Miten myöhään voi vaihtaa alaa niin että käytännössä kuitenkin voi työllistyä?
Olen kuullut tutuilta esimerkkejä ihmisistä, jotka ovat siinä 40—50-vuotiaina menneet lääkikseen tai valmistuneet sairaanhoitajiksi. Joku näistä vissiin on saanut ihan töitäkin ilman ongelmia. En ole kyseiselle alalle hakemassa enkä tuon ikäinen, mutta kaipaisin esimerkkejä siitä, miten nämä ensimmäisen kierroksen jälkeen tehdyt valinnat ovat käytännössä toimineet. Voiko 40-vuotias hakea oikikseen ja työllistyä opintojen jälkeen? Voiko 30-vuotias opiskella kaupan alaa ja saada hyvin töitä?
Kommentit (89)
Tässä lista muutamista jatko-opinnoista, jotka voi suorittaa ainakin pääosin verkko-opintoina:
– Merkonomi: liiketalouden perustutkinto – Merkonomi koulutuksesta valmistuu kaupanalan ammattilaisia, opinnot keskittyvät erityisesti myyntiin, markkinointiin ja asiakaspalveluun sekä yrittäjyyteen. Tutkinnon voi suorittaa kokonaan verkossa.
– Myynnin ammattitutkinto – Myyntitehtäviin kouluttavan myyjän ammattitutkinnon voi suorittaa pääosin verkko-opintoina. Opinnot keskittyvät myyntiin, asiakaspalveluun, kaupanalan eri osa-alueisiin ja yrittäjyyteen.
– Matkailuvirkailija maatalouden perusopinnot valmistavat työhön matkailuaulalla. Perustutkinnon voi suorittaa pääosin verkko-opintoina.
– Datanomi: tieto- ja viestintätekniikan ammattitutkinto – Datanomi on IT-alalle suuntautuva ammattilainen, joka voi työskennellä esimerkiksi ohjelmoinnin tai järjestelmätuen parissa. Tutkinnon voi suorittaa kokonaan verkossa.
– Kokki: hotelli-, ravintola- ja catering-alan perustutkinto on mahdollista suorittaa pääosin verkko- ja etäopinnoin.
– Vastaanottovirkailija: ravintola- ja catering-alan perustutkinto – Tutkinnon voi suorittaa kokonaisuudessaan verkossa.
http://www.vopla.org/mita-tutkintoja-voi-suorittaa-taysin-verkossa/
Vierailija kirjoitti:
Kaveri meni oikikseen, valmistui 46-vuotiaana ja alan töihin jo graduntekovaiheessa. Tosi moni 4-kymppinen tuttava opiskelee työn ohella, esim. kauppakorkeasta yksi meinaa valmistua 5 vuoden sisällä ja yhdellä elintarviketieteistä maisteri tekemättä. Itse olen myös hakemassa yliopistoon unelmieni alalle. Sinne on vaikea päästä, mutta mulle on ihan ok valmistua vaikka 5-kymppisenä. Olen nyt 40-vuotias. Meillä on vain yksi elämä, työ- ja opiskelumaailma muuttuu kokoajan. Kannattaa tavoitella unelmiaan ja kehittää itseään. Vaikka kaikkea ei saisi maaliin asti, voi uusia ovia avautua, eikä yrittäminen ja oppiminen ole pois mistään, päinvastoin.
Juuri näin! Positiivinen asenne on viehättävää!
Haluaisitko opiskella joustavasti ajasta tai paikasta riippumatta? Etäopiskelu.fi-sivusto auttaa sinua löytämään tietoa etäopiskelusta, etäopiskelumahdollisuuksista ja koulutusten hakumenettelyistä. Etsi ja vertaile koulutusvaihtoehtoja Suomessa ja ulkomailla. Kokeile hakupalveluamme ja löydä koulutuksesi!
Etäopiskelu.fi-sivustoa ylläpitää Studentum.fi. Studentum.fi-koulutussivustolta löydät kattavaa tietoa peruskoulun jälkeisistä koulutusvaihtoehdoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpikaan näistä. aikuisena alaa vaihtaneista tutuista ei ollut mitenkään varakas, ei perintöjä tai rikkaita puolisoita. Elämäntyylistä joutunut toki tinkimään opiskellessa.
Mikä oli aiempi kirjoituksesi? Täällä kommentoitiin esim noita sijoitusneuvojia ja copywritereita - heillä on varmasti ollut taloudelliset rahkeet hakeutua huonosti palkatuille aloille. Jos opiskelee työllistävään ja kohtuullisesti palkattuun ammattiin on monellakin varaa siihen opiskeluaikaiseen elintason laskuun kun kuitenkin parempaa on luvassa.
Sijoitusneuvojalla varmaan eri tavalla. Sihteerikaverini tienasi noin 2500€/kk ja IT-alalla töissä olleella kaverillakaan ei mitään isoja säästöjä ollut. Nyt hammaskääkärinä toki tienaa hyvin.
Joutuuko hammaslääketieteellisessä katsomaan kuolleita? Itse en hakenut aiemmin lääkikseen tästä syystä.
ap
Voi olla että jollain anatomiakurssilla joudut yhden ruumiinavauksen katsoa, mutta kyllä siitä selviää. Toisaalta et tainnut olla kiinnostunut lääketieteestä? Mene kauppakorkeaan. Pystyt aika hyvin aloittelemaan opintoja avoimen puolella ja koulutuksen pystyy pääosin käymään etänä. Otat sitten graduvaiheessa opintovapaata.
Olen kiinnostunut lääketieteestä, mutta homma kaatui aina siihen ajatukseen, että joutuisi katsomaan kuolleita. Eli lääkis sulkeutui aiemmin tämän takia ulos. Olen kuitenkin ajatellut, että hammaslääkis voisi toimia?
Vohan sitä alaa vaihtaa, mutta käytännössä ilman todella vahvoja pohjia aikaisemman alan koulutuksesta ja työkokemuksesta et uudella alalla tule työpaikkaa saamaan. Kilpailu on niin kovaa, että tuuriakin tarvitaan vielä valtavasti, että joku 40-vuotias alanvaihtaja valitaan ennen 25-vuotiasta. Ehkä jos luet itsesi lääkäriksi tai lakimieheksi, mutta noista nyt on turha puhua, koska niin harvalla niihin riittää rahkeet.
Insinööriksi valmistuin 45-vuotiaana aikuiskoulutuksesta. 4 kk olin työtön, sitten sain määräaikaisen paikan. Se oli vähän vaatimaton, mutta toimi ponnahduslautana nykyiseen paikkaani, joka on oman alan suunnittelutyötä. Rakennuspuolen aloilla naiset työllistyy kohtalaisen hyvin ja meistä, joilla ei ole pieniä lapsia, tykätään, kun alalla on paljon pieniä toimijoita. Eli pienet firmat ottavat meikäläisiä. Palkka ei ole häävi, mutta parempi kuin jossain perustoimistotöissä kuitenkin.
Opiskelukaveri vaihtoi äikän open töistä ohjelmoijaksi. Opiskeli ensin opettajan töiden ohessa tietojenkäsittelytieteen perusopinnot avoimessa yliopistossa ja haki sitten tutkinto-opiskelijaksi. Työllistyi ensimmäisenä opiskelusyksynä, koska oli taitava ja harrastunut. Hän oli siis tehnyt ohjelmointia vapaa-ajallaan vuosikausia ja osasi siis asiansa. On töissä pienessä yrityksessä. Palkka on samaa luokkaa kuin aineenopettajana. Oli alaa vaihtaessaan vajaa nelikymppinen.
Voi olla että jollain anatomiakurssilla joudut yhden ruumiinavauksen katsoa, mutta kyllä siitä selviää. Toisaalta et tainnut olla kiinnostunut lääketieteestä? Mene kauppakorkeaan. Pystyt aika hyvin aloittelemaan opintoja avoimen puolella ja koulutuksen pystyy pääosin käymään etänä. Otat sitten graduvaiheessa opintovapaata.