"Arjen pyörittäminen", "tuoda omat haasteensa"... Muita, jotka inhoavat perhe-elämän kuvailua näin?
En mä ainakaan pyöritä mitään, ja eiköhän kaikilla ole ne omat haasteensa, kenellä sitten mitäkin. Jotenkin noista ilmauksista saa kuvan, että perhe-elämä ja arki on ihan hirvittävää "rumbaa" (kyllä, inhoan myös tuota sanaa) kellon ympäri. Yleensä noita käytetään lähes kaikissa lehtijutuissa ja tv-ohjelmissa, joissa joku äiti kertoo elämästään.
Muilla samoja fiiliksiä? Mitä sanoja ja sanontoja te inhoatte kun kuvaillaan perhe-elämää?
Kommentit (53)
Härdelli! Pukemishärdelli kun joutuu jopa laittamaan lapsilleen ulkovaatteet ulosmenoa varten. Nukutushärdelli kun ei saakaan lasta heti nukahtamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolto-sanan käyttö. Ruokahuolto, vaatehuolto... Kuulostaako nuo jotenkin paremmalta ja kiireemmältä kuin ruoanlaitto ja pyykinpesu?
Ei. Kyse on eri asioista. Ruokahuolto käsittää kaiken asiaan liittyvän kaupassakäynnistä tiskien pesuun. Ruoanlaitto ainoastaan sen kokkaamisen.
Sama juttu vaatehuollon kanssa. Siihen sisältyy uusien vaatteiden hankinta, mahdollisesti nimikointi päiväkoti-ikäiselle, pesu, korjaukset ja kierrätys eteenpäin. Eli paljon laajempi termi kuin pelkkä pyykinpesu.
Kannattaa vähän miettiä sanojen sisältöä, ennen kuin alkaa hermostua termeistä.
Missä tilanteessa näitä sanoja käytetään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolto-sanan käyttö. Ruokahuolto, vaatehuolto... Kuulostaako nuo jotenkin paremmalta ja kiireemmältä kuin ruoanlaitto ja pyykinpesu?
Ei. Kyse on eri asioista. Ruokahuolto käsittää kaiken asiaan liittyvän kaupassakäynnistä tiskien pesuun. Ruoanlaitto ainoastaan sen kokkaamisen.
Sama juttu vaatehuollon kanssa. Siihen sisältyy uusien vaatteiden hankinta, mahdollisesti nimikointi päiväkoti-ikäiselle, pesu, korjaukset ja kierrätys eteenpäin. Eli paljon laajempi termi kuin pelkkä pyykinpesu.
Hyvä kysymys. Olisiko siinä tilanteessa, kun halutaan ruikuttaa toisten saamattomuudesta ja siitä, että kaikki pitää itse tehdä. Silloin on hyvä vetää esiin vaikkapa jätehuolto, joka on paljon enemmän kuin roskapussin vieminen. Se käsittää pussin solmimisen, uuden pussin vaihtamisen ja lehtien viemisen keräysastiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis niinku kyllä tää meidän ryhmä rämä eli uusioperheyksikkö hyvin pitkälti rullaa tän mun ruoka- ja vaatehuollon koordinoinnin ansiosta että ilman sitä arjen rytmittämistä ja vastuiden jakamista se ois jatkuvaa härdelliä ja aamukaaosta. Mä pyöritän tätä arkea yksin 24/7, että vaikka on isäviikonloput ja mummot hoitaa välillä, niin ei se siis sitä arjen kuormitusta vähennä yhtään kaiken tän rumban keskellä. Joskus toivoisi omaa aikaa, mutta aina kuitenkin pyörii jaloissa vähintään pari lasta, kun kaikkea ei saada eksien nyksien kanssa aikataulutettua toimivaksi komboksi kun bonuslapset ja karvalapsetkin pitää ottaa huomioon. Rakkaita ne on silti enkä päivääkään näistä ruuhkavuosista vaihtaisi pois #jaksaajaksaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perhe-elämä on arjen pyörittämistä ja välillä varsinaista rumbaa. Eihän siitä mihinkään pääse. Kyse on kai siitä, miten nuo sanat näkee.
Mutta mun mielestä arki on parasta, mitä ihmisellä on. Mun arki on täynnä rakkaita ihmisiä ja kaikkea mahdollista niiden kanssa.
Meillä on myös koira, jonka kanssa täytyy ulkoilla kolme kertaa päivässä. Kauhea sumpliminen välillä. Mutta se koira on meillä just siksi kun sen kanssa on niin ihana samoilla metsässä!Ihmisillä on nyt vain tapana dramatisoida, ja varsinkin Suomessa negatiivisen kautta.
Ihanaa se rumba on. Ja jos ei ole, kannattaa miettiä ja järjestää elämä niin, että siinä on kiva olla. Itsestä se on kiinni.
Miksei sambaa?
Meillä on ainakin ihan uskomatonta polkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perhe-elämä on arjen pyörittämistä ja välillä varsinaista rumbaa. Eihän siitä mihinkään pääse. Kyse on kai siitä, miten nuo sanat näkee.
Mutta mun mielestä arki on parasta, mitä ihmisellä on. Mun arki on täynnä rakkaita ihmisiä ja kaikkea mahdollista niiden kanssa.
Meillä on myös koira, jonka kanssa täytyy ulkoilla kolme kertaa päivässä. Kauhea sumpliminen välillä. Mutta se koira on meillä just siksi kun sen kanssa on niin ihana samoilla metsässä!Ihmisillä on nyt vain tapana dramatisoida, ja varsinkin Suomessa negatiivisen kautta.
Ihanaa se rumba on. Ja jos ei ole, kannattaa miettiä ja järjestää elämä niin, että siinä on kiva olla. Itsestä se on kiinni.
Miksei sambaa?
Meillä on ainakin ihan uskomatonta polkkaa.
Kyllä se taitaa usein ripaskaa olla.
Mulla ei ole lapsia mutta puheista päätellen melkomoista pyöritystä ja härdelliä on ruuhkavuodet ja pikkulapsiarki.
Tuo pikkulapsiarki, hyi. Ja sitten nämä hellittelynimet kuten täystuho, tättähäärä, rakkauspakkaus, pikkuprinssi/prinsessa...
Kalenterointi on ainakin ihan sietämätön sana. Mutta pitää kai se arki jollain hallita (...) niin kai sitten kalenteroimalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis niinku kyllä tää meidän ryhmä rämä eli uusioperheyksikkö hyvin pitkälti rullaa tän mun ruoka- ja vaatehuollon koordinoinnin ansiosta että ilman sitä arjen rytmittämistä ja vastuiden jakamista se ois jatkuvaa härdelliä ja aamukaaosta. Mä pyöritän tätä arkea yksin 24/7, että vaikka on isäviikonloput ja mummot hoitaa välillä, niin ei se siis sitä arjen kuormitusta vähennä yhtään kaiken tän rumban keskellä. Joskus toivoisi omaa aikaa, mutta aina kuitenkin pyörii jaloissa vähintään pari lasta, kun kaikkea ei saada eksien nyksien kanssa aikataulutettua toimivaksi komboksi kun bonuslapset ja karvalapsetkin pitää ottaa huomioon. Rakkaita ne on silti enkä päivääkään näistä ruuhkavuosista vaihtaisi pois #jaksaajaksaa
Ai prkl, tää on hyvä!
Ruuhkavuodet. Mitä ne noin niin kuin ovat? Mikä ihmeen ruuhka?
Viettää laatuaikaa perheen kanssa. Miten se laatu määritellään? Että istutaan lattialla jonkun lautapelin ympärillä kaikki ja pelataan sitä peliä? Olen aina inhonnut lautapelejä, palapelejä, korttipelejä, ylipäänsä mitään pelaamista. En tykännyt lapsenakaan niistä. Mutta jostain syystä nykyään, kun kuvaillaan sitä perheen "laatuaikaa yhdessä," siihen ympätään lautapelit. Ikään kuin muuta ei keksittäisi.
Ei miellä minun lapsuudessanikaan erityisesti tehty mitään koko perheen kesken, olen 50- ja 60 -luvun lapsi. Silti lapsuuteni oli ihan hyvä. Ainoa, mitä voin sanoa, että tehtiin yhdessä, oli se, kun kuunneltiin radiosta kuunnelmia illalla jo kaikkien mentyä sänkyyn ja myöhemmin sitten tuli televisio ja sen perheohjelmat ja viihdejutut. Speden saluunaa katsottiin kaikki yhdessä. Muuten me lapset oltiin keskenämme tai naapurin lasten kanssa, ei sitä sellaista perheen yhteistä tekemistä edes osattu kaivata. Meillä oli lasten leikit ja tekemiset aamusta iltaan, vanhemmilla omat hommansa ja huvinsa. Vieraitahan kävi koko ajan, varmaan ei ollut yhtään viikkoa sellaista, ettei kukaan käynyt meillä kahvilla ja turisemassa, tai meiltä käytiin muitten luona. Sukulaisiakin ramppasi koko ajan. Mikä nykyajassa on vikana? Puitteet on hienommat ja paremmat kuin ennen, mutta jotain on kadonnut, sanoisinko että se on ihmisten luonteva yhdessäolo niin aikuisten kuin lastenkin kesken. On rakentamalla rakennettu kiivaasti jotain, mikä ei kuitenkaan pysy kasassa, vaan sitä pitää aivan kuin ulkopuolelta ohjata, että kaikki toimisi.
Kliseet ovat aina ärsyttäviä ja paljastavat käyttäjänsä ajattelun latteuden.
Inhoan kliseisiä sanontoja yleensäkin, ja olen huomannut että naiset ovat kovia niitä luomaan ja käyttämään.