöominaisuuksiltaan, mutta vaativat vähän totuttelua jos on käyttänyt vain pinnoitettuja.

Valurautapannun käytön opettelin jo ekana, kun muutin syntymäkodista pois. Ehdoton kapine keittiössä!Mieli tekisi kokeilla myös hiiliterästä. Kaasuliesi on hyvä tuttu. Ravintoloissa kai käytetään myös kuparipannuja. onko tietoa?

Nuo päällystepannut kuluvat loppuun muutamassa vuodessa, jos käyttää esim 5 päivänä viikossa. Ei auta hieno merkki ja kova hinta. Siitä syystä hyvä valinta sen välttämättä haluavalle on Tefal. Se kestää kuten muutkin sen tyypin laatupannut olematta ruokottoman kallis luokassaan. Mutta keittiö ilman kunnon valurautapannua ei ole keittiö, kodin sydän, se on vain ruokapysäkki!

Vierailija
90/91 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useiden kokeilujen jälkeen Kovanaama on paras ja käytössä kestävin,  jos käyttää ja hoitaa oikein.

Kovanaama on muuten Fiskarssin ja se kalliimpi merkkipannu. 

Kovanaaman pinnoite kestää paljon huonommin kuin Tefalin.

Ikävä kyllä.

Swiss Diamond on hyvä.

Vierailija
91/91 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin kaksikin teräspannua. Kumpaakaan en ikinä saanut käyttöön. Molemmista irtosi alkuputsausta tehdessä kummallista mustaa muhjua. Vaikka miten pesin ja keittelin, niin aina vain irtosi mustaa, kun pyyhkeellä kuivasi. Toinen oli Lidlin pannu, toinen muistaakseni Tefal tai vastaava. Tietääkö kukaan, mitä se musta on?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme