Miten osaatte/pystytte laskemaan ruuan kalorit päivätasolla?
Eikö se ole vaileaa useimpien ruokien kohdalla kuten vaikka työpaikkaruokalassa tai ihan vain joku oma tekemä ruoka? Punnitsetto annokset ja raaka-aineet?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän fatsecret sovellusta, vaikka osaan aika hyvin laskea kalorit päässäni lähemmäs 30 vuoden kokemuksella.
Onko sulla jotain vikaa elimistössä kun joudut vuosikymmeniä laskea kaloreita? Sun kehosi ei kerro ravinnontarpeesta? Vai et osaa kuunnella?
Sulla ehkä sujuu kaloreiden laskenta, mutta ystävälliset keskustelutaidot tuottaa hankaluuksia. Ohis
sulamo.fi -ruokapäiväkirja auttaa laskemaan. Siihen syötät mittasi, tavoitteesi, syömisesi ja liikkumisesi, niin se näyttää paljonko voit syödä. Lisäksi se analysoi ateriasi, niin näet saatko ravintoaineita tarpeeksi. Tämän avulla - 15 kg.
En ole keksinyt tähän ikään mennessä ensimmäistäkään syytä, miksi olisi kaloreja laskenut, tai edes arvioinut.
Emäntäkoulussa muinoin tuli kyllä aika huonot numerot, kun jätin kalorilaskut tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä laskenut kaloreita vaan syön kohtuudella kaikkea.
Valehtelet, tuskin syöt kaikkea. Edes kohtuudella.
Syön aamiaisen ja kaksi lämmintä ateriaa päivässä ja lisäksi välipalan tarvittaessa.
Et kuitenkaan syö kaikkea.
Täh? Totta kai syön. Kokkaan sen verran kuin syön lounaalla ja päivällisellä. Yritän kuitenkin syödä joka päivä jotain erilaista ruokaa, mutta kokkaan vain kerran päivässä ja syön samaa ruokaa lounaalla ja päivällisellä.
Tänään söin aamiaisella kaksi kananmunaa ja päärynän. Lounaaksi tein kanakeittoa, jota syön myös päivällisellä. Iltapalaksi on vielä vesimelonia ja pähkinöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän fatsecret sovellusta, vaikka osaan aika hyvin laskea kalorit päässäni lähemmäs 30 vuoden kokemuksella.
Onko sulla jotain vikaa elimistössä kun joudut vuosikymmeniä laskea kaloreita? Sun kehosi ei kerro ravinnontarpeesta? Vai et osaa kuunnella?
Olen eri, mutta mulla keho osaa kertoa vain sokerin tarpeesta. :D Punnitsen ruokani, koska harrastan kuntosalia ja haluan hyötyä mahdollisimman hyvin makroista. Välillä mennään lievillä miinuskaloreilla ja välillä kasvatetaan lihasta plussakaloreilla. Tarkkaa hommaa, jos haluaa olla tarkka.
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt viikon ajan laskenut kalorit ja joka päivä ne on jääneet alle kulutuksen, mutta paino noussut vajaa kilon :(
Aloita perusasioista. Kropalla kestää yleensä viikkoja tottua uuteen ruokavalioon. Saattaa turvottaa, olo olla tukala aluksi. Ensin lähtevät nesteet. Vasta sitten alkaa sulamaan rasva. Kärsivällisyyttä.
Muista, 1 kg painosta pois vaatii 7 000 kcal miinusta.
Minunkin on pitänyt nyt laskea kaloreita kun teen ruokaremonttia ja yritän lihoa vähän ja päästä parempaan kuntoon. Ei se kyllä aluksi helppoa oikeasti ollut ja meni aika paljon aikaa fineliä selatessa.. mutta kun on noin viikon räpeltänyt ja tuntuu epävarmalta niin kyllä se vain on päivä päivältä helpompaa! Ja varmasti oppii arvioimaankin annoksia, eikä tartte laskea (koska ei se nyt niin tarkkaa ole että pitää kalorin tarkkuudella tietää loppuelämänsä!). Minä lasken ehkä vielä pari viikkoa koska asia on vielä vähän vaikea minulle..
Niin en ole käyttänyt mitään appia, vain finelin nettisivua. Teen kaiken ruuan itse.
Täytyy olla joku häiriö, jos laskee kaloreita.
Vierailija kirjoitti:
No osaathan sä nyt arvioida onko sitä työpaikkaruokalan ruokaa lautasella desi vai 5 desiä, sen mukaan sitten arvioit vastaavan ruuan mukaan kalorit. Jos et osaa arvioida määrää, niin harjoittele sitä mittaamalla kotiruokia.
Joku sovellus on varmaan kätevä tai finelikin auttaa.
Amicalla ja monella muulla lounastamolla on annoksen kalorit kerrottu netissä.
Monessa sovelluksessa on myös noi eri lounasruokaloiden ruuat ja niiden energiasisällöt jo valmiina. Jos itse ei osaa arvioida kauhan tilavuutta, ainahan sitä voi kysyä henkilökunnalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt viikon ajan laskenut kalorit ja joka päivä ne on jääneet alle kulutuksen, mutta paino noussut vajaa kilon :(
Ne kulutuslaskurit on aina arvioita. Sen lisäksi olet ehkä laskenut kalorit alakanttiin. Kyllä viikko on sellainen aika, että painon olisi pitänyt hieman laskea, ei nyt ainakaan nousta.
Niin, tai sitten on ruokavaliossa ollut enemmän kuituja, kuukautiset lähenemässä yms.
Vajaa kilo viikossa ei ole mitään, eikä kerro juuri mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloita perusasioista. Kropalla kestää yleensä viikkoja tottua uuteen ruokavalioon. Saattaa turvottaa, olo olla tukala aluksi. Ensin lähtevät nesteet. Vasta sitten alkaa sulamaan rasva. Kärsivällisyyttä.
Muista, 1 kg painosta pois vaatii 7 000 kcal miinusta.
1kg rasvasta. 1kg painosta lähtee vaikka saunomalla.
Kunhan syö lautasmallin mukaan normaalikokoiselta lautaselta, syö sopivasti.
400-600kaloria per lounas/päivällinen.
Ihan matematiikkaa ja perus sellaista. Ja kyllä, punnitsen raaka-aineet. Jos ei mahdollista, arvioin.
Mä katson netistä tai paketin kyljestä ruuan ravintosisällön ja energiamäärän. Jos ruualla ei ole selkeää annoskokoa, punnitsen sen ja lasken tarkat luvut.
Laitan nämä ylös vihkoon. Siitä sitten näen, paljonko kilokaloreita on kertynyt ja saanko sopivassa suhteessa kuitua, rasvaa, proteiinia ja hiilihydraatteja.
Punnitsemiset ja laskemiset tarvitsee tehdä vain uusien ruokien kohdalla. Vihkosta vaan kopioi luvut, kun syö samaa ruokaa seuraavan kerran.
Olen tehnyt näin aina kilojen alkaessa kertyä esim. työn vaihtuessa ja liikunnan määrän vähentyessä. Suosittelen kaikille painonhallinnan avuksi. On tosi valaisevaa nähdä, miten energiapitoisia ruokia voi tietämättään syödä, ja miten annoskokoa on vaikea silmämääräisesti arvioida.
Et kuitenkaan syö kaikkea.