Kohdunkaulan syöpää ehkäisevästä seulonnasta..
Oli nyt pakko tulla tiedustelemaan, että onko ketään ollut raskauden aikana kohdunkaulan syöpää ehkäisevässä seulonnassa? Siinä siis otetaan kohdunkaulasta irtosolunäyte. Mulle tuli postitse sellaiseen kutsu (maksuttomaan naisten terveystarkastukseen), ja kovasti olisin kiinnostunut osallistumaan, mutta tietysti kovasti mietityttää, että miten kun olen raskaana. Lappusessa kyllä mainitaan, että "raskaus ja imetys eivät estä seulontaan osallistumista", mutta silti mietityttää.. Vielä kun tekstissä mainitaan myös, että "näytteenotto voi tuntua pienenä nipistyksenä ja muutaman päivän ajan sen jälkeen saattaa esiintyä tiputteluvuotoa".
Onko joku siis osallistunut tuollaiseen raskausaikana, tai uskaltaisitko osallistua? Kahden viikon kuluessa pitäisi käynti suorittaa.
Onneksi tänään on neuvola, joten saan sieltä varmasti lisätietoa ja terkan mielipiteen, mutta mielelläni kuulisin teidänkin mielipiteitänne!
Minnikki rv 16+1
Kommentit (7)
Minäkin muistelen lukeneeni, että tulokset eivät raskausaikana olisi välttämättä luotettavia, joten miksi ottaa nyt pienintäkään riskiä. Kai huolivat seulontaan vielä synnytyksen jälkeenkin..
enkä ole papa-koetta ennenkään pelännyt raskausaikana. Luotan siihen ettei tuollaisia tehtäisi jos olisi pienikin vaara, että sikiölle jotain tapahtuisi. Itselläni toimenpide ei tuntunut miltään eikä mitään vuotoa tullut. Ja jos tulokset eivät olisi luotettavia, miksi ihmeessä niitä edes otettaisiin? Kyllä kohdunkaulansyöpä on mielestäni niin iso asia, että haluan käydä kunnan tarjoamat seulonnat. Ei näitä seulontajoa kuintekaan turhaan tehdä, suomessa sen verran säästömeno on.
Tiip+kilpikonna rv 36+6
Hei,
Sain myös itse kutsun kunnalliseen papa-seulontaan, papereissa kuitenkin luki, ettei sitä tehdä raskausaikana.
Näytteenotosta ja kutsujen lähettämisestä vastaa sama terveydenhoitaja, joka on myös äitiysneuvolassa ja hän oli pahoillaan kun kutsu oli minulle postitettu, sanoi aina yrittävänsä napata äitiysneuvolassa kirjoilla olijoiden kirjeet pois postituksesta aiheuttamasta turhaa ihmettelyä.
Hyvin ehtii raskauden jälkeenkin, kuulema mahdollisesti synnytyksen jälkitarkastuksessa voitaisiin näyte ottaa samalla.
Ensinnäkin, jos siellä papassa jotain raskauden aikana löydettäisiin, niin hyvin luultavasti ei kuitenkaan mitään tehtäisi raskauden aikana ellei olisi aivan akuutti tilanne, eli miksi ei voisi odottaa synnytyksen jälkeiseen aikaan.
Toiseksi, mulle gynekologi sanoi jo sisätutkimusta tehdessä että tämä olisi epäpuhdas, papa voi tosiaan näyttää epäpuhdasta raskausaikana ihan sen raskauden ja sen tuomien bakteeri- ym. muutosten takia.
Kolmanneksi, kyllähän papa-kokeeseen pääsee yleiselläkin puolella ihan "kuka vaan, milloin vaan", ei se ole mikään sanottu juttu että jos kutsu tulee niin heti pitää mennä. Itse käyn puolen vuoden välein koska luokka on edelleen kakkonen solumuutosten poiston jälkeenkin, normaalisti vuoden välein kuten suositus on.
annettiin synnytyksen jälkitarkastuksessa papa-lähete. Siellä sitten kävin 10 kuukautta synnytyksestä.. Mutta että täällä kaikki synnyttäneet käyvät olikohan se niin että puoli vuotta synnytyksestä tai jotain papassa.
Meidän kunnassa nyt ekaa kertaa kutsutaan jo 25-vuotiaatkin seulaan (ennen vasta 30v ja siitä sitten 5v välein olikohan 60v asti..). Ja terkka oli sitä mieltä, että ei sinne nyt tarvitse/kannata mennä. Seuraava kutsu tulee kyllä sitten vasta 5v kuluuttua.. Hän oli sitä mieltä, että jos vaan muistan, niin lopputarkastuksen yhteydessä voisin puhua lääkärin kanssa, että otetaan sitten joskus niihin aikoihin vaan papa-näyte.
koska se voi näyttää virheellisesti epäpuhtauksia, ja vaikka mulla on ollut pitkään luokka kaksi, tehty mm.loop-hoito solumuutosten poistamiseksi yms. niin silti lääkäri oli sitä mieltä ettei tarvitse ottaa raskauden aikana. Ja sitten stressata kun on vuotoa sen jälkeen.. Eli en päästäis ilman tosi pätevää syytä ketään sörkkimään tonne raskausaikana.