Pääseekö koronavirustestiin jos on lieviä oireita ?
TK lääkäri ei kirjoittanut lähetettä. Diagnoosi: flunssaa tai allergiaoireita.
Odotellaan nyt kiltisti, että se korkea kuume ja hengityselinsairaus on varmaa.
Kohtalotovereita voi olla ?
Kommentit (24)
Ei kai sinne testeihin yleensä TK-lääkärin lähetteen kautta vain mennä? Ainakin meidän kunnassa on puhelinnumero johon soitetaan ja he kyselevät sitten ja sanovat jos kannattaa tulla testeihin. Itse ainakin pääsin aika lievin oirein.
Pääsee jopa silloin, jos on mahdolliseen koronavirustartuttajaan altistuneen seurassa oleskelleen kanssa ollut tekemisissä. Näin siis hallituskin pääsi :)
Riippuu paikkakunnasta. Soita sinne oman kunnan numeroon.
Päijät-Hämeessä ei pääse. Soitin ns. koronapuhelimeen ja vastaus oli, että testataan vain varmat tapaukset. Ja muistutettiin, että kai minä ymmärrän, että jos menen testiin ja tulos on positiivinen, niin koko lähipiirin pitää jäädä eristyksiin, että sitäkö minä oikeasti haluan.
Pääsee kyllä. Soita koronanumeroon.
Vierailija kirjoitti:
Päijät-Hämeessä ei pääse. Soitin ns. koronapuhelimeen ja vastaus oli, että testataan vain varmat tapaukset. Ja muistutettiin, että kai minä ymmärrän, että jos menen testiin ja tulos on positiivinen, niin koko lähipiirin pitää jäädä eristyksiin, että sitäkö minä oikeasti haluan.
Valitus potilasasiamiehelle, jos noin tehty. Mutta taitaa olla satua. Nyt pääsee lievilläkin oireilla testeihin.
Onko se koronanumero valtakunnallinen ?
Siellä kai päätetään kuka testataan...
THL:n mielestä pääsee, paikallisten sairaanhoitopiirien mielestä ei... koronan labratestin hinta on ilmeisesti noin 200 €/kpl. Eli miksi testata, jos oireet on vähäiset.
Näin ei myöskään tiedetä miten laajalle levinnyt tauti on. Toisaalta puolet negstiivisista testituloksista on vääriä... kallista ja sekavaa.
HUS:in alueella pääsi viime viikolla. Soitin tämän alueen koronapuhelimeen, siellä hoitaja kävi puhelimessa läpi oireet ja antoi sitten testiajan. Kuumetta kolme päivää ja lievä yskä, ei koronatapauksia lähipiirissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitus potilasasiamiehelle, jos noin tehty. Mutta taitaa olla satua. Nyt pääsee lievilläkin oireilla testeihin.
Kuule, Lahdessa ei pääse! Täällä on muutenkin supistettu kaikki mahdollinen minimiin, koska terveyskuntayhtymä on lomauttanut hoitajia. Neuvoloista väki on siirretty kotipalveluun, joten huhti-kesäkuussa syntyneiden lasten neuvola-ajat on siirretty syksyyn.
Minä kyllä pääsin ja se lääkärikin oli maskit ja suojat päällä, testin otto kyllä sattui. Tulos oli negatiivinen. Mulla ollut jo kolmisen viikkoa ihme flunssaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, Lahdessa ei pääse! Täällä on muutenkin supistettu kaikki mahdollinen minimiin, koska terveyskuntayhtymä on lomauttanut hoitajia. Neuvoloista väki on siirretty kotipalveluun, joten huhti-kesäkuussa syntyneiden lasten neuvola-ajat on siirretty syksyyn.
No sitten vaikka valehtelet sinne että on kuumetta ja muutenkin karmea olo. Ei niitä oireitä ole pakko kertoa lievimmän mahdollisen kautta jos testeihin haluaa päästä.
Vierailija kirjoitti:
HUS:in alueella pääsi viime viikolla. Soitin tämän alueen koronapuhelimeen, siellä hoitaja kävi puhelimessa läpi oireet ja antoi sitten testiajan. Kuumetta kolme päivää ja lievä yskä, ei koronatapauksia lähipiirissä.
Sama, paitsi että minulla ei ollut kuumetta ollenkaan.
COVID-19 on vakavasti otettava tauti.
Mutta viekö huomion esim. syöpähoidoilta ?
Käytetäänkö priorisointia ?
Itse tein netissä sen oirekyselyn ja heti seuraavana päivänä testiin. Mulla pelkkää kurkkukipua, ei edes kuumetta tms. Testi negatiivinen :)
Mä oon huomannut että mihinkään terveydenhoitojuttuihin ei oikein pääse jos ei vähän liioittele. Näin jos itse tietää ja tuntee että kaikki ei ole ihan kunnossa ja tarjotaan juu ei oo aikoja tai vähätellään oireita ja ota vaa buranaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse tein netissä sen oirekyselyn ja heti seuraavana päivänä testiin. Mulla pelkkää kurkkukipua, ei edes kuumetta tms. Testi negatiivinen :)
Toivotaan että se on oikeasti negat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivotaan että se on oikeasti negat.
No joo, samaa mietin itsekkin.. noh, ainakin olen nyt parhaani tehnyt
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa uhkailua ja pelottelua, ehkä myös syyttelyä. Eli jos sulla on korona niin se on sun vika mitä lähipiiri joutuu kärsimään. :(
En päässyt.