Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tekninen työntekijämme ei tajua mitään bisneksestä mutta haluaa määrätä - neuvoja?

Vierailija
14.05.2020 |

Pieni firma, joten en oikein kenellekään viitsi valittaa, siksi kirjoitan tänne.

Eli, erittäin pienessä yrityksessämme kehitämme uutta liiketoimintaa. Minä vedän projektia. Oma taustani on alalta, eli nimenomaan liiketoiminnan kehityksestä. Valtaosa työstä kaatuu minulle, kun muut eivät osaa.

Mutta ongelma on, tai mikä raivostuttaa minua, että yksi tiimin jäsenistä, jonka tausta on puhtaasti tekninen/yliopistotutkimuksesta, haluaa määrätä kaikesta ja valittaa kaikesta. Itse ei tee yhtään mitään projektissa, koska on ilmoittanut, että häntä ei kiinnosta liiketoiminta tai myynti tai asiakkaat. Eikä tiedä eikä ymmärrä niistä mitään koska ei ole myöskään kiinnostunut.

Itse olen aivan valtavan väsynyt ja stressaantunut valtavasta työmäärästä ja vaatimuksista. Ja tämä tyyppi nimenomaan vaatii eniten ja kirittää, että kyllä kaiken nyt pitäisi olla jo valmis. Kun ei edes ymmärrä, mitä tehdään. Eikä itse tosiaan tee mitään tämän eteen. Nostaa vain palkkaa ja kehittelee omaa koodiaan, kuten on tehnyt jo kuukausitolkulla. Mille ei ole mitään kysyntää kenelläkään.

Samalla sitten kitisee, että ei varmasti kukaan ole kiinnostunut eikä halua ostaa tms. Eli vie muun tiimin aikaa, inspiraatiota, haittaa tekemistä eikä tajua mistään mitään. Silti häneen palaa rahaa kaikkein eniten, vaikka hän tekee vähiten eikä kanna yhtään vastuuta. Toimitusjohtaja on sitä mieltä, että tämä henkilö on niin tärkeä yritykselle teknisen osaamisensa vuoksi, että hänet täytyy pitää tyytyväisenä vaikka suurin piirtein firma menisi konkkaan.

Mitä hittoa tälle tilanteelle teen? En jaksaisi kinastella myynnin, markkinoinnin, liiketoiminnan perusasioista joka keskustelussa varsinkaan ihmisen kanssa, joka ei mitään niiden eteen tee, ei niitä ymmärrä eikä kanna mitään taloudellista vastuuta, toisin kuin me muut.

Hitto kun ärsyttää.

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen aivan megastressaantunut myös siksi, että me kaikki johtoryhmämme jäsenet joudumme luopumaan palkastamme kesäksi jos projekti sekä muu myynti ei nyt mene hyvin. Eli itse joudun rahallisesti tyhjän päälle silloin, vaikka olen tälle projektille sen rahoituksen sijoittajilta hankkinut. Koska jos bisnes on kovin tiukilla kesällä, niin se kaikki raha käytetään tämän teknisen osaajan ja hänen tiiminsä palkkoihin ja lomarahoihin (vaikka he eivät edes tee mitään tämän projektin eteen jolle rahat on myönnetty), ja ne rahat otetaan meiltä muilta pois ja meidät lomautetaan.

Ja ei, en ole omistaja, joten yrittäjäriskistä ei ole kohdallani kysymys. Vaan ihan työntekijä,.

Olen puhunut tästä tj:n kanssa, mutta mitään muutosta tilanteeseen hän ei suostu tekemään. Itse tekisi vain mieli heittää hanskat naulaan ja sanokaa, että pitäkää tunkkinne.

Vierailija
2/60 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkas monessa firmassa tuollaista alettaisiin ylipäätään katselemaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä teknisiä taitoja omaava työntekijä, jolla niin haluttu ja harvinainen osaaminen, että hänestä halutaan pitää hinnalla millä hyvänsä kiinni. Kun taas minua bisnesihmisenä ei arvosteta, vaan ollaan sitä mieltä, että näitä juttujahan (liiketoiminnan kehitystä, myyntiä, markkinointia, asiakassuhteiden luomista) voi tehdä kuka vain. 

ap

Vierailija
4/60 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitto mikä tilanne. En kyllä osaa neuvoa.

Vierailija
5/60 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä teknisiä taitoja omaava työntekijä, jolla niin haluttu ja harvinainen osaaminen, että hänestä halutaan pitää hinnalla millä hyvänsä kiinni. Kun taas minua bisnesihmisenä ei arvosteta, vaan ollaan sitä mieltä, että näitä juttujahan (liiketoiminnan kehitystä, myyntiä, markkinointia, asiakassuhteiden luomista) voi tehdä kuka vain. 

ap

Sun varmaan kannattaisi kuunnella tätä teknistä osaajaa ja tuoda mukaan sitten oma osaamisesi. Sillä tavalla tiimi toimii.

Vierailija
6/60 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma taitaa tuossa tapauksessa olla se, että tekniset ihmiset eivät arvosta yhtään bisnespuolta. Varsinkin jos tausta on yliopistosta, niin ei varmaan ole mitään käsitystä rahan ansaitsemisesta.

Vierailija
7/60 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä se jotain hyvää ja hyödyllistä tekee aivan varmasti. Siksi se on palkattu, siksi sitä siellä katsellaan ja kuunnellaan. Tai sitten firmanne on jika tapauksessa tuhoon tuomittu jos siellä on tapana palkata täysin hyödyttömiä ja kaikkea hidastavia työntekijöitä.

Oman kokemuksen mukaan liikejohto ei ymmärrä teknisestä toteuttamisesta mitään ja yrittää tunkea kantikasta palikkaa pyöreään reikään. Halutaan joku toteutus x ja äkkiä. Se on tavallaan teknisesti mahdollista, mutta surkea ratkaisu joka aiheuttaa tulevaisuudessa massiivisia ongelmia. Näitä kun yrittää sitten teknisestä näkökulmasta nostaa esille niin "jarruttaa projektia ja miettii hankalimman kautta" yms. Että nyt on tulosvastuu sijoittajille, joille liikejohto lupailee sitä ja tätä ja me koodaajat sit revitään hiuksia päästä kun ne on niin utopistisia toiveita ja aikatauluja.

Mutta... ratkaisu on oikeastaan olla välittämättä liikaa. En voi ottaa riskiä että työ ajaisi burn outtiin tai masennukseen. Jossain vaiheessa on pakko sanoa "ihan sama" ja koodata vaikka kakkaa jos sitä väkisin halutaan. Ok. En voi olla sekä toteuttaja, työnjohto, liiketoiminta että sijoittaja ja päättää kaikesta, se on vain hyväksyttävä.

Ja asiat riitelee, ei ihmiset.

Vierailija
8/60 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota vastuu. Jos tyyppi epäilee, ostaako tuotetta kukaan, sano että se on myyntilistojen ongelma.

Ja kehu sitä ihmistä! Osoita, että hän on sopiva siinä tehtävässään mitä hänen pitääkin suorittaa.

Tsemppiä sinne. Netistä löytyy tietoa eri persoonallisuustyypeistä. Kannattaa vilkaista, vaikka ihan kaikkeen vastauksia ei saakaan niin vinkkejä kuitenkin. Itselle oli iso oivallus, kun kerrottiin millä eri tavoin oman viestinsä saa perille.

Vierailija
9/60 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin: sinä olet työntekijä, ja toimitusjohtaja on toimitusjohtaja. Toimistusjohtajalla on kokonaisnäkemys ja jos hän on sitä mieltä, että tämä tekninen osaaja on tärkeä, niin hän on tärkeä. Mieti, miksi. Yritä ymmärtää, miksi. Ja kun tajuat, käytä tätä tietoa sitä hyväksesi työssäsi tiimin johtajana. Eli toisin sanoen, johda (delegoi, käske, ohjaa, jaa työt) niin että tämä tyyppi päätyy tekemään sitä, mikä hänen työssään on se tärkeä lisäarvo.

Tämän homman pointti in siinä, että et yritä tehdä toimitusjohtajan duunia, vaan teet omasi. Sun työsi ei ole miettiä, mikä tai kuka teidän firmalle on tärkeä, vaan panna kaikki tiimisi ihmiset tekemään sitä, mikä heistä tekee tärkeitä. Ja jos sinä et tee sitä, on sulle ihan oikein, että rahat menevät jonkun muun palkkoihin - koska se, joka ei tee duuniaan, olet sinä, tiiminvetäjänä.

Vierailija
10/60 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet myymässä jotain mitä et osaa itse kehittää ja jonka sisältöä et ymmärrä? Voit periaatteessa myydä ihan mitä vain ja ihan missä vain? Täytyy tunnusttaa etten arvosta nyt ihan hirveästi.

Vierailija
11/60 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Sun varmaan kannattaisi kuunnella tätä teknistä osaajaa ja tuoda mukaan sitten oma osaamisesi. Sillä tavalla tiimi toimii.

Mistä kuuntelisin häntä? Hän ei tee edes teknistä kehitystä sen liiketoiminnan tai tuotteen parissa, jonka kehittämisestä ja projektin rahoittamisesta olen itse vastuussa. Vaan hän on kehittänyt omaa tuotettaan viime syksystä asti, jolle ei kuitenkaan ole asiakkaita eikä mitään asiakastarpeita eikä se liity mitenkään liiketoimintaan. Minkä takia sille ei ole rahoitustakaan. 

Toki kuuntelisin, kuten kuuntelen muita teknisen alan osaajia, jos hänellä olisi mitään tekemistä sen kanssa, mitä meidän pitää kehittää ja mistä rahat tulevat. Mutta nyt huutelee täysin sivusta. Ja kun häneltä yrittää kysellä, mitä hänen tuotevisionsa tekisi, mitä hyötyä siitä olisi asiakkaille, yms. niin ei suostu sanomaan mitään.

Olen kuunnellut, olen kysellyt, olen yrittänyt saada häntä mukaan asiakasprojekteihin. Yhden asiakasprojektin hän sabotoi syksyllä tekemällä ihan mitä häntä itseään huvitti, vaikka muusta oli sovittu. Teki saman talvella. 

Yritän selittää, keskustella, yms. Selittää esimerkiksi ihan niin perusasioita kuin että bisneksen on pakko tuottaa rahaa ja voidakseen tehdä niin sen on pakko kuunnella asiakkaiden tarpeita - ei voi vain istua toimistolla kuukaudesta toiseen kehittelemässä mitä itse haluaa. Niin voi tehdä yliopistolla tai jos on rikas, mutta ei pienessä bisneksessä. Mutta olen aivan lopussa väsynyt siihen, että tällaiset itsestäänselvyydet eivät vain mene läpi.

ap

Vierailija
12/60 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet myymässä jotain mitä et osaa itse kehittää ja jonka sisältöä et ymmärrä? Voit periaatteessa myydä ihan mitä vain ja ihan missä vain? Täytyy tunnusttaa etten arvosta nyt ihan hirveästi.

Ei, vaan olen vastuussa omasta kehitysprojektistani muiden teknisten osaajien kanssa. Ymmärrän sisällön. Ongelma on projektiin kuulumaton työntekijä, joka kehittelee omaa juttuaan mutta haluaa määrätä myös toisen tiimin tekemisestä vierestä.

Vierailija
13/60 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä se jotain hyvää ja hyödyllistä tekee aivan varmasti. Siksi se on palkattu, siksi sitä siellä katsellaan ja kuunnellaan. Tai sitten firmanne on jika tapauksessa tuhoon tuomittu jos siellä on tapana palkata täysin hyödyttömiä ja kaikkea hidastavia työntekijöitä.

Oman kokemuksen mukaan liikejohto ei ymmärrä teknisestä toteuttamisesta mitään ja yrittää tunkea kantikasta palikkaa pyöreään reikään. Halutaan joku toteutus x ja äkkiä. Se on tavallaan teknisesti mahdollista, mutta surkea ratkaisu joka aiheuttaa tulevaisuudessa massiivisia ongelmia. Näitä kun yrittää sitten teknisestä näkökulmasta nostaa esille niin "jarruttaa projektia ja miettii hankalimman kautta" yms. Että nyt on tulosvastuu sijoittajille, joille liikejohto lupailee sitä ja tätä ja me koodaajat sit revitään hiuksia päästä kun ne on niin utopistisia toiveita ja aikatauluja.

Mutta... ratkaisu on oikeastaan olla välittämättä liikaa. En voi ottaa riskiä että työ ajaisi burn outtiin tai masennukseen. Jossain vaiheessa on pakko sanoa "ihan sama" ja koodata vaikka kakkaa jos sitä väkisin halutaan. Ok. En voi olla sekä toteuttaja, työnjohto, liiketoiminta että sijoittaja ja päättää kaikesta, se on vain hyväksyttävä.

Niih ja sitten kun tehdään niitä huonoja totetuksia niin vuoden päästä itketään että hirveet kulut ja vieläkin bugeja ja osa toiminnoista ei edes sovi meille. Nnnniiiiiinhän me tosiaan kerrottiin ihan rautalangasta vääntämällä jo kauan sitten, mutta tärkeämpää oli vaikuttaa siltä että meillä tehdään nopeasti ja tehokkaasti jotta sijoittajat on tyytyväisiä. Lyhytnäköistä hommaa se on monessa firmassa.

Vierailija
14/60 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niih ja sitten kun tehdään niitä huonoja totetuksia niin vuoden päästä itketään että hirveet kulut ja vieläkin bugeja ja osa toiminnoista ei edes sovi meille. Nnnniiiiiinhän me tosiaan kerrottiin ihan rautalangasta vääntämällä jo kauan sitten, mutta tärkeämpää oli vaikuttaa siltä että meillä tehdään nopeasti ja tehokkaasti jotta sijoittajat on tyytyväisiä. Lyhytnäköistä hommaa se on monessa firmassa.

Olen itsekin tullut sieltä tekniseltä puolelta, eli ymmärrän kyllä tuonkin näkökulman. Yleensä kuitenkin tähän asti ihmiset on aina saanut ymmärtämään sen, että pitää löytää jokin järkevä keskipolku. Eli siinä teknisessä toteutuksessakin pitää toteuttaa jotain, mitä joku haluaa ja mistä joku on valmis maksamaan. Ei niin, että vain toteuttaa mitä itseään huvittaa. Ja tätä en nyt saa tätä ihmistä ymmärtämään. Ja hän ei siis ole mukana toteuttamassa meidän projektiamme, vaan täysin sivullinen, mutta haluaa silti määrätä tästä meidän muidenkin projektista. Ottaisin hänet mukaan siihen, mutta hän ei halua olla mukana, haluaa vain sivusta määrätä.

ap

Vierailija
15/60 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan vedän omaa teknistä tiimiäni josta olen myös liiketaloudellisesti vastuussa. Tämä henkilö ei kuulu tiimiimme eikä haluakaan, mutta haluaa silti sivusta määräillä.

ap

Vierailija
16/60 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka työpaikalla on "hankalia tyyppejä" tai pari ihmistä jotka ei ymmärrä toisiaan ja on napit vastakkain. Ja ne sitten aiheuttaa jännitystä kaikille muillekin.

Muistathan että olet itse toisena osapuolena tässä, et vain neutraali sivustakatsoja. Eli olet puolueellinen ja selvästi turhautunut ja sellainen kaventaa entisestään ajattelua ja ymmärrystä.

Koeta asettua toisen kenkiin, nähdä mitä hän tarvitsee ja haluaa, käytä hänen vahvuuksiaan hyödyksi. Jos olet tilanteessa jossa ei ole mahdollista uida vastavirtaan niin höllää otetta ja mene virran mukana. Jos toimarikaan ei näe tarpeelliseksi ohjata tota tyyppiä eri tehtäviin niin varmaan se hänen työnsä ei ole niin turhaa kuin annat turhautuneena ymmärtää.. taistelet tuulimyllyä vastaan?

Vierailija
17/60 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten kertonyt mitään yksityiskohtia, joten paha tähän on mitään sanoa.

Vierailija
18/60 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvittele että oot amerikkalaisessa sit comissa. Anna sen häärätä sivussa omia juttujaan ja aiheuttaa pientä kaaosta. Sit sammuttelet pahimmat tulipalot ja välillä katsot kameraan huokaisten.

Ensi kaudella ehkä huomaat ajautuvasi romanssiin tämän tohelon kanssa?

Tsillaa. Se on vain työ, et sinä ja sun elämä.

Vierailija
19/60 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos keskustelusta, se jo helpottaa että saa tämän edes jossain purkaa.

Selkeytti myös omaa ajatteluani. Keskeinen ongelma taitaa olla se, että kyseinen henkilö ei suostu ymmärtämään, että olemme nyt bisneksen ehdoilla toimiva yritys, jonka pitää rahoittaa itse itsensä ja joka tarvitsee asiakkaita. Että hän ei enää ole yliopiston tutkimuslaitoksella töissä, missä on mahdollista kehittää asioita oman mielenkiinnon mukaan vuosikausia miettimättä bisnestä, rahaa, ansaitsemista, asiakkaita tai asiakkaiden tarpeita. 

En vain tajua, miten tällaista ei saa ihmiselle läpi? 

ap

Vierailija
20/60 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvittele että oot amerikkalaisessa sit comissa. Anna sen häärätä sivussa omia juttujaan ja aiheuttaa pientä kaaosta. Sit sammuttelet pahimmat tulipalot ja välillä katsot kameraan huokaisten.

Ensi kaudella ehkä huomaat ajautuvasi romanssiin tämän tohelon kanssa?

Tsillaa. Se on vain työ, et sinä ja sun elämä.

Thanks. Näin yritän. 

ap