Milloin kävit viimeisen kerran maksamassa laskuja pankin laskuautomaatilla?
Muistelisin että itse kävin vuonna 98 tai 99 viimeisen kerran. Muistan jonotuksen ja odottelun kun edelläoleva oli hidas. Henkilö ei osannut käyttää laskun viivakoodia vaan naputteli kaikki tiedot.
Kyllä veetutti :)
Vieläkö niitä automaatteja on?
Milloin soitit viimeisen kerran puhelinkopista?
Kommentit (40)
Laskujen maksamista automaatilla en edes muista, koska olisi ollut viimeksi? Varmaan ysärillä? Puhelinkopista olen soittanut vielä 2000-luvun alussa, soitin ulkomailta kotiin kun kännykkä ei toiminut jostain syystä. Suomessa olen soittanut puhelinkopista varmaan ysärillä sekin. En sitäkään muista, on niin pitkä aika molemmista.
Hankin ensimmäisen nettiyhteyden 2007, mutta varmaan vielä 2010 olen maksanut laskut automaatilla.
Meille tuli eka puhelin (nmt) kun olin 13-14v, eli vuonna 1994-1995. Silloin varmaan olen viimeisen kerran soittanut puhelinkopista.
Meillä ei ollut koskaan lankapuhelinta ja minua hävetti sen takia. Kaikilla luokkakavereilla oli puhelin kotona.
Niinkin myöhään kuin 2011 maksoin laskuni maksuautomaatilla.
Laskuautomaatilla olen viimeksi maksanut joskus v. 2006, muistaisin. Sen jälkeen mies maksoi minunkin laskuni verkkopankissa, koska hänellä oli verkkopankkitunnukset ja minulla ei (kävin automaatilla noutamassa käteistä laskujen verran ja annoin sitten summan hänelle). Omat verkkopankkitunnukset hankin vasta vuoden 2012 alkupuolella.
Puhelinkiskasta olen tainnut viimeksi soittaa 2000-luvun alkupuolella. Puhelinkiskat alkoivat hävitä maisemista niihin aikoihin ja ostin silloin ensimmäisen kännykkäni, koska alkoi olla vähän epävarmaa, löytääkö puhelinkiskan tarvittaessa. Muutimme nykyiseen asuntoomme v. 2005 alussa ja silloin kaksi puhelinkiskaa oli vielä rinnakkain aivan lähistöllä, mutta saman vuoden keväällä molemmat vietiin pois. Olisikohan jossain rautatieasemalla ollut puhelinkiska ihan viimeiseksi?
Muistan myös että ensimmäisten kännyköiden tultua käyttöön, pankeilla oli puhelinpankit, eli pystyi vanhoilla kunnon näppäinkännykällä maksamaan laskuja.
Vierailija kirjoitti:
Muistan myös että ensimmäisten kännyköiden tultua käyttöön, pankeilla oli puhelinpankit, eli pystyi vanhoilla kunnon näppäinkännykällä maksamaan laskuja.
Niitä pystyi käyttämään myös lankapuhelimella. Pankista sai sellaisen paperisen/pahvisen kortin jossa
oli kaikki valikot ja millä numeroilla niihin pääsi. Ne valikot kyllä sanottiin nauhalta kuten nykyäänkin mutta jos halusi mennä pikana vaikka laskunmaksuun niin piti painaa esim. 11#232#
Miten nopeasti sitä unohtaakaan asian joka oli melkein jokapäiväistä aikoinaan.
Vierailija kirjoitti:
Pohdittiin just laskuautomaatteja! Olen sen verran nuori etten itse käyttänyt, mutta vanhemmat käyttivät. Maksettiinko laskut sitten kortilla vai syötettiinkö käteistä? Vai molemmilla tavoilla? Tuliko laskuja harvemmin, eli esimerkiksi sähkö 1-2 kertaa vuodessa?
Olikohan niin että laskuja tuli tosiaan harvemmin silloin?
Muistaakseni kävin maksamassa laskuja max. pari kertaa kuukaudessa eikä silloinkaan ollut
mitään isoa pinoa laskuja. Ehkä joku alle 10 laskua kuukaudessa?
Vierailija kirjoitti:
Puhelinkopissa käynnin muistan hyvin, koska se tapahtui ulkomaan matkalla eli USA:ssa 2005. Suomessa siitä on niin kauan ettei ole tarkkaa muistikuvaa, ehkä joskus 90-luvun alkupuolella, silloin piti olla taskussa aina sellainen puhelukortti, joka oli tietyn arvoinen ja sillä saattoi näppärästi soittaa puhelinkopista. Muistan että minulla oli myös puhelinvastauspalvelu, johon saattoi soittaa esim. puhelinkopista ja kuunnella viestit.
Laskuja olen maksanut automaatilta 2000-luvun alussa äitini apuna. Hän oli jäänyt työkyvyttömyyseläkkeelle eikä voinut enää maksaa työpaikan tietokoneelta eikä ollut hankkinut tietokonetta kotiin. Ostin äidilleni tietokoneen vuonna 2001 samalla kun uusin omani. Sen jälkeen hän käytti verkkopankkia kotoaan.
Puhelukortit! Niitä tuli käytettyä opiskeluaikana paljon. Yliopiston yleisöpuhelimissa ei käynyt raha vaan piti olla kortti. Niitä oli vaikka millaisissa kuosissa. Oli ihan hienojakin kortteja.
Silloin kun soitti kaverille (jolla oli pöytäpuhelin tms.) että tavataan pe klo 18, niin silloin tavattiin.
Eikä tapaamisia siirrelty kuin hädän tullen. Sähköpostia ei kovin moni opiskelija käyttänyt vakituisesti vaikka ne meillä olikin.
Ainakin vuonna 2010. Kyllä on nykyään helppoa, kun hyväksyy vaan e-laskut mobiilipankissa.
Maksuautomaatilla olikohan vuonna 2010, ja sitten se heivattiinkin helvettiin. Puhelinkopissa noin vuonna 2002.
Mitä siitä olisi, pari kuukautta takaperin.
Eeen muista enää. Olisko ollut joskus 2005 tai jotain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä pystyi käyttämään myös lankapuhelimella. Pankista sai sellaisen paperisen/pahvisen kortin jossa
oli kaikki valikot ja millä numeroilla niihin pääsi. Ne valikot kyllä sanottiin nauhalta kuten nykyäänkin mutta jos halusi mennä pikana vaikka laskunmaksuun niin piti painaa esim. 11#232#
Miten nopeasti sitä unohtaakaan asian joka oli melkein jokapäiväistä aikoinaan.
Muistelen, että maksoin lankapuhelimella laskuja joskus 90-luvun loppupuolella, mutta siirryinkö sitten suoraan nettipankkiin, varmaankin, kun en muista montaa kertaa laskuautomaattia käyttäneeni.
Varmaankin 2005. En tarkkaa muista mutta siihen se loppui kun netti tuli kotiin ja vuosi oli 05.
Enpä kyllä muista. Varmaan 10 vuotta sitten maksanut laskuautomaatilla. Puhelinkopissa tuli leikittyä kersana. Kännykän sain jo varhaisessa vaiheessa, samoin tietokoneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohdittiin just laskuautomaatteja! Olen sen verran nuori etten itse käyttänyt, mutta vanhemmat käyttivät. Maksettiinko laskut sitten kortilla vai syötettiinkö käteistä? Vai molemmilla tavoilla? Tuliko laskuja harvemmin, eli esimerkiksi sähkö 1-2 kertaa vuodessa?
Olikohan niin että laskuja tuli tosiaan harvemmin silloin?
Muistaakseni kävin maksamassa laskuja max. pari kertaa kuukaudessa eikä silloinkaan ollut
mitään isoa pinoa laskuja. Ehkä joku alle 10 laskua kuukaudessa?
No ei kai niitä nytkään sen enempää ole. Itselläni tuohon aikaan taisi olla vuokra, sähkölasku ja puhelinlasku, jotka maksoin aina opintotuen tullessa. Nykyään noiden lisäksi on pari vakuutusmaksua, kun on auto ja kotivakuutus. Mitä ihmeen laskuja sinulle tulee, jos sinulla nyt on yli 10 laskua joka kuukausi?
En ole ikinä tehnyt sitä, mutta mun teini-iässä laskujen maksu verkkopankissa oli jo mahdollista.
N25
Viime viikolla. Pankin entisten tilojen eteisessä. Automaatti hidas kuin iäisyys. Eteinen pieni, kuuma ja tunkkainen. Edellä maksoi joku läjän laskuja. Tämä keski n. 20 minuuttia. Mielessä kävi, että eipä kyseinenkään tilanne ole päätynyt koronarajoitusten piiriin. Veikkaan, ettei automaatin kosketusnäyttöäkään ole liiemmin puhdistettu. Aina kun on tullut maksuautomaatilla käytyä, niin useimmiten siellä joku jono on edessä tai takana. Että näin koronatartuntoja estetään. Ajatuksissa on käynyt kaupassakin käteisen käyttöä rajoitettaessa, että noinkohan ne kaupan maksupäätteet on kovinkin viruksesta vapaat, kun valtaosa näpyttelee tunnuslukujaan laitteeseen. Saattaisi koronatartuntojen välttämisen kannalta olla parempi, jos maksaisi käteisellä tasarahalla. Tosin sitä ennenhän jo paineltu vaakojen numeronäppäimiä ym., joten melkomoiseen hölmöläisten sirkukseen on taas osallistuttava.
En ole koskaan maksanut, en kyllä muista milloin olen siirtynyt nettipankin käyttäjäksi,en ainakaan muista vienerni laskuja nykyisestä kodista pankkiin ja tähän on muutettu 2001-02 vuoden vaihteessa, netti tuli joskus 90-luvun lopulla, milloin nettipankki, en muista, oliko alkuun niin ettei puhelimella ei voinut soittaa jos oli netissä, vai oliko siinä eri numero?
Maanantaina kävin, kun en saanut tunnuslukusovellusta uudessa puhelimessa aktivoitua. Edellisestä kerrasta oli aikaa.