Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten vähästä menet koronatestiin?

Vierailija
17.05.2020 |

Jos sinulle tulisi lievää kurkkukipua, mutta ei muits oireita, niin
-lähtisitkö heti koronatestiin?
-eristäytyisitkö kotiin, kuinka pitkäksi ajaksi?
-eristäytyisivätkö perheenjäsenesi kotiin?
-olettaisitko, että se on vain lievää normiflunssaa, koska uutisten mukaan korona ei leviä Suomessa enää, ja kävisit kaupoissa ja asioilla ihan normaalisti?
Jos siis ainoa oire olisi lievä kurkkukipu - käsi sydämellä, miten toimisit?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testejä on tehty Suomessa niin vähän, että on vaikea uskoa, että ne testatut olisivat ainoita flunssaoireisia koko Suomessa.

Vierailija
2/30 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalisti töissä käyn. Ei ole vaihtoehtoja. En ala palkatonta ottamaan ja sitä vaatisi jo pelkkä testiin pääseminen jos eivät niitä tee viikonloppusin kaupungin ainoassa päivystävässä sairaalassa ja siellä jono aina sellainen etten mene kurkkukivun takia istumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin noilla oireilla koronatestissä. Olen sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijä. Poissa töistä tulokseen (negatiivinen) saakka ja lisäksi vielä yhden päivän, kun oireet helpottivat nopeasti.

Vierailija
4/30 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sote -alalla töissä. Olen ollut pari jaksoa etätöissä lievien flunssaoireideb vuoksi. Silloin ei vielä päässyt testeihin kaikki oireilevat, tuskin olisin silti mennyt. Kotona niin kauan, että oireet on ohi ja takas töihin.

Vierailija
5/30 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin testiin, koska työnantaja vaatii sitä / maksaa testin.

Töihin ei ole mitään asiaa jos pienetkin oireet

Vierailija
6/30 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut monta viikkoa keuhkot tulessa. Johtunee astmasta niin en mene lääkäriin.

Vierailija
7/30 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttu on niin, että olen jo käynyt kerran koronatestissä usesmpi kuuksusi sitten jonkin aiemman flunssan johdosta. Ihmetyttää, että kuinka tiheään yksi ja sama ihminen voi pyytää päöstä testeihin?

Minulla on varmaan enemmän flunssia kuin muilla sitten, tai tämä on ongelma, joks on yleinen ja josta ei puhuta. Siis saan jonkintasoisen flunssan ehkä kerran kuukaudessa, olen aina ollut sellainen lapsesta lähtien. Enhän voi alkaa elää pysyvässä karanteenissakaan. Ennen tätä koronaa en ole edes tajunnut, että olen elänyt ehkä ison osan elämästäni puolikuntoisena, mutta nyt kaikkiin oireisiin kiinnittää huomiota erilsilla.

Ap

Vierailija
8/30 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin korona testiin, jos minulla olisi yli 40 asteen kuume toista viikkoa ja alkaisi tulla hengitysvaikeuksia. Muissa tapauksissa en kotoa poistuisi, koska siinä on aina riski tartuttaa ja koronan tarkoituksellinen tartuttaminen on rikos kuten HIVin levittäminenkin. Olen pyrkinyt varautumaan koronaan hankkimalla lääkkeitä etukäteen, ja netistä etsin mistä maista voi tilata postitse koronaan muissa maissa käytettäviä lääkkeitä, jotka saa tilattua ilman reseptiä.

Vierailija
9/30 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menisin korona testiin, jos minulla olisi yli 40 asteen kuume toista viikkoa ja alkaisi tulla hengitysvaikeuksia. Muissa tapauksissa en kotoa poistuisi, koska siinä on aina riski tartuttaa ja koronan tarkoituksellinen tartuttaminen on rikos kuten HIVin levittäminenkin. Olen pyrkinyt varautumaan koronaan hankkimalla lääkkeitä etukäteen, ja netistä etsin mistä maista voi tilata postitse koronaan muissa maissa käytettäviä lääkkeitä, jotka saa tilattua ilman reseptiä.

Se rikos tulee ymmärtääkseni kyseeseen sen jälkeen, kun on saanut positiivisen testituloksen, eikä siis ennen sitä.

Vierailija
10/30 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juttu on niin, että olen jo käynyt kerran koronatestissä usesmpi kuuksusi sitten jonkin aiemman flunssan johdosta. Ihmetyttää, että kuinka tiheään yksi ja sama ihminen voi pyytää päöstä testeihin?

Minulla on varmaan enemmän flunssia kuin muilla sitten, tai tämä on ongelma, joks on yleinen ja josta ei puhuta. Siis saan jonkintasoisen flunssan ehkä kerran kuukaudessa, olen aina ollut sellainen lapsesta lähtien. Enhän voi alkaa elää pysyvässä karanteenissakaan. Ennen tätä koronaa en ole edes tajunnut, että olen elänyt ehkä ison osan elämästäni puolikuntoisena, mutta nyt kaikkiin oireisiin kiinnittää huomiota erilsilla.

Ap

Mä olen ehtinyt sairastaa flunssaan kolmeen kertaan tämän koronahärdellin keskellä. En kertaakaan ole koronatestissä käynyt, koska ei ollut korkeaa kuumetta. Onko sulla AP ollut kuume monta päivää yli 39 ja asteikolla 1-10 kuinka vaikeaa on hengittää?

Vierailija
11/30 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se rikos tulee ymmärtääkseni kyseeseen sen jälkeen, kun on saanut positiivisen testituloksen, eikä siis ennen sitä.

No siinä tapauksessahan ei kannata käydä koronatestissä lainkaan vaan levittää menemään vaan.

Vierailija
12/30 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi vähästä testiin. Olen tehnyt koko ajan etätöitä sekä tilannut päivittäistavarat ja muun tarvitsemani kotiinkuljetuksella. En ole tavannut muita ihmisiä. Riski, että mulla olisi kotonavirus, on siis varsin pieni. 

Vierailija
13/30 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi testiin, koska siitä tulee automaattisesti määräys olla eristyksissä. Jatkaisin nykyelämää ihan huolettomasti. Yritin 2 vko sitten testeihin, ei kuulemma ollut mitään aihetta, mutta olisi pitänyt pysyä varmuudeksi kotona. Vastasin, että kiitos ei, koska jos ei ole puhelinneuvonnan mielestä aihetta testiin, niin tuskin minä silloin voisin koronaa sairastaa.

Vierailija
14/30 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi vähästä koronatestiin. Minun mielestäni saisi tehdä rangaistavaksi mennä turhaan testiin, koska terveydenhuollolla on oikeitakin potilaita ja sairauksia, joihin on olemassa lääkkeetkin.

Vierailija
15/30 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En menisi vähästä koronatestiin. Minun mielestäni saisi tehdä rangaistavaksi mennä turhaan testiin, koska terveydenhuollolla on oikeitakin potilaita ja sairauksia, joihin on olemassa lääkkeetkin.

Päinvastoin koronan kitkeminen pois tarvitsee sitä, että kaikki menevät testiin matalalla kynnyksellä. Muuten se jatkaa leviämistään edelleen. Testiin hakeutumiseen pitäisi kannustaa, ja niinhän nyt kannustetaankin juuri siitä syystä.

Vierailija
16/30 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mä olen ehtinyt sairastaa flunssaan kolmeen kertaan tämän koronahärdellin keskellä. En kertaakaan ole koronatestissä käynyt, koska ei ollut korkeaa kuumetta. Onko sulla AP ollut kuume monta päivää yli 39 ja asteikolla 1-10 kuinka vaikeaa on hengittää?

Ei ole kuumetta, mutta sitähännon uutisoitu, etyä puolella koronatartunnan saaneista ei ole kuumetta. Eli se ei ole kovin tärkeä oire, voi hyvin olla korona ja supertartuttajakin, vaikkei olisi yhtään kuumetta, eikä itseasiassa oireita ollenkaan.

Ap

Vierailija
17/30 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mene lievän kuumeettoman flunssan takia testiin enkä hae saikkua. Pidän huolta omasta hygieniastani ja pyrin olemaan tartuttamatta muita, mutta töissä käyn normaalisti jos kunto sen sallii. Jos jostain syystä oikeasti epäilisin koronaa tai saisin vakavia oireita, toimisin toisin. En ole sote-alalla tai ruoan valmistuksessa tms. vastaavissa töissä. 

Ite olen myös allerginen ja flunssaherkkä, eikä tosiaan ole mahdollisuutta varmuussaikuttaa suurinta osaa vuodesta kurkun kutinan, niiskutuksen tai aivastelun takia. Älytön vaatimus. Eikä sitä noudata meillä kukaan muukaan.

Vierailija
18/30 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on normaalistikin ihan jatkuvasti puolikuntoinen olo: lihaksia särkee, joskus on vähän lämpöä, väsyttää, kurkku tuntuu karhealta, aivastuttaa, paleltaa jne. Joten jos näistä oireista menisin testeihin, joutuisin ravaamaan siellä joka viikko. En ole tavannut ketään, enkä käynyt missään muualla kuin ruokakaupassa, joten on aika epätodennäköistä, että olisin saanut koronatartunnan. Tämä nyt vain on mun normaalia elämää. En tiedä mikä mun kroppaa vaivaa.

Vierailija
19/30 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lievä kurkkukipu etenkin tähän aikaan vuodesta on käytännössä ihan normaalillanne. Lievän allergisuuden takia joten sen vuoksi en menisi.

Vierailija
20/30 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vähästä menisin koronatestiin? Käsi sydämellä: en menisi. Siis ollenkaan.

Olen moniallergikko ja kärsin ympärivuotisesta pölyallergiasta. Sairastan myös astmaa ja kakkostyypin diabetesta ja olen vieläpä ylipainoinen.

Kaikesta huolimatta työkuntoni on ihan ok ja työskentelen tällä hetkellä etänä kotitoimistolla.

Jos tulisi selviä koronaoireita, sairastaisin kotona. En tiedä, miten sitten toimisin, jos oireet kehittyisivät sietämättömiksi. Riittäisikö kanttini ottamaan se riski, että keuhkot tai sydän sanoisivat itsensä irti, sitä en tiedä.

Onneksi asun yksin, ei ole puolisoa eikä lapsia. Vanhemmatkin ovat jo menneet edes.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi