Miten tuun koskaan oppimaan elää näiden helevetien tietokoneiden kanssa?
Ikä 29v.
Mä inhoan niin paljon olla koneella ettei mitään järkeä. Koskaan ei muista miten ohjelmat toimivat, wordia opeteltiin jo ala-asteella enkä koskaan ole mitään tajunnut sitä, osaan vain kirjoittaa siihen en muuta.
Tuntuu että koko elämä hajoaa tämän takia. Kun ei saa papereita eteenpäin, en osaa muokkaa tiedostoja, en osaa tehdä mitään vaikka kuinka yritän!
Teen koneella asioita tajuamattakaan mitä teen. En ole insinööri! Kuorma on suuri.
Kommentit (10)
Älä suhtaudu tietokoneeseen kuin viholliseen vaan kuin ystävään.
Minä olen myös 29-vuotias, mutta tietotekniikan käyttö onnistuu ihan hyvin. Kaipaan silti nuoruutta, jolloin kaikki ei ollut digidigi. Jo teininä kyllä sanoin, että olisin halunnut syntyä vuosikymmeniä aiemmin. Minulle ongelmia tuottaa verotusasiat, osakkeet yms. En ymmärrä niitä. Varmaan siksi kun ei ole koskaan tarvinnut niihin liiemmin perehtyä. Kovin monimutkaisia ovat.
Vierailija kirjoitti:
Osaatko sitoa kengännauhasi?
Tai pyyhkiä takapuolesi?
Noin nuorena?
60 v. olen ja tosiaan kirjoitan paperille, salasanat tietysti, mutta myös nämä kun joutuu lähettämään tiedostoja vaikka Kelaan tai vakuutusyhtiöön, miten pitää menetellä.
Avainlukulista oli taannoin tyhjä, soitin pankkiin, sain uuden aktivoidun.
Oli opettelu kännykällä tilaamisessa, koska vain siinä on mobiilivarmenne, että on palattava verkkokaupan sivulle maksun hyväksynnän jälkeen. En vieläkään hallitse kaikkea.
Me kolmekymppiset ollaan niitä viimeisiä, jotka EI syntyny älylaite kädessä. Kuudennella luokalla koskin ensimmäistä kertaa tietokoneeseen, google oli valmiiksi avattu ja ohjeistus oli, että nyt sitten etsit TIETOA. Kukaan ei hoksannut sanoa, että sen sivun saa auki kun klikkaa, eli tehtävästä vitonen kun löysin vain muutamat lauseet, mitkä näkyy jo hakusivulla... Veikkaan että silloiset opettajatkaan osanneet koneita käyttää, siksi jäi wordit ja selaimet oppimatta. Tietotekniikan kokeessa yläasteella 2002 kysyttiin näppäimistön näppäinten nimiä, käyttötarkoitus oli toissijainen asia. Ainakin tietää missä on tabloid ja sifti... Kotiin hommattiin tietokone kun olin 16, siitä lähtien opetellut kaikki itse ja nykyään tietokoneella teen lähes kaikki työtehtävät. Tekemällä sen vain oppii
Vierailija kirjoitti:
Noin nuorena?
60 v. olen ja tosiaan kirjoitan paperille, salasanat tietysti, mutta myös nämä kun joutuu lähettämään tiedostoja vaikka Kelaan tai vakuutusyhtiöön, miten pitää menetellä.
Avainlukulista oli taannoin tyhjä, soitin pankkiin, sain uuden aktivoidun.
Oli opettelu kännykällä tilaamisessa, koska vain siinä on mobiilivarmenne, että on palattava verkkokaupan sivulle maksun hyväksynnän jälkeen. En vieläkään hallitse kaikkea.
Ei tilausta tarvitse tehdä kännykällä, vaikka käyttäisikin mobiilivarmennetta. Muut jutut voi tehdä normaalisti tietokoneella ja hoitaa tunnistautumisen kännykän avulla.
Opettele ensin kirjoittamaan, siitä se lähtee.
Jos suhtaudut asiaan tavalla "tämä on kauheaa, en opi, en halua oppia" et todellakaan opi mitään.
sitten vielä kun kaikkeen pitää kokoajan lataa uusia sovelluksia, joka paikkaan tarvitsee salasanoja jne jne hirveän työlästä! Kaipaan 90 lukua.