Hyvä paistinpannu?
Kehukaa hyvää paistinpannua, mielellään teflon tms. pintainen pannu?!
Turhauttaa, taas on yksi pannu tullut tiensä päähän. Olemme kokeilleet Fiskarsin yms pannuja, mutta mikään ei tunnut kestävän. Täytyykö tämä vain hyväksyä?
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Swiss Diamond, kalliimman puoleinen, mutta pinnoite pysynys nyt jo kuusi kertaa kauemmin kuin noissa ikean pannuissa tai Housen pannuissa, että se siitä niiden hyvyydestä
Minulla on päinvastaisia kokemuksia swissin pannuista. Paria on tullut kokeiltua eikä pinnoitteet kestä sen paremmin kuin halpispannuissa, lompakko tosin kevenee. Olen kokeillut useaa eri merkkiä, halpaa ja kallista ja todennut, että pinnoitetut pannut ei vaan kestä. Viimeisimmät pannut olen ostanut ikeasta, kestävyys samaa tasoa swiss diamondin kanssa, mutta hinta on kolmasosan.
Ei taida vissiiin oikein induktioliedelle sellasta löytyä?
Unohda suosiolla kaikki pinnoitetut pannut, ne nyt vaan ei kestä. Valurautapannu on painavampi, mutta se kestää ihan kirjaimellisesti isältä pojalle. Sitä ei yksinkertaisesti pysty saamaan peruuttamattomasti pilalle.
Kun ostat valurautapannun, sinun ei enää ikinä tarvitse ostaa uutta paistinpannua. Kun ostat pinnoitetun pannun, on vain ajan kysymys, milloin joudut taas pettyneenä toteamaan, että ei kestänyt tämäkään ja joudut taas ostoksille.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä te oikein teette niille pannuille jos ne vuoden-parin jälkeen on roskiskamaa? Mä en kuollaksenikaan muista mikä pannu mulla on kun olen sen lahjasi saanut, mutta seitsemättä vuotta mennään jo sen kanssa eikä naarmuakaan. On liki päivittäin käytössä.
Ne pinnoitetut pannut ei vaan kestä kuumia lämpötiloja. Kun mies laittaa pannun liedelle kuumenemaan ja lähtee sitten vaeltamaan jonnekin ja unohtaa, että oli aikeissa paistaa jotain, niin ei pinnoitettu pannu kestä tällaista. Meillä jouduttiin ostamaan pannu kaksi kertaa vuodessa ennen kuin järki voitti ja siirryimme valurautapannuun. Sitä ei yksinkertaisesti pysty tärvelemään, mitään muita pannuja ei kannata edes harkita.
Green Pan Barcelona, moninkertainen testivoittaja. Kestänyt minullakin jo vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Etsin korkeareunaisessa pannua, jolla voi paistaa, jonka voi laittaa uuniin, ja jossa on lasikansi. Todella vaikea löytää just sopiva. Pitäisi saada tehtyä munakkaat ja wokit, lihojen tai kalojen ja kasvisten paisto myös samalla pannulla.
Pihveille on erikseen valurautapannu mutta siinä on puukahva. Tosin pannu on mahtava käyttää ja pihvit menee sitten eri astiassa uuniin.
Sen puukahvan saa varmasti irrotettua. Meilläkin on valurautapannussa puukahva, mutta sen puukahvan sisälä menee valurautainen ydin ja sen saa kiertämällä irti. Siinä on päässä reikä, jonka läpi voi työntää vaikka ruuvimeisselin että saa vääntöä siihen aukiruuvaamiseen. Puukahva irrotetaan silloin kun pannu laitetaan uuniin rasvapolttoa varten.
Ostin Tokmannista pari keraamista paistinpannua (Kotikulta-merkki) vuonna 2016, ja vasta nyt toinen on ruvennut falskaamaan ja tarttuu pohjaan. Kesti lähes 4 vuotta, ja maksoi vain 6 € tarjouksesta! On siis vielä toinen lähes käyttämätön pannu, ja sillä vielä pärjäilee.
T. Lidl-mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiiliteräspannut on pelkkä meemi, samoin nämä brändien nimeen vannovat.
Valurautapannukaan ei ole optimaalinen kaikkeen paistamiseen.
Kuten? Paistan täydellisiä kananmunia valuraudalla. Kikka on opetella tuntemaan pannun oikeat lämpötilat ja laittamaan ruokaa.
Itse en paista valuraudalla esim. kalaa, koska en halua kalanhajuisia pihvejä syödä seuraavalla kerralla
Zinc
Helpointa on olla paistamatta kalaa laisinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Etsin korkeareunaisessa pannua, jolla voi paistaa, jonka voi laittaa uuniin, ja jossa on lasikansi. Todella vaikea löytää just sopiva. Pitäisi saada tehtyä munakkaat ja wokit, lihojen tai kalojen ja kasvisten paisto myös samalla pannulla.
Pihveille on erikseen valurautapannu mutta siinä on puukahva. Tosin pannu on mahtava käyttää ja pihvit menee sitten eri astiassa uuniin.
Ettei vaan se puukahva olisi irroitettava, kuten mulla yhdessä valuraudassa. Sen voi laittaa ilman kahvaa uuniin, ja olen laittanutkin esim. paisteja.
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Itse olen opetellut paistamaan rosterisella pannulla (Fissler Original Pro), jolloin yksi pannutyyppi käy kaikkiin omiin tarpeisiini. Muut pannut ovat menneet kiertoon.
Siis oikeasti joku laittaa melkein 350 euroa paistinpannuun?
Vierailija kirjoitti:
Ei taida vissiiin oikein induktioliedelle sellasta löytyä?
Löytyy. Hard Face Optiheat. Ei ylikuumene, tehty induktioliedelle.
Pinnoitetut pannut ovat lämmitykseen/haudutukseen (pestään myös hellävaroen). Paistamiseen soveltuvat pannut ovat hiiliterästä/valurautaa.
In Tefal We Trust, kuten Jamie Oliverkin.
Pari Greenpan pannua täällä. Toinen pihveille ja toinen letuille. Toimii kaasuliedellä. Greenpan on käsittääkseni kemiallisesti turvallisin noista pinnoitetuista pannuista.
Käytän mieluiten valurautapannua. Pannulla on ikää 40 vuotta. Toinen kestokapistus on valurautapata, jossa uuniruoka hautuu hyvin.
En ymmärrä, miksei valurautapannussa voi paistaa kalaa. Itse kiehautan paistamisen jälkeen pannussa vähän vettä, hankaan patasudilla ja voitelen levyllä kuivatun pannun öljyllä. Ikänä ei ole pihvit maistuneet kalalta eikä päinvastoin.
Eilen paistoin pannullani lettuja, kun oli ylijäämämaitoa.
Sama dilemma täällä, pinnoitepannu (viimeisimpänä Heirol) alkaa kuoriutua vuodessa. Meillä kaasuliesi joka ilmeisesti sitten useimmiten liian kuuma. Mutta valuraudalla tuntuu, että pitää läträtä öljyllä ja tulee kaikesta käristystä, kun haluisin enemmän sellaista kevyttä tuntumaa esim kasviksiin. Kokkikaupassa eivät osaa auttaa. Otanko nyt sitten hiiliteräksen seur kokeiluun, vai Fisslerin tai Greenpanin?
Itse en ole saanut hiiliteräspannua toimimaan, vaikka olen ymmärtääkseni tehnyt kaiken oppikirjan mukaan: pesen pelkällä vedellä, öljyän ja rasvapoltan usein. Pannun pohja on tasaisen pikimusta, mutta jotenkin nihkeän tuntoinen. Olen kokeillut rasvapolttoon sekä perinteistä rypsiöljyä että oikeaa silavaa, mutta silti kaikki herkempi tarttuu pohjaan. Joku jauhelihakastike tai vastaava toki onnistuu.
No mä en halua valurautapannu kun siihen pitää niin paljon rasvaa käyttää!
Itse olen opetellut paistamaan rosterisella pannulla (Fissler Original Pro), jolloin yksi pannutyyppi käy kaikkiin omiin tarpeisiini. Muut pannut ovat menneet kiertoon.