Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten osaatte/pystytte laskemaan ruuan kalorit päivätasolla?

Vierailija
14.05.2020 |

Eikö se ole vaileaa useimpien ruokien kohdalla kuten vaikka työpaikkaruokalassa tai ihan vain joku oma tekemä ruoka? Punnitsetto annokset ja raaka-aineet?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaloreita pitäisi laskea? Ihminen tietää itse, paljoko kulloinkin tarvitsee ruokaa.

Vierailija
2/35 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän toisen tekemästä ruuasta voikaan kuin arvioida että mitä sinne on laitettu. Mutta toki joku sinnepäin heittokin saattaa mennä lähelle.

Itse tehden voi juurikin punnita raaka-aineet ja annokset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laske kaloreita. Mun kroppa tietää kun ruokaa on tarpeeksi ja se on ravitsevaa. Kuuntelen sitä.

Vierailija
4/35 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi punnitsin ja laitoin tiedot Yazio-sovellukseen. Sovellus laskee kilokalorit. Helppoahan se on kun tekee puhdasta ja yksinkertaista ruokaa, lautanen vaan puntarille ja siihen latoo aterian osa kerrallaan. Ei tuota punnitsemista tarvinnut tehdä kuin muutama viikko niin oppi näkemään silmämääräisesti sopivan annoksen.

Vierailija
5/35 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaloreita pitäisi laskea? Ihminen tietää itse, paljoko kulloinkin tarvitsee ruokaa.

No voi hyvänen aika, sehän on hienoa jos sinä tiedät paljonko tarvitset ruokaa. Jatka samaan malliin. Esimerkiksi 100 kiloiseksi lihonut ihminen ei välttämättä tiedä ja tarvitsee jotain "kättä pidempää" oikean syömisen opetteluun. Mitä pahaa siinä laskemisessa on?

Vierailija
6/35 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yasio.

Koska teen ruuat itse tiedän mitä niihin käytän ja kalorit on helppo laskea.

Esim stroganoff: kilo paistia, 2 sipulia, 2 maustekurkkua, 2 rkl tomaattipyrettä, 3 valkosipulinkynttä, vettä, 1 rkl vehnäjauhoa suurusteeksi. Nuo yhteenlaskettuna vaikka finelistä n 1300 kcal.

Meillä tuosta riittää 6 annosta joten siitä tulee 216kcal/annos. Lisäksi riisi tai peruna.

Helppoa. Kerran kun laskee sen muistaa

Vierailija
7/35 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän ilmaista kalorilaskuria (selainpohjainen). Valmistan itse ruokani ja punnitsen annokset. Itse olen pienikokoinen ja minun pitää pitää tiukkaa ruokakuria pysyäkseni tiukassa kondiksessa. Silmämääräisesti jos toimin, annokset tuppaa aina kasvamaan pikkuhiljaa. 

Vierailija
8/35 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No osaathan sä nyt arvioida onko sitä työpaikkaruokalan ruokaa lautasella desi vai 5 desiä, sen mukaan sitten arvioit vastaavan ruuan mukaan kalorit. Jos et osaa arvioida määrää, niin harjoittele sitä mittaamalla kotiruokia.

Joku sovellus on varmaan kätevä tai finelikin auttaa.

Amicalla ja monella muulla lounastamolla on annoksen kalorit kerrottu netissä.

Vierailija
9/35 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän fatsecret sovellusta, vaikka osaan aika hyvin laskea kalorit päässäni lähemmäs 30 vuoden kokemuksella.

Vierailija
10/35 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käytän fatsecret sovellusta, vaikka osaan aika hyvin laskea kalorit päässäni lähemmäs 30 vuoden kokemuksella.

Onko sulla jotain vikaa elimistössä kun joudut vuosikymmeniä laskea kaloreita? Sun kehosi ei kerro ravinnontarpeesta? Vai et osaa kuunnella?

Vierailija
11/35 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän kanssa selainpohjaista kalorilaskuria/ruokapäiväkirjaa. Teen suurimman osan ruoasta itse, itse asiassa nyt korona-aikaan kaiken. Keittiövaaka on käytössä ja omatekemien ruokien kaloripitoisuudet on helppo laskea. Nopeasti oppii myös arvioimaan paljonko jokin ruoka-annos painaa. Olen ihan huvikseni arvioinut ensin ja sitten punninnut. Tosi lähelle menee nykyään. Tällä metodilla on nyt lähtenyt vuoden alusta 18 kiloa. Finelistä löytyy hyvin erilaisten ruokien energia- ja muut ravintoainepitoisuudet.

Vierailija
12/35 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt viikon ajan laskenut kalorit ja joka päivä ne on jääneet alle kulutuksen, mutta paino noussut vajaa kilon :(

Vierailija
13/35 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt viikon ajan laskenut kalorit ja joka päivä ne on jääneet alle kulutuksen, mutta paino noussut vajaa kilon :(

Jos olet juonut enemmän vettä niin selittyy jo pelkästään sillä.

Vierailija
14/35 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne kulutuslaskurit on aina arvioita. Sen lisäksi olet ehkä laskenut kalorit alakanttiin. Kyllä viikko on sellainen aika, että painon olisi pitänyt hieman laskea, ei nyt ainakaan nousta.

Vierailija
15/35 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sä kulutuksesi pystyt tietämään?

Vierailija
16/35 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä laskenut kaloreita vaan syön kohtuudella kaikkea. 

Vierailija
17/35 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hyvin oppii muistamaan paljonko energiaa eri raaka-aineet sisältää ja ruokabudjettini on max 10€ päivä eli lounaspaikoissa tulee harvemmin käytyä. Lasken kalorit lähinnä bulkilla, paino kyllä putoaa helposti laskemattakin.

Vierailija
18/35 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valehtelet, tuskin syöt kaikkea. Edes kohtuudella.

Vierailija
19/35 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos aamiainen, iltapala, välipalahedelmä on yleensä vakio, niiden kalorit on helppo laskea ja jopa muistaa. Loput kalorit jaetaan lounaan ja päivällisen kesken. Homma helpottuu taas, jos edellispäivän päivällistä syö lounaalla. Keskiarvot ulkoruokinnassa yleensä riittää, jos ei ole syytä olla turhan tarkka. Jos menee yhtenä päivänä yli, tasoitetaan seuraavana päivänä. En edes kyttää päivittäiskaloreita, riittää että koko viikon 14000kcal ei ylity.

Vierailija
20/35 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valehtelet, tuskin syöt kaikkea. Edes kohtuudella.

Syön aamiaisen ja kaksi lämmintä ateriaa päivässä ja lisäksi välipalan tarvittaessa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä