Hoitajia tms. paikalla?
Mitähän sattui, kun äitini oli pistettävänä hoitajalla? Äiti haki apteekista pistettävän antibiootin ja meni pistättämään sitä hoitajalle. Ennen kuin hoitaja oli ehtinyt pistää, oli kuulunut joku suhaus ja kaikki lääkkeet oli lentäneet ruiskusta hoitajan päälle ja ympäriinsä. Äitini oli sitten joutunut odottamaan että lääkäri kirjoittaa uuden reseptin ja hakenut sen uudelleen apteekista (terveyskeskus kyllä maksoi) ja nyt äiti miettii että uskaltaako mennä samalle hoitajalle pistettäväksi.. voiko lääkkeet noin v aan ruiskahtaa sieltä ruiskusta päälle..? Äiti on ihan varma ettei hoitaja osaa pistää ollenkaan ja pelkää nyt mennä sinne.
Kommentit (7)
Äiti kyllä sanoi että lääkkeet roiskui kun hoitaja painoi ruiskua sinne pulloon. Mutta kai se näki väärin kun eihän sitä lääkettä kai pulloon paineta vaan toisin päin :-) Hoitaja oli sanonut että ei olisi pitänyt ottaa niin paljon keittosuolaa???
Olen itse sairaanhoitaja ja hoitaja unohti ilmata ruiskun, eli se oli hoitajan moka.itse en samalle hoitajalle enää menisi, kannattaisi hoitajan kerrata opit
Hoitaja ei vain osannut vetää ainetta oikein ruiskuun, vaan paineen vaikutuksesta aine ruiskui ympäriinsä.
T: Vuosia teholla työskennellyt päivittäin töissä lääkeitä ruiskuun vetävä, joka ei ole koskaan törmännyt vialliseen pakkaukseen. Jos ainetta on ruiskunnut, on kyllä vika ollut ihan itsessä.
Olen itse sairaanhoitaja ja hoitaja unohti ilmata ruiskun, eli se oli hoitajan moka.itse en samalle hoitajalle enää menisi, kannattaisi hoitajan kerrata opit
... tuossa se näkyy. Jos yksi mokaa vähäisesti sattumalta kerran, koko ämmälauma sairaalassa tai tk:ssa on heti haukkumassa, "ei mulle ainakaan tuollaista sattuis"...
En muuten YHTÄÄN enää ihmettele, miksi hoitureiden maailmassa on ahdistavaa olla töissä. Taas muistan vahvasti, miksi itsekin lähdin yliopistoon. Sairaalat ja tk:t on pahimpia tässä suhteessa, kun ei oikein muullakaan pysty pätemään, niin pitää juoruilla ja mustamaalata toisia.
mutta ilmaaminen tarkoittaa sitä, että vedät ensin ruiskuun ilmaa ja sen jälkeen laitat sen neulalla pulloon, ettei se vetäessä muodosta sellaista alipainetta, että roiskuu lääkkeet siitä pienestä reiästä pois. Aina ne ei edes roisku, vaan voi olla mahdoton saada sitä lääkettä ruiskuun.
Nimim. Itsekin kerran vasta-alkaja th
lääke on ollut sellainen, että se on pitänyt laimentaa keittosuolaan. Hoitaja on ottanut keittosuolaa liikaa ruiskuun ja yrittänyt ruiskuttaa sen kaiken lääkepulloon, jolloin on muodostunut YLIpainetta ja lääke on purkautunut ulos. Siltä tuo kommentti liiasta keittosuolasta vaikuttaa.. Mitään suolausta ei siis ruiskuille tehdä vaan otetaan toisesta pullosta keittosuolaa (veden näköistä) ja sekoitetaan se lääkkeeseen. Ilmaus tehdään, jos ei sen kummemmin lantrailla aineita keskenään eli otetaan vain yhdestä tiiviistä pullosta.
t. ei-hoitaja, mutta kuitenkin
Joskus lääkepakkauksessa voi olla vikaa, kun vetää lääkkeen ruiskuun niin voi olla niin paljon painetta että se roiskahtaa. Ei yleensä kahta kertaa käy peräkkäin:-)