Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua! Luulin olevani hoikka ja olenkin lievästi ylipainoinen.

Vierailija
17.05.2020 |

Kävin pitkästä aikaa jäämällä ja järkytyin. Painoin 69 kg (pituus 160 cm). Ennen lapsia paino 52-56 kg. Nyt lapset teini-ikäisiä ja luulin edelleen painavani 58-60 kg, kuten muutama vuosi sitten.

Milloin itse olet käynyt vaakalla?

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyn samaistumaan ap:n tilanteeseen hyvin. Olen 162/67 ja mahdun s- ja 36- kokoisiin vaatteisiin, voisi siis tulkita hoikaksi. Mutta olen ylipainoinen!!

Wow, sulla täytyy olla tiivis/timmi kroppa? Mä oon tuo aiemmin kirjoittanut 72 -> 63.1 kiloon laihduttanut ja pituutta tosiaan 162cm. Käytän tällä hetkellä 63-kiloisena kokoa 42!! Joskus mahtuu 40 mutta 38 ei todellakaan vielä. Toki minulla on iso rintamus mutta silti. Onnittelut jos tosiaan olet noin pikkuruinen, eihäm silloin vaa'an luvulla ole väliä.

Olen 157 cm pitkä ja painoa on 62 kg ja käytän kokoa 36 tai s, housuista välillä myös 38. Mitat on 85- 72-95. En todellakaan ole lihaksikas, enkä myöskään pukeudu makkarankuoriin, vaan käyttämäni vaatteet ovat sopivan kokoisia minulle. Miten ihmeessä tämmöiset erot voi olla mahdollisia? Voiko luuston painossa olla näin paljon eroa vai mistä on kyse?

Vierailija
42/63 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy koskaan vaa'alla. Kokeilen 2 kertaa kuussa hametta, jota olen käyttänyt parikymppisenä. Jos kiristää, tarkkailen viikon syömisiäni. Ikää 54 ja harrastan liukuntaa 4-5 kertaa viikossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyn samaistumaan ap:n tilanteeseen hyvin. Olen 162/67 ja mahdun s- ja 36- kokoisiin vaatteisiin, voisi siis tulkita hoikaksi. Mutta olen ylipainoinen!!

Wow, sulla täytyy olla tiivis/timmi kroppa? Mä oon tuo aiemmin kirjoittanut 72 -> 63.1 kiloon laihduttanut ja pituutta tosiaan 162cm. Käytän tällä hetkellä 63-kiloisena kokoa 42!! Joskus mahtuu 40 mutta 38 ei todellakaan vielä. Toki minulla on iso rintamus mutta silti. Onnittelut jos tosiaan olet noin pikkuruinen, eihäm silloin vaa'an luvulla ole väliä.

Olen 157 cm pitkä ja painoa on 62 kg ja käytän kokoa 36 tai s, housuista välillä myös 38. Mitat on 85- 72-95. En todellakaan ole lihaksikas, enkä myöskään pukeudu makkarankuoriin, vaan käyttämäni vaatteet ovat sopivan kokoisia minulle. Miten ihmeessä tämmöiset erot voi olla mahdollisia? Voiko luuston painossa olla näin paljon eroa vai mistä on kyse?

Vaatteiden kokomerkinnät ja todelliset koot nyt on mitä sattuu valmistajasta riippuen. Ette todennäköisesti shoppaile samoissa kaupoissa.

Vierailija
44/63 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan kirjaimellinen painontarkkailu ja itsensä punnitseminen säännöllisesti varmasti helpottaa tietyssä koossa pysymistä, mutta rajansa kaikella. Vaa'alla joka aamu! Terveys on muutakin kuin lukemien tuijottamista. Huh.

Ap:n tarina on se tavallinen tarina. Liikakilot tulevat huomaamatta ja vaivihkaa. Vaatekoot eivät kerro mitään, koska saman valmistajan eri vaatekoot eivät paljoa eroa toisistaan tai sitten niissä on valtavasti eroja eri merkeillä. Ap:n tilanne on aika hyvä, jos vointi on ollut kuten ennenkin ja laihdutettavaa on alle 10 kiloa. Sen saa pudotettua pienillä muutoksilla ruokavaliossa ja liikunnan lisäämisellä kun ei aseta itselleen liian tiukkaa aikataulua.

Jossakin määrin painon lisääntyminen voi olla luonnollistakin ikääntyessä, koska hyvin harvan aikuisen elimistö kuluttaa energiaa enää samalla tavalla kuin nuorena, ja harvalla on edes aikaa treenata joka hemmetin päivä.

Vierailija
45/63 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatteiden kokomerkinnät ja todelliset koot nyt on mitä sattuu valmistajasta riippuen. Ette todennäköisesti shoppaile samoissa kaupoissa.

Käytän paljon ihan halpis ketjuliikkeiden vaatteita. ( lindex, hm, zara, mango, vila jne) Olisi kiva kuulla tuon kokoa 42 käyttävän mitat. Vaikea uskoa, että eri valmistajien kokomerkinnät poikkeaisi niin paljon, että koot 36 ja 42 olisivat lähellä toisiaan. Mun kokemuksen mukaan kallimmissa ns. aikuisten merkeissä ( ja kotimaisissa) mitoitukset on vielä isommat. Englantilaiset merkit tosin on pieniä mitoitukseltaan.

Vierailija
46/63 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jumalauta. Jos tunnet itsesi hoikaksi ja voit hyvin, vaa’an ja bmi-huuhaan voi heittää helvettiin. Ärsyttää kun tehdään ongelmaa asiasta joka ei sitä ole.

Vierailija
47/63 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kerran kuukaudessa.

Jos housut alkaa yhtäkkiä kiristää, kyse on omalla kohdallani yleensä turvotuksesta eikä lihomisesta. Parin kilon hetkittäisiin painonnousuihin en edes reagoi, paitsi ehkä miettimällä, olenko syönyt aiempina päivinä jotain, mikä voi turvottaa.

Vierailija
48/63 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän paljon ihan halpis ketjuliikkeiden vaatteita. ( lindex, hm, zara, mango, vila jne) Olisi kiva kuulla tuon kokoa 42 käyttävän mitat. Vaikea uskoa, että eri valmistajien kokomerkinnät poikkeaisi niin paljon, että koot 36 ja 42 olisivat lähellä toisiaan. Mun kokemuksen mukaan kallimmissa ns. aikuisten merkeissä ( ja kotimaisissa) mitoitukset on vielä isommat. Englantilaiset merkit tosin on pieniä mitoitukseltaan.

Valmistusmaa ja vaatteen malli vaikuttaa tietenkin siihen, minkä kokoinen vaate istuu. Samoin kropan malli, kokoa 42 oleva voi olla ampiaisvyötäröinen tai tasapaksu. Ylä- ja alaosa voi olla eriparia.

Vierailija
49/63 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuston painossa ei, mutta kropan mallissa kyllä.

Vierailija
50/63 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aina ollut hoikka. Ja kun painoani ja bmi:tä katsoo, niin olen sitä edelleen. Lasten saannin jälkeen ja Keski-ikää lähestyessäni, voisin todeta olevani korkeintaan sellainen laiha-läski.

Mutta kun mene ilkosillani peilin eteen, olen kyllä ihan läski, pullukka. Näin siis, vaikka painoni on kohdillaan pituuteen nähden.

Jotain pitäisi tehdä, kun edes tunnin lenkki illassa ei tuloksia tuota. Mutta puntarin seuraaminen saa jäädä.

Tätä ei voi tarpeeksi korostaa, mutta lihaskuntoharjoittelua ohjelmaan. Puntille tai kotona. Naisten(kin) olisi erittäin tärkeää pitää lihaskunnosta huolta varsinkin kun ikää alkaa tulla. Vanhenee hitaammin, toimintakyky säilyy pitempään ja, no, näyttää paremmalta. Ja ei, pelkkä lenkkeily ei riitä.

Vierailija
51/63 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa kun tässä ketjussa vaan luurangot kommentoi "painaneensa kerran 5 kg enemmän jolloin bmi oli lähes 19 mutta sitten äkkiä laihdutin". (Joo oli mullakin ennen syömishäiriö.)

Vierailija
52/63 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä kuukausittain käyn vaa'alla. Tai pikemminkin kehonkoostumusmittarilla, koska se kertoo enemmän kuin pelkkä paino. Nuorempana ei tarvinnut miettiä asiaa, mutta kun 30v tuli mittariin, se kyllä muuttui. Salakavalasti tulee kehoon painoa, sekä rasvamassan määrä kasvaa. Oma laitteeni on Omronin bluetooth -malli, mikä on siinä mielessä hyvä, että tiedot tallentuu kännykkään. Tulokset siis näkyvät käyrällä, eli ei tarvitse itse muistaa mitä ne ovat olleet milloinkin ja mikä on muutoksen suunta sekä vauhti.

Mä vähän luulen, että aika harvalla 30+ naisella tai miehellä kroppa pysyy kuosissa jos sitä ei millään tavalla itse seuraa. Seuraamattomuus toki voi olla hieman sitäkin, että ei ns. halua tietää muutoksista ja että tietämättömyys on parempi. Se on sitten eri asia jos itseä/kumppania ei kropan rasvoittuminen millään tavalla häiritse, mutta itse en kuulu siihen porukkaan. Vaikken mikään fitness-pimu tietenkään olekaan, niin en halua päästää itseäni pyöreäksi.

No jos on fyysisesti aktiivinen, nukkuu hyvin, stressin määrän on sopiva ja ruokavalio pääosin terveellinen, eikä mätä ruokaa, niin kyllä se aika vähällä seuraamisella pysyy kuosissa.

Vierailija
53/63 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteista sen verran, että jos käyttää paljon samoja vaatteita eikä ostele useinkaan uusia, niin kyllähän ne huomaamatta venyvät. Ei sitä ymmärrä lihoneensa, jos samat vaatteet kuitenkin koko ajan mahtuvat päälle.

Vierailija
54/63 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko se jotenkin yllärinä, että ihmisiä on erimallisia ja se BMI ei välttämättä kerro mitään ihmisen ulkomuodosta (ellei ole sairaalloisen lihava tai alipainoinen). Peili ja vaatteet pitkälti kertoo totuuden eikä vaaka.

Vierailija
55/63 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan kirjaimellinen painontarkkailu ja itsensä punnitseminen säännöllisesti varmasti helpottaa tietyssä koossa pysymistä, mutta rajansa kaikella. Vaa'alla joka aamu! Terveys on muutakin kuin lukemien tuijottamista. Huh.

Ap:n tarina on se tavallinen tarina. Liikakilot tulevat huomaamatta ja vaivihkaa. Vaatekoot eivät kerro mitään, koska saman valmistajan eri vaatekoot eivät paljoa eroa toisistaan tai sitten niissä on valtavasti eroja eri merkeillä. Ap:n tilanne on aika hyvä, jos vointi on ollut kuten ennenkin ja laihdutettavaa on alle 10 kiloa. Sen saa pudotettua pienillä muutoksilla ruokavaliossa ja liikunnan lisäämisellä kun ei aseta itselleen liian tiukkaa aikataulua.

Jossakin määrin painon lisääntyminen voi olla luonnollistakin ikääntyessä, koska hyvin harvan aikuisen elimistö kuluttaa energiaa enää samalla tavalla kuin nuorena, ja harvalla on edes aikaa treenata joka hemmetin päivä.

Mutta jos punnitsee joka päivä, ei tule niitä kymmentä liikakiloa vaivihkaa. Ei siitä tarvitse mitään stressiä ottaa, mutta ei siihen aikaakaan mene. Itsellä on vaaka tuossa eteisessä että kun joka aamu kun herää niin matkalla vessaan pysähtyy vaa'alle.

Vierailija
56/63 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, sama. Luulin että en voi lihoa yli 63 kilon ja vaatteet "kutistuivat kaapissa" vaikka samat meni vielä päälle. Ja polviin oli alkanut sattua, ikinä ei ollut tuollaisia ongelmia. Kauhistuksekseni painoin 68kg kun punnitsin itseni ja aloin heti laihdutuskuurille... Oli ihan hirveä järkytys tajuta itse olevansa ylipainoinen, eli kaikki laihdutusohjeet mitkä ennen sivuutin mediassa olivatkin oikeasti tarkoitettu myös minulle :(

Nyt painan 65 kg ja kroppa alkaa tuntua omalta mutta olen vielä pulskempi kuin mitä haluaisin olla. Opiskelija-aikoina painoin n. 57 ja tuo oli hyvä paino, sinne on vielä paljon matkaa.

N26, 164 cm pitkä

Vierailija
57/63 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMI:n mukaan olen lievästi ylipainoinen, mutta läskiä ei juurikaan ole ja olen aina ollut todella urheilullinen. En ehkä ole sieltä siroimmasta päästä, mutta en nyt mikään läski kuitenkaan. En ole koskaan edes ajatellut olevani lihava :D

Vierailija
58/63 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut koko lapsuuteni ja nuoruuteni laiha. Nuorena söin paljon, mutta pysyin laihana. Söin oikeasti paljon. "Syötkö sä ikinä mitään?!" moni päivitteli. Olen 171 cm ja vakiopainoni oli vuosia 55kg tai alle.

Raskauskilot lähtivät imetyksellä vauhdilla. 1.lapsen imetyksen loputtua vuosi lapsen syntymän jälkeen painoin 52kg.

Myös toisen raskauden jälkeen palauduin 55 kiloon helposti. Sitten täytin 30 vuotta. Jotain tapahtui sen jälkeen, hiipien, vuosi vuodelta. Söin kuten ennenkin, mutta nyt lukema alkoi nousemaan. Enää en ollut läpipasko.

Minulla oli silti todella pitkään se vuosikausien laihan identiteetti päällä. Koon 36 vaatteet eivät menneet päälle, mutta en tajunnut ja jatkoin.

Painan nyt 69kg, joka on ihan hitosti liikaa. Tajusin tilanteen kunnolla vasta valokuvista, joissa näkyi koko vartalo. Minä omassa mielessäni olin edelleen hoikka, vaikka en ollut. Järkytyin, kun näin itseni kuvista.

Vasta valokuvat palauttivat minut todellisuuteen. Nyt mieli kulkee samaa tietä totuuden kanssa ja nyt yhtäkkiä _näen ja sisäistän_ sen, että olen oikeasti liian painava ja tälle täytyy nyt tehdä jotain.

N34

Vierailija
59/63 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko se jotenkin yllärinä, että ihmisiä on erimallisia ja se BMI ei välttämättä kerro mitään ihmisen ulkomuodosta (ellei ole sairaalloisen lihava tai alipainoinen). Peili ja vaatteet pitkälti kertoo totuuden eikä vaaka.

Kyllä se nyt vähän tulee yllärinä, että kaksi melkein saman pituista/painoista käyttää näinkin eri kokoisia vaatteita, 36 ja 42, tässä puhutaan kuitenkin useamman vaatekoon erosta.

Vierailija
60/63 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Komppaan! Itse kävin työterveyshuollossa, paino oli liki 65 kg, ihan syömällä tullutta mahamakkaraa.

Nyt olen 60 kg ja se saa riittää. Nuorena painoin 54. Pituutta on 175.

En tajua, miksi fiksautua kokonumeroihin. Minulle on sama, mikä koko vaatteessa on, kunhan se tuntuu hyvältä päällä.

N 49